Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:00

rien10 schreef:
Kabayo schreef:
De kinderen zelf inderdaad en hun ouders bevestigen dat

VuurVleugels je reageerd nogal heftig. Ik vind gewoon niet dat jonge kinderen überhaupt aan seks moeten denken ;)
En ja, internet en kinderen heb ik ook een mening over...

Dus jij hebt gesprekken met kinderen van 8 over neuken. Dat vind jij niet raar?
En het advies om je eigen lichaam te ontdekken vind je wel raar.

Even voor mijn beeld, hoe oud ben jij Kabayo?

Wat jij vind dat kinderen wel of niet over sex moeten of mogen denken, is aan jou. Maar lesstof gaat geen rekening houden met jouw persoonlijke voorkeur. Gelukkig niet.

Maar als het om kinderen van Kabayo zou gaan dan zou ze daar zeker wel wat over te zeggen (horen te) hebben over wat haar kinderen voorgeschoteld zouden krijgen op school.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:03

Zeker. En daar kan je de school op uitzoeken. De lespaketten zijn aangepast per soort onderwijs. (Bron NOS Journaal)
Maar Kabayo heeft het niet over haar kinderen, dus dat argument gaat niet op.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:10

ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die tegen een 8 of 9-jarige zegt dat ze maar lekker seks moeten gaan hebben

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:13

Kinke schreef:
ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die tegen een 8 of 9-jarige zegt dat ze maar lekker seks moeten gaan hebben

Precies. En dat is dus waar niemand bang voor hoeft te zijn. Sexuele voorlichting is geen aanzet tot sex, tot homofelie, tot wat dan ook. Het is voorlichting. Meer niet.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 18:14

rien10 schreef:
secricible schreef:
Zullen we het riedeltje niet opnieuw doen?

Je hebt een punt. Maar ik baal zo van roeptoeters die Echt, echt weten dat 50% van de .... vul maar in.

Bij navraag hebben ze dan gelezen dat de tante van de slager en daar de buurvrouw van, een kind van 11 heeft die....

Ik haat die mis informatie. Dat roepen om het roepen. "Kijk mij eens lekker een mening hebben"


Ik kan me hier zo in inleven. Ik kan dan ook nooit mijn mond houden, en vergeet even dat, vooral op Facebook, veel zichtbaar is voor mijn vrienden. En dan krijg ik het weer te horen. Maar ik kan gewoon niet tegen onrecht en mensen die maar dingen roepen zonder te kijken of het echt zo is.

Een dat is wat er nu gebeurd. Gelukkig heeft Facebook storing, dus moet ik me even koest houden.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:17

Af Utixo, Af! Koest!

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:40

I feel you Utixo, ik heb het ook. Kan zo slecht tegen misinformatie en roeptoeteren. Je ziet hier heel goed hoe het werkt, iemand roept iets op social media en mensen denken dat het waar is. Pure angstzaaierij.

Ik snap ergens dat het voelt als heel jong, echt. Ik was op de basisschool ook nog gewoon in het klimrek aan het hangen. Maar - mijn ouders hebben ook niet superveel aan voorlichting gedaan. Achteraf gezien was ik graag wat weerbaarder geweest, vooral op seksueel gebied. Overigens ook iets wat ik heeeeeel veel later echt wel wil meegeven aan mijn dochter. Ik vind het erg fijn dat er aandacht wan wordt besteed op school - op passende wijze.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:01

@kabayo, de lessen van lentekriebels zijn er juist op gericht om dit soort dingen te voorkomen. Door aandacht te besteden aan hoe je als kind grenzen kan stellen aan wat je met jouw lijf wel en niet wil toestaan.
De lessen geven onder geen voorwaarde instructie over hoe je dingen op sexueel gebied kan aanpakken. Er wordt totaal niet ingestoken op hoe je jezelf kan bevredigen of hoe je sex kan hebben en wanneer. Maar dat bepaalde delen van je lijf prettig aanvoelen wordt wel aangestipt. Dat het ook normaal is om dat te ervaren. Het is echter geen groot onderdeel van de les. Eén minuut of 5 en door. Als het al zo lang is. Dat hangt van de kinderen af.
De lessen over lichaamsvormen gaan ook vooral over het feit dat er heel veel verschillende lijven zijn en daar zijn inderdaad plaatjes van te zien. Vooral bedoeld om aan te geven dat er heel veel normaal is en dat inderdaad niet alle piemels groot zijn en alle vrouwen slank met pronte voorgevel.
Er zullen altijd wel kinderen zijn die er vroeg bij zijn en gaan experimenteren, maar ik denk eerder dat dit minder wordt nav van de Lentekriebel lessen, dan dat het dingen aanmoedigt en versnelt.
Als kinderen specifieke vragen hebben, dan wordt daar op ingegaan. Dat kan soms expliciet zijn, maar het valt best op hoeveel onwetendheid er over sommige lichaamsgerichte zaken is. Maar ze durven het nav dit thema wel te vragen. Met een hoop gegiebel en ieuw/ gatver.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:05

rien10 schreef:
Kabayo schreef:
De kinderen zelf inderdaad en hun ouders bevestigen dat

VuurVleugels je reageerd nogal heftig. Ik vind gewoon niet dat jonge kinderen überhaupt aan seks moeten denken ;)
En ja, internet en kinderen heb ik ook een mening over...

