HBO taal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tijger
Berichten: 1446
Geregistreerd: 30-04-04

HBO taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 10:11

Hi allen,

Ik heb een vraag HBO taal. Hoe ziet dat eruit en wat houdt dat nou precies in?

Momenteel volg ik een studie en krijg ik elke keer te horen dat ik hier niet aan voldoe maar kunnen zij niet duidelijk uitleggen wat het dan wel is. Wat ik vooral tegenkom is dat veel HBO'ers hiermee worstelen dus ik dacht misschien kunnen we elkaar hiermee helpen?

Ik snap dat geen schrijffouten en grammaticaal er geen fouten mogen zijn. Hierdoor laat ik al meerdere mensen meekijken hierop maar dat extra stukje?

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:21

HBO taal? Is dat een ding? Ik heb een bachelor diploma maar ik heb nog nooit iets gehoord als hbo taal. Echter kan ik me wel voorstellen dat je bij een bepaald niveau opleiding een bepaald niveau wilt zien in geschreven stukken (en ook in de spreektaal lijkt me). aan geen spelfouten heb je natuurlijk niet zo veel als een zinsopbouw lijkt op die van een kind in groep 4 bij wijze van.

Maar het is lastig om zo out of the blue iets te roepen aangezien ik geen idee heb wat je schrijfstijl is of wat dan ook.

tijger
Berichten: 1446
Geregistreerd: 30-04-04

Re: HBO taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 10:25

Haha nou je legt precies de vinger op de zere plek. Wat willen ze dan precies zien. Geen idee en ik krijg het gewoon niet duidelijk. Het niveau is goed zeggen ze (vaktermen onderbouwd met bronnen) maar toch blijft het een ding. Hierdoor kom ik nu gewoon niet meer verder en lijkt stoppen steeds meer een optie omdat dit voor frustratie zorgt

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:26

Op het HBO mag je niet meer in spreektaal schrijven en is het (vaak) de bedoeling dat je meer richting schrijftaal gaat schrijven.

Als je met deze termen op google aan de gang gaat vind je ook voorbeelden.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:32

Hoi,

Ik kan mij goed voorstellen, dat het lastig is om je schrijfvaardigheid te verbeteren als je geen concrete instructie krijgt. Ik ben geen docent, maar zie in je eerste bericht wel een aantal foutjes waarvan ik denk "die zou ik niet verwachten bij iemand die een HBO-diploma heeft". Al besef ik mij ook, dat de meesten op internet sneller en slordiger schrijven dan voor werk of studie.

Een eerste tip: lees je eerste bericht nog een keer door en bekijk of je zinnen correct zijn.
Bevatten ze allemaal een onderwerp en werkwoord?
Plaats je komma's op de juiste plaats?

Heb je hulp van iemand, die jouw teksten niet alleen naleest, maar ook aangeeft wat er fout is en waarom?

Een tweede tip: ga heel veel lezen! Daarmee bedoel ik geen teksten op internet, maar echt op papier. Door veel te lezen, op het niveau waarop je zelf zult moeten schrijven, raak je bekend met het gewenste woordgebruik en kun je dat makkelijker reproduceren.

Veel succes!

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:33

Ik heb geen idee wat HBO taal is maar als ik je openingspost bekijk dan missen er een aantal essentiële woorden in jouw zinnen. Misschien doe je dat ook in je andere gescheven stukken en bedoelen ze dat?

Even de zinnen uit jouw stuk:
Ik heb een vraag HBO taal
Ik snap dat geen schrijffouten en grammaticaal er geen fouten mogen zijn

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:34

Ik kan mij voorstellen dat het deels te maken heeft met grammatica en spelling. Maar het is veel meer dan dat. Een deel demonstreer je eigenlijk al in je post. Ik moest het drie keer lezen voordat ik begreep wat je nu eigenlijk schreef. Ik dacht eerst dat je een vraag stelde over een HBO opleiding die Taal heet. Het is mij niet duidelijk waar volgens jou veel HBO'ers mee worstelen. Ik vind het wel vreemd dat diegene die aangeven dat je niet voldoet, ik neem aan jouw docenten (?), niet kunnen aangeven waar het aan schort. Of hebben ze het wel geprobeerd uit te leggen, maar snap jij niet wat ze zeggen?

