Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:22

Celebi schreef:
Dat beleggen was inderdaad een van de manieren die toentertijd werd verteld om er op te verdienen (met uiteraard risico omdat beleggen geen zekerheden geeft). Zeker de financiële studies deden er flink aan mee weet ik nog.

Ik pik dit stukje er even tussenuit, maar ik heb niet geleend om mee te beleggen hoor. Ik heb geleend om te kunnen wonen en eten.

Pas met terugbetalen ben ik het deel dat ik meer had kunnen aflossen gaan beleggen, met het idee dat het zo meer waard was dan bij de Duo.

Maar daar heeft men nu niks meer aan. Ik vind het zo sneu voor alle studenten die in het verkeerde leenstelsel zijn gevallen. Ik snap de paniek met de rente-aankondiging echt heel goed.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:31

Nee dat is het inderdaad. Het is nou eenmaal gebeurd en zo gelopen en daar veranderd weinig meer aan. Wellicht dat de overheid nog iets kan bijschaven, maar het is helaas ook gewoon een feit dat de studieschuld inmiddels was opgelopen tot ruim 28 miljard. Dat moet een keer terug. En hoe dat gebeurt, daar kunnen studenten wellicht massaal nog wat invloed op uitoefenen. Maar dat moet dan wel met een gedegen plan.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 11:39

Gitana schreef:
Ik vind het vooral heel vervelend dat de studieschuld 3x zwaarder wordt meegenomen als het rentepercentage boven de 1% uitkomt, in vergelijking met als die onder de 1% ligt.
Dat het bedrag dat je moet terugbetalen veel hoger wordt, okay, maar mijn hypotheek berekening wordt hierdoor ruim 400 in de maand minder. Ik hoor daar weinig mensen over praten. Bij 0,48% kan ik 200 euro pm minder hypotheek krijgen, maar bij 2,5% kan ik ruim 600 euro pm minder hypotheek krijgen.
Dat staat gelijk aan bijna onmogelijk, terwijl het onder het lagere rente percentage nog best mogelijk is


Dat klopt volgens mij niet hoor. Voor de hypotheek wordt de studieschuld voor een vast gewicht meegenomen, omdat je maand last nooit boven een bepaald bedrag uit komt obv je inkomen. Ondanks dat de schuld en het percentage hoger wordt.

Hooguit als je maandbedrag lager is dan wat je maximaal af zou kunnen lossen dat het wellicht invloed heeft.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:41

xPabloBokt schreef:
De overheid heeft ons toch ook die rente niet betaald? Dus wat is er mis met 1 op 1 de investering van de overheid terug betalen? Ik zie niet in waarom de overheid winst moet maken over een kenniseconomie die ze zelf op de agenda hebben geforceerd (en ik zeg bewust geforceerd, want nu loopt Dijkgraaf weer moeilijk te doen dat er te weinig mbo-studenten zijn terwijl die jaren als minderwaardig behandeld werden).

En daarnaast hebben ze ons gouden bergen beloofd in o.a. beter onderwijs en ook daar is de afgelopen jaren niks van terecht gekomen.

Enne, die disclaimer "geld lenen kost geld" - die zat er bij ons niet bij. Nee, in plaats daarvan riepen de oprichters van het leenstelsel ons op vooral gebruik te maken van het leenstelsel vanwege de "voordelige voorwaarden". Op het moment dat wij allemaal 18 waren en allemaal nog geen kaas hadden gegeten van financiën. Immers leer je dat niet op de middelbare school en er is niet in elke opvoeding aandacht voor.

Laat even duidelijk zijn dat ik het flagrant met je oneens ben. Ik vind het prima om de investering in mezelf 1 op 1 terug te betalen, maar ik weiger de overheid winst te laten maken op mijn educatie. Zonder studenten geen toekomst voor de economie. Voor wat hoort wat.


Welke rente moet de overheid je betalen dan? Je hebt al tijden kunnen lenen tegen 0 procent rente.

