Omscholing naar managementfunctie in de zorg?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Omscholing naar managementfunctie in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 22:25

Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen met een managementfunctie in de zorg?
Zo ja, wat doe je zoal? Welke opleiding heb je hiervoor gedaan? En zou je deze ook aanraden of een andere opleiding/cursus?

Ik ben momenteel aan het overwegen of ik me om ga scholen. Ik denk vooral de procesverbetering/teamleider/beleidsadviseur kant interessant te vinden.

Ik hoor het graag :)

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Omscholing naar managementfunctie in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:56

Ik ben al jaren beleidsadviseur, maar dat is niet echt een managementfunctie over het algemeen :D
De laatste jaren heb ik wel managementtaken erbij gekregen, maar het leuke van beleidsadvies is juist je onafhankelijke positie in de organisatie.
Ik heb ooit een opleiding bestuurskunde gedaan aan de universiteit :j

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 23:01

Achterom schreef:
Ik ben al jaren beleidsadviseur, maar dat is niet echt een managementfunctie over het algemeen :D
De laatste jaren heb ik wel managementtaken erbij gekregen, maar het leuke van beleidsadvies is juist je onafhankelijke positie in de organisatie.
Ik heb ooit een opleiding bestuurskunde gedaan aan de universiteit :j


Bedankt voor jouw reactie!

En doe je dit in de zorg? Wat houdt het dan zoal in?:)

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:10

Nikki_ schreef:
Achterom schreef:
Ik ben al jaren beleidsadviseur, maar dat is niet echt een managementfunctie over het algemeen :D
De laatste jaren heb ik wel managementtaken erbij gekregen, maar het leuke van beleidsadvies is juist je onafhankelijke positie in de organisatie.
Ik heb ooit een opleiding bestuurskunde gedaan aan de universiteit :j


En doe je dit in de zorg? Wat houdt het dan zoal in?:)

Ja, eerst in de gehandicaptenzorg, toen revalidatie en nu al een aantal jaar in de ouderenzorg.
Ik ben adviseur van het MT en de RvB in het bijzonder. Ik ben vooral op strategisch en tactisch niveau bezig, maar ik doe ook calamiteitenonderzoek en ben verantwoordelijk voor kwaliteit. Ik stuur mijn collega aan die verantwoordelijk is voor in- en externe audits, clienttevredenheidonderzoek etc.
Ik ben lid van de MIC-commissie, en de commissie voor onvrijwillige zorg. Voor beiden schrijf ik ook het beleid en ben betrokken bij de doorontwikkeling van werkwijzen.
Maar ik ben ook verantwoordelijk voor zorginhoudelijke beleidsstukken, schrijf mee aan het jaarplan, ben secretaris van de commissie kwaliteit & veiligheid van de RvT, verantwoordelijk voor de beleidscyclus met o.a. rapportages die besproken worden in de CR, OR, met het MT, artsen en leidinggevenden.
Maar ik heb ook de zorgovereenkomst afgeschaft bijvoorbeeld. Ben bezig met een stuk productontwikkeling etc. Het is een nogal brede functie, ik moet eerlijk zeggen dat dat niet bij iedereen past, maar bij mij wel.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Omscholing naar managementfunctie in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:22

Ik ben 7 jaar manager geweest in de gehandicaptenzorg. Ik heb geen opleiding gevolgd en ben intern doorgegroeid. Zijn die mogelijkheden er binnen je organisatie?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Omscholing naar managementfunctie in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:38

Wat is je achtergrond en wat maakt dat je deze keuze overweegt? Het is een boeiende sector waar veel in ontwikkeling is en tegelijkertijd toch ook wel taai.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:18

Ik werk ook bij een zorgorganisatie, weliswaar aan de ICT zijde. Gestart als applicatiebeheerder en heb daar nu coördinerende taken/teamleider functie bij gekregen. Ik vind het erg leuk, maar ook wel pittig soms. Je krijgt te maken met een stuk weerstand van medewerkers, maar ook allerlei andere regels waar je je aan hebt te houden die soms maken dat je iets niet zo kan oplossen als je zou willen. De andere kant is wel dat je ook meer toekomstgericht kan mee denken en daar misschien net wel het verschil kan maken.

Betreft de opleiding: ik heb alles on the job geleerd. In het verleden al eens wat leidinggevende dingen buiten de zorg gedaan en gesolliciteerd toen de functie bij mijn huidige werkgever voorbij kwam.

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 10:13

senna21 schreef:
Wat is je achtergrond en wat maakt dat je deze keuze overweegt? Het is een boeiende sector waar veel in ontwikkeling is en tegelijkertijd toch ook wel taai.


Ik ben momenteel 8jaar werkzaam als dierenarts en merk dat ik het leuk vind om mee te denken op hoger niveau. Nu lijkt de overstap naar humane geneeskunde me interessant omdat dit een groter geheel is met meerdere partijen en belangen. Juist dit lijkt me erg uitdagend en met mijn achtergrond in geneeskunde hoop ik ook alle lagen te begrijpen in hun wensen. Het is misschien wat taai zoals sommigen beschrijven, maar het is o zo belangrijk voor onze samenleving en ik zou daar graag aan mee willen werken.

Alleen nu is de vraag; hoe ga ik deze overstap maken, wat heb ik nodig etc. Ik ben bereid er een management/zorg opleiding voor te volgen, maar er zijn er zoveel dat ik me afvraag welke me nu daar daadwerkelijk kan brengen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Omscholing naar managementfunctie in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:25

ik hoor van collega's wel goede ervaringen m.b.t. een MBA gericht op de zorg.

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 22:34

gomir schreef:
ik hoor van collega's wel goede ervaringen m.b.t. een MBA gericht op de zorg.


Ik zie dat er verschillende instellingen zijn die een MBA aanbieden, weet jij toevallig of er aanraders zijn?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:39


ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Omscholing naar managementfunctie in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:12

Ik volg graag even mee. Ik werk als ambulant hulpverlener in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Mijn manager heeft al meerdere keren gevraagd waar mijn ambities liggen en gepeild of ik interesse heb in een managementfunctie. Ik vind het vooralsnog een enorme verantwoordelijkheid en durf de stap nog niet te nemen.
In onze organisatie zijn veel doorgroeimogelijkheden en ze hebben ook veel opties voor mensen van buiten de organisatie die willen solliciteren zonder diploma.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:05

Electra63 schreef:
https://abs.uva.nl/content/executive-ma ... re.html?cb

https://www.nyenrode.nl/opleidingen/p/a ... management

Ik ken managers die deze opleiding hebben gevolgd, is wel ontzettend duur en wordt meestal door werkgever betaald.


Dat zijn ook de twee waar ik goede ervaringen van collega's over gehoord heb. Maar denk dat TIA of Erasmus bijvoorbeeld ook prima zijn. Hangt er ook wel wat vanaf waar je woont.

En als je niet direct een volledige MBA wil doen is bijvoorbeeld de leergang management in de zorg via de VvAA ook een optie. Daar ben je als dierenarts misschien ook wel lid van?

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:49

gomir schreef:
ik hoor van collega's wel goede ervaringen m.b.t. een MBA gericht op de zorg.

Als je al in de zorg werkt ja, dat is bij ts niet het geval...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Omscholing naar managementfunctie in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:51

Diergeneeskunde is ook zorg ;) en als ze die kant graag op wil zou ik daar bij de keus voor een evt opleiding wel op voorsorteren.