Studie doorzetten of niet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 17:33

Ik heb twijfels, twijfels of ik mijn studie PDB (praktijk diploma boekhouden) wel of niet zal afmaken. Toen ik zwanger was van onze dochter (nu 12 maanden) ben ik hieraan begonnen. Echter vond ik hem erg moeilijk, en belande deze in de kast. Nu zwanger van de tweede (30 weken, en ja bewust zwanger zo kort op elkaar) en weer opgepakt. Nou vind ik hem nogsteeds moeilijk, logisch haha. Maar zo moeilijk dat ik steeds vastloop, en hierdoor geen zin meer heb.

Ik volg de studie via het NHA, en heb wel begeleiding maar eigenlijk vind ik deze niet voldoende. Je hebt één vraagmoment per les. Maar vaak loop ik bij alle huiswerkopgaven vast.

Tijd is geen probleem, maar meer dat ik steeds vastloop en voor mijn idee niet voldoende hulp heb. Medestudenten is geen optie, deze reageren gewoonweg niet via de plaza, dit heb ik al geprobeerd.

Ik vraag mijzelf af wie er gestopt is, wie hem heeft afgemaakt en waarom. Maar ook of het te hoog gegrepen kan zijn voor mij. Voorheen HBO gedaan, dit is wel lang gelden (horeca onderneming). Dit betreft een MBO studie.

Graag hoor ik ervaringen die kunnen helpen bij het overwegen van mijn keuze.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:41

Persoonlijk heb ik de kwaliteit en het toekomstperspectief van bepaalde "diploma's" via NHA nooit veelbelovend gevonden. Maar dat is puur op basis van eigen ervaring.

Waarom ben je deze opleiding gestart? Hoe zie je het na de geboorte van de tweede? Kadert de opleiding in functie van een baan die je hebt? Of wil je hiermee je kansen vergroten op de arbeidsmarkt of...?

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 17:47

Tienneke:

Als het goed is ontvang je na de opleiding en examen een branche erkend diploma van associatie. Ik denk dat dat heel waardevol is, volgens mijn oude werkgever is dat vaak gevraagd.

Ik ben nu thuisblijfmoeder, werkte voorheen als junior assistent accountant en vond het werk leuk. Alleen had er geen opleiding in. Werd toen niet verlengd in de zwangerschap van de eerste. Toen besloten thuisblijfmoeder te worden voor een jaar (misschien 1,5 of 2). Nu was ik wel weer aan het solliciteren voor deze zwangerschap. Maar overal afgewezen omdat ik geen relevante opleiding had… het idee was met deze opleiding een diploma te halen

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:50

Ik weet niet hoe dat in de praktijk zit, maar zou dan een opleiding waar je meer echt "les" krijgt niet beter voor jou werken? Misschien kan je ergens vrijstelling voor krijgen omdat je al bepaalde delen hebt afgerond?

In België hier kan je een dergelijke opleiding bij VDAB (dienst voor arbeidsbemiddeling) volgen, vaak gratis, maar krijg je allerlei werkvormen (klassieke les, zelfstudie, online leren) door elkaar. Puur zelfstudie werkt niet voor iedereen even goed.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 17:52

dat is geen optie, de kosten daarvan kan ik helaas niet betalen. Misschien is dit niks voor mij, al vind ik het wel leuk. Maar gewoon zo moeilijk waardoor er extra tijd in gaat zitten en gewoon amper vragen kan stellen..

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:16

Ik volg een opleiding voa LOI en heb al vrij snel een groepje studenten kunnen verzamelen om via whatsapp te kletsen en vragen te kunnen stellen. Kun je zoiets niet voor elkaar krijgen?
Is er misschien een facebookpagina van je opleiding?

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:24

Een opleiding met klassikale of op zijn minst virtuele lessen waarbij je direct feedback kunt vragen / krijgen van een docent werkt vele malen beter dan helemaal zelfstandig thuis. Je hebt nu ondervonden waarom dat zo is.

Kun je niet telefonisch contact opnemen met NHA en aangeven waar je tegenaan loopt en nouja je hulpvraag neerleggen.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:24

Wat wil je ermee?
PDB is voor financieel administratief werk eigenlijk gewoon een te lage opleiding. Wil je daar echt werk in vinden, komt na PDB zeker nog MBA en liefst dan ook nog (een behoorlijk deel van) SPD.

Dus tja, als je er wat mee wilt... reken dan op nog wat jaren doorleren.
Is je dat teveel moeite, kun je net zo goed nu stoppen.

Overigens, het is verstandiger iets meer te besteden en te kiezen voor contactonderwijs. Meer stok achter de deur, meer kwaliteit. NCOI bijvoorbeeld.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:27

Ja eens. Ik heb een opleiding succesvol afgerond via Scheidegger. Dat was met contactonderwijs ( veel virtueel ivm corona, maar dus wel lessen op een afgesproken tijdstip en dat motiveert ook om je huiswerk te doen en te leren voor je examens )

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:35

Bij het lezen van je eerste zin dacht ik; afmaken! Een diploma in boekhouden kan altijd nog van pas komen.

Maar ik zou het best begrijpen als je de opleiding niet afmaakt. Als je in het verleden zonder al te veel moeite HBO hebt gedaan maar in deze opgaves steeds vast loopt lijkt het mij dat het niet iets is wat je echt ligt of waar je in toekomstig werk heel erg gelukkig van gaat worden.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 18:55

Paardennamen: dat heb ik geprobeerd, maar krijg geen reacties via de plaza, en via fb reageert er ook niemand helaas.