Nu stijgen de staatsobligaties en de rente is daaraan gekoppeld en stijgt mee.

welke winst maakt de overheid dan precies op je lening?

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:45

Zebrastreep schreef:
Maar @robert45 geen zorgen hoor , je betaald ook voor andere zaken in Nederland waar je toch meer wakker van moet liggen dan van de rente van de studieschuld.


We hebben het hier niet over die andere zaken maar over een rente op de studieschuld. Dus ik vraag mij dan gewoon af waarom sommige studenten dan vinden dat het 0 procent moet blijven en dat anderen dus die kosten maar moeten betalen.

Ik snap dat het altijd vervelend is als je lasten omhoog gaan maar anders gaan de lasten voor een ander omhoog.

Als de marktrentes op 0 procent stonden en er moest 3 procent betaald worden over de leningen dan was er een punt geweest.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:14

robert45 schreef:
Welke rente moet de overheid je betalen dan? Je hebt al tijden kunnen lenen tegen 0 procent rente.

Nu stijgen de staatsobligaties en de rente is daaraan gekoppeld en stijgt mee.

welke winst maakt de overheid dan precies op je lening?



Niet kunnen, moeten.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:17

robert45 schreef:
We hebben het hier niet over die andere zaken maar over een rente op de studieschuld. Dus ik vraag mij dan gewoon af waarom sommige studenten dan vinden dat het 0 procent moet blijven en dat anderen dus die kosten maar moeten betalen.

Ik snap dat het altijd vervelend is als je lasten omhoog gaan maar anders gaan de lasten voor een ander omhoog.

Als de marktrentes op 0 procent stonden en er moest 3 procent betaald worden over de leningen dan was er een punt geweest.




En nee, je snapt er duidelijk niks van. Heel ergerlijk jij in dit topic.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:19

Ik begrijp niet waarom jullie zo doorhameren op het was 0% en dit zou altijd zo blijven.

Dat is gewoon dikke onzin! Het was geen 0% het is heel lang rond de 2/3% geweest en vanaf 2016 werd het 0%.

Hoe kan het dan dat je voor die tijd studeren ging en beweert het 0% was en altijd zo zou blijven?

Voor de SF35 is het een ander verhaal maar de SF15 die vóór 2016 dus begon die wisten dat de rente niet 0% was.

_Christina

Berichten: 1496
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:25

Nou ik ben ruim voor 2016 begonnen (en misschien zelfs toen net geen recht meer op lening)/SF15 en ik kan mij niet anders herinneren dan dat de rente 0% was. Als ik binnenkort zin heb, dan ga ik eens kijken in de papieren, die heb ik allemaal nog.

Edit: moet wel zeggen dat er wel bekend was dat de rente zou kunnen stijgen, maar ik durf niet te zeggen of dat vanuit duo is gecommuniceerd of opvoeding.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:28


Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:33

Ik heb ondertussen geregeld dat ik mijn eerste studieschuld van een familielid kan lenen. Mijn tweede studieschuld is een hoger bedrag maar daar gaat de rente pas over een paar jaar omhoog (vorig jaar afgestudeerd).

Ik ben het wel eens met veel mensen in dit topic. Het is niet een kwestie van kunnen lenen, ik heb moeten lenen om überhaupt te kunnen studeren, een kamer te kunnen betalen en te kunnen eten. Momenteel woon ik weer thuis omdat ik niet nog meer schulden wilde, maar doordat ik al te lang gestudeerd heb, heb ik ook geen recht meer op studiefinanciering. Dat vind ik eigenlijk ook heel erg oneerlijk. Ja ik heb lang gestudeerd, maar ik heb nog nooit iets gekregen van DUO.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:37

Het is denk ik wel even belangrijk een scheiding te maken tussen de mensen die in paniek reageren omdat ze dachten dat de rente nooit meer dan 0% zou zijn en de mensen die in paniek reageren omdat de rente zo explosief stijgt terwijl werd gezegd dat het een zeer lage rente zou blijven.