Dus jij hebt gesprekken met kinderen van 8 over neuken. Dat vind jij niet raar?
En het advies om je eigen lichaam te ontdekken vind je wel raar.

Even voor mijn beeld, hoe oud ben jij Kabayo?

Wat jij vind dat kinderen wel of niet over sex moeten of mogen denken, is aan jou. Maar lesstof gaat geen rekening houden met jouw persoonlijke voorkeur. Gelukkig niet.

Nou inderdaad. Nogal een vreemde gewaarwording dat je dit soort dingen met hun ouders bespreekt, en de ouders dit dan schijnbaar goedkeuren? Zegt ook meer over die ouders. Edit: ondertussen duidelijk dat de ouders het niet goedkeuren.

Dat jongeren roepen dat ze op jonge leeftijd ontmaagd zijn, wil ik best geloven. Vooral bij jongens heeft het nogal een status. Maar ik ken helaas ook verhalen van kinderen die "ontmaagd" zijn door de babysitter. M.a.w. dus gewoon verkracht zijn.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 06-03-24 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:10

Wij hebben vandaag de official video van Meau/kpn/ bekeken.
Onderwerpen die hierna als vragen vanuit de kinderen besproken zijn; wie mag je naakt zien n.a.v. een opmerking dat de cameraman/vrouw haar naakt heeft gezien, groepsdruk, spijt. We hebben heel mooie gesprekken gehad met elkaar.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:11

Geschat wordt dat één op de vier meisjes, en één op de zes jongens al voor haar/zijn zestiende levensjaar te maken heeft gehad met seksueel misbruik.
Bij ongeveer één op de zes meisjes gaat het om seksueel misbruik door familieleden


Van dit soort schattingen draait mijn maag om

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:17

Sizzle schreef:
Geschat wordt dat één op de vier meisjes, en één op de zes jongens al voor haar/zijn zestiende levensjaar te maken heeft gehad met seksueel misbruik.
Bij ongeveer één op de zes meisjes gaat het om seksueel misbruik door familieleden


Van dit soort schattingen draait mijn maag om


Bijna 25 jaar voor de klas en helaas zeker 5 keer mee te maken gehad en 2 keer een vermoeden. Vreselijk...

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:21

Wintu schreef:
denisesilver schreef:
Edit: voortbordurend op Verootjee
Daar komt bij dat (kinder)misbruik voornamelijk gebeurt binnen familiale sferen. Dus dat er op school open over kan worden gesproken is wat dat betreft cruciaal. Buiten de krampachtigheid die sommige ouders hebben rondom dit onderwerp. Dat is uiteindelijk een van de redenen achter dit topic, toch? :D

Er is een mooie comic gemaakt over bookbans in de VS door thefakepan (Instagram) op basis van een casus in Delaware, waar een 10-jarig meisje in een boek aanwijst “Dit ben ik”. Betreffende bladzijde liet misbruik zien. Die comic typeert hoe belangrijk het is dat kinderen toegang hebben tot deze informatie, en er niet vanuit kan worden gegaan dat zij dit automatisch hebben.


Het meisje gaat met haar moeder naar de bibliotheek en neemt daar het boek mee en wijst haar moeder op een plaatje wat er met haar gebeurd.
Bedoel je met het voorbeeld te zeggen dat er op school misschien dit boek behandeld is, het meisje er toen achter kwam dat dat niet normaal is en zo haar moeder het kon laten weten? Anders zie ik de link met de lentekriebelweek niet.
Maar zo ja, dan is dat natuurlijk superfijn!

Yep, die inderdaad. Ik was misschien niet helemaal volledig met het maken van de link. In Amerika is het hele sexuele voorlichting curriculum over het algemeen heel slecht al dan niet onbestaanbaar. Daarnaast komt bij dat er heel veel boeken in de ban zijn gedaan, omdat ze te shockerend zouden zijn voor de jeugd (in Amerika alles onder 18 jaar). Nu kan ik een leuke link leggen naar het boek dat door Kabayo is aangehaald en de ophef daarover alleen al in dit topic. Maar mijn eigenlijke link was naar het feit dat niet iedereen toegang heeft tot bibliotheken/boeken/dit soort boeken in het algemeen. Daarom dat ik het persoonlijk zo waardevol vind dat sexuele en relationele voorlichting op jonge leeftijd al aan bod komt op scholen.

