Stage als je niet meer studeert?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Stage als je niet meer studeert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 10:45

Hoi bokt,

Ik ben van plan een flinke carriereswitch te gaan maken. Ik heb recent ontdekt dat ik niet gelukkig wordt van hetgeen wat ik nu doe. Daarom zou ik een andere industrie in willen waarvan ik weet dat ik dat wel ga worden.

Mijn studie en de vaardigheden die ik in mijn oude industrie heb ontwikkeld sluiten er op zich goed op aan, maar. Ik heb natuurlijk nog geen ervaring in de nieuwe industrie, nog geen portfolio opgebouwd en ik heb er geen netwerk. De afgelopen 4 jaar heb ik keihard gewerkt om zo snel mogelijk op het punt waar ik nu ben te komen waardoor ik een soort oogkleppen op heb gehad voor mogelijke andere levenskeuzes.

Als ik eerder naar mezelf had geluisterd had ik een andere stage gekozen. Een stage brengt je in de gewenste industrie veel nieuwe mogelijkheden, je leert de "taal" spreken en je bouwt een netwerk op. Ik heb dat alles dus niet (althans, niet op de juiste plek) en klop op veel deuren maar die blijven allemaal gesloten.

Ik heb af en toe het idee dat een stage de enige manier is om de overstap te kunnen maken. Dat vind ik niet erg; ik koos er bewust voor om weer vanaf 0 te beginnen en als dat is wat er moet gebeuren, dan zij dat zo. Maar. Ik lees overal dat je om in aanmerking te komen voor een stage ingeschreven moet staan bij een onderwijsinstelling. Dat sta ik al een tijdje niet meer.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Edit: traineeships heb je helaas niet echt in deze industrie.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 21-02-24 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Stage als je niet meer studeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:46

Iets meer dan een stage: Traineeship. In welke sector en regio zoek je wat?

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 10:47

Winged schreef:
Iets meer dan een stage: Traineeship. In welke sector en regio zoek je wat?



Die heb je helaas niet echt in de plek waar ik heen wil. :(

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Stage als je niet meer studeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:53

Werkervaringsplek.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:58

Een stage is onderdeel van een opleiding. Dus zonder opleiding noem je het ook geen stage.
Ik zou gewoon wat bedrijven gaan bellen/aanschrijven die je aanspreken en dit bij ze voorleggen.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:05

Soepblik schreef:
Winged schreef:
Iets meer dan een stage: Traineeship. In welke sector en regio zoek je wat?



Die heb je helaas niet echt in de plek waar ik heen wil. :(

Er zijn momenteel heel veel detacheerders die traineeships/werkervaringsplekken aanbieden. Alleen zie je die vaak niet ergens online staan (tenzij je die detacheerders weet). Dus mocht je wel willen delen welke regio en welk vakgebied, dan is het makkelijker meezoeken.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Stage als je niet meer studeert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 14:02

Helaas is dat in deze industrie echt niet het geval... als er een traineeship was zou ik 'm zo doen maar dat is helaas geen ding.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Stage als je niet meer studeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:10

En gewoon een baan zoeken in het nieuwe segment? Desnoods tegen een lager loon ivm onervaren? Dan na bv een jaar je salaris herbeoordelen in overleg met je werkgever.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 14:18

dioni schreef:
En gewoon een baan zoeken in het nieuwe segment? Desnoods tegen een lager loon ivm onervaren? Dan na bv een jaar je salaris herbeoordelen in overleg met je werkgever.



Als het zo simpel was had ik die al gehad, helaas. Ik ben volledig bereid om voor een stagevergoeding erin te duiken, maar dat kan dus helaas niet.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Stage als je niet meer studeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:19

Maar in welke sector overweeg je nu iets?

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:21

Soepblik schreef:
Mijn studie en de vaardigheden die ik in mijn oude industrie heb ontwikkeld sluiten er op zich goed op aan, maar. Ik heb natuurlijk nog geen ervaring in de nieuwe industrie, nog geen portfolio opgebouwd en ik heb er geen netwerk.

