Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 13:11

Wie werkt er 12 uur (of minder) per week, wat doe je precies en hoe hebben jullie je baan gevonden?

Het gaat me niet om studenten/scholierenbaantjes maar ‘normale’ banen voor mensen die hun diploma’s al gehaald hebben.

Ik snap dat het niet veel voorkomt, maar ik ben nieuwsgierig naar hoe mensen met bijvoorbeeld een lagere belastbaarheid door ziekte, of doordat ze veel mantelzorgen, of wellicht twee banen combineren of iets dergelijks, aan hun baan zijn gekomen, en in wat voor banen er functies beschikbaar zijn met zo weinig uren :)

Ensueno
Berichten: 679
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:39

Mijn werk is perfect in dergelijke gevallen. Ik werk voornamelijk via PGB. Op dit moment rond de 12 actieve werkuren, maar ben wel bezig met zoeken naar nieuwe cliënten/samenwerkingen.

Er zijn mogelijkheden om op werknemerscontract te werken via PGB, maar ik weet niet exact hoe dat werkt. Zelf werk ik als zzp’er. In het laatste geval heb je wel verschillende cliënten nodig om aan het criterium als zelfstandig ondernemer te voldoen, maar zelfs dan is het met een beetje zoeken mogelijk om niet meer dan 12 uren te werken.

Zoals ik al zei weet ik het fijne niet van het werken via PGB met een werknemerscontract, maar in dat geval lijkt het mij mogelijk om voor maar één of twee cliënten te werken.

Ik vind het in ieder geval heerlijk werk en het heeft mij omhoog helpen werken vanuit een lastige situatie. Ik ben overspannen met een studie gestopt en was daardoor niet in staat om veel te werken, maar had financieel ook nergens recht op (samenwonend had ik weinig bijstand gekregen). Op deze manier heb ik op mijn eigen tempo werk op kunnen bouwen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:48

Schoonmaak of thuiszorg is wel beschikbaar voor dit aantal uren. Wellicht op een vakantiepark ook wel.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:51

Ik niet maar ik werk in een supermarkt en mijn collega werkt 3 ochtenden in de week. Ze heeft een eigen bedrijf en is in de coronatijd bij ons begonnen en werkt er nu nog steeds. Het was volgens mij begonnen als een manier om de verloren winst op te vangen, en het is mooi om iets te hebben om op terug te vallen als het even wat minder gaat met haar eigen bedrijf.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 13:57

Ensueno schreef:
Mijn werk is perfect in dergelijke gevallen. Ik werk voornamelijk via PGB. Op dit moment rond de 12 actieve werkuren, maar ben wel bezig met zoeken naar nieuwe cliënten/samenwerkingen.

Er zijn mogelijkheden om op werknemerscontract te werken via PGB, maar ik weet niet exact hoe dat werkt. Zelf werk ik als zzp’er. In het laatste geval heb je wel verschillende cliënten nodig om aan het criterium als zelfstandig ondernemer te voldoen, maar zelfs dan is het met een beetje zoeken mogelijk om niet meer dan 12 uren te werken.

Zoals ik al zei weet ik het fijne niet van het werken via PGB met een werknemerscontract, maar in dat geval lijkt het mij mogelijk om voor maar één of twee cliënten te werken.

Ik vind het in ieder geval heerlijk werk en het heeft mij omhoog helpen werken vanuit een lastige situatie. Ik ben overspannen met een studie gestopt en was daardoor niet in staat om veel te werken, maar had financieel ook nergens recht op (samenwonend had ik weinig bijstand gekregen). Op deze manier heb ik op mijn eigen tempo werk op kunnen bouwen.


Wat houdt jouw werk precies in? Werken via PGB kan volgens mij van alles inhouden?

Ineke2 schreef:
Schoonmaak of thuiszorg is wel beschikbaar voor dit aantal uren. Wellicht op een vakantiepark ook wel.


Dit kon ik me inderdaad ook als banen bedenken :j Ik vraag me af of er ook mensen zijn die bijvoorbeeld HBO/WO werkniveau doen voor weinig uren. Niet dat ik denigrerend denk over schoonmaakwerk of vakkenvullen, maar ik ken nauwelijks banen waar je je hersens flink kan laten kraken zonder dat het minimaal 28 uur is, dus ik was benieuwd of dat bestaat en wat je dan doet :)

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:12

Voor minder dan 28 uur zijn er ook wel banen als receptioniste te vinden. Vast ook wel iets in een zorginstelling
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 25-02-24 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:13

In mijn zoektocht naar halve dagen bestond dat idd niet.
Ja zware lichamelijke banen zoals schoonmaak wel.
Maar anders kreeg ik niet gevonden.
24 uur was het minste wat ik kreeg gevonden als in 3 dagen.
Maar aangezien dat ik daar al tig keer op uitgevallen was....

