Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:47

Hier ook de brief gehad vandaag. Ik deed het altijd zelf maar heb afgelopen jaar voor het eerst een huis gekocht dus nu even bedenken wie ik ga vragen om even mee te kijken. Of is het niet veel moeilijker? Weet uiteraard welke kosten ik gemaakt heb (notaris, hypotheek ) maar qua aftrek?

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:54

Amado7 schreef:
Hier ook de brief gehad vandaag. Ik deed het altijd zelf maar heb afgelopen jaar voor het eerst een huis gekocht dus nu even bedenken wie ik ga vragen om even mee te kijken. Of is het niet veel moeilijker? Weet uiteraard welke kosten ik gemaakt heb (notaris, hypotheek ) maar qua aftrek?


Als je in loondienst bent en goed weet welke kosten je gemaakt hebt kom je zelf denk ik wel een heel eind

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:08

Hier ook spannend dit jaar of alles wel goed komt. Vanaf het derde kwartaal in een VOF gestapt en geen idee hoe dat allemaal gaat werken. Gelukkig hebben we als bedrijf wel een boekhouder die dat hopelijk allemaal gaat kunnen fixen.

Bedragen van 20-25k betalen wordt ik echt lijkbleek van. Dat mag ik hopen van niet joh. :wow:

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:04

Amado7 schreef:
Hier ook de brief gehad vandaag. Ik deed het altijd zelf maar heb afgelopen jaar voor het eerst een huis gekocht dus nu even bedenken wie ik ga vragen om even mee te kijken. Of is het niet veel moeilijker? Weet uiteraard welke kosten ik gemaakt heb (notaris, hypotheek ) maar qua aftrek?

Is niet moeilijk, ik heb in 2022 een huis gekocht.

Even op Google zoeken wat allemaal aftrekbaar is en dan je kosten even specificeren op papier.
Je kan het zo invullen via de site.
App ging niet omdat ik afwijkende kosten had ivm huis gekocht.
En ik ben geen wonder, maar het was vorig jaar gelukt zonder hulp.

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:26

Mij was het ook gelukt zonder hulp afgelopen jaar. Dit jaar moet ik er wel echt goed voor gaan zitten ivm ziektekosten die ik verleden jaar gemaakt heb. Eens kijken of ik het drempelbedrag haal.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:31

Ik speel nog wel eens met de kilometers om het drempelbedrag te halen. Alles uiteraard pleitbaar, aantoonbaar en aannemelijk ;)

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:38

mylittlejoy schreef:
Ik meld me ook! Ik ben heel benieuwd hoe we dit jaar uitkomen, aangezien we voor het eerst ons kind mee mogen nemen (en dus kinderopvangtoeslag, combinatiekorting, wat nog meer). Wordt ff puzzelen dit jaar.


Maar dit valt toch niet onder je aangifte inkomstenbelasting? Of zit ik er naast? Ik vul volgens mij nooit iets in mbt mijn kinderen.

KGB en kinderopvangtoeslag vallen onder toeslagen. Dacht ik.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:44

De inkomensafhankelijke combinatiekorting krijg je bij jonge kinderen. En die vul je dus wel in bij je aangifte inkomstenbelasting.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 16:10

Iedereen in de startblokken? <<)

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:15

Hahah hij zal vast morgen wel wat storingen hebben. Of dat de boel onbereikbaar is omdat iedereen aangifte doet :+

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 16:21

Winged schreef:
Hahah hij zal vast morgen wel wat storingen hebben. Of dat de boel onbereikbaar is omdat iedereen aangifte doet :+


Ik veracht het ook, alhoewel ik verwacht dat ook wel veel mensen het in het weekend zullen doen. Ik doe hem zelf áltijd op de 1e dag en ben meestal ook al ver voor de storingen ermee bezig, als normale mensen nog slapen. :Y)

Mellow

Berichten: 6488
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:23

Ga morgen wel een poging proberen te wagen. Ik verwacht dat we terug krijgen. Maar je weet het maar nooit.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:24

Is er iemand die weet of samenwonende huurders zonder inwonende kids met een uitkering en pensioen ook allemaal vooraf ingevuld staan?

Ik wil het voor mijn ouders gaan invullen maar hun hebben zoveel, voor mij vreemde inkomsten, wat ik niet heb dat ik het niet 'durf'.

Ik heb inkomen uit loon en verder niks.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:25

Ik heb wat aftrekposten van het vorig jaar, maar ga wel even om uitstel vragen, moet nog wat ZKH rekeningen krijgen.
Heb een broer en die zit klokslag 00.00 uur in de startblokken. :D

Travel_me

Berichten: 1269
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:36

Ik ga vannacht een poging wagen. Nu scheelt het dat ik in een andere tijdzone zit, dus hier is het dan nog begin van de avond. Verwacht best wat terug te krijgen namelijk (2 banen tijdelijk gehad, 2 maanden niet gewerkt wegens wereldreis). Kijk er dus best naar uit hahah

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 16:38

Travel_me schreef:
Ik ga vannacht een poging wagen. Nu scheelt het dat ik in een andere tijdzone zit, dus hier is het dan nog begin van de avond. Verwacht best wat terug te krijgen namelijk (2 banen tijdelijk gehad, 2 maanden niet gewerkt wegens wereldreis). Kijk er dus best naar uit hahah


Controleer dan wel even goed welk formulier je moet invullen en of er een adres bekend is gezien je wereldreis. Als je namelijk onbekend staat dan wordt de aangifte niet in behandeling genomen.


Ladygiroc schreef:
Is er iemand die weet of samenwonende huurders zonder inwonende kids met een uitkering en pensioen ook allemaal vooraf ingevuld staan?

