Kletstopic ouderenzorg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 01:08

ravellie schreef:
Zebrastreep schreef:
Wij werken heel veel met wzd en onvrijwillige zorg , wat ook zeker wel moet in de gehandicaptenzorg.

Moet ook elk jaar goed besproken worden of een maatregel nog wel nodig is.


Ik vindt het nog wel een beetje ingewikkeld en moet mij er nog even goed in verdiepen. Zeker als een cliënt van mij maatregelen moet hebben en ik dat als pber deels moet onderbouwen.

Maar het is goed dat het er is, anders zou je zomaar elke cliënt op mogen sluiten bij wijze van. Bij mij wordt er enorm streng op gecontroleerd en mag niks worden gedaan totdat het besproken is met fam. , gedragsdeskundige en de manager. Maar denk ook niet dat je dat risico kunt lopen , als je dan controle krijgt hang je wel.


Het is net alsof ik mezelf hoor, dat invullen is best een ding he (als jullie ook met ONS werken?)
en dan kijkt de WZD functionaris er naar...


Ik werk ook met ONS , het is nog wel 1 grote puzzel voor mij en moet regelmatig iemand vragen waar ik alles in moet zetten of waar iets staat.


Ik heb dan wel de mazzel dat een gedragsdeskunige voor bijna 100% de wzd en onvrijwillige zorgt regelt en hier verantwoordelijk voor is.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:05

Bij mij ook, maar invullen doen we samen

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:17

Ik kom ook volgen :j
Ben een verzorgende ig in de ouderenzorg.
Zit in de intramurale thuiszorg .

_AB_
Berichten: 3957
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:48

In welke regio werken jullie?
Ik in regio Groningen.

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:50

_AB_ schreef:
In welke regio werken jullie?
Ik in regio Groningen.

Ik werk in regio Zuid Holland omgeving haaglanden

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:03

_AB_ schreef:
In welke regio werken jullie?
Ik in regio Groningen.


Midden limburg :)

Colaaa

Berichten: 4121
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:19

Leuk!! Mag ik mij ook melden?

Begin dit jaar het roer compleet omgegooid en vanuit de detailhandel (7,5 jaar werkzaam) de overstap gemaakt naar de ouderenzorg! Nu nog leerling VIG BBL werkzaam in de regio drenthe!

Enorm naar mijn zin! Krijg steeds meer verantwoordelijkheden, heb helemaal mijn draai en roeping gevonden!

Werk nu op de afdeling gemengd zowel PG als somatische afdeling in een relatief klein woon zorg centrum.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:21

Ik werk in de regio Drenthe, woon vlak bij mijn werk in de buurt dat is ook erg fijn :j

Vooral als ik heen moet voor een uurtje om een gesprek te houden.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:26

Amsterdam hier.

CupCakes_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:27

Regio Voorne Putten hier. Met oproepbasis naar Goeree Overflakkee.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:44

Wil graag meeschrijven! Heb niet veel tijd dus helaas vooral meelezen.

Ben vpk in de thuiszorg. Wel zkh opgeleid en hier ook jaren gewerkt. Tussendoor nog even op een pg gestaan maar dit was niet mijn ding.

Doe dit werk nu 10 jaar en ondanks alles nog altijd met veel liefde <3

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 06:04

CupCakes_ schreef:
Ik meld mijzelf ook. Ik ben een vierdejaars leerling-verpleegkundige in de thuiszorg, maar heb ook ziekenhuis ervaring in de covid tijd.

Ik moet eerlijk bekennen dat de thuiszorg echt niets voor mij is. Ik mis het dynamische en het stukje uitdaging. Als er een crisis is met een cliënt gaat dit over zoveel schijven voordat deze eens een keer opgenomen wordt, als dat al gebeurd.

Veel collega's pamperen de cliënten enorm. Dingen doen die absoluut niet in het zorgplan staan etc. Dus daar ligt echt nog een heel groot hekel punt.

Huisartsen die niet mee werken, apotheken die medicatie niet uit leveren. :Y)



Ik zit zo'n beetje mn hele carriere in de thuiszorg en juist in deze tak is het dynamisch en heel uitdagend.
Je hebt nooit iets voorhanden zoals een zieken- of verpleeghuis.
Letterlijk roeien met de riemen die je hebt. Alles gebeurd op vrijdagmiddag als je de HA niet meer te pakken krijgt.

Kwa pamperen heb je wel gelijk maar dat komt (in mijn geval kwam) dat we 1 op 1 zitten. Je komt in iemands huis, is ontzettend persoonlijk. In tegenstelling tot een verpleeghuis is alles in het huis van de cliënt en zijn wij te gast.
Je bouwt veel band op met de cliënt en vaak ook met de familie.
Vroeger wist je wie er welke dag naar de dagopvang ging of een keer vroeg geholpen moest worden ivm een ziekenhuisafspraak.

Wel hadden we vroeger veel meer tijd bij de cliënten en kon je echt op je gemakje een kopje koffie drinken.
In de zomer kreeg je bij bepaalde mensen ijsjes en in de winter kreeg je warme chocomelk. Met Sinterklaas lag er iets lekkers voor je klaar.

Wat betreft de HA en de apotheek, helemaal mee eens.
Ik zit dan weer in de bijzondere situatie dat wij dan wel vaak meer voor elkaar krijgen gezien het ziektebeeld van de cliënt
Wij zijn niet te beroerd om de HA op bepaalde dingen te wijzen omtrent de zorg :+
En lukt het niet bij de eigen HA dan bellen we de HAP, dan moet het beleid wel om.


Ik werk als VIG-er in de nachtzorg, wij geven uitsluitend palliatieve zorg. Ik werk 1 op 1, de hele nacht bij 1 cliënt en val af en toe in in het hospice.
Niet perse ouderenzorg, maar alle leeftijden. Tot nu toe was de jongste 19 en de oudste 106.

Ik werk al 20 jaar in de thuiszorg, heb daarvoor verpleeghuiszorg gedaan en een uitstapje bij verstandelijke gehandicapten.

ijslandfan

Berichten: 604
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 06:27

Joepie! Mijn eerste nachtdienst. En complete chaos en heerlijke rust wisselen elkaar om de 3 minuten af haha

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 11:39

ijslandfan schreef:
Joepie! Mijn eerste nachtdienst. En complete chaos en heerlijke rust wisselen elkaar om de 3 minuten af haha


Haha ja dat vind ik dus ook het fijne van de nachtdienst. Het kan even heel rustig zijn en vervolgens heb je ineens 6 bellen en moet je kijken waar je eerst naartoe gaat :+

En Cupcakes_ : Ik denk dat voor een verpleegkundige die steeds uitdaging zoekt ook een verzorgingshuis erg saai is, dat merk je bij ons ook, die missen uitdaging en gaan idd vaak naar het ziekenhuis of de thuiszorg uiteindelijk, omdat hier meer reuring is.
Bij ons in het huis pamperen ze Somatiek ook enorm, die kunnen soms , volgens zichzelf, minder dan de gemiddelde PG bewoner en heb je ook meer werk mee. Ligt echt aan hoe het personeel ermee omgaat hoor, want als ik in de nacht ze aangeef het eerst zelf te proberen en na heel wat gemompel ze dit doen, dan lukt het ze prima zelf :+ Is dus binnen verzorgingshuizen net zo.

Verder denk ik dat er voor verpleegkundigen in een verzorgingshuis alleen echt uitdaging ligt als je interesse bij onbegrepen gedrag ligt :j

Welkom alle nieuwe gezichten *\o/* Meelezen of meekletsen, alles is mogelijk :j

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:06

Hahaha, pamperen gebeurt in deze sector inderdaad nog heel veel is me opgevallen, heel goed bedoeld natuurlijk, maar vaak helemaal niet in het belang van de client uiteindelijk. In een aantal gevallen verslechteren ze daardoor juist sneller.
Maar is ook lastig hoor, veel collega's willen graag zorgen, dat werd ook altijd aangemoedigd en nu ineens willen "we" weer wat anders. Zo'n omslag kost tijd zullen we maar zeggen :D

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:23

Pamperen gebeurt bij mij op het werk helaas op( woonzorgcentrum) zelf werk ik op somatiek maar er is ook een PG afdeling wel proberen we altijd de cliënten te laten doen wat ze zelf kunnen.
Wat niet kan doen wij als zorg.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 12:23

Achterom schreef:
Hahaha, pamperen gebeurt in deze sector inderdaad nog heel veel is me opgevallen, heel goed bedoeld natuurlijk, maar vaak helemaal niet in het belang van de client uiteindelijk. In een aantal gevallen verslechteren ze daardoor juist sneller.
Maar is ook lastig hoor, veel collega's willen graag zorgen, dat werd ook altijd aangemoedigd en nu ineens willen "we" weer wat anders. Zo'n omslag kost tijd zullen we maar zeggen :D


Dat is zeker zo. Ik heb dat ook echt moeten leren, vind het heerlijk om te zorgen voor en te 'pamperen', maar ondertussen wel geleerd wanneer dit wel handig is en wanneer niet :+

Shaya_

Berichten: 1279
Geregistreerd: 27-04-11

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:43

In de revalidatie valt het pamperen wel mee. Gelukkig zijn cliënten zelf vaak heel erg gemotiveerd om weer naar huis te gaan. De cliënten die doorstromen naar een opname en niet naar huis meer kunnen laten (logisch ook!) sneller de zorg overnemen.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:56

Ik denk als zorgmederker dat je sowieso wel snel de neiging hebt om alles over te nemen met alle goede bedoelingen.

Ik betrapte mijzelf daar vroeger ook wel vaak op. Met de doelgroep waarmee ik werk is het zo belangrijk dat wat ze kunnen dat ook zelf blijven doen.

Maar ik krijg wel eens zaken voorgelegd dat begeleiding het volledig overneemt , dan vindt ik ook vaak wel dat dat niet zou moeten maar we naar een oplossing moeten zoeken waarom iemand iets zelf niet meer doet. En hoe we dat weet kunnen stimuleren.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:51

Ik kom mij ook melden. Ik werk als pber op een woongroep met mensen met een ernstige tot matige verstandelijke beperking, kenmerken van/of een vastgestelde autisme stoornis en moeilijk verstaanbaar gedrag. Fantastische doelgroep!

Las iets over WZD. Het is goed dat het er is, soms alleen wel beetje vermoeiend vind ik het met bepaalde dingen, maar goed wat moet dat moet. Wij werken ook met ONS dossier.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:00

Zijn die roosters op de feestdagen bij jullie rond??

Ik ga voor het eerst pas met kerst werken , en eigenlijk heb ik er wel zin in :D lijkt mij heel gezellig om samen met mijn cliënten kerst te vieren. Werk ook met een van mijn favo collega's dus ik mag absoluut niet klagen. Tweede kerstdag ben ik wel vrij.


Rooster was wel weer een drama! Veel uitval en dat terwijl we het rooster in de zomer al rond hadden. Dus wel even gestress om het laatste weekend van het jaar maar toch net even gekeken en het leek opgelost!


Zelf zit ik wel een beetje in een dipje mede om het rooster en dat het nu met de feestdagen het weer niet goed rond is. De zorgplannen schrijven en de gesprekken vindt ik wel heel leuk ondanks mijn dip. Op de groep staan iets minder nu , maar heb ook even niet zoveel geduld en ben wat moe de laatste weken. Ik denk dat het wel weer goed komt! Maar ik probeer wel om mijn grens te denken , al is dat heel moeilijk... maat elke dag aan het werk is gewoon geen optie.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:06

Bij ons was het heel snel rond. Iedereen heeft zijn of haar voorkeuren :)

Zelf werk ik 24 dec een late, 26dec een vroege en 1 jan een late. Waren mijn eigen voorkeuren dus helemaal prima.

CupCakes_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:43

Ik werk beide kerstdagen een dagdienst. En nu hopen dat alle cliënten zich rustig houden. Want zie maar een hap of wijkverpleegkundige te pakken te krijgen met zulke dagen. :Y)

Shaya_

Berichten: 1279
Geregistreerd: 27-04-11

Re: Kletstopic ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:10

Hier was rooster snel rond. Iedereen heeft zijn/haar wensen. En hebben we samen gezeten.
Ik plan de nacht en collega zei al direct ik pak oud op nieuw. Helemaal prima. Hij werkt nu de 24e en 31e en ik de 25+26e. Ideaal dus!

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 10:19

Bij ons was het ook snel rond, ik werk met oud en nieuw de nachtdiensten, niemand wil dat en mij boeit het heel weinig :o
Heb meer met kerst zelf.
Met pasen etc is volgens mij ook al rond, ik heb geen voorkeuren dus dat is mooi makkelijk qua de nachtdiensten.

Wel qua de zomervakantie altijd drama. Helaas zit vriendlief echt vast aan de bouwvak, dus moeten we ergens daar vakantie nemen, anders kunnen we samen niet weg, maar elk jaar weer belachelijk veel gezeur. En overigens ook van de mensen die eigenlijk totaal niet vast zitten aan de bouwvak, die willen dan ook koste wat kost in de bouwvak vakantie, maar goed.

Aankomend jaar ook weer een week moeten inleveren dus 'maar' 2 weken vrij in plaats van 3. Maarja, kunnen we in ieder geval wel weg samen.