Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:43

Hier ook bijna 2600€ terug toch fijn meegenomen :D

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:51

Zoals ik het nu zie krijg ik 122 euro terug, vorige jaren moest ik bijbetalen ivm zzp werk dus ik ga het straks nog even dubbelchecken. Heb vorig jaar praktisch niks als zzp'er gedaan en op basis van het jaar ervoor wel de voorlopige aanslag betaald, dus ik denk dat het daarmee te maken heeft. Maar toch nog even een keertje extra kijken of alles klopt straks. :))

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:51

Ik hoop vanavond er even voor te kunnen zitten met mijn man. Ik verwacht leuk bedrag terug ivm hypotheekrenteaftrek.

De inkomensafhankelijke combinatiekorting, komt die automatisch naar voren? Wij kunnen voor eerst daarvan gebruik maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:51

Hier €1.100 terug! Wel lekkere meevaller nadat we van de week de BSGW aanslag betaald hebben.

Had verwacht veel minder terug te krijgen omdat we beide meer zijn gaan verdienen. Kon vanochtend om 10:00 na 1 keer refreshen probleemloos inloggen.

Mellow

Berichten: 6488
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:02

linoleum schreef:
Ik hoop vanavond er even voor te kunnen zitten met mijn man. Ik verwacht leuk bedrag terug ivm hypotheekrenteaftrek.

De inkomensafhankelijke combinatiekorting, komt die automatisch naar voren? Wij kunnen voor eerst daarvan gebruik maken.


Zoals ik het lees gaat het automatisch als je er recht op hebt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen

Verklaard bij ons wel het hogere bedrag wat we terug krijgen.
Alle bedragen verder klopten. Maar zag dat niet specifiek staan maar gebeurd dus automatisch als je er recht op hebt.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:04

Ruim 4d terug :D Morgenochtend nog even laten checken door iemand. Had het al een klein beetje verwacht, maar niet durven hopen.

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:04

Ik had het inderdaad gevonden na wat googlen! Vanavond even tijd voor nemen en goed alles doorkijken of goed ingevuld staat. Dan komt het vast goed *\o/*

Mellow

Berichten: 6488
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:06

linoleum schreef:
Ik had het inderdaad gevonden na wat googlen! Vanavond even tijd voor nemen en goed alles doorkijken of goed ingevuld staat. Dan komt het vast goed *\o/*


Ik naar aanleiding van jou vraag hihi. Want vond het bedrag zo hoog. Maar dit verklaard het dus.

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:12

We zijn aan sparen voor andere auto, met 2e kindje op komst heel erg nodig. Dus wil er alles aan doen om aangifte zo gunstig en correct mogelijk in te vullen :+

Mellow

Berichten: 6488
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:18

Wat wij terug krijgen is al een heel leuk beginnetje voor een andere auto. Dus zal bij jullie vast ook goedkomen. :D

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:19

Liselot schreef:
Muurp schreef:
Iemand ervaring me middelen?
Kom er nu pas achter dat ik echt mega veel geld kon terugkrijgen, maar dat was gaat over middeling 2018 of 2019... -O- heeft het nog zin om daar achteraan te gaan of is mijn kans verkeken?


Ja! Ik heb afgelopen jaar aangevraagd en heb 1600 euro terug gekregen. Er zijn verschillende websites waarbij je je inkomen van de laatste 5 jaar kunt invullen waar berekend wordt of het zin heeft om aan te vragen.

https://www.knab.nl/financieel-overzich ... lElM0QlM0Q.
Dit is de tool van KNAB

manonutjuh

Berichten: 3013
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:20

linoleum schreef:
We zijn aan sparen voor andere auto, met 2e kindje op komst heel erg nodig. Dus wil er alles aan doen om aangifte zo gunstig en correct mogelijk in te vullen :+

Check gelijk even je toeslagen, mogelijk krijg je daar ook nog wat terug.

Als je al toeslagen krijgt wordt het automatisch herberekend.
Krijg je nu geen toeslagen dan krijg je waarschijnlijk nog wel kindgebonden budget.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:23

rien10 schreef:
Liselot schreef:


Ja! Ik heb afgelopen jaar aangevraagd en heb 1600 euro terug gekregen. Er zijn verschillende websites waarbij je je inkomen van de laatste 5 jaar kunt invullen waar berekend wordt of het zin heeft om aan te vragen.

https://www.knab.nl/financieel-overzich ... lElM0QlM0Q.
Dit is de tool van KNAB


Dankjewel, weet inmiddels wat ik potentieel terug zou mogen krijgen alleen zit met het termijn.
Maar kreeg de tip voor een begeleidend schrijven toevoegen in de hoop dat ze menselijk genoeg zijn.. :+

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:24

We krijgen alleen kinderopvangtoeslag, die denk ik aardig klopt en we misschien hoogstens paar tientjes nog van krijgen. Man en ik zijn beide onverwacht veel omhoog gegaan qua loon, dus ons geschatte te hoge jaarinkomen lijkt ineens veel op wat het daadwerkelijk is. Luxe problemen _O-

Kindgebonden budget krijgen we sowieso niet. Zitten we ruim boven de grens.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:20

Ik kan al vanochtend niet inloggen :')

Eulogy
Berichten: 5743
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:09

Ik heb in 2023 voorlopige aanslag gehad (voor hypotheekrenteaftrek vooral, dus elke maand vrij fors ontvangen), moet nu €144 terugbetalen, wel verwacht dus prima. Mijn man krijgt bijna €3000 terug dus netto krijgen we alsnog een leuk bedrag terug.

