Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:15

Eulogy schreef:
Ja, dat snap ik, ik ben financial en mijn man zzp'er :D Maar als je (fiscaal) winst maakt (en dat is in elk geval op termijn, lijkt me, wel de bedoeling), betaal je over het algemeen dus wel belasting. De privé omstandigheden die je noemt zijn ook relevant in loondienst.

Maar goed, off topic misschien maar verbaas me er altijd een beetje over dat het lijkt alsof het voor veel zzp'ers een verrassing is hoeveel belasting ze moeten betalen. Daar doel ik overigens niet mee op Liselot.

Dat klopt ja. Ik hoor mensen vaak zeggen, ik snap er niks van, heb ik zoveel winst gemaakt en nu moet ik zoveel belasting betalen en ik houd helemaal niks over. En dan zie ik dat ze gewoon elke maand duizenden Euro's prive-opnamen doen of privebetalingen doen vanaf de zakelijke rekening.
Overigens geldt dat voor alle ondernemers, ook met personeel, dus niet persé voor ZZP'ers.

Daarom vraag ik zo veel mogelijk voorlopige aanslagen voor ze aan. In overleg uiteraard.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:10

Het is voor mij ook geen verrassing hoor, maar ik heb wel sterk het idee/gevoel dat ik onder de streep meer afdraag dan bijvoorbeeld mijn man doet in loondienst. Mijn bruto inkomen is altijd flink hoog (stuk hoger dan dat van mijn man) en als ik zie wat ik me elke maand uitkeer :') (wat dus een stuk minder is dan mijn man hahaha)

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 18:35


Bloodymary
Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:47

Liselot schreef:
Het is voor mij ook geen verrassing hoor, maar ik heb wel sterk het idee/gevoel dat ik onder de streep meer afdraag dan bijvoorbeeld mijn man doet in loondienst. Mijn bruto inkomen is altijd flink hoog (stuk hoger dan dat van mijn man) en als ik zie wat ik me elke maand uitkeer :') (wat dus een stuk minder is dan mijn man hahaha)

Wat je aan je zelf uitkeert heeft ook niks te maken met wat er belast is. De winst is de omzet minus de kosten. En dan gaan er nog ondernemersaftrekken vanaf, waardoor je als ondernemer in verhouding eigenlijk juist vaak minder betaalt dan iemand in loondienst. Of je hebt gigantisch veel winst, dat kan ook natuurlijk.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:28

Nee, maar wat ik mezelf kán uitkeren is natuurlijk wel afhankelijk van alle belastingen. Als er niet meer geld is is er niet meer… 2500 euro per maand vind ik geen gigantische vetpot en als je ziet dat ik dan 35k aan belastingen betaal vind ik dat best pittig
Het is dat het ondernemerschap heel veel vrijheden met zich meebrengt waar ik echt van geniet. Anders ging ik snel weer in loondienst -O-

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:42

Zijn er oprecht mensen die hier naar uit kijken? Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom :=

MyWishMax

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:04

Courses schreef:
Zijn er oprecht mensen die hier naar uit kijken? Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom :=


Geld terug krijgen elk jaar 8-)

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:08

Courses schreef:
Zijn er oprecht mensen die hier naar uit kijken? Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom :=

Ik eerder altijd wel, kreeg altijd flink terug!

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:16

MyWishMax schreef:
Courses schreef:
Zijn er oprecht mensen die hier naar uit kijken? Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom :=


Geld terug krijgen elk jaar 8-)

Precies. Tenminste, ik kijk ernaar uit als ik terug krijg. Anders niet.

MyWishMax

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:28

Ja ik doe heel blij over dat geld terug krijgen wat ik echt standaard krijg elk jaar. Maar dat is wel omdat ik dat jaar nog veel meer geld heb betaald aan ziektekosten enzo. Als ik dat niet had zou ik niet terugkrijgen maar wel meer geld over houden het hele jaar :+
Daar zou ik blijer mee zijn, nu kijk ik er gewoon naar uit dat ik een gedeelte terugkrijg.

Bloodymary
Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:32

Liselot schreef:
Nee, maar wat ik mezelf kán uitkeren is natuurlijk wel afhankelijk van alle belastingen. Als er niet meer geld is is er niet meer… 2500 euro per maand vind ik geen gigantische vetpot en als je ziet dat ik dan 35k aan belastingen betaal vind ik dat best pittig
Het is dat het ondernemerschap heel veel vrijheden met zich meebrengt waar ik echt van geniet. Anders ging ik snel weer in loondienst -O-


Als je maar € 2.500 per maand overhoudt en op jaarbasis € 35k aan belastingen betaalt dan klopt er iets niet hoor. Dat zou betekenen dat je een ton winst hebt. Als je dan geen voorlopige aanslag betaalt, dan zou je dus per maand € 8.333 over moeten houden. En dan is er nog niet eens rekening gehouden met aftrekposten zoals een eventuele pensioenspaarrekening of premie AOV. Ik zou het nog eens goed navragen aan jouw belastingadviseur of hij/zij dat uit wil leggen, want ergens klopt er iets niet. Of je hebt enorm veel vermogen in box 3.

