Loonsverhoging terugdraaien (horeca)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Loonsverhoging terugdraaien (horeca)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 11:58

Hoi,

Korte vraag met veel achtergrond. Ik werk als bakker maar via horeca cao. Deze is afgelopen januari gunstig veranderd naar meer uurloon en periodieke loonsverhoging. Ik heb in 2023 ook een loonsverhoging gehad vanwege goed functioneren en een vast contract op komst (vaste contract ging in op 1 juni 2023, maar loonsverhoging al per 1 januari 2023).
Nou is mijn loonsverhoging dankzij de nieuwe cao vastgesteld op 14%. Dit is ook het nieuwe uurloon dat ik op papier bevestigd heb ontvangen, en ook op mijn loonstrook. Nu lees ik zelf in de cao dat als je tussen 1 juli 2022 en 31 december 2023 een structurele loonsverhoging hebt ontvangen dat de werkgever dit mag inhouden op de nieuwe cao loonsverhoging. Dus ik heb 4 a 5% verhoging gehad in 20023 dus zou nu eigenijk maar 9% verhoging hoeven per 2024. Als mijn werkgever dit ook nu nog hoort of leest, mogen ze mijn loonsverhoging van 14% dan terugdraaien/ alsnog verlagen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Loonsverhoging terugdraaien (horeca)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:10

Dan had hij dat al moeten doorvoeren per januari.Hij mag niet een loonsverhoging weer omlaag zetten als hij je het nieuwe loon al betaald heeft.Das illegaal.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:48

Ja ze waren flink, die horeca verhogingen :j
Althans, als je onder het eindloon van je schaal zit. Ik kreeg niks :')

Terugkomend op je vraag: nee dat mag niet. Dat had je werkgever dan bij de eerste loonrun al moeten verrekenen :)

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:07

Fortitude schreef:
Ja ze waren flink, die horeca verhogingen :j
Althans, als je onder het eindloon van je schaal zit. Ik kreeg niks :')

Terugkomend op je vraag: nee dat mag niet. Dat had je werkgever dan bij de eerste loonrun al moeten verrekenen :)

dat hoort volgens mij niet.
Ik zit in CAO Metaal en Techniek en onze loonschalen worden gewoon met CAO percentage verhoogd. Ook de eindlonen in de schalen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:22

Sabbientje schreef:
Fortitude schreef:
Ja ze waren flink, die horeca verhogingen :j
Althans, als je onder het eindloon van je schaal zit. Ik kreeg niks :')

Terugkomend op je vraag: nee dat mag niet. Dat had je werkgever dan bij de eerste loonrun al moeten verrekenen :)

dat hoort volgens mij niet.
Ik zit in CAO Metaal en Techniek en onze loonschalen worden gewoon met CAO percentage verhoogd. Ook de eindlonen in de schalen.

Dit zit in het horeca CAO met deze verhoging compleet anders.
Maar dat is een lang verhaal waar niemand in dit geval wat aan heeft ;)