Omscholing naar technieker/arbeider op de baan (uiteindelijk)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Omscholing naar technieker/arbeider op de baan (uiteindelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 21:07

Ik ben zo klaar met mijn carrière als “business bitch” :') zoals mijn vrienden het lieftallig noemen.

Ik wil gewoon op de vloer zijn, van 06.00 tot 24.00 (of later), mijn handen vies maken en HARD werken. Zwaar werk verzetten, eind van de dag in een coma raken van het fysiek zwaar werk, niet eens kunnen dromen van fysieke vermoeidheid en de volgende dag door :D

Ik heb dit gedaan van 14-18 maar helaas wegens “rompslomp” moest ik destijds stoppen.

Bij puur toeval ben ik in een corporate baan beland en heb ik inmiddels 10 jaar ervaring in een veld waar ze bedelen om mensen. Ik krijg letterlijk 3 banen per week aangeboden, maar ik word er gewoon niet gelukkig van. In tegenstelling tot. Ik heb 3 jaar terug een burn-out gehad en sindsdien is het allemaal nooit meer zo geworden als ervoor.

Ik ben op dit moment werkeloos en kan veels te makkelijk geld verdienen door weer zo’n functie aan te pakken, maar ik weet dat ik er met een jaar mentaal aan ten onder ga.

Ik wil het niet! Ik wil iets technisch doen en het bureau achter me laten, maar ik merk dat bedrijven me niet serieus nemen.

Ik snap dat mijn sollicitaties met 10 jaar corporate op een junior technieker functie niet echt serieus over komen, dus ik bel bij voorbaat wanneer mogelijk, en anders stuur ik een motiverende brief bij mijn sollicitatie met uitleg waarom, maar niks. 5 maanden solliciteren en niemand hapt.

Ik ben aan het eind van mij spaargeld, en ga toch weer een corporate baan moeten aannemen om rond te komen en ik wil het niet. Ik ben nu bezig met de overheid om een opleiding te krijgen voor het vakgebied waarin ik wil zitten (knelpuntberoep) en ik hoop dat dit nog wat perspectieven kan bieden, maar pff.

Omscholen, hoe vind je ooit nog succesvol een baan? Ik heb letterlijk sollicitatiegesprekken gehad voor technische functies waarbij ze zeiden ja, we hebben ook optie b en dat past beter bij je! (Oftewel corporate baan).
Dat voelt so disrespectvol en demotiverend..

Het voelt soms ook gewoon denigrerend. Ik wil gewoon iets doen wat ik leuk vind en met plezier kan doen tot mijn 70e.

Ik ben super begripvol dat ik niet de achtergrond heb die je zal verwachten van zo’n functie, maar ik zie ook niet zo zeer hoe dat een bezwaar zou zijn, behalve dat het misschien imposant zou kunnen overkomen naar collega’s. Maar zo ben ik niet, anders zou ik niet beginnen met een junior positie. Daarnaast zie ik enkel positieve dingen in dan ik corporate bullshit begrijp en weet wat de mensen van kantoor willen horen..?

Absolute begrip dat je me niet solo op een technisch project kan inzetten op dit moment. Maar in een groep trek ik mijn plan wel. Ik heb een basis mechanica, ik kan lassen, ik kan plan lezen, eigenlijk meer dan gevraagd word voor een basis applicatie maar toch word ik constant afgewezen.

Wat doe ik verkeerd?

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:14

Mijn broer is een voorbeeld van zoiets als jij wilt. Hij heeft zich van IT-consultant (verdiende goed, hij haatte het werk) laten omscholen tot electricien bij de spoorwegen. Betaald leren, dus je hebt meteen inkomen. Wel in België, ik weet niet van waar je bent. Bevalt hem súper en hij verdient eigenlijk nog steeds niet slecht. Enorm veel vraag naar electriciens.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 30-01-24 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:16

Ik denk dat een leer werk traject de beste optie is. Eerst orienterennop een opleiding, dan kunnen ze je van daaruit helpen met het zoeken van stage/ leer werkplekken.

Op die manier zien ze dat je al bezig bent met omscholing en dus serieus bent en de opleidingsinstituten hebben meer ingangen.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:28

Bij Brehman leiden ze geïnteresseerden van allerlei pluimage op in de instalatietechniek.
https://www.breman.nl/werken-bij/omscholen/
In Zwolle bijvoorbeeld zit een opleidingscentrum en vast nog wel op meer plekken. Heb er een keer een bedrijfsuitje gehad, heel inspirerend allemaal, echt een goed bezig bedrijf, Brehman. Doen ook alles circulair enzo. Wellicht is dat jou ticket to the werkvloer.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 21:31

mick75 schreef:
Ik denk dat een leer werk traject de beste optie is. Eerst orienterennop een opleiding, dan kunnen ze je van daaruit helpen met het zoeken van stage/ leer werkplekken.

Op die manier zien ze dat je al bezig bent met omscholing en dus serieus bent en de opleidingsinstituten hebben meer ingangen.


