Remote werken: Hoe of wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:28

Sizzle schreef:
Niet ieder land/bedrijf staat trouwens toe dat je vanuit ieder werelddeel werkt. Dit ivm verkapte „cheap labor“ en uitbuiting.
Het maakt tevens een verschil waar je ingeschreven staat als burger en waar je belasting betaald.


Dat niet alleen, ook voor de belasting is het tricky. Als je in het buitenland boven een bepaald aantal dagen uitkomt voor remote werken moet je daar ook belasting af dragen.
Onze grensarbeiders (Belgie en Duitsland) kunnen daardoor niet (of heel beperkt) remote werken omdat ze anders 2 keer belasting moeten afdragen en er niet veel overblijft van hun inkomen.
As we speak ben ik nu overigens remote aan het werk.

Furst
Berichten: 605
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 23:45

Is precies wel iets van Nederland, dat remote werken dan. Ik kan me niet voorstellen dat dit hier zo allemaal zo maar zou kunnen.

Enfin, wij willen gewoon wat meer vrijheid en financiële rust creëren en hebben niet het idee dat dit echt kan met de jobs.. we werken ons steeds harder in de naad, voor eigenlijk veel te weinig geld vind ik. En heb het daar echt heel moeilijk mee. Ik wil meer het leven naar mijn eigen hand zetten eigenlijk :')

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Remote werken: Hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 02:31

Vrijheid en financiële rust.. Ik denk dat we daar uiteindelijk allemaal een beetje naar snakken. Zeker met paarden. Op zich is dit iets waar ik nu voor studeer en ik zou je willen aanraden om het wat dieper te zoeken.

Wat maakt dat je je huidige baan zo ervaart? Doe je qua werk ook echt iets wat je leuk vindt? En doe je iets waar je goed in bent en je je kwaliteiten in kwijt kunt? Daarnaast is dat buitenland stukje interessant. Wat trekt jullie aan het buitenland? Wil je rond kunnen reizen of wil je naar een specifieke plek verhuizen? En dan kun je na gaan denken of je daar kunt doen wat je nu ook hier doet. Of wil je dat niet? De reden daarachter kan ook weer interessant zijn. Met deze antwoorden kun je wellicht wat meer opzoek gaan naar jouw motivatoren achter dit hele idee om zo ook te bekijken waarom je deze keuzes echt wilt maken en om een doel te creëren en daar naar te gaan handelen. Maar goed dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Iemand die dit soort vragen op de juiste momenten stelt kan daar best goed bij helpen. :+

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 07:50

Neonlight schreef:
Sizzle schreef:
Niet ieder land/bedrijf staat trouwens toe dat je vanuit ieder werelddeel werkt. Dit ivm verkapte „cheap labor“ en uitbuiting.
Het maakt tevens een verschil waar je ingeschreven staat als burger en waar je belasting betaald.


Dat niet alleen, ook voor de belasting is het tricky. Als je in het buitenland boven een bepaald aantal dagen uitkomt voor remote werken moet je daar ook belasting af dragen.
Onze grensarbeiders (Belgie en Duitsland) kunnen daardoor niet (of heel beperkt) remote werken omdat ze anders 2 keer belasting moeten afdragen en er niet veel overblijft van hun inkomen.
As we speak ben ik nu overigens remote aan het werk.


Dit is niet helemaal correct. Als je woonland en werkland verschillen, betaal je - afhankelijk van hoeveel je waar werkt - op een andere manier belasting, maar niet dubbel. Ook sociale zekerheid werkt dan anders overigens.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:53

Furst schreef:
Is precies wel iets van Nederland, dat remote werken dan. Ik kan me niet voorstellen dat dit hier zo allemaal zo maar zou kunnen.

Enfin, wij willen gewoon wat meer vrijheid en financiële rust creëren en hebben niet het idee dat dit echt kan met de jobs.. we werken ons steeds harder in de naad, voor eigenlijk veel te weinig geld vind ik. En heb het daar echt heel moeilijk mee. Ik wil meer het leven naar mijn eigen hand zetten eigenlijk :')


Remote is zeker niet specifiek voor NL.
Echter kom je er bedrogen uit als je het wilt doen om minder te werken of meer te verdienen. Je kunt hooguit je reistijd ermee verminderen, maar je uren blijven gewoon je uren en je salaris blijft gewoon je salaris.

Als het je gaat om afgelegen (en/of goedkoper) wonen, dan kan het een prima optie zijn (mits goed internet), al ligt het gevoel van eenzaamheid wel op de loer voor sommige mensen.

