Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 22:40

Ik heb een studieschuld uit het oude leenstelsel. Een paar maanden geleden realiseerde ik me dat mijn rente vaste periode a 0% dit jaar afloopt en dat de rente volgend jaar best wel eens flink omhoog zou kunnen gaan.

Ik heb toen mijn inkomsten en maandlasten eens goed onder de loep genomen en ik kwam tot de conclusie dat ik mijn maandbedrag flink zou kunnen verhogen en ik in theorie mijn studieschuld ipv over 10 jaar, al over maximaal 3 jaar volledig afgelost kan hebben. Daarop dan ook mijn maandbedrag verhoogd. Want weet je, ik wil er gewoon vanaf!

Nou vandaag de kogel door de kerk. In het oude stelsel gaan we naar 2,95% op jaarbasis. Dat is meer dan mijn hypotheek rente! De rente wordt echter per maand berekend met rente op rente, en de maandrente zal uitkomen op 0,2425% (Berekend met (1 + (2,95 /100)) ^ (1/12) - 1 )

Auch… ik voelde het al aankomen.

Nu werd jaren geroepen “studieschuld aflossen is onverstandig, want de rente is laag en als je niet genoeg verdient wordt het kwijtgescholden”.

Achteraf realiseer ik me wat een onzin dat eigenlijk is. Als ik de afgelopen jaren die schuld al harder had afgelost zou ik nu al veel verder zijn en dus minder rente betalen. En er moeten hele rare dingen gebeuren zou ik in een situatie van kwijtschelding terecht komen.

Even voor de gein een reken sommetje gedaan. Als ik het minimale zou doen wat volgens de regels zou moeten, dan zou ik pas in 2032 klaar zijn met aflossen en dan zou ik in totaal (als de rente al die tijd 2,95 zou blijven) in totaal 2354 euro aan rente kwijt zijn. In vergelijking, in mijn nieuwste plan zou ik in juli 2025 klaar zijn en zou ik slechts 325 euro aan rente hebben betaald.

Ik besef me nu, meer dan ooit, geld lenen kost geld! Dus, even 1,5 jaar tanden op elkaar. Geen grote luxe, geen vakanties, geen nieuwe iPhone’s etc. Eerst die schuld kwijt.

Wie is er nog meer aan het denken gezet door de rente aankondiging?

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:46

Ik val ook in het oude leenstelsel , maar ben niet zo goed met cijfers en heb nooit echt opgelet hoe erg de rente omhoog gaat. Ik heb geen mega schuld in vergelijk met een HBO student , maar wil ook niet zeggen dat het weinig is.

Ik ben volgens mij vorig jaar actief begonnen met afbetalen. Van de 5250 euro is nu nog 1800 over. Natuurlijk kan je het laten staan , maar mijn aanloopfase zou verlopen en dan moet je gaan betalen. Dit zou maar 45 euro zijn , maar dan zou ik er 10 jaar over doen.

En daar had ik geen zin in , ik wil er graag vanaf en niet in de knoei komen met bepaalde toekomstplannen. Het voelt eigenlijk ook wel goed om terug te betalen.

Ik zou dit bedrag in 1x nu wel af kunnen lossen maar vindt het nog net even teveel. Ik hoop wel onder de 1000 te komen voor dit jaar eindigt. Maar hoeveel rente dat dan gaat worden snap ik eigenlijk niet zoveel van.

Ik zou er in dit tempo nog 5 maanden over doen dus ben benieuwd.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:47

Ik zeker!
Maar ik heb nu nog 0%, dus het 'loont' nu nog om het geld op de bank te houden tov aflossen (ik zit nog in aflossingsvrije fase). Maar zodra ze iets omhoog gaan gooien voor mij, dan zsm zoveel mogelijk aflossen. Nu heb ik de mogelijkheid om dat te doen, maar genoeg mensen natuurlijk niet...

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:51

Ging net toevallig in de familie app erover. Wat ik nu alleen niet zo goed begrijp. Bij mij staat in Duo letterlijk:
Studieschuld 1 0% (geldig t/m 31-12-2026)


Betaal ik dan tot die tijd 0 %?

Ik zit tot januari nog in de aanloopfase. Daarna gaat aflossen beginnen. Geen idee wat dit betekent qua bedrag per maand. Merk wel dat ik er wat stress van heb... alles is al zo duur tegenwoordig.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:56

Hier net afgestudeerd met een studieschuld en zoekende naar een huis waarbij de hypotheek rentes nu op 4, nogwat% staan… |o

Ik zou het zo snel mogelijk aflossen. Moet zelf pas over twee jaar beginnen met aflossen maar ga kijken of ik toch niet al eerder kan beginnen. Wil er zo snel mogelijk vanaf. Ik zit in het nieuwe leenstelsel waarin was beloofd dat je 0% rente had en dat het niet zou meetellen voor een hypotheek. Voel me zwaar belazerd dus wil er ook zo snel mogelijk vanaf. 8)7

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 22:56

Ja, klopt Felien_Kyra! Dan wordt voor jou ergens in oktober 2026 de rente voor 2027 bepaald, en aan die rente zit je dan van 2027 tot 2032 aan vast. Zo heb ik de afgelopen 5 jaar 0% gehad, maar vanaf volgens jaar ga ik dus naar 2,95% voor de komende 5 jaar. Daar heb ik dus echt geen trek in.