Yltje
Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:11

Voor mezelf is het niet spannend dit jaar, vriendlief is wel sinds februari 2023 als ZZPer aan de gang en dus eerste keer loonbelasting en zvw afdragen. We houden rekening met een 18 tot 20.000 wat ik zo even snel heb gerekend. Nu moet ik zeggen dat ik zelf wel handig ben maar toch altijd twijfel of ik dingen mis of over het hoofd zie.

Toch iemand even vragen mee te kijken voor we indienen

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 07:18

Vergeet als starter niet je startersaftrek mee te nemen en evt je WASO als je geïnvesteerd hebt

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:55

Ik hoop aardig wat geld terug te krijgen. Heb vorig jaar mijn huis gekocht met alle kosten van dien die aftrekbaar zijn :D Maar ik durf ook niet te hard te hopen.

Yltje
Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:22

assie schreef:
Vergeet als starter niet je startersaftrek mee te nemen en evt je WASO als je geïnvesteerd hebt


Startersaftrek hebben we meegenomen inderdaad. Waso wel naar gekeken maar daar heb ik dan weer te kort verstand van, hij heeft wel genoeg geïnvesteerd om van de KIA gebruik te kunnen maken.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:06

Dan kun je ook iets met WASO doen. Overigens mag je die ook bewaren tot een later jaar als je meer winst hebt gemaakt.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:11

Ik meld me ook! Ik ben heel benieuwd hoe we dit jaar uitkomen, aangezien we voor het eerst ons kind mee mogen nemen (en dus kinderopvangtoeslag, combinatiekorting, wat nog meer). Wordt ff puzzelen dit jaar.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:37

Ach, de belasting...
Ik kreeg al een voorlopige aanslag voor 2024..terwijl ik 2023nog moet aangeven.
Omdat ze hadden berekend op basis van de aanslag van 2022 dat ik in 2024 wel eens heel veel zou moeten terug betalen...

De aanslag van 2022 was jawel...93 euro...mega bedrag. Dus ik begrijp ze niet, waarom ze op basis daarvan al een aanslag voor 2024 hebben gemaakt, én die gewoon al betaald moet worden.
Leuker kunnen we.... :+

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:41

Courses schreef:
Zijn er oprecht mensen die hier naar uit kijken? Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom :=

Omdat ik juist altijd geld van ze terug krijg :D meestal rond de 1500 euro

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:59

Courses schreef:
Zijn er oprecht mensen die hier naar uit kijken? Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom :=


Ja, ik weet dat het op enig moment toch moet gaan gebeuren en ik weet dat ik dit jaar moet bij betalen (heb zelfs al een voorlopige aanslag gehad), maar het is echt wel fijn om tot op de cent nauwkeurig te weten hoe en wat. Dan weet ik ook hoeveel er uit het voor belasting 2023 weggezette spaarpotje over gaat blijven...

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:07

Ik vind het super spannend. Eerdere jaren was het vooral controleren en versturen en ik kreeg eigenlijk nooit wat terug en hoefde ook niet te betalen. Afgelopen jaar was mijn eerste jaar als parttime ondernemer + 2 banen waarvan eentje zonder loonheffingskorting. Ik hoop dat ik er wat uit kom. :=

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:11

Fair schreef:
Ik vind het super spannend. Verleden jaren was het voor controleren en versturen en ik kreeg eigenlijk nooit wat terug en hoefde ook niet te betalen. Afgelopen jaar was mijn eerste jaar als parttime ondernemer + 2 banen waarvan eentje zonder loonheffingskorting. Ik hoop dat ik er wat uit kom. :=

Als je een jaarrekening hebt en 2 jaaropgaven van je loon dan komt het vast goed.
De belastingdienst rekent dan wel uit wat je moet betalen.
Vergeet als starter geen gebruik te maken van de startersaftrek (mits je 1225 uur aan je bedrijf hebt besteed in 2023 (=24 uur per week gemiddeld ))

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:14

Courses schreef:
Zijn er oprecht mensen die hier naar uit kijken? Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom :=


Ik help mensen met hun aangifte in de Bieb. Vrijwillig :D

MyWishMax

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:40

Mooi van je, Dees! Zonder iemand met verstand ervan zou ik jaarlijks flink wat mislopen, dus het is echt heel fijn dat er mensen zijn die anderen hiermee helpen!

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 18:41

Dees schreef:
Courses schreef:
Zijn er oprecht mensen die hier naar uit kijken? Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom :=


Ik help mensen met hun aangifte in de Bieb. Vrijwillig :D


Wat goed van jou! <3