Ik hoor bij de laatste groep. Ik weet dat de overheid nooit heeft gezegd dat het 0% zou blijven, maar deze plotselinge stijging getuigd wel gewoon van het nalaten van de zorgplicht. Ik heb zó veel meer extra schuld onder deze gestegen rente terwijl ik geen andere keuze had dan lenen, dat zorgt voor paniek ja.

En dan in dit topic binnenvallen terwijl je zelf helemaal geen last heb van de gestegen rente en gaan zeggen dat je niet begrijpt dat dit topic bestaat (even losjes vertaald) is op zijn minst onbeleefd en onterecht te noemen.

_Christina

Berichten: 1496
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:44

Het zal best dat er toen wel rente was Spenk, maar ik kan mij alleen 0% herinneren. Waarschijnlijk niet eens door duo gecommuniceerd, want die vertellen pas hoeveel het percentage is als je aflosfase begint. Ik heb uiteindelijk helaas wat moeten lenen en wellicht was bij het aangaan van de lening al bekend dat het 0% ging worden of dat het toen wel heel laag was/aflopend en dus aannemelijk dat het laag zou blijven? Het is lang geleden. Maar daarom zei ik ook, misschien dat ik de papieren nog opzoek. Ik wilde alleen maar aangeven dat hierover zeker niet goed werd gecommuniceerd en het beeld heerste dat het een voordelige lening zou zijn. Ik vind persoonlijk een rentepercentage hoger dan de spaarrente bij de bank, niet voordelig.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:47

Ja maar je kan je alleen 0% herinneren die er niet was? Dat klopt dan toch gewoon niet? Het was echt veel hoger het is zelf 4% geweest.

En dat was toen voordelig aangezien de hypotheekrenten bijvoorbeeld toen nog veel hoger lagen. Misschien mensen daarmee in de war zijn?

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:56

Je moet de rente van DUO eens vergelijken met de rente van een persoonlijke lening. Je schrikt je rot! Dus het is nog steeds een heel heel mooie lening hoor.

En ik ben ook gewoon aan het aflossen. Uit de SF15. Volgens mij begon ik met dik 4% rente. Das niet fijn als je 40k studieschuld hebt. Daarna werd dat steeds lager, vervolgens een tijdje 0.

Ik begrijp dat het tegenvalt dat de rente stijgt. Ik snap dat je vind dat de communicatie beter had gekunnen. Maar in principe is het gewoon bekend dat de rentepercentages bij DUO flexibel zijn

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:12

Het moeten lenen is natuurlijk ook van alle tijden. Ook studenten met het giftstelsel hebben dan natuurlijk moeten lenen als je het zo bekijkt. Die stufie was lang niet genoeg om van te leven en je studie van te betalen als je er niet (genoeg) naast kon werken. En ik ken genoeg mensen die probeerden de stufie überhaupt niet uit te geven als dat kon door hulp van ouders omdat ze als de dood waren dat ze hun studie niet gingen halen en dan in ieder geval het hele bedrag weer terug konden storten zonder in de problemen te komen. Het was gewoon normaal om waar kon thuis te blijven wonen tijdens je studie en dan met je studenten ov te reizen iedere dag. Dat was voor sommigen best ver weet ik wel. Ik heb toentertijd gekozen voor een opleiding dichtbij omdat er meerdere aanbieders waren, maar niet iedereen kon dat en zeker niet iedereen ging dan op kamers omdat dat gewoon duur was. Dit maakt niet dat iedereen dit kan en kon, dus voor die groep mensen was er de lening.

Uiteindelijk scheelt de basisbeurs zeker op je eindbedrag, zeker op lagere studieschulden kan het zomaar de helft gescheeld hebben denk ik. Alleen bij die gigantische bedragen vanaf 20K, 50K of zelfs 100K, dan maakt dat stukje gift uiteindelijk steeds minder uit. Het deel wat nu bij de lagere inkomens noodgedwongen wordt kwijtgescholden is vaak al vele malen hoger.