Roodvos

Berichten: 6684
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:15

Oh ja, goede reminder, gelijk maar even al mijn nog ontbrekende jaaropgaven mbt inkomen gedownload.

Meestal is mijn aangifte super simpel en hoef ik alleen maar getallen te checken. Maar 2023 was ook financieel een nogal hectisch jaar.

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik kan verwachten :') behalve dan een controle van de Belastingdienst :Y) .

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:55

Ik kon inloggen! Hoppa, alles even doorgeklikt en krijg een vergelijkbaar terug als vorig jaar. Dat ze er maar weer mooi snel mee zijn :D

FennyPower

Berichten: 1470
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:12

Mhh, ook op TikTok gaat het volop in het rond dat er weer aangifte gedaan kan worden.
Ik lees meerdere keren de tip dat je jezelf maar ook gehandicapt moet zetten zodat je extra geld terug krijgt. 'want dan heb je meer belasting betaald'

Vraag me af of dat echt werkt en de belastingdienst hier niet achter gaat komen.
Lijkt me niet echt de manier als je dat niet bent :o

moonsparkle
Berichten: 21752
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:13

Afbeelding
Heeft iemand een idee of ik kapitaal verzekering moet invullen? Ik heb een uitvaart verzekering maar de afkoop waarde ligt wel ruim onder het bedrag wat op de website staat, dan lees ik dat je het niet op hoeft te geven, maar bij het eerste stukje staat dat het bekend moet zijn bij de belasting

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:18

FennyPower schreef:
Mhh, ook op TikTok gaat het volop in het rond dat er weer aangifte gedaan kan worden.
Ik lees meerdere keren de tip dat je jezelf maar ook gehandicapt moet zetten zodat je extra geld terug krijgt. 'want dan heb je meer belasting betaald'

Vraag me af of dat echt werkt en de belastingdienst hier niet achter gaat komen.
Lijkt me niet echt de manier als je dat niet bent :o


Dit is gewoon belastingfraude en dat is strafbaar. Dus ik zou dat niet doen :)

Pff ik heb net ff doorgeklikt toen ik er doorheen kwam maar ik zat net op de grens van de 52 te betalen... dat is echt zuur. Nu kan ik ook gewoon geen aangifte doen en doen alsof mn neus bloedt, alleen als de belastingdienst het dan later komt halen zit je weer met de rente die giga omhoog is gegaan dit jaar... :=

FennyPower

Berichten: 1470
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:21

Yonker schreef:
FennyPower schreef:
Mhh, ook op TikTok gaat het volop in het rond dat er weer aangifte gedaan kan worden.
Ik lees meerdere keren de tip dat je jezelf maar ook gehandicapt moet zetten zodat je extra geld terug krijgt. 'want dan heb je meer belasting betaald'

Vraag me af of dat echt werkt en de belastingdienst hier niet achter gaat komen.
Lijkt me niet echt de manier als je dat niet bent :o


Dit is gewoon belastingfraude en dat is strafbaar. Dus ik zou dat niet doen :)

Pff ik heb net ff doorgeklikt toen ik er doorheen kwam maar ik zat net op de grens van de 52 te betalen... dat is echt zuur. Nu kan ik ook gewoon geen aangifte doen en doen alsof mn neus bloedt, alleen als de belastingdienst het dan later komt halen zit je weer met de rente die giga omhoog is gegaan dit jaar... :=



Oh ik doe het ook zeker niet. Maar toch schrikbarend hoeveel mensen dat doen en de tip wordt weggegeven op een jongeren app , waar vooral veel mensen misschien voor het eerst dit jaar belastingaangifte doen.
Ik lees gewoon reacties van , Ah dankjewel voor de tip, ik krijg nu dit en dit terug.

Tja als ze erachter komen ...

chanicha

Berichten: 12179
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:23

Mijn schoonzoon kwam er vanmorgen ineens door via de app en we krijgen een leuk bedrag terug *\%/*

Molly1230

Berichten: 419
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:49

Vorig jaar kreeg ik niks terug en hoefde niks te betalen. Vanochtend meteen gedaan die belastingaangifte. Volgens mij dit jaar weer niks maar ja.

xxxmh

Berichten: 3501
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:50

Er stond bij mij dat m'n drempel bedrag aan extra zorgkosten 561 euro is en ik heb 584 extra kosten gemaakt dus dan heb ik denk ik geluk? Zal van het weekend even goed ernaar kijken met m'n vader. Heb er geen verstand van.