Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:14

Ik mag 59 euro betalen... :+ Zoals elk jaar. Was te verwachten haha.

Charaz

Berichten: 24328
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:16

Ik ga er van het weekend eens voor zitten, verwacht terug te krijgen in ieder geval

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:18

Themba schreef:
Ja... voorlopige aanslag 2024 betaal je belasting in het vooruit over wat ze verwachten dat je gaat verdienen.


Oke, dus dan betaal je anderhalf jaar voordat je zou moeten betalen als je geen voorlopige aanslag zou krijgen. Toch een beetje jammer

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 09:31

IMAY1990 schreef:
Oke, mijn inkomstenopgave is niet heel spannend, maar ik heb toch een vraag. Eind januari heb ik een voorlopige aanslag gehad. Ik ben er toen van uit gegaan dat dat een vooruitbetaling was van wat ik nu bij moet betalen over mijn inkomsten van vorig jaar. Nu ik echter nog een keer op die brief kijk zie ik staan dat het een voorlopige aanslag 2024 is. Betekent dat dat ik dat dan al betaald heb over wat ik dit jaat pas ga verdienen(misschien) en wat ik dus pas volgend jaar zou moeten bijbetalen? Want dan moet ik nog even ergens een extra €500 vandaan toveren voor de inkomstenbelasting van dit jaar


Dat klopt, en dat je dus nu nog moet bijbetalen betekend dat de VA2023 (lopend jaar) niet hoog genoeg was. Ik zou dus even kijken wat je verwacht in 2024 te verdienen en eventueel een wijziging VA2024 indienen zodat je IB'25 niet voor dezelfde verrassing komt te staan als nu. Want het hele punt van de voorlopige aanslag is om ervoor te zorgen dat je met je aangifte niet een hele bak na hoeft te betalen. Ik begrijp uit jouw bericht dat die 500,- best een punt zijn, dus dan zou ik even kijken naar je VA van 2024.

Je kunt overigens, als je de aanslag hebt ontvangen, ook uitstel van betaling aanvragen voor 4 maanden of een betalingsregeling treffen. Als jij verder geen gekke dingen hebt, is dat vaak geen probleem.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:40

Oh, ik kan tijdelijk niet inloggen :Y) Teveel mensen bezig

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 09:41

Winged schreef:
Oh, ik kan tijdelijk niet inloggen :Y) Teveel mensen bezig


Kwart voor negen, die voelde ik wel aankomen ja. _O-

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:43

Even F5-en en ik was erdoor. Boel nog even gecheckt en inderdaad, 550 terug. Das wel even fijn :)

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:46

KimD schreef:
IMAY1990 schreef:
Oke, mijn inkomstenopgave is niet heel spannend, maar ik heb toch een vraag. Eind januari heb ik een voorlopige aanslag gehad. Ik ben er toen van uit gegaan dat dat een vooruitbetaling was van wat ik nu bij moet betalen over mijn inkomsten van vorig jaar. Nu ik echter nog een keer op die brief kijk zie ik staan dat het een voorlopige aanslag 2024 is. Betekent dat dat ik dat dan al betaald heb over wat ik dit jaat pas ga verdienen(misschien) en wat ik dus pas volgend jaar zou moeten bijbetalen? Want dan moet ik nog even ergens een extra €500 vandaan toveren voor de inkomstenbelasting van dit jaar


Dat klopt, en dat je dus nu nog moet bijbetalen betekend dat de VA2023 (lopend jaar) niet hoog genoeg was. Ik zou dus even kijken wat je verwacht in 2024 te verdienen en eventueel een wijziging VA2024 indienen zodat je IB'25 niet voor dezelfde verrassing komt te staan als nu. Want het hele punt van de voorlopige aanslag is om ervoor te zorgen dat je met je aangifte niet een hele bak na hoeft te betalen. Ik begrijp uit jouw bericht dat die 500,- best een punt zijn, dus dan zou ik even kijken naar je VA van 2024.