Wat dat betreft ben ik blij dat de basisbeurs terug is en ik ben er ook wel voor dat de basisbeurs iets gaat stijgen. Ondanks dat ik al even geen student meer ben vind ik dat een mooie verandering. En pechgeneraties hou je natuurlijk helaas altijd, zowel met kleine impact als grote impact. De leeftijdsgrens van drinken was daar een klein voorbeeld van. Het STAP budget wat opeens kwam in plaats van de aftrekbare kosten werd ook een grote groep mensen door benadeeld. En nu dat volgens mij weer afgeschaft gaat worden is het maar de vraag of er iets voor terugkomt voor de volgende groep mensen die het nodig hebben.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:14

Is het echt zo moeilijk te snappen? Er is een groep vóór het leenstelsel dat gratis geld kreeg om te studeren. Er is een groep ná het leenstelsel dat geld krijgt om te studeren.

Sommigen mensen in de tijd van het leenstelsel hadden geen andere keus dan te lenen om te kunnen studeren. Los van het feit dat je dus als uit wonende +- €17.000,- aan gratis geld misloopt (waar degenen voor en na jou dus wel recht op hebben!) gaan ze nu ook nog een exorbitante renteverhoging doorvoeren.

Dit topic gaat over mensen die dáár wat van vinden. Niet over persoonlijke leningen en weet ik wat allemaal meer.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:16

BaileyMix schreef:
robert45 schreef:
We hebben het hier niet over die andere zaken maar over een rente op de studieschuld. Dus ik vraag mij dan gewoon af waarom sommige studenten dan vinden dat het 0 procent moet blijven en dat anderen dus die kosten maar moeten betalen.

Ik snap dat het altijd vervelend is als je lasten omhoog gaan maar anders gaan de lasten voor een ander omhoog.

Als de marktrentes op 0 procent stonden en er moest 3 procent betaald worden over de leningen dan was er een punt geweest.




En nee, je snapt er duidelijk niks van. Heel ergerlijk jij in dit topic.


Dus omdat ik niet in je straatje praat ben ik ergerlijk en snap ik het niet.

Jammer dat je op de persoon gaat spelen ipv met argumenten komt.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:17

996981 schreef:
Is het echt zo moeilijk te snappen? Er is een groep vóór het leenstelsel dat gratis geld kreeg om te studeren. Er is een groep ná het leenstelsel dat geld krijgt om te studeren.

Sommigen mensen in de tijd van het leenstelsel hadden geen andere keus dan te lenen om te kunnen studeren. Los van het feit dat je dus als uit wonende +- €17.000,- aan gratis geld misloopt (waar degenen voor en na jou dus wel recht op hebben!) gaan ze nu ook nog een exorbitante renteverhoging doorvoeren.

Dit topic gaat over mensen die dáár wat van vinden. Niet over persoonlijke leningen en weet ik wat allemaal meer.

Er zitten hier anders ook mensen die wel dat gratis geld kregen maar ook deden aan lenen én nu boos zijn dat ook hun rente omhoog gaat. Als het alleen om de SF35 groep gaat kan ik met het heel prima indenken.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:19

Spenk schreef:
996981 schreef:
Is het echt zo moeilijk te snappen? Er is een groep vóór het leenstelsel dat gratis geld kreeg om te studeren. Er is een groep ná het leenstelsel dat geld krijgt om te studeren.

Sommigen mensen in de tijd van het leenstelsel hadden geen andere keus dan te lenen om te kunnen studeren. Los van het feit dat je dus als uit wonende +- €17.000,- aan gratis geld misloopt (waar degenen voor en na jou dus wel recht op hebben!) gaan ze nu ook nog een exorbitante renteverhoging doorvoeren.

Dit topic gaat over mensen die dáár wat van vinden. Niet over persoonlijke leningen en weet ik wat allemaal meer.

