AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:06

Iris82, de kosten van de wia-volksverzekering voor werknemers is ook niet mis. Kijk maar eens op een loonstrook wat er wordt ingehouden. En de werkgever betaalt ook nog.

De WGA- uitkering keert ook uit bij 80-100% arbeidsongeschiktheid, maar dan mag je niet duurzaam ziek zijn. Er is dan dus nog zicht op herstel.

Of je snel volledig wordt afgekeurd, ligt voor een groot deel aan je huidige salaris. Met een hoog salaris ben je sneller arbeidsongeschikt. Je inkomensverlies, wat de mare van ao mede bepaald, is namelijk sneller groter.

@fritzroy, de polis gaat uitkeren na 2 jaar ziekte. En waarschijnlijk heb je nog even recht op loondervingsuitkering. Dan krijg je wellicht nog geen aanvullende uitkering uit de polis.
Laat je goed informeren, de Wia-wetgeving is erg ingewikkeld. En er zijn veel variaties in aanvullende polissen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:08

Nee, mijn polis gaat al na een jaar uitkeren. Omdat je dan al terugvalt in salaris. Heb al contact gehad met ze.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 17:32

Het kost voor mij 20/30 euro per maand en indd tijdelijk zonder medische vragen.

Ik snap het nog steeds niet helemaal maar ik denk dat ik hem maar gewoon afsluit.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:22

Als je in een pb-tje de brief stuurt, wil ik best even voor je kijken wat het precies is.
Premie gaat waarschijnlijk van je bruto loon af.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:58

En anders wil ik wel kijken. Ik heb de juiste diploma’s om advies te mogen geven :j .

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:58

Als je advies wilt, kun je beter bij Marita terecht. Ik heb ook de juiste diploma's, maar de vergunning is op naam van mijn werkgever. Ik geef daarom alleen advies in zakelijke context.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 08:46

Ik zal de brief vanavond even pb’en! Bedankt

Gemlo

Berichten: 76
Geregistreerd: 24-01-14

Re: AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:53

Wij hebben vanuit werk ook zo'n aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering, waarbij ik ook nog kon kiezen of ik mij wilde verzekeren voor volledige arbeidsongeschiktheid, gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid of beiden. Ik heb uiteindelijk voor beiden gekozen omdat de werkgever ook nog een bijdrage doet waardoor het op ongeveer 10 euro per maand uitkomt voor mij.

Eerst dacht ik, nog te jong voor, maar na mijn val een paar weken geleden had ik mij bedacht dat het toch wel handig zou zijn :')

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 19:30

Gemlo schreef:
Wij hebben vanuit werk ook zo'n aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering, waarbij ik ook nog kon kiezen of ik mij wilde verzekeren voor volledige arbeidsongeschiktheid, gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid of beiden. Ik heb uiteindelijk voor beiden gekozen omdat de werkgever ook nog een bijdrage doet waardoor het op ongeveer 10 euro per maand uitkomt voor mij.

Eerst dacht ik, nog te jong voor, maar na mijn val een paar weken geleden had ik mij bedacht dat het toch wel handig zou zijn :')


Ah ja dat valt goed mee!

Voor mij zou het bruto 30 euro zijn en netto 20 euro. Dit is al met de collectiviteit korting. Dit is betekend op mijn huidige loon maar ik ga door de jaren heen nog wel wat treden omhoog, moet je het dan eventueel aanpassen?

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: AOV verzekering afsluiten of niet? Loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:53

Je werkgever geeft jaarlijks de salarissen door. Een evt hogere bijdrage zal je werkgever uit zichzelf inhouden op je salaris. De werkgever betaalt de premie van alle deelnemers aan de verzekeraar.

Dit artikel staat vandaag op nos.nl
Lang wachten en lage uitkering: waarom arbeidsongeschikten in de problemen komen - https://nos.nl/l/2510815