Gaat het puur om geschreven taal of ook over je gesproken taal? Of weet je dat niet?

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:55

Ik denk dat hetgeen wat ze bedoelen te maken heeft met grammatica, spelling, zinsopbouw en (geen) spreektaal. Kijk bijvoorbeeld eens naar de literatuur die je zelf leest voor je studie. Bij het HBO verwachten ze een fijn te lezen tekst met inhoud en nette bronverwijzingen. Als je je tekst doorleest, dan helpt voor mij het volgende:
- Loopt de zin goed/lekker?
- Gebruik je niet te vaak hetzelfde woord? Denk aan opsommingen als 'ook' of het woord 'er' etc.
- Is er een duidelijke rode draad in je tekst qua opbouw?

Op https://www.scribbr.nl/ staan veel tips. Ook kan je je tekst laten nakijken, dat is helaas niet gratis.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:59

tijger schreef:
Haha nou je legt precies de vinger op de zere plek. Wat willen ze dan precies zien. Geen idee en ik krijg het gewoon niet duidelijk. Het niveau is goed zeggen ze (vaktermen onderbouwd met bronnen) maar toch blijft het een ding. Hierdoor kom ik nu gewoon niet meer verder en lijkt stoppen steeds meer een optie omdat dit voor frustratie zorgt


"Dat is precies waar ik mee worstel. Het is mij niet duidelijk wat er vanuit de opleiding wordt verwacht. De docent geeft aan dat het niveau goed is, doordat ik gebruik maak van vaktermen en literatuur. Door de onduidelijkheid merk ik dat ik gefrustreerd raak."

Even héél snel een paar zinnen omgebouwd, het kan vast nog beter ;) Maar misschien helpt het je.

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:20

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Nederlands qua grammatica ook niet altijd het beste is. Zeker d/t/dt op het einde ga ik nog wel eens nat op. Maar in Word heb je Editor die daar al de grootste fouten voor je uit haalt.

Verder waren mijn verslagen altijd vrij formeel geschreven. Oftewel, voorkom het woordje "ik" in je verslagen, tenzij hier specifiek aanleiding toe is. Zo moest ik in mijn zorgplanverslagen altijd aangeven wat ik gedaan had dus ontkwam je niet aan "ik heb dit gedaan omdat ...". Maar in al mijn andere verslagen zal je woorden zoals ik en jij etc. niet snel tegenkomen. En voorkom idd, zoals hierboven aangegeven, dat je in spreektaal schrijft. Probeer het bij wijze van spreken te schrijven zoals je een sollicitatiebrief of brief naar de koning schrijft ofzo. En let bijv. op dat je niet steeds dezelfde (begin)woorden gebruikt maar hierin afwisselt (ook, tegelijkertijd, ten slotte, tevens, verder, etc.).

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:19

Blacky94 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Nederlands qua grammatica ook niet altijd het beste is. Zeker d/t/dt op het einde ga ik nog wel eens nat op. Maar in Word heb je Editor die daar al de grootste fouten voor je uit haalt.

Verder waren mijn verslagen altijd vrij formeel geschreven. Oftewel, voorkom het woordje "ik" in je verslagen, tenzij hier specifiek aanleiding toe is. Zo moest ik in mijn zorgplanverslagen altijd aangeven wat ik gedaan had dus ontkwam je niet aan "ik heb dit gedaan omdat ...". Maar in al mijn andere verslagen zal je woorden zoals ik en jij etc. niet snel tegenkomen. En voorkom idd, zoals hierboven aangegeven, dat je in spreektaal schrijft. Probeer het bij wijze van spreken te schrijven zoals je een sollicitatiebrief of brief naar de koning schrijft ofzo. En let bijv. op dat je niet steeds dezelfde (begin)woorden gebruikt maar hierin afwisselt (ook, tegelijkertijd, ten slotte, tevens, verder, etc.).