Nog over die twee kinderen die schijnbaar seks hebben gehad; er bestaat zoiets als, in het engels, child on child sexual assault. Over het algemeen heeft een van de of beide kinderen iets gezien op tv/sm/internet/bij ouders/oudere broers of zussen. Het had mij geholpen om Lentekriebels te hebben gehad op de lagere school. De kans dat het mij toen was overkomen zou veel lager zijn geweest.

Suffie, mooie reclame is dat hè. Hebben ze uitstekend in elkaar gezet. Al had ik graag gezien dat er zou worden gedreigd, bij gebrek aan een beter woord, met suicide. Maar goed, zolang het de boodschap overbrengt.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:35

Pfff joh die hele social media heisa….
Mijn dochters zijn 8 en ik heb ze gevraagd wat er besproken is en het ging over verliefdheid en de dag er na over grenzen (bijvoorbeeld wat betreft aanraking) wat wel en niet oke is en je eigen stem hierin. En idd wat wel en niet goed is wat betreft wie je naakt ziet en dat soort dingetjes.

Niets mis mee vooral ook om kinderen te leren dat school altijd een veilig persoon heeft om over dingen te praten.
Misbruik, al dan niet seksueel, komt het meeste voor binnen het gezin namelijk.

Texnex
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 02:30

VuurVleugels schreef:
Ik weet nog dat ik samen met een klasgenootje op de basisschool, op de schoolcomputer, op internet naar foto's van kleine poesjes wilde zoeken. Jullie kunnen wel raden wat we kregen. Dit was begin dit millennium met een oude logge schoolcomputer en een net beginnend internet. Wat denk je dat ze nu vinden als ze gaan Googelen?

Echt, leg het me uit, want ik volg het voor geen meter.


Toen was het internet nog het "wilde westen." Google eens op kleine poesjes, je vind niet meer dan een klein dier met 4 poten. :+ Het internet is nu redelijk gecensureerd.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:47

Ik merk vooral dat ik heel kwaad word van al het geroeptoeter of Facebook. Het zou een agenda 2030 zijn, we willen kinderen klaar stomen voor misbruik, we leren ze alvast masturberen. We vertellen in de kring over onze sexuele voorkeuren aan kleuters. Hoe kunnen mensen zich zo ontzettend in de luren laten leggen? Waarom geloven mensen dit en denken ze niet dat alle leerkrachten daar tegen zouden protesteren als er ook maar 1/3 van waar zou zijn? Er gaat 1 post rond met een foto van lammetjes en die zie ik echt dagelijks wel 2-3 keer gedeeld worden. Als ik dan aan mensen vraag of ze het materiaal echt gezien hebben dan is het antwoord standaard: nee. Maar ondertussen delen ze wel al die onzin.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 07:56

Ik vind het ook schokkend hoeveel ouders de leerkrachten niet vertrouwen. Je kat je kind dagelijks bij de leerkracht achter, maar je vertrouwd er niet op dat diezelfde leerkracht niet over grenzen heen gaat. Dat is toch idioot?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:58

suffie schreef:
Sizzle schreef:
Geschat wordt dat één op de vier meisjes, en één op de zes jongens al voor haar/zijn zestiende levensjaar te maken heeft gehad met seksueel misbruik.
Bij ongeveer één op de zes meisjes gaat het om seksueel misbruik door familieleden


Van dit soort schattingen draait mijn maag om


Bijna 25 jaar voor de klas en helaas zeker 5 keer mee te maken gehad en 2 keer een vermoeden. Vreselijk...

Wat afschuwelijk die schattingen.

En als je het 5x hebt meegemaakt dan mis je als leerkracht dus blijkbaar heel veel.
Volgens die schattingen zijn het dat ongeveer 6 kinderen per klas :?
Dat kan toch haast niet?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 06-03-24 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:21

Als het tot 16e is verbaasd het me niet en val ik er ook onder. En helaas was ik niet de enige in de vriendinnengroep.
Maar dat is sowieso lastig met zulke cijfers, bij andere onderzoeken oid zie je hoeveel aangiften er gedaan zijn maar eerlijk gezegd heeft niemand uit mijn omgeving ooit aangifte gedaan want allemaal voelde het toch als eigen schuld, durfde niemand iets te vertellen en noem maar op.