Als je wilt reizen (en niet in de sales zit) dan moet je eigenlijk voor jezelf beginnen (uitzonderingen daargelaten) omdat je zonder goede werkplek vaak nauwelijks aan de Arbo eissen kan voldoen en werkgevers daar (best wel terrecht) skeptisch over zijn. Maar wie niet waagt, wie niet wint.
Echter is werken tijdens het reizen ook mentaal niet eenvoudig, dat gaat alleen als je ijzeren zelfdiscipline hebt om met een fantastisch strand op de achtergrond toch braaf je verplichte uurtjes te maken.

Ik „ken“ overigens wel medical writers die in de Bahamas wonen en hun klanten in de UK hebben.
Tevens weet ik ook wel een stel dat hun huis verkocht heeft en al een paar jaar voltijd op hun boot women waarmee ze rondvaren. Beide ZZP en uiteraard moeten ze zorgen dat ze voldoende bereikbaar zijn wat betekend dat ze ook regelmatig dus in een kleine wiebelende ruimte gewoon hun werkdagen vol moeten maken en tevens hin kind moeten home schoolen.
Het klinkt vaak romantischer dan het is.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Remote werken: Hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:35

Ik kan volledig remote werken, binnen de eisen van het land waar ik woon. Volgens mij 3 maanden binnen EU en daarbuiten moet ik checken met HR. Dit wel in volledig overleg met mijn manager + HR.
Toch kies ik er niet altijd voor om dit te doen en ik ga wel iedere week of vaker naar kantoor. En ik woon niet in NL, dus remote is zeker niet 'typisch' NL.

Ik denk dat als je een baan zoekt met als eis Remote je niet het juiste uitgangspunt neemt. Je moet er toch een (flink) aantal uur per week werken. Dus remote om meer te verdienen of minder te werken, zoals Sizzle zegt, is waarschijnlijk geen duurzame optie en zal je werkgever dat snel oppikken. Beter dus te kijken naar het type werk dat je aanspreekt en daarbij dus kijken of dat ook eventueel remote uitgevoerd kan worden.
Bedenk ook dat als je je laat omscholen, dit remote ook lastiger gaat worden, maar niet onmogelijk, maar dat je salaris hierbij dus niet zo snel groeit.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:14

Furst schreef:
Is precies wel iets van Nederland, dat remote werken dan. Ik kan me niet voorstellen dat dit hier zo allemaal zo maar zou kunnen.

Enfin, wij willen gewoon wat meer vrijheid en financiële rust creëren en hebben niet het idee dat dit echt kan met de jobs.. we werken ons steeds harder in de naad, voor eigenlijk veel te weinig geld vind ik. En heb het daar echt heel moeilijk mee. Ik wil meer het leven naar mijn eigen hand zetten eigenlijk :')


Maar hoe verwacht je dat remote werken je wel die vrijheid brengt?

Want in the end moet je toch gewoon 'werken voor je geld' zou ik denken. Of dat nu met je billen in een warm land is of 3 hoog achter in Belgie.

Kan me alleen voorstellen als je een goed betaalde baan hebt, en dan in een 'goedkoop' land gaat wonen en de baan mee kan nemen, dit voordeel op kan leveren. Maar reken er op dat ook heel veel andere zaken geregeld moeten worden zoals verzekeringen, ziektekosten, pensionopbouw enz enz

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Remote werken: Hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:13

Ik heb dit laatst wat verder uitgezocht, werk zelf als programmeur dus in theorie zou ik overal ter wereld waar een fatsoenlijke internet aansluiting is kunnen werken.
In mijn ervaring zijn werkgevers daar niet super happerig op als je voor langer dan 6 maanden remote wilt werken, dan moeten zij nml belasting gaan afdragen in het land waar je werkt en dat is een heel administratief circus (naast het feit dat het nog wel eens duurder kan zijn voor ze). Voor Frankrijk zijn ze bv 30k extra per jaar kwijt aan belastingen etc, in Spanje was het ongeveer 10k. Voor waardevolle werknemers was Spanje dus nog wel te doen, maar Frankrijk was niet meer eerlijk tegenover collega's omdat je dan op papier veel meer zou verdienen.
Daarnaast is zoiets in mijn ogen alleen mogelijk als je al de skills en ervaring hebt en de klanten/werkgever. Vanuit het buitenland vanaf 0 beginnen zou ik je willen afraden. Je geeft aan dat je vriend wilt gaan leren programmeren, maar met 2 maanden ervaring gaat het merendeel van de werkgevers remote niet accepteren. Mijn advies is om eerst voldoende ervaring op te doen, dan bouw je vanzelf ook een goed netwerk op die je kan inzetten voor de stap naar remote. Dit is dus iets meer lange termijn, denk aan 3-5 jaar.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:41