Je kunt overigens, als je de aanslag hebt ontvangen, ook uitstel van betaling aanvragen voor 4 maanden of een betalingsregeling treffen. Als jij verder geen gekke dingen hebt, is dat vaak geen probleem.


Ik heb geen VA gehad over 2023 en had van mijn extra inkomsten (ik krijg af en toe geld van de overheid omdat ik mantelzorgtaken uitvoer) netjes elke keer dat ik iets kreeg 20% apart gezet om de extra te betalen inkomstenbelasting op te vangen. Maar over 2024 heb ik nog niks verdiend en had ik dus ook nog niks apart gezet. Die €500 gaat wel goed komen, ik vind het alleen wel lastig te bevatten dat je alvast geld moet betalen in Januari over inkomsten die je nog niet hebt en die nog niet zeker zijn, terwijl je zonder die voorlopige aanslag pas anderhalf jaar later dat bedrag zou moeten neerleggen.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:09

Hier vanmorgen net na 6 uur ingevuld en krijg bijna 650 terug.

Snap nooit zo goed waar het vandaan komt, vorig jaar kreeg ik 151 euro terug en in de tussentijd geen huis gekocht of van baan gewisseld.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:10

Had bericht van de boekhouder, ik ben in week 14 aan de beurt. Nog even geduld dus :D

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:12

Ik heb 'm net probleemloos ingediend. Mede dankzij, of all people, de kapster die me gisteren eraan herinnerde dat ik het niet mocht vergeten :D . Had verwacht dat het systeem nu wel plat zou liggen, maar geen probleem. Ik krijg bijna 100 euro terug, niet verwacht, dus fijn.

manonutjuh

Berichten: 3013
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:15

Relaxed schreef:
[ [url=m/tcZ2KS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom helaas niet verder, ik moet hier iets invullen, maar ik kán hier niets invullen. Ik heb geen onroerend goed onttrokken of ingebracht vanuit/naar prive in mijn onderneming. Ik kan hem ook niet verwijderen en kan ook nergens vinden waarom hij denkt dat dit aan de orde is :n



En verwijderen lukt niet zeker?


FennyPower schreef:
Travel_me schreef:
Oh das apart maar wel heel fijn! Toeslagen krijg je normaal apart terug dus zitten er niet bij.

Misschien een wisselend salaris gehad? Of twee baantjes tegelijkertijd? Want dan is er maar op 1 loonheffing toegepast en krijg je vaak terug

Een bbl werkplek van een half jaar.
En daarna korte baantjes. Vind het zeer bijzonder.
Even kijken of iemand met me mee wil kijken binnenkort in mijn omgeving.


Kijk eens even naar de arbeidskorting op je verschillende jaaropgaven, tel die bij elkaar op en vergelijk dat even met wat in de aangifte staat.

Butterfly
Berichten: 2861
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:17

Ik zit me een blessure te F5'en en ik kom er maar niet doorheen _O-

ryukapple

Berichten: 1782
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:21

Hier helaas kleine 400 euro betalen. Was niet verwacht dus wel balen

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:34

IMAY1990 schreef:
Themba schreef:
Ja... voorlopige aanslag 2024 betaal je belasting in het vooruit over wat ze verwachten dat je gaat verdienen.


Oke, dus dan betaal je anderhalf jaar voordat je zou moeten betalen als je geen voorlopige aanslag zou krijgen. Toch een beetje jammer


Man met eigen bedrijf betaald 12 maanden een x bedrag voorlopige aanslag 2024. Als dan de aangifte word gedaan van 2024 in 2025 dan word alles wat die 12 maanden betaald is in mindering gebracht op de uiteindelijke aanslag. Vaak moet die nog wel bijbetalen maar scheelt veel dat je niet bijv. 16000 in 1x moet betalen. Vaak wat bijbetaald moet worden is met het geld wat ik terug krijg vrij weinig.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:39

Hier ook een vraag, in mei 2023 heb ik samen met mijn vriend een huis gekocht. Nu kunnen we dus een hoop extra kosten aftrekken, maar bij wie kan je die het beste aftrekken?