Ineke2: ja je hebt gelijk, helaas kan ik daar nu niet zo veel mee. Misschien moet ik ze bellen, maar denk niet dat ze er veel mee doen. Je kunt vragen stellen via een vraagmoment. En helaas is dat er maar 1 per les. Vond het juist fijn dat je de tijd zelf kon indelen, dan was het te combineren met de kids…

Qerty: ik wil het graag afmaken, alleen lijkt het niet te lukken zo… ik vind het ook zonde van het geld om te stoppen… je betaald de studie, of je hem nou afmaakt of niet (alleen niet de examens). Het ging voorheen zonder moeite. Maar dat was wel 8 jaar geleden. Nu lijkt het mij zo moeilijk… snap er niks van en hulp is ver te zoeken…

Dees: dat heb ik nu door ja… helaas niet zo veel te besteden. Dus dit leek een mooie oplossing alleen is het alsnog duur helaas. Vooral voor administratief vragen ze het hier ook al… okal is het niet echt financieel.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:17

Je zou kunnen vragen of er een contact groepje is van medestudenten. Ik lees een plaza, dat is een online omgeving dan denk ik?

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 19:22

Ineke2: klopt dat is een online groep, dat is er niet. Je kunt alleen individueel berichten sturen en niemand reageert op die van mij

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:03

Zijn er geen bokkers of mensen in t werkveld die je op weg kunnen helpen?
Ik heb geen idee hoor of je vastloopt op “ 1 ding”, maar misschien kan je er dan mee vooruit?
Of kan Google je op weg helpen?

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 20:37

Muze: ik snap letterlijk alles niet… de lesstof wel, maar de huiswerkopgaven gewoon niet. Alsof die zoveel moeilijker zijn als de lesstof…

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:42

Sidney1833 schreef:
Muze: ik snap letterlijk alles niet… de lesstof wel, maar de huiswerkopgaven gewoon niet. Alsof die zoveel moeilijker zijn als de lesstof…

Ik zou precies die vraag in elk geval stellen aan NHA. Het is namelijk wel de bedoeling dat de lesstof aansluit bij de huiswerkopdrachten.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 20:45

Ineke2: dat ga ik morgen meteen doen! Ik ben wel bang dat ik het antwoord krijg dat ik maar 1 vraagmoment heb en dat ik het daarmee zal moeten doen…

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:49

Niet zo snel jezelf met een kluitje het riet in laten sturen. Je betaalt voor de studie dan moeten ze er wel voor zorgen dat de opdrachten die je moet maken aansluiten op de lesstof. Zo niet dan een mogelijkheid voor goede feedback te vragen en dan niet maar 1 vraag, dat schiet niet op.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:54

Ik heb MBA gedaan met 1 avond in de week school. Toen ik begon had ik eigenlijk niet voldoende basis kennis. Ik kreeg toen een 'basis' boek wat ik zelf heb doorgewerkt. Daarna heb ik de antwoord boeken aangeschaft van de MBA opleiding. Als ik dan bij opgave A vastliep kon ik het antwoord opzoeken en in de meeste gevallen terug redeneren. Hierdoor kon ik dan wel verder met B, C enzovoort. Daardoor kon ik dan tijdens de vragenmomenten gerichte vragen stellen.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 20:58

Ik ga ze morgen bellen, maar ik had wel eens eerder gebeld omdat ik aan 1 vraag niet genoeg had. Kreeg te horen dat dat simpelweg hun werkwijze was. Maar soms is het niet in 1 vraag te formuleren. Vooral omdat ik de vraagstelling gewoon niet snap. Dan krijg ik terug: zie voorbeelden lesstof. Ja die snap ik wel, die zijn makkelijk. Maar de huiswerkopgaven zijn veel moeilijker naar mijn idee. Maar daar doen ze helaas niks mee..

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:01

Kun je misschien een opdracht hier neerzetten en dan uitleggen wat je niet snapt? Misschien kunnen mensen hier je wel op weg helpen.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 21:09

Dan ben ik mega veel aan het uploaden. Eigenlijk moet je het zo zien; je behandeld eerst de lesstof, maakt oefenopgaves. Dit gaat goed. Dan krijg je de huiswerk opgaves (voor een cijfer). Deze zijn vele male moeilijker, en lijken niet eens op de oefenopgaves. Dus eigenlijk élke huiswerkopgaven

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:18

Tja dan kunnen bokkers je niet helpen denk ik. Als we niet weten wat je niet snapt word het erg lastig.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 21:20

Dat snap ik, het is elke opgave zegmaar. Ik snap gewoon de gehele vraagstelling niet. Ik moet gewoon NHA bellen want de stof en de oefenopgaves begrijp ik wel. Ik zal gewoon meer hulp moeten krijgen bij het begrijpen van de huiswerkopgaven in het algemeen. Ik heb niet genoeg aan 1 vraag omdat het een terugkerend probleem is. Daarom vroeg ik mij af, als Nha niks kan doen, dan misschien beter om te stoppen…

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Studie doorzetten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:09

Krijg je dan wel de juiste vragen door? Wanneer evaluaties (of oefeningen op punten) niet representatief zijn voor de ingeoefende leerstof, dan zit de opleiding slecht in elkaar.