Heel soms stond er wat aan dan hoorde je daarna dat we meer dan 100 mensen op gereageerd hadden. Dus blijkbaar wel veel vraag naar.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 25-02-24 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:16

Mijn bijrijdster werkt 16 uur per week op een vakantie park als receptioniste. Ze helpt op rustige tijden ook wel mee in de bediening van klanten (horeca). Zo is het juist fijn om zitten met lopen te combineren.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:20

Op mijn werk hebben ze beneden een shopje waar je lunch kan halen en koffie etc. Daar vragen ze bijvoorbeeld voor halve dagen mensen. En dat kan je dan 2-3 dagen doen.
Is broodjes klaarmaken en lunches rondbrengen in het pand. Koffie maken, soep uitserveren etc.

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:42

Ik was grafisch vormgever (MBO4 niveau) met 40+ uur per week totdat ik door ziekte eruit klapte. Door mijn connecties tijdens stages heb ik nog een tijd part-time kunnen werken voor dezelfde bedrijven totdat ook dat niet meer ging, tegenwoordig doe ik alleen nog vrijwilligerswerk omdat ik mij ook vaak moet ziekmelden (lees, mijn aanwezigheid is geen garantie, daar wil ik een werkgever die winst moet maken om het hoofd boven water te houden niet mee lastigvallen).

Tussendoor heb ik nog een periode bij een bevriende arts gewerkt als assistente, als een soort stageplek om te kijken of ik dat werk eventueel zag zitten want ze kwamen serieus personeel tekort (geen zorgen, ik deed geen ingrijpende dingen, ik deed simpelere klusjes zodat collega's die wel bevoegd waren zich op de patiënten konden richten en ik leerde achter de schermen theorie bij).

Kortom, ik had wel kruiwagentjes.

Maar goed, het antwoord op je vraag: ik heb parttime gewerkt als grafisch vormgever en daarna parttime als doktersassistente. Beide 8 uur per week, verspreid over 2 dagen.

Als je vrijwilligerswerk zoekt omdat je zelf (deels) arbeidsongeschikt bent dan kan je vaak terecht bij lokale organisaties en websites voor vrijwilligers, als je ook een uitkering hebt dan kan je terecht bij je coach (de persoon van de gemeente met wie je om de zoveel tijd een gesprek hebt).

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:55

Ik had als bijbaan in de zorg (pgb) 4 uurtjes in de week. Daarnaast dan nog bij mijn huidige werk als begeleider voor 24 uur in de week.

Uiteindelijk wel gestopt met de 4 uur, niet omdat ik het niet leuk vond maar het was simpelweg teveel. Ik kon een hogere functie krijgen op mijn huidige werk en onderaan de streep leverde het meer op.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:01

het is heel lastig om een kantoorfunctie voor minder dan 3 dagen in de week te vinden. Ik zou best een baan van 12-18 uur in de week erbij willen, maar kan tot dusver nog niets geschikt vinden wat me past.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 15:15

Telpeva schreef:
Als je vrijwilligerswerk zoekt omdat je zelf (deels) arbeidsongeschikt bent dan kan je vaak terecht bij lokale organisaties en websites voor vrijwilligers, als je ook een uitkering hebt dan kan je terecht bij je coach (de persoon van de gemeente met wie je om de zoveel tijd een gesprek hebt).


Dat is bij mij niet het geval. Het is meer dat ik om me heen een aantal mensen heb zien uitvallen, om allerlei verschillende redenen. Allemaal hbo/wo opheleide mensen voor wie 24/28 uur werken voor een langere tijd niet mogelijk is, maar voor wie een baan als vakkenvuller of schoonmaker wel een stap is. De meesten komen inderdaad uit bij vrijwilligerswerk :j Maar het zou toch mooi zijn als werkgevers hen ook een kans zouden willen geven om op niveau te werken, maar wel weinig uren te maken.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar wie dat wel gelukt is en waar zij werken.

