Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9798
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 01:07

Als je nu nog bezig bent , probeer je daar eerst nog op te focussen. De eerste 24 maanden hoef je nog niet perse te betalen dus je hebt nog echt wel even om een plan te maken.

Ik werk ook geen 32 uur , nu 28 in totaal met een niv 4 functie. In mijn geval goed terug te betalen in verhouding met mijn loon. Als ik het goed heb deed je toch ook een zorgopleiding? Of ik ben in de war met iemand anders hoor!

Niet teveel er nu al om stressen. Momenteel kun je er even niks aan veranderen!

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 01:14

Nee ik studeer HR :) ik wil wel verzuimcasemanager worden.

Dacht vroeger idd ook altijd van joh ik zit de aanloopfase uit. Maar nu met die rente lijkt me dat niet meer zo'n goed idee..

Celebi
Berichten: 3729
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 02:32

Op zich is het juist goed om er nu al overna te denken natuurlijk. Alles valt of staat met wat je straks na je studie gaat verdienen. Als je partner nu het grootste gedeelte van de lasten op zich neemt hou je waarschijnlijk straks op 32 uur een leuke hap over. Je kunt dan inderdaad dat deel gebruiken om je vriend te ondersteunen, ermee gaan aflossen of een combinatie van allebei. Ik zou dit samen met je vriend bespreken tegen die tijd en op basis daarvan een plan maken. Dat hij het een beetje zat is om niets over te houden snap ik volledig, maar aan de andere kant heeft hij er ook voordeel van als je sneller door die schuld heen gaat en jullie daarna samen vrij zijn. Dus samen kijken wat voor jullie het beste werkt en in welk tijdsbestek je dan kunt aflossen. Die tip van de bonussen meteen afschrijven van je schuld vind ik een hele goede. Die heb je in theorie vaak niet nodig om je vaste lasten te betalen. Is niet zo leuk, maar helpt wel om er een heel stuk sneller vanaf te zijn en een berg rente te besparen. :j

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:08

Ghostattack schreef:
https://slimmestudieschuldcalculator.nl/

Ik wilde deze link even delen voor degenen die willen berekenen hoelang ze over hun schuld gaan doen en hoeveel rente ze dan betalen :) Volgens mij werd het artikel van de student die dit gemaakt heeft ook gedeeld in dit topic?

Ik heb in ieder geval besloten om mijn schuld zsm af te lossen, maar ik moet even goed berekenen met welk maandelijks bedrag


Zou echt top zijn als deze man de calculator zo maakt, dat je ook nog kunt invullen hoe veel maanden je nog hebt tot einde van je termijn. Dan is deze ook voor SF15 goed bruikbaar.

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:39

En al betaal je elke maand maar 10 euro extra af, op de lange termijn is dat toch weer een bedrag die je sneller aflost en dus minder rente door betaald!

Maar Pablo, zeker in jouw/jullie geval is het misschien goed om eens na te denken over jullie toekomst wensen (huis bijvoorbeeld) en dan eventueel eens met een financieel adviseur te zitten.
En vergeet niet dat je ook met 32 uur best een leuk loon kan hebben! Ik werk ook 32 uur, betaal momenteel 260 per maand af en kan ernaast nog extra sparen + leuke dingen doen. En betaal evenredig mee aan onze woon- en vaste lasten. Dus volgens mij moet dat helemaal goed komen!

Ik heb het in dit topic al eens eerder gezegd. Maar er kan veel veranderen in een paar jaar. Ik heb ook op het punt gezeten dat ik met 40 uur werken een minimaal loon had en verscheidene andere schulden. Met weten wat je uitgaven en inkomsten zijn, beetje opletten (niet eens perse bizarre dingen) en wat vooruitgang in je carrière kan je ver komen in een paar jaar!

Enzo_Ollie

Berichten: 796
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:23

Ik heb 'm ingevuld en ik kan m'n schuld niet aflossen omdat m'n maandbedrag te laag is, ik heb m'n huidige maandbedrag ingevuld met 0% rente, dus de huidige situatie....... Bied perspectief -O-

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:17

Wat bedoel je enzo? Dat je nog niks hoeft terug te betalen ivm te laag inkomen? Want je kan altijd vrijwillig meer of extra aflossen als je dat wil!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:18

Ik neem aan dat hij nooit kan worden afgelost, dus dat er een deel gaat worden kwijtgescholden.