Ook wanneer je moet aangeven wat jij gedaan hebt kan je toch echt de ‘ik’ voorkomen. ‘Hiervoor is gekozen, omdat…’ ‘Dit is gedaan, omdat…’ dat was bij mijn hbo-opleiding wel echt een must, zelfs bij onderzoek doen moesten wij schrijven ‘de onderzoeker…’ en ja dat was je zelf dus.

Verder kan ik je aanraden om ook echt op woordkeuze te letten. Ook hier waren ze bij mijn opleiding streng op. Een voorbeeld is dat je beter voor het woord ‘onderwijs’ dan ‘school’ kan kiezen. Ik kan het me voorstellen dat het enorm lastig is om er nou achter te komen wat ze precies willen. Als dit jou dan ook dusdanig belemmert in je opleiding zou ik wel echt een gesprek aanknopen met je docenten of slb’er etc. want ze zouden je gewoon duidelijk moeten aangeven waar je aan moet werken.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Re: HBO taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:27

Er is spreektaal en schrijftaal. Als je nooit hebt leren schrijven dan kan ik me voorstellen dat het moeilijk is. Je hebt er alleen ook niets aan als ik, of een andere bokker, jouw tekst herschrijf(t). Want dan loop je hier volgende keer weer tegenaan.

Cambionn

Berichten: 790
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:01

pluisje88 schreef:
Echter kan ik me wel voorstellen dat je bij een bepaald niveau opleiding een bepaald niveau wilt zien in geschreven stukken (en ook in de spreektaal lijkt me). aan geen spelfouten heb je natuurlijk niet zo veel als een zinsopbouw lijkt op die van een kind in groep 4 bij wijze van.

Sjofel schreef:
Op het HBO mag je niet meer in spreektaal schrijven en is het (vaak) de bedoeling dat je meer richting schrijftaal gaat schrijven.

Als je met deze termen op google aan de gang gaat vind je ook voorbeelden.
Weet je wat grappig is? Ik werd op het HBO (bachelor) juist afgerekend omdat ik te formeel, accademisch, complex en moeilijk schreef. Ze wouden juist meer spreektaal en korte simpele zinnen want "niemand wil zo'n tekst lezen". Let wel dat de tekst correct was, het ging puur om schrijfstijl. Probleem was dat ik van nature zo schrijf, zeker in "proffesionele" teksten. Ik had echt het gevoel alsof ze wouden dat ik het als een kinderboek schreef. En dat ging om research papers en technische documentatie.

Ik denk dus dat het ook erg afhangt van wie beoordeeld. Mits je niet in een soort social media slang schrijft natuurlijk, of een chronisch gebrek aan interpunctie hebt. Dat soort dingen zijn nooit goed.

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Re: HBO taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:04

Heb je studiegenoten die wel positief commentaar krijgen op hun schrijfstijl? Of in elk geval niet de feedback dat het beter moet? Dan kan je eens teksten van hun doornemen om te kijken wat er verwacht wordt.

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:15

grizzlybear schreef:
Blacky94 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Nederlands qua grammatica ook niet altijd het beste is. Zeker d/t/dt op het einde ga ik nog wel eens nat op. Maar in Word heb je Editor die daar al de grootste fouten voor je uit haalt.

Verder waren mijn verslagen altijd vrij formeel geschreven. Oftewel, voorkom het woordje "ik" in je verslagen, tenzij hier specifiek aanleiding toe is. Zo moest ik in mijn zorgplanverslagen altijd aangeven wat ik gedaan had dus ontkwam je niet aan "ik heb dit gedaan omdat ...". Maar in al mijn andere verslagen zal je woorden zoals ik en jij etc. niet snel tegenkomen. En voorkom idd, zoals hierboven aangegeven, dat je in spreektaal schrijft. Probeer het bij wijze van spreken te schrijven zoals je een sollicitatiebrief of brief naar de koning schrijft ofzo. En let bijv. op dat je niet steeds dezelfde (begin)woorden gebruikt maar hierin afwisselt (ook, tegelijkertijd, ten slotte, tevens, verder, etc.).

Ook wanneer je moet aangeven wat jij gedaan hebt kan je toch echt de ‘ik’ voorkomen. ‘Hiervoor is gekozen, omdat…’ ‘Dit is gedaan, omdat…’ dat was bij mijn hbo-opleiding wel echt een must, zelfs bij onderzoek doen moesten wij schrijven ‘de onderzoeker…’ en ja dat was je zelf dus.

