Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:09

Als het goed is staan die nog volledig aan.

Ik denk dat het te maken heeft met studiekosten, maar ik vind het wel heel vreemd. Ga er van de week even met hem voor zitten. Gaat om 1000 euro, dus dat is nogal wat :=

Petpa

Berichten: 1702
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:33

Winged schreef:
Maar als je loonheffing hebt dan is dat tijdens de baan die je hebt. En er is geen WW + baan geweest. Dat zijn opeenvolgende termijnen. Een loonheffing is niet in het hele jaar geldig toch? Als ik zeg maar in april de loonheffing op WW stop zou zetten en in mei begin aan een baan en daar de loonheffing op zet is dat toch logisch?


Dat is niet logisch, dan wordt er 2x rekening gehouden met de loonheffing en wordt er te weinig belasting ingehouden.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:24

Oke, denk dat ik het even anders moet verwoorden.

Klopt het dat een bedrijf jaarrond rekening houdt met loonheffing ongeacht wanneer je halverwege het jaar overgaat op ander werk?

Dus stel je zit in januari bij bedrijf x met loonheffing y. Je gaat van feb tot dec bij bedrijf z aan de slag met loonheffing w. Geldt dat de loonheffing van bedrijf x? Waardoor je dus ergens anders misschien teveel/te weinig afdraagt?

Mo_86

Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:37

Bijna € 700,- betalen…

Meh.

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:42

Winged schreef:
Oke, denk dat ik het even anders moet verwoorden.

Klopt het dat een bedrijf jaarrond rekening houdt met loonheffing ongeacht wanneer je halverwege het jaar overgaat op ander werk?

Dus stel je zit in januari bij bedrijf x met loonheffing y. Je gaat van feb tot dec bij bedrijf z aan de slag met loonheffing w. Geldt dat de loonheffing van bedrijf x? Waardoor je dus ergens anders misschien teveel/te weinig afdraagt?


Waren er geen voorlopige toeslagen die nav andere inkomsten teveel zijn uitgekeerd oid.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 23:10

Winged schreef:
Oke, denk dat ik het even anders moet verwoorden.

Klopt het dat een bedrijf jaarrond rekening houdt met loonheffing ongeacht wanneer je halverwege het jaar overgaat op ander werk?

Dus stel je zit in januari bij bedrijf x met loonheffing y. Je gaat van feb tot dec bij bedrijf z aan de slag met loonheffing w. Geldt dat de loonheffing van bedrijf x? Waardoor je dus ergens anders misschien teveel/te weinig afdraagt?


Loonheffing veranderd niet, die is 36,93%. Tenminste, als je vriend niet meer dan €73k verdiend. Maar gezien de toeslagen en de uitkering doe ik even de aanname dat dit niet het geval is.

Ik denk dat je vriend het beste de aangifte kan insturen en na een dag even bellen met de belastingdienst (zo vroeg mogelijk) of ze samen even de aangifte willen doorlopen om te kijken waar het (eventueel mis gaat).

Die fouten kun je dan makkelijk aanpassen in je aangifte en opnieuw insturen. Dan wordt de nieuwe aangifte verwerkt.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:57

Nee, die 73K zit er niet in :))
Heb hem ook al gezegd dat hij beter even kan bellen om de boel door te lopen. Denk dat er ergens iets niet helemaal goed staat.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 09:59

Winged schreef:
Nee, die 73K zit er niet in :))
Heb hem ook al gezegd dat hij beter even kan bellen om de boel door te lopen. Denk dat er ergens iets niet helemaal goed staat.


Maar dan moet hij de aangifte insturen of een afspraak maken, misschien ook geen slecht plan? Zonder de ingestuurde aangifte kan een belastingmedewerker heel weinig voor hem betekenen.

Petpa

Berichten: 1702
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:07

Winged schreef:
Nee, die 73K zit er niet in :))
Heb hem ook al gezegd dat hij beter even kan bellen om de boel door te lopen. Denk dat er ergens iets niet helemaal goed staat.


Heeft er bij 2 werkgevers de loonheffingskorting aan gestaan?

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 10:34

Petpa schreef:
Winged schreef:
Nee, die 73K zit er niet in :))
Heb hem ook al gezegd dat hij beter even kan bellen om de boel door te lopen. Denk dat er ergens iets niet helemaal goed staat.


Heeft er bij 2 werkgevers de loonheffingskorting aan gestaan?


Als die niet overlappen maakt dat niks uit.

Petpa

Berichten: 1702
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:02

Als beide werkgevers de volledige (of in totaal meer dan de maximale) loonheffing toepassen maakt dat wel degelijk uit.
Dit is frequent de oorzaak dat jonge mensen geconfronteerd worden met een fors bedrag aan belasting dat achteraf betaald moet worden.

