Momenteel ben ik druk bezig met mijn afstudeerscriptie voor de opleiding Commerciële Economie. Hier hoort ook een enquête bij, waarvoor ik nog opzoek ben naar een behoorlijk aantal respondenten. Dat is dan ook direct de reden voor dit topic
Het doel van mijn onderzoek is om een advies op te stellen hoe de klanttevredenheid in dierenartspraktijken verbeterd kan worden door de NPS te verhogen. Een van de onderdelen waar ik naar kijk is de prijs-kwaliteit verhouding bij de dierenarts, waarbij de enquête gericht is op bepalen wat de doelgroep (huisdiereigenaren) een eerlijke prijs vindt voor bepaalde onderzoeken. I.v.m. afbakening van het onderzoek is de enquête specifiek gericht op honden- en kattenbaasjes.
Dus, heb jij een hond en/of kat? Dan zou het geweldig zijn als je mijn enquête in wilt vullen! De enquête bestaat uit maximaal 7 vragen en neemt ongeveer 5 minuten tijd in beslag.
Als je vragen hebt over mijn onderzoek hoor ik het ook graag, en delen van de enquête is ook zeer welkom
Ik ben afgehaakt. Ik heb een kat, maar zou eerst moeten opzoeken wat ik zelf betaal voor een consult en wat ik heb betaald voor de castratie en hoeveel de kosten voor een sterilisatie zouden zijn om daarover mijn mening te kunnen geven.
Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03
Geplaatst: 22-03-24 13:12
Ingevuld! Al gedeeld op social media en whatsapp groepen?
C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt May the horse be with you!
Wat is 'de NPS'? Overigens heeft klanttevredenheid naar mijn idee vrij weinig te maken met de prijzen van routine-ingrepen zoals castratie, en heel veel te maken met: hoe worden dingen uitgelegd, diagnoses gesteld, behandelplannen besproken en vooral: hoe makkelijk kun je een update over opgenomen dieren krijgen (lees: een DA aan de telefoon krijgen bij ernstige ziekte en opname van je dier).
Wat een vreemde enquete! Wat ik van de prijzen vind, kan ik dan beoordelen wat de effectieve kosten zijn? Nee, dus een mening over de kostprijs zegt niets.
Ik heb hem ingevuld maar de enige conclusie die je hieruit krijgt is wat mensen vinden van de prijs voor een controle, castratie en sterilisatie (een sterilisatie wordt eigenlijk nooit gedaan bij dieren, bij vrouwelijke dieren is de correcte term ook gewoon castratie)
Tevredenheid bestaat uit veel meer dan prijzen
henkenbinkie
Berichten: 153
Geregistreerd: 26-12-11
Woonplaats: Drachten
Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-24 14:52
Bedankt allemaal voor het invullen en alle reacties!
Om in één keer terug te komen op de vragen/opmerkingen tot zover: - NPS = net promoter score. Dit is een tool die kan worden gebruikt om een score te koppelen aan hoe waarschijnlijk het is dat de klant een bedrijf aanbeveeld. De klinieken betrokken bij mijn onderzoek maken gebruik van deze tool.
- De enquête vormt slechts een klein deel van mijn onderzoek. Klanttevredenheid is inderdaad veel meer dan alleen prijs-kwaliteitverhoudingen, maar is er wel een onderdeel van.
- Afbakening is een groot ding voor de examinatoren van mijn opleiding, dat is dan ook de reden dat deze enquête zo sterk is afgebakend naar alleen honden en katten, en slechts enkele veel voorkomende onderzoeken/behandelingen.
- De enquête draait om de prijs voor de klant, niet om (het beoordelen van) de kostprijs/effectieve kosten. Dit zijn hele verschillende dingen natuurlijk
Ibbel
Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe
Geplaatst: 22-03-24 15:03
Je weegt als klant prijs-kwaliteit niet af aan routine-ingrepen, denk ik.
Je kan heel makkelijk je hond en kat laten vaccineren door Dr Woef in het plaatselijke tuincentrum. Kost je geen drol, alleen het vaccin, en daar kan je dan heel tevreden over zijn. Maar het heeft niets met klanttevredenheid of prijs/kwaliteit afwegen te maken, want die kwaliteit van dat vaccin is sowieso goed, en met een naald in een dier steken kan niet veel mis gaan. Dus dan ga je echt voor alleen dat vaccin (waar je bij de vaste DA overigens een globale dier-check-up bij krijgt, dat doet dr Woef niet) voor de laagste prijs.
Shadow0
Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht
Geplaatst: 22-03-24 21:23
henkenbinkie schreef:
- De enquête draait om de prijs voor de klant, niet om (het beoordelen van) de kostprijs/effectieve kosten. Dit zijn hele verschillende dingen natuurlijk
Nou... weet je wat ik een goede prijs vind voor een consult? Een prijs die ook werkelijk samenhangt met de realistische kosten. Waarbij de zaken niet te ver ondergeprijsd worden om een realistische praktijkvoering te ondermijnen (wat ergens anders door schimmige zaken wordt opgevangen) en niet te ver overgeprijsd worden waar je alleen maar pinautomaat bent. Dat zou ik waardevol vinden. En daarvoor zijn kostprijs en effectieve kosten dus juist wel belangrijk.
Janneke2
Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Geplaatst: 22-03-24 21:40
... ik ben ook afgehaakt.
De enquête gaat over 'wat ik goedkoop/te goedkoop/ duur/ te duur' vind.
Dat mag je best vragen.
Maar plak er verder niets aan vast over kwaliteit of tevredenheid.
Misschien laat ik mijn kat steriliseren, komt er iets aan het licht, en 'betaal ik de hoofdprijs' (600 euro) en ben ik hartstikke tevreden.
And please - 'waarde' laat zich niet in geld uitdrukken.
Zeg dan gewoon 'wat lijkt u een redelijk tarief?' (Wat ook een mallotige vraag is. Ik vertrouw mijn dierenarts, maar hoe goedkoop iets exact kan terwijl de dierenarts ook nog kan rondkomen - hoe moet ik dat beoordelen???)
Ik ben ook afgehaakt. Ik heb een kat, maar die is ruim 19 jaar oud en dus ongeveer 18 jaar terug gecastreerd. Weet ik veel wat een consult nu kost. Ik heb ook geen behoefte aan het opvragen van prijzen, je kan ze nou eenmaal maar 1 keer castreren. Hond is 10 jaar oud, dus zelfde verhaal.
Ik ga het liefst bij een dierenarts wiens oordeel ik vertrouw. Als ik daar dan meer voor betaal dan bij een dierenarts om de hoek, dan is dat maar zo.
Wat is precies de inhoud bij joue van een consult? Welke handelingen worden dan verricht? Dus ik ben eigenlijk bij de 1e vraag al afgehaakt.
Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06
Geplaatst: 24-03-24 13:32
Mist schreef:
Prijs is secundair! Het drama is juist dat er zo weinig goede dierenartsen zijn
Dit inderdaad!!
Ik heb de enquête wel ingevuld, maar vind het ook geen handige/fijne enquête. Heb geen idee van de prijzen momenteel en hangt af van heel veel factoren.