Haha en zo heb ik dus eens een verslag met een onvoldoende terug gekregen omdat ik het op die manier geschreven had maar ze daardoor vond dat ze er onvoldoende uit kon halen wat ik precies in de zorgverlening zelf(standig) gedaan had. In mijn zorgplannen moest ik dus wel echt op die manier schrijven omdat ze dus wel wilden zien wat ik zelf (als toekomstig verpleegkundige) gedaan had en met welke gedachte/redenatie. Nadat ik het aangepast had kreeg ik hem terug met een goed :')
Maar inderdaad, mijn onderzoeksverslagen heb ik wel zo geschreven zoals je hierboven benoemt. Of "onderzoeker heeft ...". Dus het zal wrs ook nog een beetje van je opleiding afhangen.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:35

Cambionn schreef:
pluisje88 schreef:
Echter kan ik me wel voorstellen dat je bij een bepaald niveau opleiding een bepaald niveau wilt zien in geschreven stukken (en ook in de spreektaal lijkt me). aan geen spelfouten heb je natuurlijk niet zo veel als een zinsopbouw lijkt op die van een kind in groep 4 bij wijze van.

Sjofel schreef:
Op het HBO mag je niet meer in spreektaal schrijven en is het (vaak) de bedoeling dat je meer richting schrijftaal gaat schrijven.

Als je met deze termen op google aan de gang gaat vind je ook voorbeelden.
Weet je wat grappig is? Ik werd op het HBO (bachelor) juist afgerekend omdat ik te formeel, accademisch, complex en moeilijk schreef. Ze wouden juist meer spreektaal en korte simpele zinnen want "niemand wil zo'n tekst lezen". Let wel dat de tekst correct was, het ging puur om schrijfstijl. Probleem was dat ik van nature zo schrijf, zeker in "proffesionele" teksten. Ik had echt het gevoel alsof ze wouden dat ik het als een kinderboek schreef. En dat ging om research papers en technische documentatie.

Ik denk dus dat het ook erg afhangt van wie beoordeeld. Mits je niet in een soort social media slang schrijft natuurlijk, of een chronisch gebrek aan interpunctie hebt. Dat soort dingen zijn nooit goed.


Netjes, correct en zakelijk schrijven kan prima zonder er een academisch en complex stuk van te maken. Daar zit nog wel degelijk een heel groot gat tussen. Gezien de schrijfstijl in de openingspost is er nog wel een kleine verbetering wenselijk gok ik voor je een hbo waardig beleidsstuk oid kunt inleveren.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:44

Cambionn schreef:
pluisje88 schreef:
Echter kan ik me wel voorstellen dat je bij een bepaald niveau opleiding een bepaald niveau wilt zien in geschreven stukken (en ook in de spreektaal lijkt me). aan geen spelfouten heb je natuurlijk niet zo veel als een zinsopbouw lijkt op die van een kind in groep 4 bij wijze van.

Sjofel schreef:
Op het HBO mag je niet meer in spreektaal schrijven en is het (vaak) de bedoeling dat je meer richting schrijftaal gaat schrijven.

Als je met deze termen op google aan de gang gaat vind je ook voorbeelden.
Weet je wat grappig is? Ik werd op het HBO (bachelor) juist afgerekend omdat ik te formeel, accademisch, complex en moeilijk schreef. Ze wouden juist meer spreektaal en korte simpele zinnen want "niemand wil zo'n tekst lezen". Let wel dat de tekst correct was, het ging puur om schrijfstijl. Probleem was dat ik van nature zo schrijf, zeker in "proffesionele" teksten. Ik had echt het gevoel alsof ze wouden dat ik het als een kinderboek schreef. En dat ging om research papers en technische documentatie.

Ik denk dus dat het ook erg afhangt van wie beoordeeld. Mits je niet in een soort social media slang schrijft natuurlijk, of een chronisch gebrek aan interpunctie hebt. Dat soort dingen zijn nooit goed.


