Buiten adem met presenteren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Buiten adem met presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 19:44

:wave:

Ik geef af en toe webinars en neem ook wel eens uitleg video's op. Maar ik merk dat ik ontzettend buiten adem raak tijdens het presenteren :+
Ik herken dit niet van 'echte' presentaties op school. Het is niet mijn hobby maar dan adem ik kennelijk wel :Y)
Overigens merkte ik tijdens mn laatste webinar dat het presenteren wel leidt tot buiten adem zijn maar als ik een vraag beantwoord (dus spontaan praat) dan heb ik het niet.

Net heb ik een video opgenomen van iets meer dan 10 minuten en ik moest daarna echt even bijkomen :')

Iemand tips hoe ik hier mee kan oefenen?
Meer bewust ademhalen? Heel bewust pauzes inplannen?

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Buiten adem met presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:46

Praat je ook snel misschien?
Voor mij helpt om na een paar minuten even stil te staan bij mezelf. Dan kan ik wat rust vinden en verlaagt ook mijn spreektempo.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:21

Gebruik je je buikspieren...?

In principe "krijgt" een mens adem.
Je hoeft het niet te gaan halen, het komt vanzelf.

Tijdens het praten telkens iets meer activiteit, en voor je 'ademsteun' wegvalt (je stem zakt/ zachter wordt)
laat je je buik los,
en krijg je adem.

En dan praat je verder.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Buiten adem met presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:58

Als je buiten adem bent, betekent dat dat je te hoog in je ademhaling zit. Ademhalingsoefeningen zijn wel een goede om je controle over je ademhaling beter te behouden tijdens het presenteren. Het is ook mijn valkuil dus ik ken het haha. Het gaat erom dat je diep blijft inademen naar je navel toe. Dat doe je niet zomaar ff, dat vergt wel enige oefening.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Buiten adem met presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:46

Ik lees even mee, ik heb dit als ik mijn kinderen voorlees haha. Verder een prima conditie.

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Buiten adem met presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:54

Dan zit je inderdaad te hoog in je ademhaling. Ik ga soms stotteren als ik dat heb. Dan moet ik even heel diep vanaf mijn buik ademhalen. Of even zingen, dan voel je het ook.
Heeft toch met spanningen te maken.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Buiten adem met presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:33

Een logopedist kan hiermee helpen. Op de lerarenopleiding hebben we ook een paar lessen van een logopedist gehad om te leren onze stem goed te gebruiken. Ademhaling is hier onderdeel van.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 13:46

secricible schreef:
Praat je ook snel misschien?
Voor mij helpt om na een paar minuten even stil te staan bij mezelf. Dan kan ik wat rust vinden en verlaagt ook mijn spreektempo.


Ik heb idee dat dat wel meevalt als ik de video terugkijk, ik praat niet extreem snel.
Het zal voornamelijk de spanning zijn inderdaad.

Ik ga in ieder geval eens meer bewustzijn naar mijn buik brengen tijdens het spreken en toch wat te vertragen voor mijn idee.
Logopedist is ook een goede tip, mocht het niet beter gaan op termijn.
Ik heb in ieder geval in maart weer een webinar gepland staan dus dat is weer een oefenmoment :)

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:54

Ooh ik lees even mee! Ik heb eigenlijk altijd dat ik bij praten buiten adem raak. (Tenminste, als ik langer achter elkaar doorpraat). Ook bij normale gesprekken terwijl ik gewoon 'ontspannen' ben.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:02

_Lois_ schreef:
:wave:

Ik geef af en toe webinars en neem ook wel eens uitleg video's op. Maar ik merk dat ik ontzettend buiten adem raak tijdens het presenteren :+
Ik herken dit niet van 'echte' presentaties op school. Het is niet mijn hobby maar dan adem ik kennelijk wel :Y)
Overigens merkte ik tijdens mn laatste webinar dat het presenteren wel leidt tot buiten adem zijn maar als ik een vraag beantwoord (dus spontaan praat) dan heb ik het niet.

Net heb ik een video opgenomen van iets meer dan 10 minuten en ik moest daarna echt even bijkomen :')

Iemand tips hoe ik hier mee kan oefenen?
Meer bewust ademhalen? Heel bewust pauzes inplannen?


misschien simpel de lat iets lager leggen, school is leren elke dag iets meer en niet alles in een keer (10 min.)

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:13

Janneke2 schreef:
In principe "krijgt" een mens adem.
Je hoeft het niet te gaan halen, het komt vanzelf.


Ik heb niet veel toe te voegen maar wil even dit kwijt aan Janneke2:

Wat heb je dat mooi gezegd dat we het krijgen _/-\o_