De belastingdienst zegt dat je bij de persoon met het hoogste inkomen het meeste voordeel haalt maar andere artikelen zeggen juist weer van niet.. Maar hoe kies je dan wat het meest voordelig uit gaat pakken?
Iemand een idee?

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 10:51

Kimsel94 schreef:
Hier ook een vraag, in mei 2023 heb ik samen met mijn vriend een huis gekocht. Nu kunnen we dus een hoop extra kosten aftrekken, maar bij wie kan je die het beste aftrekken?

De belastingdienst zegt dat je bij de persoon met het hoogste inkomen het meeste voordeel haalt maar andere artikelen zeggen juist weer van niet.. Maar hoe kies je dan wat het meest voordelig uit gaat pakken?
Iemand een idee?


Het systeem maakt de optimale verdeling als je online aangifte doet.

Als de woning die jullie gekocht hebben op beide namen staat dan zijn jullie fiscaal partner.

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:52

Als je samen je aangifte doet kun je aan het eind gewoon proberen, dan kun je laten berekenen wat eruit komt en gewoon aanpassen tot je op het meest gunstige uitkomt

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:01

Iemand ervaring me middelen?
Kom er nu pas achter dat ik echt mega veel geld kon terugkrijgen, maar dat was gaat over middeling 2018 of 2019... -O- heeft het nog zin om daar achteraan te gaan of is mijn kans verkeken?

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:03

Na een paar keer refreshen kwam ik er net ook pas doorheen. Heel gek al die drukte op de eerste dag :+

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:14

Muurp schreef:
Iemand ervaring me middelen?
Kom er nu pas achter dat ik echt mega veel geld kon terugkrijgen, maar dat was gaat over middeling 2018 of 2019... -O- heeft het nog zin om daar achteraan te gaan of is mijn kans verkeken?


Ja! Ik heb afgelopen jaar aangevraagd en heb 1600 euro terug gekregen. Er zijn verschillende websites waarbij je je inkomen van de laatste 5 jaar kunt invullen waar berekend wordt of het zin heeft om aan te vragen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:18

Liselot schreef:
Muurp schreef:
Iemand ervaring me middelen?
Kom er nu pas achter dat ik echt mega veel geld kon terugkrijgen, maar dat was gaat over middeling 2018 of 2019... -O- heeft het nog zin om daar achteraan te gaan of is mijn kans verkeken?


Ja! Ik heb afgelopen jaar aangevraagd en heb 1600 euro terug gekregen. Er zijn verschillende websites waarbij je je inkomen van de laatste 5 jaar kunt invullen waar berekend wordt of het zin heeft om aan te vragen.


Klopt! Alleen ik las op de website van de belastingdienst dat het dus maar tot 36 maanden erna kan... En dat termijn is dus verstreken.
Was dat bij jou langer geleden? Of binnen dat termijn?

FennyPower

Berichten: 1469
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:24

Iemand die mij prive heel kort even kan helpen? :o

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 11:34

Muurp schreef:
Liselot schreef:


Ja! Ik heb afgelopen jaar aangevraagd en heb 1600 euro terug gekregen. Er zijn verschillende websites waarbij je je inkomen van de laatste 5 jaar kunt invullen waar berekend wordt of het zin heeft om aan te vragen.


Klopt! Alleen ik las op de website van de belastingdienst dat het dus maar tot 36 maanden erna kan... En dat termijn is dus verstreken.
Was dat bij jou langer geleden? Of binnen dat termijn?


Je hebt inderdaad gelijk, even goed kijken naar de data wat op de aanslagen staat.

Een verzoek binnen 36 maanden na het onherroepelijk worden van de laatste definitieve aanslag in de inkomstenbelasting, inhouding van loonbelasting en/of beschikking om geen aanslag op te leggen in het middelingstijdvak is gedaan.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:37

-O-
Zo balen dat dit soort dingen niet algemeen bekend zijn (bij mij iig)... Ga dus echt een klap geld mislopen gok ik. Ga het wel indienen maar heb er een hard hoofd in.

Maar bedankt Kim!