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:45

Petpa schreef:
Als beide werkgevers de volledige (of in totaal meer dan de maximale) loonheffing toepassen maakt dat wel degelijk uit.
Dit is frequent de oorzaak dat jonge mensen geconfronteerd worden met een fors bedrag aan belasting dat achteraf betaald moet worden.


Normaliter houden werkgevers per maand maximaal 1/12 deel van de loonheffingskorting op jaarbasis in... Als dat niet zou gebeuren zou iedereen die boven hierdoor gecreëerde "belastingvrije voet" (ik weet dat het niet zo heet..) uitkomt toch later in het jaar "opeens" een lager salaris gestort krijgen omdat er dan meer belasting moet worden afgedragen..? Dat zou echt extreem onhandig zijn.

Dus tenzij je in dezelfde maand bij meerdere werkgevers loonheffingskorting krijgt, ontstaat er in principe geen probleem hierdoor...

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:18

Inmiddels wel mijn eigen aanslag al ontvangen. 1 maart ingestuurd, dagtekening 3 mei.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 14:29

Winged schreef:
Inmiddels wel mijn eigen aanslag al ontvangen. 1 maart ingestuurd, dagtekening 3 mei.


Yes, wij ook! *\o/*

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:32

Ik ook *\%/*

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:34

Dat is lekker snel! Ik ga mijn inbox wat vaker refreshen :)) Ik heb ook 1 maart ingediend, en met een onverwachte rekening van de auto van dik €1000 is de teruggave heeeeeeeeel welkom :=

s1993

Berichten: 2124
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:44

Oh dat is al snel! ben benieuwd wanneer wij hem krijgen :)

ryukapple

Berichten: 1782
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:46

Ik moet betalen dus ze mogen het van mij nog wel ff uitstellen :+

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:02

Wow, dat is snel! Ik heb hem pas 31 maart ingediend dus dat zal wel net voor 1 juli worden.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:56

Ik krijg net bericht en er staat in Mijn Overheid een voorlopige aanslag met dagtekening 3 mei. Hierin staat dat het kan zijn dat ik later (een deel) moet terugbetalen.

Ik heb altijd direct een definitieve aanslag gekregen en het is een mooi bedrag, maar ik durf hier straks niks van uit te geven omdat de belastingdienst het schijnbaar nog moet controleren. Ik lees dat het maximaal 3 jaar kan duren voordat er een definitieve aanslag komt. Wat is jullie ervaring hierin?

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:26

Dat is heel gebruikelijk en als je geen gekke dingen in je aangifte hebt staan, ontvang je later gewoon de definitieve aanslag conform je aangifte. Wellicht ben je afgeweken van je VIA? En als je Box 3 vermogen hebt, worden de aanslagen sowieso aangehouden momenteel.

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:34

Hier ook mijn aanslag binnen dagtekening 3 mei.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:58

veerledec schreef:
Dat is heel gebruikelijk en als je geen gekke dingen in je aangifte hebt staan, ontvang je later gewoon de definitieve aanslag conform je aangifte. Wellicht ben je afgeweken van je VIA? En als je Box 3 vermogen hebt, worden de aanslagen sowieso aangehouden momenteel.


Geen box 3 vermogen, maar wel anders dan de standaard VIA wegens een onderneming, die overigens verlies draait. Ik heb de bedragen van de VIA niet hoeven aanpassen verder.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:17

Hier ook bericht ontvangen. Dagtekening 3 mei.

Zijn leuke dagen zo.

400 terug van water
Ik heb 6,4% loonsverhoging gekregen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.
Ik heb vakantiegeld gekregen
De aanslag dan, krijgen we 2400 terug
En eind mei krijgt vriendlief nog vakantiegeld *\o/* :D

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 06:55

Animal schreef:
Ik krijg net bericht en er staat in Mijn Overheid een voorlopige aanslag met dagtekening 3 mei. Hierin staat dat het kan zijn dat ik later (een deel) moet terugbetalen.

Ik heb altijd direct een definitieve aanslag gekregen en het is een mooi bedrag, maar ik durf hier straks niks van uit te geven omdat de belastingdienst het schijnbaar nog moet controleren. Ik lees dat het maximaal 3 jaar kan duren voordat er een definitieve aanslag komt. Wat is jullie ervaring hierin?


Ligt een beetje aan waarom er een VA wordt opgelegd ipv een DA, maar het wettelijk termijn is inderdaad drie jaar.

Máár, de ervaring leert dat je normaal met een jaar de DA erachteraan krijgt. Maar nogmaals, volledig afhankelijk van waarom je een VA krijgt, dan is er iets wat gecontroleerd moet worden of wat 'gevlagd' is.