Als deze voorlichting de kinderen al leert dat je je nergens voor hoeft te schamen, geweldig. Echt waar.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:48

Het onderzoek dat ik eerder plaatste heeft ookgrensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld gemeten.
Afbeelding

Ik denk dus dat je kan stellen dar 1 op de 5 (gelukkig) niet van toepassing is op een basissvhoolgroep (waar TS werkt).
Wel dat hiermee nogmaals benadrukt wordt dat het ons nog niet lukt om jongeren te leren wat consent is en dat seksuele voorlichting essentieel is.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:51

Nee precies. Die uitkomst zag ik trouwens ook in omgeving, eigenlijk allemaal juist voorgezet onderwijs qua leeftijdsgroep. Daar waren wr dus heel gemiddeld in. Maar precies waarom extra aandacht zo belangrijk is.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:05

Hier ook. Er zijn gelukkig geen vreselijke dingen gebeurd (1x wel bijna in idd - familiekring toen ik nog vrij jong was) maar ik was graag wat weerbaarder geweest. Vind het heel zinnig dat lentekriebels (stomme naam wel) aandacht besteed aan wat is fijn en wat is niet fijn.

Inderdaad vreselijk om te lezen hoe hoog die cijfers zijn. Snap niet dat je erop tegen kan zijn dat je tegen een lespakket kan zijn wat de kans op seksueel misbruik juist kleiner maakt. Dat mensen toch zoveel geloven op her internet…

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:37

Mijn zoon (10 jaar) is naar aanleiding van het lentekriebels verhaal briefjes gaan schrijven in de klas en die naar meisjes gaan gooien. Zo heeft hij nu drie vriendinnen verzamelt :+

Op die briefjes stond dan: Wil je verkering met mij? Ja/Nee of misschien _O-

Groep 6...
Heb er smakelijk om gelachen, meer heeft hij er niet uitgehaald.
Het is goed dat er aandacht aan besteed wordt. Hier thuis wordt er ook heel open over gepraat. Dat wil zeggen; als hij vraagt waar baby's vandaan komen, dan komen die niet van de ooievaar of onder de ommelebommelesteen.

Hij giechelt als wij elkaar naar zijn mening net even iets te lang vasthouden en een kus geven want oeeeeh dan zijn we verliefd :')

En is er verder helemaal niet mee bezig. Er wordt wel heel open over gesproken, en zijn donor is helaas niet de vader die zijn kind graag iets meegeeft en dus praat mijn man er ook met mijn zoon over als er vragen worden gesteld. En die geeft hem ook mee dat beide partijen iets moeten willen. Mijn inziens heel belangrijk en ik wou dat mijn ouders daar op jonge leeftijd ook meer aandacht aan hadden besteed. Had mij heel erg veel leed bespaard ook.

Want mijn zoon, en als ik kijk naar mezelf op die leeftijd zijn dus dan totaal niet bezig met seks. Van voorlichting in het onderwijs kan ik mij behalve van het middelbare onderwijs ook niets herinneren. En toch kwam ik er zelf onvrijwillig mee in aanraking. Als mensen normaal met mij gepraat hadden, had ik zelf eerder begrepen wat er speelde en daar naar kunnen handelen. Dat is iets waar ik mijn zoon graag tegen bescherm, en ik zou het ook vreselijk vinden als mijn zoon iets doet bij een meisje uit nieuwsgierigheid en over grenzen heen gaat. Nu noem ik met name de grenzen omdat het ook over weerbaarheid gaat, ik vind het echt een heel belangrijk onderwerp.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:41

nps schreef:
Hier ook. Er zijn gelukkig geen vreselijke dingen gebeurd (1x wel bijna in idd - familiekring toen ik nog vrij jong was) maar ik was graag wat weerbaarder geweest. Vind het heel zinnig dat lentekriebels (stomme naam wel) aandacht besteed aan wat is fijn en wat is niet fijn.

Inderdaad vreselijk om te lezen hoe hoog die cijfers zijn. Snap niet dat je erop tegen kan zijn dat je tegen een lespakket kan zijn wat de kans op seksueel misbruik juist kleiner maakt. Dat mensen toch zoveel geloven op her internet…


Daarom is het ook goed om ze van kleins af aan weerbaar te maken tegen internet- en andere media-onzin.
Dat ze beseffen dat dingen die je plaatst, wellicht / waarschijnlijk nooit meer helemaal weggaan.

Dat er dingen gedeeld worden die vaak niet "echt" zijn. Dat ze je vanalles aan proberen te smeren en van je gedaan proberen te krijgen en mensen / bedrijven je op allerlei manieren proberen te beïnvloeden.

Als er via zo'n lentekriebels een begin mee wordt gemaakt om daar waakzaam op te zijn en bewust van te worden dan is dat helemaal prima +:)+

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:34

Afgelopen zondag vertelde Huib Modderkolk bij Buitenhof over de achtergronden bij de kritiek op Lentekriebels. Iets met een extreem christelijke organisatie die gelieerd is aan een club in de VS die weer banden heeft met organisaties die met Rusland verweven zijn.

Zie hier fragment:
https://x.com/Buitenhoftv/status/176474 ... 30659?s=20
Laatst bijgewerkt door mysa op 06-03-24 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt