Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
tijger schreef:Haha nou je legt precies de vinger op de zere plek. Wat willen ze dan precies zien. Geen idee en ik krijg het gewoon niet duidelijk. Het niveau is goed zeggen ze (vaktermen onderbouwd met bronnen) maar toch blijft het een ding. Hierdoor kom ik nu gewoon niet meer verder en lijkt stoppen steeds meer een optie omdat dit voor frustratie zorgt
Blacky94 schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Nederlands qua grammatica ook niet altijd het beste is. Zeker d/t/dt op het einde ga ik nog wel eens nat op. Maar in Word heb je Editor die daar al de grootste fouten voor je uit haalt.
Verder waren mijn verslagen altijd vrij formeel geschreven. Oftewel, voorkom het woordje "ik" in je verslagen, tenzij hier specifiek aanleiding toe is. Zo moest ik in mijn zorgplanverslagen altijd aangeven wat ik gedaan had dus ontkwam je niet aan "ik heb dit gedaan omdat ...". Maar in al mijn andere verslagen zal je woorden zoals ik en jij etc. niet snel tegenkomen. En voorkom idd, zoals hierboven aangegeven, dat je in spreektaal schrijft. Probeer het bij wijze van spreken te schrijven zoals je een sollicitatiebrief of brief naar de koning schrijft ofzo. En let bijv. op dat je niet steeds dezelfde (begin)woorden gebruikt maar hierin afwisselt (ook, tegelijkertijd, ten slotte, tevens, verder, etc.).
pluisje88 schreef:Echter kan ik me wel voorstellen dat je bij een bepaald niveau opleiding een bepaald niveau wilt zien in geschreven stukken (en ook in de spreektaal lijkt me). aan geen spelfouten heb je natuurlijk niet zo veel als een zinsopbouw lijkt op die van een kind in groep 4 bij wijze van.
Sjofel schreef:Weet je wat grappig is? Ik werd op het HBO (bachelor) juist afgerekend omdat ik te formeel, accademisch, complex en moeilijk schreef. Ze wouden juist meer spreektaal en korte simpele zinnen want "niemand wil zo'n tekst lezen". Let wel dat de tekst correct was, het ging puur om schrijfstijl. Probleem was dat ik van nature zo schrijf, zeker in "proffesionele" teksten. Ik had echt het gevoel alsof ze wouden dat ik het als een kinderboek schreef. En dat ging om research papers en technische documentatie.Op het HBO mag je niet meer in spreektaal schrijven en is het (vaak) de bedoeling dat je meer richting schrijftaal gaat schrijven.
Als je met deze termen op google aan de gang gaat vind je ook voorbeelden.
grizzlybear schreef:Blacky94 schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Nederlands qua grammatica ook niet altijd het beste is. Zeker d/t/dt op het einde ga ik nog wel eens nat op. Maar in Word heb je Editor die daar al de grootste fouten voor je uit haalt.
Verder waren mijn verslagen altijd vrij formeel geschreven. Oftewel, voorkom het woordje "ik" in je verslagen, tenzij hier specifiek aanleiding toe is. Zo moest ik in mijn zorgplanverslagen altijd aangeven wat ik gedaan had dus ontkwam je niet aan "ik heb dit gedaan omdat ...". Maar in al mijn andere verslagen zal je woorden zoals ik en jij etc. niet snel tegenkomen. En voorkom idd, zoals hierboven aangegeven, dat je in spreektaal schrijft. Probeer het bij wijze van spreken te schrijven zoals je een sollicitatiebrief of brief naar de koning schrijft ofzo. En let bijv. op dat je niet steeds dezelfde (begin)woorden gebruikt maar hierin afwisselt (ook, tegelijkertijd, ten slotte, tevens, verder, etc.).
Ook wanneer je moet aangeven wat jij gedaan hebt kan je toch echt de ‘ik’ voorkomen. ‘Hiervoor is gekozen, omdat…’ ‘Dit is gedaan, omdat…’ dat was bij mijn hbo-opleiding wel echt een must, zelfs bij onderzoek doen moesten wij schrijven ‘de onderzoeker…’ en ja dat was je zelf dus.
Cambionn schreef:pluisje88 schreef:Echter kan ik me wel voorstellen dat je bij een bepaald niveau opleiding een bepaald niveau wilt zien in geschreven stukken (en ook in de spreektaal lijkt me). aan geen spelfouten heb je natuurlijk niet zo veel als een zinsopbouw lijkt op die van een kind in groep 4 bij wijze van.Sjofel schreef:Weet je wat grappig is? Ik werd op het HBO (bachelor) juist afgerekend omdat ik te formeel, accademisch, complex en moeilijk schreef. Ze wouden juist meer spreektaal en korte simpele zinnen want "niemand wil zo'n tekst lezen". Let wel dat de tekst correct was, het ging puur om schrijfstijl. Probleem was dat ik van nature zo schrijf, zeker in "proffesionele" teksten. Ik had echt het gevoel alsof ze wouden dat ik het als een kinderboek schreef. En dat ging om research papers en technische documentatie.Op het HBO mag je niet meer in spreektaal schrijven en is het (vaak) de bedoeling dat je meer richting schrijftaal gaat schrijven.
Als je met deze termen op google aan de gang gaat vind je ook voorbeelden.
Ik denk dus dat het ook erg afhangt van wie beoordeeld. Mits je niet in een soort social media slang schrijft natuurlijk, of een chronisch gebrek aan interpunctie hebt. Dat soort dingen zijn nooit goed.
Cambionn schreef:pluisje88 schreef:Echter kan ik me wel voorstellen dat je bij een bepaald niveau opleiding een bepaald niveau wilt zien in geschreven stukken (en ook in de spreektaal lijkt me). aan geen spelfouten heb je natuurlijk niet zo veel als een zinsopbouw lijkt op die van een kind in groep 4 bij wijze van.Sjofel schreef:Weet je wat grappig is? Ik werd op het HBO (bachelor) juist afgerekend omdat ik te formeel, accademisch, complex en moeilijk schreef. Ze wouden juist meer spreektaal en korte simpele zinnen want "niemand wil zo'n tekst lezen". Let wel dat de tekst correct was, het ging puur om schrijfstijl. Probleem was dat ik van nature zo schrijf, zeker in "proffesionele" teksten. Ik had echt het gevoel alsof ze wouden dat ik het als een kinderboek schreef. En dat ging om research papers en technische documentatie.Op het HBO mag je niet meer in spreektaal schrijven en is het (vaak) de bedoeling dat je meer richting schrijftaal gaat schrijven.
Als je met deze termen op google aan de gang gaat vind je ook voorbeelden.
Ik denk dus dat het ook erg afhangt van wie beoordeeld. Mits je niet in een soort social media slang schrijft natuurlijk, of een chronisch gebrek aan interpunctie hebt. Dat soort dingen zijn nooit goed.
linoleum schreef:Zeker, maar dat was in mijn beleving echt kindertaal. Echt wel een stuk onder wat het niveau van wat ik normaal als zakelijke teksten zie (aan de andere kant, ik heb net een nieuwe baan en die HR gebruikt nog meer smiley's dan een kind). Hielp waarschijnlijk niet dat in de IT veel mensen niet bepaald linguïstisch zijn ingesteld. Je kon in groepsprojecten ook echt precies zien wat ik geschreven had.Heb je studiegenoten die wel positief commentaar krijgen op hun schrijfstijl? Of in elk geval niet de feedback dat het beter moet? Dan kan je eens teksten van hun doornemen om te kijken wat er verwacht wordt.
Sjofel schreef:Ik dat heb ik ook hoor. Ik ben wel die gek die in dagelijks leven woorden als insgelijks en en mekander gebruikt, maar ik schrijf mijn Bokt posts wel een stuk simpeler dan ik voor documentatie en research papers doe zeg maar. Of wanneer ik een bedrijf moet benaderen ofzo. Ik neem aan dat iedereen op die momenten net ietsje meer hun best doet.Oef ja dat is weer een andere kant. . Die ervaring heb ik niet, al had ik op het hbo alleen leraren die WO geschoold waren. Het zal vast een mix van omstandigheden zijn geweest.
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn schrijven op bokt (en social media) ook echt niet overeen komt kwa stijl met mijn professionele stukken.
pluisje88 schreef:Oh dat ontken ik ook niet. Maar ik wou puur ff aangeven dat "HBO taal" niet iets statisch is. Wat mijn medestudenten deden was echt onder "standaard zakelijk" en dat werd juist geapprecieerd voor documentatie en research papers, waar mijn academisch vervelend was want "dat wil niemand lezen, we zijn IT'ers". Tja, ik snap wel dat je je doelgroep in de gaten moet houden, maar HBO opgeleide IT'ers zou je in mijn ogen niet zo ver voor hoeven te versimpelen. Veel officiele documentatie is dat ook niet, en nu ik eenmaal aan het werk ben heeft ook niemand er problemen mee en hoor ik zelfs juist dat het "mooi geschreven" is. Dus vandaar de opmerking dat het soms ook echt maar net ligt aan wie je beoordeeld.Netjes, correct en zakelijk schrijven kan prima zonder er een academisch en complex stuk van te maken. Daar zit nog wel degelijk een heel groot gat tussen. Gezien de schrijfstijl in de openingspost is er nog wel een kleine verbetering wenselijk gok ik voor je een hbo waardig beleidsstuk oid kunt inleveren.
Citaat:Hi allen,
Ik heb een vraag HBO taal. Hoe ziet dat eruit en wat houdt dat nou precies in?
Momenteel volg ik een studie en krijg ik elke keer te horen dat ik hier niet aan voldoe maar kunnen zij niet duidelijk uitleggen wat het dan wel is. Wat ik vooral tegenkom is dat veel HBO'ers hiermee worstelen dus ik dacht misschien kunnen we elkaar hiermee helpen?
Ik snap dat geen schrijffouten en grammaticaal er geen fouten mogen zijn. Hierdoor laat ik al meerdere mensen meekijken hierop maar dat extra stukje?
________________________________________________________________
Hoi iedereen,
Ik heb een vraag over "HBO taal". Hoe ziet dat eruit en wat houdt dat nou precies in?
Momenteel volg ik een studie en ik krijg elke keer te horen dat ik hier niet aan voldoe, maar ze kunnen niet duidelijk uitleggen wat ik moet aanpassen om dat wel te doen. Wat ik vooral tegenkom is dat veel HBO'ers hiermee worstelen, dus ik dacht misschien kunnen we elkaar hiermee helpen?
Ik snap dat er geen schrijf- en grammaticafouten mogen zijn. Hiervoor laat ik al meerdere mensen hiernaar kijken, maar dat extra stukje?
Blacky94 schreef:grizzlybear schreef:Ook wanneer je moet aangeven wat jij gedaan hebt kan je toch echt de ‘ik’ voorkomen. ‘Hiervoor is gekozen, omdat…’ ‘Dit is gedaan, omdat…’ dat was bij mijn hbo-opleiding wel echt een must, zelfs bij onderzoek doen moesten wij schrijven ‘de onderzoeker…’ en ja dat was je zelf dus.
Haha en zo heb ik dus eens een verslag met een onvoldoende terug gekregen omdat ik het op die manier geschreven had maar ze daardoor vond dat ze er onvoldoende uit kon halen wat ik precies in de zorgverlening zelf(standig) gedaan had. In mijn zorgplannen moest ik dus wel echt op die manier schrijven omdat ze dus wel wilden zien wat ik zelf (als toekomstig verpleegkundige) gedaan had en met welke gedachte/redenatie. Nadat ik het aangepast had kreeg ik hem terug met een goed
Maar inderdaad, mijn onderzoeksverslagen heb ik wel zo geschreven zoals je hierboven benoemt. Of "onderzoeker heeft ...". Dus het zal wrs ook nog een beetje van je opleiding afhangen.
pluisje88 schreef:Ik zou een boel heel anders schrijven, maar ik wou het expres niet te veel veranderen om zo dicht mogelijk bij TS haar schrijfstijl te blijven . Al helemaal omdat ik dan waarschijnlijk veel moeilijker ga doen dan wat voor TS nodig is. Deze manier maakt het waarschijnlijk ook makkelijker voor TS om het verschil te zien en er wat mee te kunnen. En dan zou ik eerst focussen op de basis goed krijgen, dan kom je het HBO wel door denk ik. Ze hoeft immers niet per se een linguïstisch wonder worden (en dat ben ik ook niet hoor, maar bedoel het meer bij wijze van). Als het net en correct is kom je een heel eind.“Hiervoor” en “laten kijken” zou ik zelf al vervangen door; hiervoor ontvang ik al hulp van derden. Of deze laat ik inmiddels controleren door derden alvorens het in te leveren (of iets in die richting).
Schrijfstijl is heel persoonlijk maar spreektaal lezen is heel naar dus daar zou ik zeker weten weg blijven. Zinnen kort houden, niet te veel komma’s en dan ben je al een heel eind.