Als ik dit lees, zou ik ook adviseren om gewoon een baan in deze nieuwe industrie te zoeken. En dan idd misschien tijdelijk voor een lager loon, of op een instapfunctie, en/of met tijdelijk contract beginnen. Dan kom je er in ieder geval binnen.

En als je toch niet binnen komt, kunnen die bedrijven misschien wel aangeven waar het dan aan schort. Wat mis je om aangenomen te worden? Dan kan je kijken of je je daarin kunt ontwikkelen of laten bijscholen.

In wat voor sector wil je aan de slag?

En is een studie in deze richting volgen een optie? Je schrijft dat je al een studie deed die hierop aansluit, maar ja, als de deur toch dicht blijft, zul je een andere weg moeten vinden.

Ik vind het trouwens bijzonder dat je mét passende studie maar zonder stage niet aangenomen zou worden in deze sector. Mensen die net afgestudeerd zijn moeten toch ook ergens beginnen? En een stage is altijd een pre, maar doorslaggevend voor je baankans heb ik nog niet eerder gehoord...

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Stage als je niet meer studeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:24

Ik denk dat het al helpt wanneer je iets meer openheid van zaken geeft. Dan kan er gericht met je meegedacht worden, want op deze manier blijft het vaag.

Er zijn werkplekken die een werk- en leertraject bieden en dus een salaris garanderen.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:30

Ik zou inderdaad ook de weg van een detacheringsbureau kiezen voor de eerste tijd. Dat is meestal makkelijker binnen komen als rechtstreeks zonder ervaring. Zij hebben een breder netwerk en kunnen wellicht ook een soort vergoede stage regelen.

En anders wellicht via LinkedIn proberen contact te krijgen met mensen die werken bij een bedrijf waar je graag zou willen werken. Vraag om hulp, zeg wat je zo leuk lijkt en waarom je die persoon juist om hulp vraagt (dus iets positiefs uit het profiel halen, wel persoonlijk maken zodat mensen zich gevleid voelen dat je hun een bericht stuurt). En dan wat je graag zou willen dat ze voor je doen. Wel enthousiast zijn natuurlijk, niet aarzelend.

Mensen helpen over het algemeen graag, dat zie je hier al in dit topic.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:47

Marcella schreef:
Werkervaringsplek.

Dit dus, zo heet het bij ons in de zorg, of een werkervaringsplaats.
Is onbetaald.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 15:11

Okee, dan maar gelijk het hele verhaal ter verheldering:

Ik heb de afgelopen jaren als reclamemaker gewerkt. Tijdens mijn studie advertising (creative direction en copywriting) heb ik me voor mijn afstuderen hier al vol ingestort en werkte ik naast mijn studie parttime bij bureaus waardoor ik na mijn graduation meteen aan de slag kon. Dat heb ik ook gedaan en ik was er goed in; ik heb al meerdere (inter)nationale campagnes mogen bedenken en maken, veel geschreven en werd onder andere genomineerd voor het beste junior portfolio van Nederland.

Maar. Een half jaar geleden in een burnout terecht gekomen en er met therapie achtergekomen dat ik eigenlijk helemaal niets deed waar ik gelukkig van werd. Ik was enkel bezig met dat wat goed op m'n CV stond en waar de buitenwereld blij van werd, maar de vraag "wat wil ik nou echt" schoof ik voor me uit. Tot het punt dat het dus niet meer ging. De reclame voelde als een soort permanente competitie die al mijn energie opslokte, en niets teruggaf. Ik werd er doodongelukkig van.

Twee maanden terug heb ik mijn baan opgezegd omdat reintegreren volgens zowel mijn therapeut als bedrijfsarts in de weg stond van mijn herstel. Zo voelde het ook; ieder uur wat erbij kwam, keerde de paniek weer terug. Laat ik voorop stellen dat alle keuzes niet over één nacht ijs zijn gegaan en ik er veel begeleiding bij heb gehad.