Ik wil het voor mijn ouders gaan invullen maar hun hebben zoveel, voor mij vreemde inkomsten, wat ik niet heb dat ik het niet 'durf'.

Ik heb inkomen uit loon en verder niks.


Veel informatie staat wel in de VIA ja, alleen altijd goed controleren en goed lezen. Het klinkt niet alsof ze gekke dingen hebben.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:44

Ik krijg al jaren niks, en vorig jaar moest ik betalen omdat ze de bonusbedragen van mijn vorige werk verkeerd belast hadden in 2022. :')
Maar dat kan vorig jaar niet gebeurt zijn, dus hoop dat ik gewoon weer op 0 uit kom. Betaal loonbelasting, heb een huurhuis, geen fiscaal partner en geen toeslagen. Dus altijd heel makkelijk invullen ook. :D

Travel_me

Berichten: 1269
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:46

KimD schreef:
Travel_me schreef:
Ik ga vannacht een poging wagen. Nu scheelt het dat ik in een andere tijdzone zit, dus hier is het dan nog begin van de avond. Verwacht best wat terug te krijgen namelijk (2 banen tijdelijk gehad, 2 maanden niet gewerkt wegens wereldreis). Kijk er dus best naar uit hahah


Controleer dan wel even goed welk formulier je moet invullen en of er een adres bekend is gezien je wereldreis. Als je namelijk onbekend staat dan wordt de aangifte niet in behandeling genomen.


Ladygiroc schreef:
Is er iemand die weet of samenwonende huurders zonder inwonende kids met een uitkering en pensioen ook allemaal vooraf ingevuld staan?

Ik wil het voor mijn ouders gaan invullen maar hun hebben zoveel, voor mij vreemde inkomsten, wat ik niet heb dat ik het niet 'durf'.

Ik heb inkomen uit loon en verder niks.


Veel informatie staat wel in de VIA ja, alleen altijd goed controleren en goed lezen. Het klinkt niet alsof ze gekke dingen hebben.



Oh nee niks aan de hand. Sta gewoon bij mijn ouders ingeschreven, want ben maar 6 maanden weg :) Dus ga gewoon op de normale manier aangifte doen

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:30

Morganlefay schreef:
Ik heb wat aftrekposten van het vorig jaar, maar ga wel even om uitstel vragen, moet nog wat ZKH rekeningen krijgen.
Heb een broer en die zit klokslag 00.00 uur in de startblokken. :D

Je weet het vast al, maar zorgkosten mag je alleen aftrekken in het jaar dat ze op je drukken (dat je ze betaalt dus). Als je nu de rekeningen nog moet krijgen, dan moet je ze wrs pas in 2024 betalen en kun je ze ook pas over 2024 aftrekken.

Veel succes iig vannacht. Ik ga het wrs pas eind april doen. Ik werk beter onder druk :P

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:07

Ik moet 2022 nog doen :P.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:24

assie schreef:
Morganlefay schreef:
Ik heb wat aftrekposten van het vorig jaar, maar ga wel even om uitstel vragen, moet nog wat ZKH rekeningen krijgen.
Heb een broer en die zit klokslag 00.00 uur in de startblokken. :D

Je weet het vast al, maar zorgkosten mag je alleen aftrekken in het jaar dat ze op je drukken (dat je ze betaalt dus). Als je nu de rekeningen nog moet krijgen, dan moet je ze wrs pas in 2024 betalen en kun je ze ook pas over 2024 aftrekken.

Veel succes iig vannacht. Ik ga het wrs pas eind april doen. Ik werk beter onder druk :P


Daar baalde ik dus enorm van. Had in termijnen aantal dingen betaald waar ik nu nog mee bezig ben. Maar allemaal bij elkaar dit jaar volgens mij te weinig. En ik hoop toch dit jaar niet weer zoveel kosten te hebben. Dus of ik kom net aan aan het drempelbedrag of ik ga er wel dik overheen haha.

Voor vorig jaar er dik overheen iig.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:36

En daar krijg ik dus grijze haren van. Zorgnota's mogen zover ik weet nog binnen 36 maanden aangeleverd worden alleen ik was even vergeten dat betalingen ook in het jaar van behandeling gedaan moeten zijn.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 19:53

Morganlefay schreef:
En daar krijg ik dus grijze haren van. Zorgnota's mogen zover ik weet nog binnen 36 maanden aangeleverd worden alleen ik was even vergeten dat betalingen ook in het jaar van behandeling gedaan moeten zijn.


Ik denk dat je in de war bent met het termijn wat staat voor het bewaren, zou dat kunnen?

"Wij kunnen u vragen uw kosten aan te tonen. Bewaar dus uw rekeningen, de overzichten van uw zorgverzekeraar en uw bankafschriften gedurende vijf jaar na afloop van het kalenderjaar. Als u uitstel voor het doen van aangifte hebt gekregen, dan moet u het uitstel hierbij optellen."

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:03

Volgens mij heeft ze het over de facturen vanuit het ziekenhuis. Die kunnen best een stuk later pas komen en facturen voor ziektekosten mag je alleen indienen in jaar dat je ze betaald. Dus operatie vorig jaar, maar nog geen factuur kan je nog niks mee.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 20:04

MyWishMax schreef:
Volgens mij heeft ze het over de facturen vanuit het ziekenhuis. Die kunnen best een stuk later pas komen en facturen voor ziektekosten mag je alleen indienen in jaar dat je ze betaald. Dus operatie vorig jaar, maar nog geen factuur kan je nog niks mee.


Oh zo! Dat zou kunnen, zo las ik het inderdaad niet.