Oef ja dat is weer een andere kant. . Die ervaring heb ik niet, al had ik op het hbo alleen leraren die WO geschoold waren. Het zal vast een mix van omstandigheden zijn geweest.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn schrijven op bokt (en social media) ook echt niet overeen komt kwa stijl met mijn professionele stukken. :=

Cambionn

Berichten: 790
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:51

linoleum schreef:
Heb je studiegenoten die wel positief commentaar krijgen op hun schrijfstijl? Of in elk geval niet de feedback dat het beter moet? Dan kan je eens teksten van hun doornemen om te kijken wat er verwacht wordt.
Zeker, maar dat was in mijn beleving echt kindertaal. Echt wel een stuk onder wat het niveau van wat ik normaal als zakelijke teksten zie (aan de andere kant, ik heb net een nieuwe baan en die HR gebruikt nog meer smiley's dan een kind). Hielp waarschijnlijk niet dat in de IT veel mensen niet bepaald linguïstisch zijn ingesteld. Je kon in groepsprojecten ook echt precies zien wat ik geschreven had.

Ben er uiteindelijk gewoon door gekomen hoor. Maar het begon al op de middelbare, waar ik "te complex" schreef maar wel correct (en daarom niet foutgerekend maar wel afgeraden). Op de hogeschool was dat dus opeens echt een issue. Nu dat ik klaar ben met studeren en werk heb, hoor ik er weer niemand over en krijg ik juist complimenten op hoe netjes iets opgeschreven is.

Het vervelendste is dat ik vaak in woordenschat en begrijpend lezen erg hoog zit, maar met mijn dyslectie de spelling makkelijk achterblijft. Die liet ik dan dubbel checken door derden, en inmiddels heb ik wel wat leuke truckjes geleerd (hoewel er nogsteeds met regelmaat wat rare dingen doorfloepen). Nog vervelender als mensen daar boos op worden en komen met "dat is geen dyslectie fout"... Ik ben gewoon gediagnosticeerd en blijkbaar wel he... Maar dat stond echt los van dit "probleem".
Sjofel schreef:
Oef ja dat is weer een andere kant. . Die ervaring heb ik niet, al had ik op het hbo alleen leraren die WO geschoold waren. Het zal vast een mix van omstandigheden zijn geweest.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn schrijven op bokt (en social media) ook echt niet overeen komt kwa stijl met mijn professionele stukken. :=
Ik dat heb ik ook hoor. Ik ben wel die gek die in dagelijks leven woorden als insgelijks en en mekander gebruikt, maar ik schrijf mijn Bokt posts wel een stuk simpeler dan ik voor documentatie en research papers doe zeg maar. Of wanneer ik een bedrijf moet benaderen ofzo. Ik neem aan dat iedereen op die momenten net ietsje meer hun best doet.
pluisje88 schreef:
Netjes, correct en zakelijk schrijven kan prima zonder er een academisch en complex stuk van te maken. Daar zit nog wel degelijk een heel groot gat tussen. Gezien de schrijfstijl in de openingspost is er nog wel een kleine verbetering wenselijk gok ik voor je een hbo waardig beleidsstuk oid kunt inleveren.
Oh dat ontken ik ook niet. Maar ik wou puur ff aangeven dat "HBO taal" niet iets statisch is. Wat mijn medestudenten deden was echt onder "standaard zakelijk" en dat werd juist geapprecieerd voor documentatie en research papers, waar mijn academisch vervelend was want "dat wil niemand lezen, we zijn IT'ers". Tja, ik snap wel dat je je doelgroep in de gaten moet houden, maar HBO opgeleide IT'ers zou je in mijn ogen niet zo ver voor hoeven te versimpelen. Veel officiele documentatie is dat ook niet, en nu ik eenmaal aan het werk ben heeft ook niemand er problemen mee en hoor ik zelfs juist dat het "mooi geschreven" is. Dus vandaar de opmerking dat het soms ook echt maar net ligt aan wie je beoordeeld.