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:24

Maar dat is dus wel op basis van je huidige inkomen. Je weet niet wat de toekomst nog gaat brengen.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:28

linoleum schreef:
Maar dat is dus wel op basis van je huidige inkomen. Je weet niet wat de toekomst nog gaat brengen.

Over het algemeen gaan mensen er wel flink op vooruit in hun loopbaan.

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:31

Spenk schreef:
linoleum schreef:
Maar dat is dus wel op basis van je huidige inkomen. Je weet niet wat de toekomst nog gaat brengen.

Over het algemeen gaan mensen er wel flink op vooruit in hun loopbaan.

Precies, daarom zeg ik het ook!

Kans is reeel dat je dus volledige schuld + giga veel rente allemaal moet betalen. Als je direct al begint met extra aflossen, beperk je sowieso al de kosten voor rente die je moet betalen. Daarnaast ben je waarschijnlijk ook eerder van je schuld af.

Doubtless

Berichten: 8502
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:35

Spenk schreef:
Over het algemeen gaan mensen er wel flink op vooruit in hun loopbaan.


Niet iedereen heeft een loopbaan (bijv 100% afgekeurd)

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:36

Doubtless schreef:
Spenk schreef:
Over het algemeen gaan mensen er wel flink op vooruit in hun loopbaan.


Niet iedereen heeft een loopbaan (bijv 100% afgekeurd)


En dan dus ook geen (fiscaal) partner met inkomen gedurende de gehele terugbetaaltijd...?

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:37

Doubtless schreef:
Spenk schreef:
Over het algemeen gaan mensen er wel flink op vooruit in hun loopbaan.


Niet iedereen heeft een loopbaan (bijv 100% afgekeurd)

Ja dat kan uiteraard, maar het systeem is er wel op gebaseerd dat mensen meestal meer en meer gaan verdienen en daarom meer kunnen aflossen.

Daarmee is de kans dan ineens weer reeel dat je een schuld die je als twintiger die net klaar is met studeren niet kan aflossen toch ineens wel moet aflossen. Zeker wanneer er ook nog een verdienende partner in beeld komt.

Wat linoleum zegt eigenlijk :j

Doubtless

Berichten: 8502
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:38

Suusjepluus schreef:
En dan dus ook geen (fiscaal) partner met inkomen gedurende de gehele terugbetaaltijd...?


Geen idee, ken niet in de toekomst kijken -:) Wilde alleen wat nuance aanbrengen.

@Spenk: snap ik :j

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:50

Meest correcte verwoording is dan denk ik dat je besteedbare inkomen hoger wordt, daar telt het inkomen van een fiscaal partner ook voor mee. Dus dat kan zowel door je loopbaan als door andere situaties in je leven wijzigen en dus flink hoger worden.

Enzo_Ollie

Berichten: 796
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:41

BaileyMix schreef:
Ik neem aan dat hij nooit kan worden afgelost, dus dat er een deel gaat worden kwijtgescholden.


Ja dat inderdaad. Ik ga er ook wel vanuit dat ik nog meer ga verdienen maar ja als ik nu met m'n vriend (6 jaar relatie) een huis zou willen kopen moeten we beide van ons huidige salaris uitgaan en onze even hoge studieschuld (want zelfde opleiding gedaan).

Dus ik heb er nu niet zoveel aan dat ik over X jaar meer verdien -O-

Als ik overigens mijn maandtermijn met 40 euro verhoogde kon ik 'm wel afbetalen (met 0% rente, 2,6 niet geprobeerd) dus dat valt opzich wel mee maar ik zou willen dat ik nooit de opleiding had gekozen die ik gekozen had toen -O-

Zebrastreep

Berichten: 9798
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:20

Ik krijg gisteren mails van duo over het terugbetalen als de aanloopfase voorbij is.

Je kan dus naar een voorlichting gaan over het terug betalen van je schuld. Dus DUO blijkt daarin toch wat te doen.

Verder nog een document met het maandbedrag , maar volgende maand betaal ik alles af dus dat gaat niet meer gelden voor mij

In dat document stond wat ik wel interessant vond dat ook als je moet betalen je 60 maanden zonder reden nog niet gaat betalen. Dit kan in fasen. Dus als je denkt de komende 3 maanden kan ik even niet het maandbedrag betalen is daar dus een regeling voor.
Je zou dus nog 5 jaar kunnen wachten , maar of het gunstig is is het tweede.