Tijdens mijn verlof heb ik tevens mijn liefde voor mode en kledingmaken herontdekt. Naast mijn studie deed ik ook de modevakschool waarin ik van patroontekenen tot een eindproduct kleding heb leren maken, maar dat ik dat kon en er zoveel plezier aan beleefde is een beetje in de vergetelheid geraakt door het "succes" wat ik in de reclame beleefde. Dat ik dagelijks met mode bezig was en mijn hart letterlijk sneller gaat kloppen van het kijken naar en lezen over alles wat ermee te maken heeft, stopte ik weg.

Daar is eindelijk verandering in gekomen. Ik heb twee weken terug een startsubsidie aangevraagd voor de ontwikkeling van mijn eerste collectie. Deze zal gaan over het feit dat de helft van alle vrouwen haar dromen opgeeft (toepasselijk). Maar buiten dat wil ik graag een netwerk opbouwen in de mode en zal ik ook gewoon moeten leven. Het liefst van iets wat toevoegt aan mijn ervaring en dus dat netwerk. De grote droom is om aan de slag te kunnen bij een magazine, maar zoals dus al gezegd blijven al die deuren dicht. Nog veel meer dan in de reclame is het een enorme "ons kent ons" wereld en is het verschrikkelijk lastig om ertussen te komen wanneer je niet al tijdens je studie bent begonnen met een relevante stage. Werkervaringsplekken en dat soort dingen bestaan niet ik die wereld, enkel de juiste mensen kennen en kunnen laten zien wat je in huis hebt. Maar dan moet je daar dus wel de kans voor krijgen, al dan niet door middel van een stage.

Ik wil niet zeggen dat ik verkeerd heb gekozen; ondanks dat het voelt alsof ik een goedlopende carriere nu zo weggooi ben ik me ervan bewust dat ik heel veel heb geleerd in de afgelopen jaren. Veel van die ervaringen zijn ook relevant voor de mode, ondanks dat ik weer vanaf het begin zal moeten beginnen. Dat vind ik niet erg; daar kies ik zelf voor en ik mag van geluk spreken dat ik niet tot m'n midlife crisis heb gewacht met het roer omgooien. Ik ga nu eindelijk iets doen wat ik echt leuk vindt, maar het vinden van een ingang verloopt wat stroef. :+

Ik ga dus met alle liefde aan de slag voor een hongerloon of zelfs niets, dat is nou eenmaal de stand van zaken en ik zal hard moeten werken om mijn dromen waar te maken. Een stage zou een heel goed begin zijn, maar ik weet dus niet of dat mogelijk is.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:19

Autumnn schreef:
Een stage is onderdeel van een opleiding. Dus zonder opleiding noem je het ook geen stage.
Ik zou gewoon wat bedrijven gaan bellen/aanschrijven die je aanspreken en dit bij ze voorleggen.


Potato potato.

Ik ben ná mijn opleiding wel een stage gaan doen (grappig genoeg in de reclame, dus het tegenovergestelde van TS haha) omdat het lastig was aan de bak te komen destijds vanwege een gebrek aan netwerk. Dus ik ben 'gewoon' gaan solliciteren wanneer een bedrijf een stageplaats aanbood. Omdat ik niet vast zat aan opdrachten vanuit school en interessant genoeg was qua achtergrond, ben ik uiteindelijk ook aangenomen.

Dat heb ik een half jaar gedaan, en daarna kon ik via dat bedrijf beter netwerken waardoor ik ook mijn eerste "echte" fulltime baan heb kunnen aannemen. Het is even in investering, zeker omdat het loon van een stage nogal wat te wensen over houdt, maar idd wel een fijne manier om erin te komen.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Stage als je niet meer studeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:21

Even voor mijn beeld: Je wil aan de slag bij een magazine of wil je zelf kleding ontwerpen en maken?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:23

Ik heb geen tips, maar wil je meegeven dat ik je onwijs stoer en inspirerend vind! Wat een moed om op deze manier voor jezelf te kiezen *\o/*

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:25

Winged schreef:
Even voor mijn beeld: Je wil aan de slag bij een magazine of wil je zelf kleding ontwerpen en maken?