Mijn plan is nu om echt alles tegen die schuld aan te gooien wat ik overhoud. Ik houd op de spaarrekening wel een nood potje, maar verder wil ik er echt gewoon zo snel mogelijk vanaf.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:57

Felien_Kyra schreef:
Ging net toevallig in de familie app erover. Wat ik nu alleen niet zo goed begrijp. Bij mij staat in Duo letterlijk:
Studieschuld 1 0% (geldig t/m 31-12-2026)


Betaal ik dan tot die tijd 0 %?

Ik zit tot januari nog in de aanloopfase. Daarna gaat aflossen beginnen. Geen idee wat dit betekent qua bedrag per maand. Merk wel dat ik er wat stress van heb... alles is al zo duur tegenwoordig.



Bij mij staat er ook geldig tot 31-12-2026. Ik heb dan geen schuld meer bij Duo tegen die tijd , maar snapte het daardoor ook niet helemaal.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:51

Ik vind het heel kwalijk. Niet zozeer voor mezelf, want heb volledige stufi gehad, heb al ruim 10 jaar de tijd gehad om mn schuld te verkleinen en nog tot 2025 rente op 0%. Dus de eventuele rente die ik moet betalen is eigen schuld.

Maar de studenten die in het leenstelsel vielen zijn echt aan alle kanten genaaid.

Lisa_22
Berichten: 340
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:10

Ik ben momenteel nog aan het studeren, bijna klaar en ging er van uit dat ik nog onder de 0,46% zou vallen als ik dit jaar stop met lenen, helaas geldt dan de rente van het jaar erop :(
De rente die er maandelijks bij wordt geschreven begint al op een vrij hoog bedrag en zal daarna alleen maar meer worden, ik heb geen idee meer wat ik met mn schuld aan moet en wat verstandig is… :n
Dus als jullie nog tips hebben, kom maar door

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:16

Lisa_22 schreef:
Ik ben momenteel nog aan het studeren, bijna klaar en ging er van uit dat ik nog onder de 0,46% zou vallen als ik dit jaar stop met lenen, helaas geldt dan de rente van het jaar erop :(
De rente die er maandelijks bij wordt geschreven begint al op een vrij hoog bedrag en zal daarna alleen maar meer worden, ik heb geen idee meer wat ik met mn schuld aan moet en wat verstandig is… :n
Dus als jullie nog tips hebben, kom maar door


Hier in dezelfde situatie en ik voel me echt een beetje wanhopig :=. Vooral omdat de situatie maar blijft veranderen… Vorig jaar extra veel gewerkt om minder te hoeven lenen, maar dat maakt uiteindelijk echt weinig verschil nu als de schuld toch wel hard oploopt..

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:19

Verstandig TS. Ik kan me het topic van een paar jaar geleden nog herinneren waar er velen het nut niet inzagen van aflossen en zelfs vonden dat ze met dat geld ook andere dingen konden doen. Want de rente was 0 en je kon er zelfs geld mee verdienen dus. En het werd toch kwijtgescholden na een bepaalde tijd.
Er waren er maar 1 of 2 toen die versneld gingen aflossen, de rest dacht allemaal: we leven nu en we zien het wel.
Goed dat je nu inziet dat geld lenen altijd geld kost en dat je het beste zo weinig mogelijk, eigenlijk geen, schulden moet maken. Of er zo snel mogelijk van af moet in dit geval. Want de meesten hier hadden geen keuze, die moesten lenen voor de studie.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:23

Pfoe, 2,95% is flink!

Extra aflossen bij 0% was ook niet verstandig, mits je met dat extra bedrag ergens anders wat kon verdienen en het apart zette.

Toen ik startte met aflossen, was de rente lager dan de spaarrente. Ik heb daarom nooit extra afgelost, maar extra gespaard. Dit levert meer op, maar heb wel het idee gehad dat dit niet meer 'mijn geld' is. (Al was het wel fijn een noodpotje te hebben)
Zodra de rente bij Duo hoger wordt dan de spaarrente, gaat dat spaarpotje in één keer naar duo.



