Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 16:07

Zoals de titel al zegt, ik ben in een telefoontje getrapt wat oplichting is.

Nu wordt er gevraagd om te betalen uiteraard voor iets wat niet geleverd wordt.
Nu heb ik nooit een opdrachtbevestiging gehad, waardoor ik dus ook er niet van wist tot de factuur kwam. Daarnaast is het bedrijf uiteraard enkel te vinden als je heel specifiek naar de website op de factuur gaat maar verder niet via Google.

Kan ik hier onderuit komen?
Het gaat om een bedrijfsmatige fout, niet persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Love_Rosie op 31-01-24 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:11

Heb je een telefoonnummer / e-mailadres? Hebben ze in een vorige baan bij mij ooit bij de receptioniste geflikt, die gaf aan; ja stuur maar een mail naar info, dan wordt ernaar gekeken. En toen kwam er een mail binnen "bedankt voor uw bestelling" en we konden betalen.
Een flink boos telefoontje heeft toen wel geholpen.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 16:12

De factuur kwam na de 14 dagen opzegtermijn. Bevestiging nooit gehad. Het is een bedrijf dat dit onder meerdere namen professioneel doet, ik ga er van uit dat ze dus overal ook op het randje van de wet zitten.

Edit; een boos telefoontje denk ik dus ook niet dat ze wat mee doen, ik gok dat ze die wel meer krijgen :+

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:22

Is de factuur wel echt een factuur? Of lijkt het alleen op een factuur en staat er ergens in kleine lettertjes dat dit een offerte/voorstel is en dat je door te betalen akkoord gaat met het voorstel? Zo'n nepfactuur heb ik weleens gehad. Gewoon negeren is dan de oplossing.

Heb je al gekeken bij fraudehelpdesk.nl zakelijk? https://www.fhdzakelijk.nl/
De KVK heeft misschien ook nuttige tips https://www.kvk.nl/onderwerp/fraude/

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:24

Maar als het oplichting is dan moet je gewoon niet betalen, zij kunnen dan toch niks? Of zeg ik nu iets heel doms?

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:26

op welke manier heb je bevestigd ? Heb je op een link geklikt dat niet mocht of .. ?

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:26

Aangifte doen, en zorgen dat je bewijzen goed vastlegt van het eerste telefoongesprek, de factuur die te laat kwam, en melden bij fraudehelpdesk.
Mocht je ze bellen, neem het gesprek op.
En natuurlijk niet betalen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:27

Als je nooit een bevestiging hebt gehad, hoe kun je dan opzeggen binnen 14 dagen? :+

Zou rechtsbijstand hier misschien bij kunnen helpen? Ik kan me niet voorstellen dat dit gewoon mag eigenlijk.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:29

Heb je al betaald dan?
Gewoon niet betalen lijkt mij.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:32

En opbiechten bij je leidinggevende, als die er is. En dan samen kijken wat je hiermee moet.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 16:35


verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:41

Love_Rosie schreef:
Albertina71 schreef:
En opbiechten bij je leidinggevende, als die er is. En dan samen kijken wat je hiermee moet.


Dat sowieso. Ik heb nu even tijd wat meer te googlen (ipv in paniek te raken).

https://www.sikkom.nl/actueel/Mike-Ufke ... 38280.html

Hier gaat het dus om


Oh had ik gemist.
Ik zou ook met de leidinggevende overleggen. Het is niet jouw fout, dit is gewoon fraude.
Ze zijn vast wel verzekerd voor een advocaat die hier werkt van maakt. Of misschien is zelf wat dreigen ook wel voldoende al.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:45

Het is fraude.

Als communicatieadviseur bij een gemeente krijg ik over dit bedrijf ook vaak klachten. Voor mij dus een goede herinnering om onze ondernemers op deze praktijken te wijzen. Heb jij nu niks aan, maar anderen kunnen wel weer alert zijn.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 16:51

Winged schreef:
Het is fraude.

Als communicatieadviseur bij een gemeente krijg ik over dit bedrijf ook vaak klachten. Voor mij dus een goede herinnering om onze ondernemers op deze praktijken te wijzen. Heb jij nu niks aan, maar anderen kunnen wel weer alert zijn.


En wat adviseer je nu? Ik lees vooral negeren en dan stopt het vanzelf

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:54

Niobe schreef:
Maar als het oplichting is dan moet je gewoon niet betalen, zij kunnen dan toch niks? Of zeg ik nu iets heel doms?

Ja, is er al betaald ?

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:55

Love_Rosie schreef:
En wat adviseer je nu? Ik lees vooral negeren en dan stopt het vanzelf

Vanuit de gemeente kunnen we hierin niks doen. Wat ik zou doen is naar de juridisch adviseur bij/van jullie bedrijf stappen en het verhaal uitleggen.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 16:55

Nee als het goed is niet

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:56

Niks aan de hand. Even aan de administratie doorgeven dat, als er een factuur komt, die niet ingeboekt en niet betaald moet worden.

Bovendien: eerste hit op Google: Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd. Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.

Dus even een brief sturen En een mail dat jullie er van af zien.

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:59

Ja deze gasten bellen mij (ons bedrijf) ook elk jaar. Dan zeggen ze dat we een nu een standaardvermelding hebben en of we dit willen upgraden of continueren. Ik antwoord dan altijd dat we niet in een gids staan en dat ook niet willen. En dan zijn ze zo klaar. Dan dringen ze ook niet aan ofzo. Ze azen op het woordje ‘ja’. Ik weet dat we nergens in een gids staan dus ik kan daar snel op antwoorden. Maar als je een nieuwe medewerker hebt of iemand die dit niet weet dan kunnen ze zomaar antwoorden dat ze niet willen upgraden maar wel de standaardvermelding willen (omdat ze denken dat die er nu ook al is). En dan ben je de sjaak.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:07


Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:36

Even een tip. Als er iemand belt met wat voor reclamedoeleinden of een enquete of wat dan ook. Zeg direct, nee ik heb geen interesse en verbreek direct de verbinding. Lijkt wat onbeschoft, maar dat is wat zij doen ook.

En in dit geval niks mee doen, niet betalen.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:58


123_456
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:13

rien10 schreef:
Niks aan de hand. Even aan de administratie doorgeven dat, als er een factuur komt, die niet ingeboekt en niet betaald moet worden.

Bovendien: eerste hit op Google: Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd. Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.

Dus even een brief sturen En een mail dat jullie er van af zien.


Die 14 dagen bedenktijd geldt toch alleen voor consumenten, niet voor bedrijven.

Wat moet je doen? Je leidinggevende inlichten en samen overleggen wat de te nemen stappen zijn.
Je kunt ook de administratie inlichten dat de factuur niet betaald moet worden en verder niets zeggen. Maar dat komt altijd een keer uit. Je bent een keer ziek, iemand zegt er iets over... En dan heb je een veel groter probleem.
Gewoon morgen eerlijk vertellen dat je gefopt bent. Kan iedereen gebeuren, anders bestonden dit soort bedrijven niet.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Help, In oplichtingstelefoonte getrapt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:21

Oh ja, dat is waar. Particulier versus zakelijk.