Mijn maand bedrag zou 45 euro zijn. Het wordt overigens berekend op een jaar geleden dat kan misschien ook een klein voordeel zijn.

Enzo_Ollie

Berichten: 796
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:02

Klopt heb ik toen ook gekregen, ik betaal 'al' 2 jaar . Gister ook weer mail gehad over m'n nieuwe maandbedrag alleen dat is ineens 40 euro lager dan dat ik nu betaal? Ik ben bij m'n huidige baan wel minder gaan verdienen, maar zoveel... Zouden ze ook een auto bij je salaris optellen ook al betaal je daar bijtelling over? dat zou 't wel verklaren

Zebrastreep

Berichten: 9798
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:04

Enzo_Ollie schreef:
Klopt heb ik toen ook gekregen, ik betaal 'al' 2 jaar . Gister ook weer mail gehad over m'n nieuwe maandbedrag alleen dat is ineens 40 euro lager dan dat ik nu betaal? Ik ben bij m'n huidige baan wel minder gaan verdienen, maar zoveel... Zouden ze ook een auto bij je salaris optellen ook al betaal je daar bijtelling over? dat zou 't wel verklaren


Ik had mijn bedrag juist hoger verwacht omdat ik vorig jaar een aantal keer veel meer ben gaan verdienen. Ik snap eigenlijk ook nooit zo hoe dat berekend wordt.

Maar aan de andere kant als het in jouw voordeel is , misschien zo laten staan?

Volgens mij bekijken ze het elk jaar wel weer net als de belastingdienst

Enzo_Ollie

Berichten: 796
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:07

Ja maar aan de andere kant nu is het nog 0%, dus kan beter nu meer afbetalen dan als het zometeen 2,65 is....
Hoe dan ook je wordt er niet vrolijk van :$

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:15

Zolang je 0% rente hebt op je studielening kan je die extra aflossing beter op een spaarrekening zetten Met 2%+ rente op dit moment. Aflossen pas doen als de rente die je betaald hoger word dan die je krijgt. Moet je wel van het geld af kunnen blijven :Y) .

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:20

Zebrastreep schreef:
[

Ik had mijn bedrag juist hoger verwacht omdat ik vorig jaar een aantal keer veel meer ben gaan verdienen. Ik snap eigenlijk ook nooit zo hoe dat berekend wordt.

Maar aan de andere kant als het in jouw voordeel is , misschien zo laten staan?

Volgens mij bekijken ze het elk jaar wel weer net als de belastingdienst



Ze rekenen met twee jaar terug, dus misschien dat je die verhoging volgend jaar pas merkt.

jojoleinee

Berichten: 2679
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:45

Bijzonder, ik betaal nu een jaar of twee jaar €6 per maand, wat echt al bizar weinig is. Nu is het bedrag voor volgend jaar vastgesteld op €0,00.
Ik denk wel dat ik af blijf lossen, want komend jaar ga ik trouwen en met de inkomsten van mijn man ( :):) ) erbij zal het flink meer worden denk ik. Die nemen ze nu nog niet mee voor zover ik weet, terwijl we al wel fiscaal partner zijn.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:21

Zebrastreep schreef:
Ik krijg gisteren mails van duo over het terugbetalen als de aanloopfase voorbij is.

Je kan dus naar een voorlichting gaan over het terug betalen van je schuld. Dus DUO blijkt daarin toch wat te doen.

Verder nog een document met het maandbedrag , maar volgende maand betaal ik alles af dus dat gaat niet meer gelden voor mij

In dat document stond wat ik wel interessant vond dat ook als je moet betalen je 60 maanden zonder reden nog niet gaat betalen. Dit kan in fasen. Dus als je denkt de komende 3 maanden kan ik even niet het maandbedrag betalen is daar dus een regeling voor.
Je zou dus nog 5 jaar kunnen wachten , maar of het gunstig is is het tweede.

Mijn maand bedrag zou 45 euro zijn. Het wordt overigens berekend op een jaar geleden dat kan misschien ook een klein voordeel zijn.

Maar die 60 maanden extra uitstel komen bovenop je aflostijd toch? Of kan ik nu nog 5 jaar niet betalen aanvragen, hoewel ik al jaren moet betalen maar nog te weinig inkomen heb en daarmee m'n aflosperiode uitzingen voor kwijtschelding, zonder een cent te hebben betaald? Nee toch? :=