Er zitten hier anders ook mensen die wel dat gratis geld kregen maar ook deden aan lenen én nu boos zijn dat ook hun rente omhoog gaat. Als het alleen om de SF35 groep gaat kan ik met het heel prima indenken.

En mensen mogen alleen boos zijn met jouw toestemming?

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:22

En er zijn mensen in de SF15 die jarenlang 4% rente hebben moeten betalen. Volgens mij was mijn studiefinanciering inwonend ongeveer 1.500 a 2.000 gulden per jaar. Dus omgerekend over 4 jaar misschien 3500 euro.

Ik vind dat de pechgeneratie dus best wel bijvoorbeeld 5.000 euro of hoger gecompenseerd mogen worden eenmalig.

Maar de discussie over de rente op de studieschuld, daar kan ik niet zoveel mee.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:23

996981 schreef:
Dit topic gaat over mensen die dáár wat van vinden. Niet over persoonlijke leningen en weet ik wat allemaal meer.

Dit topic gaat helemaal niet daar over. Het gaat over hoe je versneld kan aflossen. Er is dus ruimte voor alle groepen en alle oorzaken.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:23

Waarom moet je op de man spelen996981? Dat zeg ik toch niet. Alleen als je bij de SF 15 zegt de rente was altijd 0% en zou zo blijven dan zeg je gewoon dingen die niet waar zijn.

Zie hierboven Tange 1979 haar reactie ook. De SF15 zijn allemaal gestart in de periode waarin de studielening niet 0% was maar hoger. Dus dat kan geen argument zijn.

Bovendien gaat het topic over versneld aflossen en niet alleen over boos zijn op de rente.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:28

Ik zat in de laatste lichting basisbeurs (2014). Uitwonend was in 4 jaar tijd ongeveer 13.000 heb ik net opgezocht. Thuiswonend was iets van 5000 a 6000, dus dat scheelde echt al enorm veel. En de basisbeurs voor thuiswonenden was bij lange na al niet genoeg om je studie en boeken en eventuele andere benodigheden van te betalen. Dus het was of thuis blijven wonen en/of erbij werken en/of erbij lenen en/of mazzel hebben dat je ouders een potje gespaard hadden voor je studie. Het was net als nu keuzes maken. En ja, in de basis werden we wel wat geholpen door de overheid en dat was heel erg fijn, maar genoeg om niet te kunnen lenen als je geen andere inkomsten had was het ook zeker niet.

Ze zouden dan nog beter met terugwerkende kracht die basisbeurs van de schulden af kunnen trekken. Dan is alles weer gelijk getrokken. Die zal met de inflatiecorrectie wel iets hoger weer zijn dan toentertijd, maar veel zal het niet schelen. Ik ben alleen bang dat ze dan niets meer gaan kwijtschelden, dus voor de hoge schulden gaat dat misschien juist problematisch zijn.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:29

Spenk schreef:
Waarom moet je op de man spelen996981? Dat zeg ik toch niet. Alleen als je bij de SF 15 zegt de rente was altijd 0% en zou zo blijven dan zeg je gewoon dingen die niet waar zijn.

Zie hierboven Tange 1979 haar reactie ook. De SF15 zijn allemaal gestart in de periode waarin de studielening niet 0% was maar hoger. Dus dat kan geen argument zijn.

Bovendien gaat het topic over versneld aflossen en niet alleen over boos zijn op de rente.

Het topic gaat over of mensen aan het denken gezet zijn over de verhoogde rente aankondiging. Mbt studieleningen. Daar sluit de OP mee af.

Mensen sparren hier over die rente, wat de (on) mogelijkheden zijn om wel/niet (versneld) af te lossen en dan komen er steeds mensen hun mening ventileren over dat er niet zo gezeurd mag worden, dat rente op andere leningen veel hoger is en weet ik wat meer.

Waarom voelt men toch die behoefte? Prima als je het eens bent met de renteverhoging, dan is dit niet het topic voor jou. Óf je moet niet gek opkijken dat mensen er wat van vinden dat je hier post.