Dit vraag ik me ook af ja..

Wat ik namelijk denk: Gewoon doen? Maak je eigen collectie, gooi het op FB(insta, lokale krantjes whatever), pas toe wat je geleerd hebt in je reclame werk, en laat die magazines maar naar jou toekomen...

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 15:45

siskeh schreef:
Winged schreef:
Even voor mijn beeld: Je wil aan de slag bij een magazine of wil je zelf kleding ontwerpen en maken?


Dit vraag ik me ook af ja..

Wat ik namelijk denk: Gewoon doen? Maak je eigen collectie, gooi het op FB(insta, lokale krantjes whatever), pas toe wat je geleerd hebt in je reclame werk, en laat die magazines maar naar jou toekomen...



Dat is natuurlijk het droomscenario (hahaha), maar ik ben zo iemand die én realistisch wil blijven én op veel paarden wil wedden. Daarnaast geniet ik evenveel van het schrijven als van het maken. Mijn maak-ei wil ik kwijt in het maken van m'n collectie, mijn schrijf-ei het liefst bij een plek waar ik kan schrijven over mode. Ik verwacht niet dat het allemaal zo snel en simpel zal gaan, maar dat is wel m'n doel voor de (verre) toekomst.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 15:46

996981 schreef:
Ik heb geen tips, maar wil je meegeven dat ik je onwijs stoer en inspirerend vind! Wat een moed om op deze manier voor jezelf te kiezen *\o/*



Heel lief dit! :) <3

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:17


Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:01

Waarom combineer je niet alles? Je verdient nu ook niks toch?

Start een blog of YouTube of Instagram met wat je maakt en hoe en gebruik je reclame talent om jezelf bekend te maken. Zie het als een hobby die zichzelf moet kunnen betalen. Dan maak je eigenlijk je eigen stage toch? Wie weet wil je straks helemaal niet meer voor een baas werken.

Zit je nu bij het uwv? Die zouden je daar mogelijk ook deels bij kunnen helpen.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 17:06

Prairy schreef:
Waarom combineer je niet alles? Je verdient nu ook niks toch?

Start een blog of YouTube of Instagram met wat je maakt en hoe en gebruik je reclame talent om jezelf bekend te maken. Zie het als een hobby die zichzelf moet kunnen betalen. Dan maak je eigenlijk je eigen stage toch? Wie weet wil je straks helemaal niet meer voor een baas werken.

Zit je nu bij het uwv? Die zouden je daar mogelijk ook deels bij kunnen helpen.



Ik ben inderdaad met social media begonnen, maar op deze manier had ik het nog niet bekeken. Ik heb nog nooit niet voor een baas gewerkt, vandaar dat ik een directe overgang een beetje spannend vindt en dus ter overbrugging een parttime inkomen prettig zou vinden.

Wel heb ik inmiddels m'n KVK nummer. Ik zit niet bij het UWV aangezien m'n oude werkgever geen vaststellingsovereenkomst wilde geven vanwege veel ontslag vorig jaar. In plaats daarvan betalen ze me tot het einde van mijn contract uit zonder dat ik nog hoef te verschijnen.

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:11

Rubs schreef:
Marcella schreef:
Werkervaringsplek.

Dit dus, zo heet het bij ons in de zorg, of een werkervaringsplaats.
Is onbetaald.

Dit kan via Uwv trouwens.

Aangezien ik geen proefplaatsing mocht, maar wel werkervaringsplek van het Uwv.

Voor proefplaatsing ben je ook toestemming Uwv nodig.

Zit zelf ziek ww.