Maar dank voor je uitgebreide antwoord! En ook andere dank voor hun inzichten :j

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:27

Ik werk door ziekte ook als schoonmaakster in de thuiszorg. Momenteel 12 uur per week

Had graag iets gedaan waar ik meer mijn ei in kwijt kan maar dat is er inderdaad niet. Hele dagen zijn de zwaar en dit was het enige wat halve dagen kon.
Ik was hiervoor tandarts assistente maar dat lukt dus niet meer

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:28

Ik heb zelf ooit een baan gehad als onderzoeker voor 12 uur per week :j
Verder hadden we op een gegeven moment een jurist die 18 uur per week bij ons werkte, maar dat was omdat er niet meer ruimte binnen het team was.
Mijn moeder heeft na haar pensionering nog een aantal jaar callcenter werk gedaan, daar kon je gewoon aangeven hoeveel je wilde werken.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:39

juval schreef:
het is heel lastig om een kantoorfunctie voor minder dan 3 dagen in de week te vinden. Ik zou best een baan van 12-18 uur in de week erbij willen, maar kan tot dusver nog niets geschikt vinden wat me past.


Receptiewerk zou denk ik wel in aanmerking komen.

Froukje_J

Berichten: 2198
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:43

Ik werk zo'n 6 uur per week op pgb basis.

Ik werkte in eerste instantie in de zorg maar hiervoor ben ik afgekeurd.
Daarna werkte ik als onderwijsassistent maar daar is op dit moment echt totaal geen werk in te vinden.
Toen kwam ons dochter terecht in een revalidatie traject en ziekenhuis traject(blijkt NF1 te hebben) en ons zoontje is ook vaak de *** met oorontstekingen en tig keer buisjes plaatsen.
Dus voor mij zijn die 6 uurtjes echt prima zo heb ik nog voldoende tijd om ook genoeg met de Kids te ondernemen(vooral ziekenhuisbezoek e.d.)
Ik ben bij deze mensen terecht gekomen omdat mijn vriend er kozijnen heeft geplaatst. Ze gaven toen aan iemand te zoeken die ze kon helpen in het gezinshuis. En ik was opzoek naar een hele flexibele werkgever.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 10:58

Dank voor de reacties wederom. Onderzoeker en jurist had ik niet verwacht tegen te komen, maar het kan in een enkel geval blijkbaar wel, goed om dat te horen :)

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:00

Gemeenteraadslid. Betaalde (bij-)baan, waarvoor 12-16 uur in de week staat. En voor een kleine gemeente is dat (ruim) voldoende. Je moet het niet in Amsterdam in die 12 uur willen doen, vermoed ik.

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:02

Ik werk 12 uur per week als medewerker bloedafname in de buitendienst.
Lijkt een easy job, maar is hard werken en je hersens flink laten kraken, bloed moet je goed voorzichtig mee om gaan want je kunt je eigenlijk geen fouten permitteren.
En je komt overal en nergens.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 11:09

Ibbel schreef:
Gemeenteraadslid. Betaalde (bij-)baan, waarvoor 12-16 uur in de week staat. En voor een kleine gemeente is dat (ruim) voldoende. Je moet het niet in Amsterdam in die 12 uur willen doen, vermoed ik.


Daar heb ik zelf ervaring mee in een kleine gemeente :j Ik weet dat er 12-16 uur voor staat maar moet zeggen dat ik geen enkel raadslid kende dat het haalde in die uren. Misschien een enkeling in een heel grote fractie? Maar gemiddeld was ik er zeker 25 uur per week aan kwijt en ik was bepaald geen uitzondering.


@taartje; interessant!

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:22

ik ben bewindvoerder. Ik werk wel meer dan 12 uur, maar als je bijv 5 a 10 klanten hebt moet je met een paar uur per week wel klaar zijn. Voor mij voelt het veel minder belastend dan regulier baan omdat ik zelf alles in kan delen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie werkt minder dan 12 uur per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:26

Ik heb erg weinig energie. Ik werk als "meesteres" in de bdsm. Zo verdien ik als ZZPer zon 130 euro netto per uur en kan ik toch wat bijdragen aan de financieen hier in huis. Meer dan 2 uur in we week werken zit er niet vaak in voor mij overigens.

Het werk is ook leuk en afwisselend, meestal dan :+

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:34

Als zelfstandig consultant aan de slag gaan? Bijv op opdrachtbasis. Of je 1,5 dag per week laten inhuren als adviseur of onderzoeker ergens.

Voorbeeld: mijn kantoor huurt nu 1 dag p/week een ZZP’er met specifieke expertise in. Die man doet nog veel meer klussen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Wel even uitzoeken aan welke voorwaarden je als zzp’er moet doen voor de belastingdienst dan (meerdere opdrachtgevers hebben is volgens mij een vereiste?).

In wat voor sector zoek je? Ik zag toevallig vandaag nog een klus voor HBO+ voor 12-16u p/week langskomen.