Doen of niet studie? Orthopedagogiek en disability studies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Doen of niet studie? Orthopedagogiek en disability studies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 13:56

Hey bokkers,

Ik loop al enige tijd met het idee in mijn hoofd om mijn master diploma te behalen. Ik ben sinds vorig jaar werkzaam bij een werkgever die mij het nodige zelfvertrouwen geeft waardoor ik mij al op verschillende vlakken heb kunnen bewijzen in mijn kunnen. Echter door omstandigheden toen ik 18 jaar was heb ik mijn master psychologie stop gezet en heb ik Sociaal Werk gestudeerd. Dit om even op adem te komen. Echter ondanks de moeilijk periode waren mijn punten binnen psychologie niet slecht.

Dus nu begint het weer te kriebelen. Ik heb mijn pad binnen sociaal werk gezocht en gevonden maar kom toch telkens uit bij personen met een beperking/ specifieke noden. Hier ligt ook mijn passie.
Het werk dat ik doe is ook gerelateerd. Ik geef nu les binnen jeugd en gehandicaptenzorg binnen het volwassenonderwijs en ik ben coördinator van het inclusieproject van het centrum.
Ik werk reeds sinds 2006 in de sector en heb al op verschillende manieren gewerkt met deze doelgroep.
Momenteel heb ik ook mijn eigen coachingspraktijk voor personen met specifieke noden.

Ik ben nu dus aan het rondkijken voor eventueel een opleiding binnen de open universiteit (Hier zie ik vooral opleiding psychologie) of avondonderwijs. Want een opleiding moet passen bij mijn nu reeds al drukke leven. (Ik heb ook nog een gezin) Het is dus allemaal nog niet zeker of mijn dromen gaan lukken maar rond kijken en info vergaren is nooit verkeerd. :o

Zijn er mensen die de master orthopedagiek gevolgd hebben? Of bokkers die andere ideetjes hebben?

Al bedankt!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:27

Enige wat ik weet is dat het een knelpunt beroep is dus wat dat betreft is het zeker geen slechte keuze.
Thuisscholing moet je wel liggen.

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Doen of niet studie? Orthopedagogiek en disability studies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:36


Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 19:42

Eydis schreef:
Hier hetzelfde gedaan , deze master . Naast werk en gezin.

https://www.inholland.nl/opleidingen/master-pedagogiek/

Dank je wel. Ben eens gaan kijken. Als ik de uitleg bekeek stond er bij diploma Master in art? Dat begrijp ik niet zo goed.
Welke vakken had je? Kon je alles op afstand doen of moest je ook ter plaatse gaan?

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Doen of niet studie? Orthopedagogiek en disability studies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:03

Maar een master Pedagogiek is toch weer anders dan Orthopedagogiek.

Ik zou zelf ook graag een universitaire master doen maar ik vind ze alleen voltijd en dat is voor mij niet haalbaar.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Doen of niet studie? Orthopedagogiek en disability studies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:07

Maar heb je wel al je bachelor in de psychologie? De universiteiten zelf geven ook opties voor werken en leren dus ik zou zeker met de KUL, Uhasselt of Gent contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Doen of niet studie? Orthopedagogiek en disability studies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 15:11

Heb al contact gehad met UGent en werkstudent is mogelijk. Enkel struikel ik over bepaalde lessen waar aanwezigheid vereist is.

Ik bekijk ook HoGent voor eventuele 2e bachelor. Dat is maar 1,5 jaar.

Master komt makkelijk op 6jaar als je maar halftijds les volgt.

Ik weet het dus niet zo goed. Wat mij opvalt is dat je master psychologie wel kan doen bij de open universiteit (online) maar Pedagogiek en orthopedagogiek niet.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 01:05

Dat zou kunnen zijn omdat je verplicht een stage moet doen, al dan niet om je diagnostiek aantekening te halen (bij orthopedagogiek dan).
Mogelijk kan de open universiteit dat niet organiseren.

Ik was recent op de open dag van de universiteit Utrecht en daarna van Leiden (voor orthopedagogiek) en bij beide werd gezegd dat je zo snel mogelijk een stageplek moet gaan zoeken (dit was in februari) als je in september wil starten. Er is zeker veel vraag naar het werk maar een stageplek vinden kan dus lastig zijn (zal ook afhangen van regio).

Er werd gezegd dat de master eventueel in 2 jaar kan in plaats van 1, je hebt dan natuurlijk wel een extra jaar studiekosten.