RedKiwi schreef:
Ik heb dit laatst wat verder uitgezocht, werk zelf als programmeur dus in theorie zou ik overal ter wereld waar een fatsoenlijke internet aansluiting is kunnen werken.
In mijn ervaring zijn werkgevers daar niet super happerig op als je voor langer dan 6 maanden remote wilt werken, dan moeten zij nml belasting gaan afdragen in het land waar je werkt en dat is een heel administratief circus (naast het feit dat het nog wel eens duurder kan zijn voor ze). Voor Frankrijk zijn ze bv 30k extra per jaar kwijt aan belastingen etc, in Spanje was het ongeveer 10k. Voor waardevolle werknemers was Spanje dus nog wel te doen, maar Frankrijk was niet meer eerlijk tegenover collega's omdat je dan op papier veel meer zou verdienen.
Daarnaast is zoiets in mijn ogen alleen mogelijk als je al de skills en ervaring hebt en de klanten/werkgever. Vanuit het buitenland vanaf 0 beginnen zou ik je willen afraden. Je geeft aan dat je vriend wilt gaan leren programmeren, maar met 2 maanden ervaring gaat het merendeel van de werkgevers remote niet accepteren. Mijn advies is om eerst voldoende ervaring op te doen, dan bouw je vanzelf ook een goed netwerk op die je kan inzetten voor de stap naar remote. Dit is dus iets meer lange termijn, denk aan 3-5 jaar.



Wellicht niet interessant bij je huidige werkgever, maar bij internationale bedrijven kan je soms in het land waar je wilt gaan wonen in dienst genomen worden en dan regelen ze het intern hoe je salaris/project kosten doorstroomt. Op die manier kunnen dubbele belastingkosten eventueel vermeden worden.

Furst
Berichten: 605
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Remote werken: Hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 16:47

Ik ben denk ik te onduidelijk geweest. Zowel mezelf als mijn vriend willen eigenlijk heel graag voor onszelf beginnen. We lezen ons in over ondernemersschap en ook over financiën. Alleen weten we nog niet hoe of wat. :o

Dus van thuis uit werken, meer tijd en financiële vrijheid creëren dus :)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:49

Voor jezelf beginnen is meestal in eerste instantie geen enkele vrije tijd meer :P
Zelfstandigheid is niet voor watjes zullen we maar zeggen.
Behalve als je in een niche zit waar je al een netwerk hebt, maar dat is duidelijk niet aan de orde.

Hou er ook rekening mee dat als je bijv. lekker in AUS zit te remoten, je dan voor je EU klanten standaard snachts gebeld wordt. Dus hou rekening met tijd-zones.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:29

Furst schreef:
Ik ben denk ik te onduidelijk geweest. Zowel mezelf als mijn vriend willen eigenlijk heel graag voor onszelf beginnen. We lezen ons in over ondernemersschap en ook over financiën. Alleen weten we nog niet hoe of wat. :o

Dus van thuis uit werken, meer tijd en financiële vrijheid creëren dus :)


Wat wil je, echt je eigen bedrijf op welk gebied dan ook. Of je als ZZPer verhuren aan bedrijven?

Eigen zaak en dan ook nog eens als partners is ontzettend bikkelen qua tijd. In het begin mega veel uren maken om te investeren in de opbouw.

Dus als dit je doel is op langere termijn, dan doen, als je denk dat je dit in een paar jaar kan verwezenlijken, vooral niet doen.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Remote werken: Hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:31

Hoe zie je financiële vrijheid en voor jezelf beginnen samen komen? Voor jezelf beginnen is ook vaak heel hard werken en in het begin vrij weinig over houden. Denk ook aan pensioen, verzekeringen etc.

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:12

Ik werk remote. Soms vanuit Nederland, maar op dit moment zit ik in Portugal.

Het is denk ik vooral belangrijk om de juiste verwachtingen te scheppen. Uiteindelijk maakt het niet ontzettend veel uit waar je bent, al kunnen sommige plaatsen / culturen natuurlijk beter bij je passen dan andere. Zometeen heb ik ongeveer negen uur gewerkt. Daarna gaan mijn vriend en ik waarschijnlijk boodschappen doen, koken we iets gezonds met groente en ploffen we op de bank neer om te Netflixen :+ .

Natuurlijk genieten we ook van de omgeving, dragen we korte broeken in februari en gaan we heerlijk uit eten in kleine, authentieke restaurantjes, maar ook wonen op idyllische plaatsen wordt uiteindelijk gewenning.

Wat ik vooral heb geleerd is dat het belangrijk is dat je je inzet voor iets waar je op de lange termijn blij van wordt. Als je dat niet doet, is het des te moeilijker om binnen achter je laptop te zitten, wanneer buiten de zon schijnt en de terrasjes met Sangria je toeroepen.

Misschien is het goed om je vraag eens om te draaien. Je wil voor jezelf beginnen, maar waarom? Wat wil je bijdragen aan de wereld en hoe helpt een locatie-onafhankelijk leven je daarbij?