Het lastige is dat ik op het moment niet in Nederland woon. Sta er zeker wel voor open, maar heb er ook wel een beetje angst voor. In België (waar ik nu woon) weet ik dat ik kan rondkomen van 1400, in Nederland is dat de huur :)

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:42

Zijn er in Belgie geen avondscholen?

Ik denk dat de route van eerst baan dan opleiding heel lastig is. Bedrijven krijgen tig aanmeldingen van mensen, lang niet altijd serieus, dus sls je al bezig bent met een opleiding of concreet kan aantonen daarmee te starten laat je in elk geval zien dat je het echt meent.

Plus dat je je als vrouw zijnde extra zal moeten bewijzen, zeker als zij- instromer.

Ik ben zelf trouwens werkzaam als service- en onderhoudsmonteur in de elektrotechniek. En wij krijgen best regelmatig vragen van vrouwen die door het UWV achter de vodden worden gezeten over dat zij ook best klusjesvrouw kunnen worden, zonder serieus te zijn. Zeker als ik langs geweest ben. Daarom gaan ze alleen in gesprek als de interesse niet alleen mondeling blijkt, maar mensen ook zelf de eerste echte stappen al gezet hebben
Laatst bijgewerkt door mick75 op 30-01-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Berichten: 2922
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:46

Goh, alsof ik mijn verhaal lees, hbo gestudeerd, fulltime kantoorbaan, burn out en lekker met handen bezig willen, part time ook nog eens, om het nog moeilijker te maken :Y) .
Ook bij mij namen werkgevers niet serieus, bang dat je je snel gaat vervelen en met een halfjaar/jaar weer weg bent..

Ik heb de mazzel gehad dat ik bij een (bouw)bedrijf in de buurt bij open dag langs ben geweest (rondleiding door bedrijf met 3 personen, waarvan 1 andere m'n broer was :+ , en de eigenaar me tijdens de de rondleiding dus al beetje leerde kennen.)
Bij solliciteren had de baas me dus al een keertje gesproken en was bekend met mijn achtergrond en beweegredenen.

Tips qua sollicitatie/hoe nu verder heb ik dus niet, maar weet dat je niet de enige bent.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 22:04

Bedankt al voor alle reacties! :D Fijn te horen dat ik niet alleen ben!

Stiekem heb ik nog hoop op een bedrijf waar ik vorige week heb gesolliciteerd. Super tof bedrijf in alles wat ik interessant vind, maar ze gingen intern even overleggen en ging het snel horen. Nu 6 dagen geleden.. heb ik vanmiddag heel brutaal een bericht gestuurd over een update..

Denk niet dat het hem gaat worden, maar geef me gewoon een kans een dag mee te lopen aah! Alleen dat al gaat een ander beeld geven van mij als persoon haha. Ik heb alle papieren om op locatie aan de slag te mogen, dus wat dat betreft kunnen ze er niks aan verliezen *D

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:06

Cubone schreef:
mick75 schreef:
Ik denk dat een leer werk traject de beste optie is. Eerst orienterennop een opleiding, dan kunnen ze je van daaruit helpen met het zoeken van stage/ leer werkplekken.

Op die manier zien ze dat je al bezig bent met omscholing en dus serieus bent en de opleidingsinstituten hebben meer ingangen.


Het lastige is dat ik op het moment niet in Nederland woon. Sta er zeker wel voor open, maar heb er ook wel een beetje angst voor. In België (waar ik nu woon) weet ik dat ik kan rondkomen van 1400, in Nederland is dat de huur :)

Eventueel een opleiding volgen via de VDAB? Die kan je volgen en je uitkering behouden. Dan heb je al een 'papiertje' en dat wordt misschien interessanter om je aan te nemen?
Het is ook gewoon lastig als je jaren ervaring hebt in een bepaalde functie/sector om dan iets helemaal anders te gaan doen, zeker zonder papiertje/ervaring daarin!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Omscholing naar technieker/arbeider op de baan (uiteindelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:15

Heb je het al via via geprobeerd? Mensen uit je omgeving die al bij een bedrijf werken waar jij zou willen werken?

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Omscholing naar technieker/arbeider op de baan (uiteindelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:28

Ik weet niet waar in BE je woont, maar ook daar is nood aan arbeiders. Probeer bedrijven die zich echt gaan ontwikkelen naar de technische kant (Brinks, spoorwegen), stuur anders een open sollicitatie of bel.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Omscholing naar technieker/arbeider op de baan (uiteindelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:04

Geen idee of dit in België een optie is, maar ik had in NL ook moeite met een baan vinden na een omscholingstraject. De open- en gewone sollicitaties hadden nog niet het gewenste effect dus ondanks dat ik mijn scriptie al had ingeleverd ben ik toen op zoek gegaan naar een stageplaats/leerwerkplek. 4 weken later kreeg ik op mijn stageplaats al te horen dat ik in dienst mocht komen.
Ik had op dat moment iemand nodig die zag hoe gemotiveerd ik was en mij een kans wilde geven. Vraag ook vooral rond in je kennissenkring of iemand je aan zo’n plaats zou kunnen helpen.