Maar als je nu start met aflossen en gelijk al 2,95% rente berekend wordt (terwijl het jarenlang 0 of heel weinig geweest is) dan is dat echt heel zuur en in vergelijking met de huidige spaarrente ook écht teveel.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:29

En de vraag is natuurlijk. Als het 5 jaar vaststaat voor 2,6 procent. Wie zegt dat het daarna niet 5,1 procent is bij wijze van spreken? Je weet niet waar het stopt.

Ik heb nog 0% t/m 1 januari 2025. Had vorig jaar het bedrag bij elkaar gespaard. Elke maand €500 naar dat potje. Alleen toen had ik een andere auto nodig dus nu moet ik weer opnieuw beginnen met sparen. Al valt bij mij het maandbedrag nog wel mee (€10 extra) al is het wel zo dat natuurlijk alles duurder wordt dus alle tientjes tellen wel op.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:30

Verstandig om hier goed naar te kijken.

Ook in de oude situatie vond ik het een opluchting om het restant studieschuld dat ik nog had, versneld te kunnen aflossen.
Ik werd toen idd "voor gek" versleten, want de lening kostte nagenoeg niets en ik schoot mezelf in mijn voet, ik betaalde nu vast veel te veel :+

Maar voor mij was het juist fijn om mijn maandelijkse vaste lasten met 150,- te zien afnemen door het restbedrag ineens af te kunnen lossen. Daarvoor maakte ik jaarlijks vaak ook al een extra bedrag over aan het eind van het jaar (eindejaarsuitkering). Voor mij was die lening noodzakelijk, maar eenmaal aan het werk wilde ik er ook graag zo snel mogelijk weer vanaf.

En wetende dat als we ons droomhuis tegen zouden komen, ik niets te maken had met nog extra leningen, vond ik ook wel een fijn idee.

Ik vind het dan ook echt heel unfair voor met name de mensen in het leenstelsel, die nu achteraf met nog veel hogere kosten worden opgezadeld dan wat heb vooraf is toegezegd...

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:43

Hier ook aan het nadenken! In 2018 afgestudeerd, dus tot 31-12 0% en dan door met 2,56% rente… echt wel even stress hoor, we willen heel graag een huis kopen maar we zijn al een paar keer overboden of hadden niet de beste voorwaarden. En vanaf 1 januari zie ik met deze rente erbij de kansen nóg kleiner worden dat het lukt :(

En naast verdrietig ook boos. Hier dus 5 jaar onderweg, 2 jaar aanloopfase, dus er staat nog flink wat open.Toch net even een ander plaatje als wat geschetst werd, met de gunstigste lening die je ooit krijgt, leenangst is nergens voor nodig, het telt niet mee voor je hypotheek. Het is een persoonlijke lening maar voor je draagkracht tellen we toch het inkomen van je partner mee.. en dan Minister Dijkgraaf die doodleuk zegt dat nu de basisbeurs terug is er geen onrust hoeft te zijn. Leuk hoor, voor de studenten van nu, maar degenen die in 2018 of 2013 afgestudeerd zijn en aflossen hebben daar 0,niets aan, staan voor een voldongen feit en niemand die je dààr over hoort.

Nee RTL nieuws interviewt een student met 2 bachelors en 3 masters, lekkere framing want die krijgt wel “een leuke baan” en “waar voor haar geld”. Morgen interviewtje met Marie-Claire, wiens vader haar studie en huur betaalt, die belegt met haar DUO lening en lekker op vakantie gaat? +:)+
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 11-10-23 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:46

Mijn behoorlijk substantiële studieschuld drukt ook als een aambeeld op mijn schouders. Zeker ivm wat anderen hier ook zeggen, het zou niet meetellen met hypotheken en rentevrij zijn. Right, ik ga nu dus naar de 2,56%. Ik ben sinds deze maand volledig gestopt met lenen, maar ja, alles wat opgebouwd is groeit lekker door zo en aangezien ik nog minstens 2-3 jaar door ga studeren kan ik nog niet af gaan lossen. Zeker niet met hoe het leven steeds duurder wordt. Ik heb er echt buikpijn van en kan er moeilijk van slapen. Wat ben ik vreselijk stom geweest om maximaal te lenen terwijl dat niet nodig was...

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:57

VuurVleugels schreef:
Mijn behoorlijk substantiële studieschuld drukt ook als een aambeeld op mijn schouders. Zeker ivm wat anderen hier ook zeggen, het zou niet meetellen met hypotheken en rentevrij zijn. Right, ik ga nu dus naar de 2,56%. Ik ben sinds deze maand volledig gestopt met lenen, maar ja, alles wat opgebouwd is groeit lekker door zo en aangezien ik nog minstens 2-3 jaar door ga studeren kan ik nog niet af gaan lossen. Zeker niet met hoe het leven steeds duurder wordt. Ik heb er echt buikpijn van en kan er moeilijk van slapen. Wat ben ik vreselijk stom geweest om maximaal te lenen terwijl dat niet nodig was...