Aan de hand van TS haar eerste post kan er idd wel wat verbeterd worden. Vooral in zinsopbouw en interpunctie zijn er genoeg kleine aanpassingen mogelijk om het leesbaarder te maken. Maar ik heb ook wat stukjes waarvan ik me afvraag hoe correct de zinnen/gebruikte woorden zijn. Als voorbeeld onderstaande (en dan om het simpel te houden zonder woorden die ik zou vervangen voor "mooiere" synoniemen of dingen te veel te herschrijven). En even voor de duidelijkheid, dit is niet om TS haar post te bashen, maar om een voorbeeld te geven van hoe ze het mogelijk zou kunnen herschrijven. Wellicht dat ze met expliciete voorbeelden beter kan uitzoeken wat ze moet veranderen. Ik weet dat dat mij meer zou helpen dan enkel een uitleg. Maar ook hier geld natuurlijk, dat TS waarschijnlijk ook netter schrijft op school dan op Bokt.
Citaat:
Hi allen,

Ik heb een vraag HBO taal. Hoe ziet dat eruit en wat houdt dat nou precies in?

Momenteel volg ik een studie en krijg ik elke keer te horen dat ik hier niet aan voldoe maar kunnen zij niet duidelijk uitleggen wat het dan wel is. Wat ik vooral tegenkom is dat veel HBO'ers hiermee worstelen dus ik dacht misschien kunnen we elkaar hiermee helpen?

Ik snap dat geen schrijffouten en grammaticaal er geen fouten mogen zijn. Hierdoor laat ik al meerdere mensen meekijken hierop maar dat extra stukje?
________________________________________________________________
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag over "HBO taal". Hoe ziet dat eruit en wat houdt dat nou precies in?

Momenteel volg ik een studie en ik krijg elke keer te horen dat ik hier niet aan voldoe, maar ze kunnen niet duidelijk uitleggen wat ik moet aanpassen om dat wel te doen. Wat ik vooral tegenkom is dat veel HBO'ers hiermee worstelen, dus ik dacht misschien kunnen we elkaar hiermee helpen?

Ik snap dat er geen schrijf- en grammaticafouten mogen zijn. Hiervoor laat ik al meerdere mensen hiernaar kijken, maar dat extra stukje?

Ik ben overigens ook niet goed in dingen kort houden :D . Maar dat is wel een issue die bij mij ligt. Kort en bondig schrijven is immers iets wat op elk niveau kan. Maar daar heb ik ook nooit moeilijk over gedaan als daar wat over werdt gezegd, hoewel het voor mij lastig blijft om toe te passen zonder nuance te verliezen. En dat staat ook los van het gebruik van moeilijke zinsstructuren en woorden waar ik het eigenlijk vooral over had.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:37

“Hiervoor” en “laten kijken” zou ik zelf al vervangen door; hiervoor ontvang ik al hulp van derden. Of deze laat ik inmiddels controleren door derden alvorens het in te leveren (of iets in die richting).

Schrijfstijl is heel persoonlijk maar spreektaal lezen is heel naar dus daar zou ik zeker weten weg blijven. Zinnen kort houden, niet te veel komma’s en dan ben je al een heel eind.

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:58

Blacky94 schreef:
grizzlybear schreef:
Ook wanneer je moet aangeven wat jij gedaan hebt kan je toch echt de ‘ik’ voorkomen. ‘Hiervoor is gekozen, omdat…’ ‘Dit is gedaan, omdat…’ dat was bij mijn hbo-opleiding wel echt een must, zelfs bij onderzoek doen moesten wij schrijven ‘de onderzoeker…’ en ja dat was je zelf dus.

Haha en zo heb ik dus eens een verslag met een onvoldoende terug gekregen omdat ik het op die manier geschreven had maar ze daardoor vond dat ze er onvoldoende uit kon halen wat ik precies in de zorgverlening zelf(standig) gedaan had. In mijn zorgplannen moest ik dus wel echt op die manier schrijven omdat ze dus wel wilden zien wat ik zelf (als toekomstig verpleegkundige) gedaan had en met welke gedachte/redenatie. Nadat ik het aangepast had kreeg ik hem terug met een goed :')
Maar inderdaad, mijn onderzoeksverslagen heb ik wel zo geschreven zoals je hierboven benoemt. Of "onderzoeker heeft ...". Dus het zal wrs ook nog een beetje van je opleiding afhangen.