Ik heb hetzelfde, moet maximaal geleend maar wel flink ivm eerst paar jaar particuliere studie en daarna op kamers. Echt werken ernaast lukt helaas ook niet. Ik ben blij dat ik dit jaar enkel nog gebruik maak van de ov-kaart en niets leen . Ik los elke maand wel iets af, maar dat zal er straks op neerkomen dat het enkel nog om de rente gaat... Echt super vervelend.

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:59

Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd. Ik heb naast mijn studie altijd keihard gewerkt, en niet veel hoeven lenen. Daar tegenover staat dan wel dat ik nu een spaarrekening heb met een verwaarloosbaar bedrag er op, maar: ik wou niet veel lenen.
Mijn rente staat tot 2026 vast op 0,46%, en toch is dat elke maand bijna een tientje bovenop de schuld.

Ik heb helaas, mede door corona, lang gedaan over mijn studie (7 jaar). Mijn aanloopfase eindigt over 9 maanden. Het plan was, nu ik een baan had, eindelijk eens te beginnen met sparen. Mag ook wel eens. Maar helaas, dat wordt dus eerst maar aflossen. Van de regen in de drup.. ?
En leuk, die 1700€ (?) die mij/ons beloofd is, ter compensatie van het ellendige leenstelsel. Ware het niet dat de uitbetaling daarvan pas over een lange tijd is... :\

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:00


Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:00

Ja echt super naar die rente verhoging.
Ik wilde komend jaar kijken naar een koopwoning, maar met deze renteverhoging komt mijn totale schuld gewoon letterlijk 48K hoger uit dan met het lage rentepercentage.
Dus dat kan ik wel vergeten. Ik begin in 2024 met terugbetalen dus dan zit ik direct aan de hoge rente.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:04

VuurVleugels schreef:
https://duo.nl/particulier/rekenhulp-st ... alen/start

Oke, paniek. Volgens deze rekentool is mijn totale schuld zometeen 57% GROTER (!!!) dan mijn leenbedrag door de gestegen rente. Hoe is dit legaal!?



Ja de DUO rekentool is dom, die tekent met 2,56% over de gehele resterende looptijd.. met een beetje pech stijgt de rente nog meer en word het bedrag dus nog veel groter.. maar in theorie zou het dus ook kunnen dalen en kan het meevallen over 5 jaar.

En hoe is dit legaal, de grote grap is dat dit als (hypothecaire) lening een woekerpolis heet en verboden is :+ Echt, als ik dit geweten had had ik zulke andere keuzes gemaakt..

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:10

Oh dus het kan nóg erger worden... Ja of beter, maar goed zoveel vertrouwen heb ik daar niet in. Ik kan wel janken. Ga dat doen ook zo, gok ik.

Inderdaad, ik had zulke andere keuzes gemaakt als dit van te voren bekend zou zijn geweest...

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:13

Ik ben net klaar met mijn studie en zit dus nu in de aanloopfase. Op DUO staat “U valt onder de regels SF35. In 2023 is het rentepercentage 0,46%.”. Als ik op Regels SF35 zoek, vind ik o.a. dit: “Het rentepercentage wordt vanaf de start van de aanloopfase telkens voor 5 jaar vastgezet.”
Dus voor mij is de rente de aankomende 5 jaar (waarvan 2 aanloopfase) 0.46%?
Ik denk dat het het verstandigst is voor mij om binnen 5 jaar mijn schuld af te lossen. Geen idee wat de rente over 5 jaar doet, wie weet is het dan een stuk hoger dan 0.46%.
Hopelijk begrijp ik het goed want ik vind alles met cijfers, berekeningen en rentes ongelofelijk lastig om te snappen. Gelukkig heb ik alleen geleend wat echt nodig was waardoor m’n schuld relatief klein is, maar leuk is het niet.

Ik voel me overigens echt genaaid, er wordt nu naar mijn idee met geld gestrooid voor studenten (waar ik blij voor ben) en studenten uit het leenstelsel krijgen een “compensatie” van €29.92 per maand. Dit betekent voor mij +-€1400 minder schuld. Fijn maar ik en veel anderen waren meer geholpen bij 0% rente of een hogere compensatie. Ik vind het oneerlijk en poedersuiker om te merken hoeveel studenten hier stress van ervaren. :(:)

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:19

Deksel je kunt op mij duo zien of jouw rentepercentage al vastgezet is voor 5 jaar en hoe hoog die is

jojoleinee

Berichten: 2663
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:20

Ik vind het echt bizar dat dit ineens gaat gebeuren. Een paar weken geleden wordt nog bekend gemaakt dat we een "tegemoetkoming" krijgen. Ongetwijfeld naïef en had ik het allang aan kunnen zien komen, maar dat heb ik niet gedaan.