Interessant om te horen! TS, zoals je kunt lezen, het verschilt dus echt enorm per opleiding/instelling en beoordelend docent. Ik zou dus zeker het gesprek aan gaan.

tijger
Berichten: 1446
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 16:06

Goed om te lezen dat het zo verschilt.
Laat duidelijk zijn dat ik er hier inderdaad niet op let en dat wel heel anders is in schoolstukken!

Er zitten wel al wat bruikbare tips tussen, die zal ik zeker toepassen!

Medestudenten zie ik niet tot nauwelijks. Helaas krijg ik daar dus ook geen feedback van...

Cambionn

Berichten: 790
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:06

pluisje88 schreef:
“Hiervoor” en “laten kijken” zou ik zelf al vervangen door; hiervoor ontvang ik al hulp van derden. Of deze laat ik inmiddels controleren door derden alvorens het in te leveren (of iets in die richting).

Schrijfstijl is heel persoonlijk maar spreektaal lezen is heel naar dus daar zou ik zeker weten weg blijven. Zinnen kort houden, niet te veel komma’s en dan ben je al een heel eind.
Ik zou een boel heel anders schrijven, maar ik wou het expres niet te veel veranderen om zo dicht mogelijk bij TS haar schrijfstijl te blijven ;) . Al helemaal omdat ik dan waarschijnlijk veel moeilijker ga doen dan wat voor TS nodig is. Deze manier maakt het waarschijnlijk ook makkelijker voor TS om het verschil te zien en er wat mee te kunnen. En dan zou ik eerst focussen op de basis goed krijgen, dan kom je het HBO wel door denk ik. Ze hoeft immers niet per se een linguïstisch wonder worden (en dat ben ik ook niet hoor, maar bedoel het meer bij wijze van). Als het net en correct is kom je een heel eind.

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:24

Niet het hele topic gelezen, maar ik wil wel eens meekijken, doe zelf HBO (Social Work). Weet wel: docenten hebben ook een bepaalde discretionaire handelingsruimte, soms is de beste vraag: Wat zou u willen zien? Kunt u concrete voorbeelden noemen in mijn stuk, waarin ik niet aan de eisen voldoe?

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:40

Ik vind 'HBO-taal' een vreemde term. Is er dan ook MBO en Universitaire taal - en wat zijn dan de verschillen?
En dat jouw docenten niet uit kunnen leggen wat ze willen zien, is ook een beetje raar. Het is toch zijn/haar vak om aan studenten uit te leggen wat de bedoeling is?

Wat ik zelf - ooit afgestudeerd als neerlandica - wel zie is dat jonge collega's het vaak lastiger vinden om zakelijk te schrijven, omdat ze dat nooit hebben geleerd. Dan gaat het niet alleen om spel- en grammatica-fouten. Wat ik veel zie:
- zinnen die niet zijn afgemaakt of niet lopen;
- leestekens die worden vergeten (punten, komma's, vraagtekens);
- te lange, doorlopende stukken tekst zonder structuur/opbouw;
- teveel spreektaal of gedachten.
En in mails soms te populair taalgebruik, maar daar gaat het hier waarschijnlijk niet over.

Beter leren schrijven kun je leren, dus misschien kun je je docent vragen of er op jullie school/kennisinstelling een training beschikbaar is.

-

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: HBO taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:00

Naast correcte spelling en grammatica en dergelijke, zit er denk ik ook belangrijk onderdeel in de algehele structuur. Hebben je alinea's een kernzin aan het begin of eind? Zijn je alinea's en zinnen verbonden met signaalwoorden? Zit er een logische verloop in je tekst, of ga je onbewust van de hak op de tak?

Bij mijn (universitaire) opleiding moet een introductie bijvoorbeeld trechteren. Je begint met het grote geheel en werkt dan toe naar de specifieke inhoud van je stuk tekst (meestal een onderzoeksvraag in ons geval). We beginnen met een achtergrond van het probleem of vraagstuk (wat is het probleem, hoe vaak, hoe ontstaat het, etc). Dan volgt wat er al wordt of is gedaan om het probleem op te lossen en wat daar wel en niet goed aan is. Wat nog niet goed is, leidt vervolgens tot de onderzoeksvraag.