Paardenfotograaf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Paardenfotograaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 13:22

Als dit niet de goede forumcategorie is, rapporteer het dan, dankje

Het is bijna tijd om een baan/opleiding te vinden die ik wil doen. Paardenfotografe worden is eigenlijk wat mij wel leuk lijkt. Daarom ben ik benieuwd als er spelers op MH zijn die dit zijn, en er graag wat over willen vertellen, denk aan:
- Hoe is jouw ervaring?
- Hoe ben je begonnen?
- Heb jij een opleiding gedaan, of gewoon zo begonnen?

Ik hoor graag van jullie!

Let op: Heb dit ook op MyHorsez geplaatst. Dus daarom de zelfde tekst. 8-)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:25

Er zijn geen specifieke opleidingen om paardenfotograaf te worden, maar je kunt wel een algemene fotografie opleiding doen en daarbij cursussen doen bij paardenfotografen die deze aanbieden om zo meer specifieke kennis op te doen :)

Daarbij komt wel dat je geld verdienen als paardenfotografe echt wel heel lastig is, er is maar een heel klein groepje mensen die dat voor elkaar krijgen, als dat zelfs al lukt... Dus ik zou ook wel goed nadenken over een back up plan, met name in de eerste jaren zul je ook echt wel ander werk naast je fotografie moeten doen zodat je een inkomen hebt en daarnaast een netwerk kunt opbouwen.

Zelf ben ik autodidact, ik heb dus mezelf alles geleerd. Heb hier dan ook echt wel jaren over gedaan. Maar ik heb ook niet de ambitie om volledig als paardenfotograaf te werken.

Earth

Berichten: 7923
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paardenfotograaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:33

Idd is fotografie iets waar je al moeilijk je geld mee verdient, zeker paardenfotografie. Dat is eerder een bijbaan, geen beroep op zich.
Ik zou ook niet zo snel kiezen voor een fotografieopleiding, mits je al enige aanleg hebt voor fotografie. Je moet je kunnen onderscheiden. En dan nog zie ik zoveel mensen die het niet halen met opleiding, of juist nu professional zijn zonder opleiding. Dus ik zou iets kiezen waar je meer baanzekerheid uit kunt halen.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:46

Belangrijk is idd bij fotografen dat ze zich kunnen onderscheiden.

Als je dat kan zijn er zeker takken, zoals bruidsfotografie maar ook product fotografie bijvoorbeeld waar je zeker wel je brood in kunt verdienen.

Er zijn fotografen zonder opleiding, maar als je er echt je beroep van wilt maken vind ik een opleiding vak fotografie toch wel iets waarmee je iig kunt laten zien dat je die netjes hebt afgerond. Ook bewerking is natuurlijk belangrijk en een eigen style.

Beginnen doe je gewoon door te beginnen. Zorg dat je ook een goede website hebt dat is het visite kaartje.

Dieren of newborn fotografie is iets wat heel veel leuk vinden ook veeel hobbyfotografen die dat gratis of voor een prikkie doen. Dus als je dat voor de kost wil doen moeten jou fotos er echt uit knallen! En dan nog is het iets voor erbij. Maar als je verschillende takken van fotografie aanbied en daar in uitblinkt dan heb je wel degelijk kans dat je je brood ermee kunt verdienen.

Maar je zult zeker als je er je beroep van wilt maken eerst moeten investeren in goed apparatuur, evt opleiding/cursussen etc.

IngeK
Berichten: 877
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:51

Een opleiding doen / een baan zoeken die je leuk lijkt, is zeker belangrijk. Een baan is een groot deel van je leven, dus dat is een serieuze zaak. Dat wil je niet met tegenzin moeten doen.

Maar bedenk je dat je opleiding/baan een startpunt is van je hele carrière, en dat de hoogte van je salaris straks ook invloed heeft op heel je leven. Je salaris bepaalt waar je kan wonen (wat voor wijk of plaats, maar ook in een huurflatje met een lekkend dak of in een vrijstaande woning op het platteland?), of je een paard kan betalen (of überhaupt paardrijlessen op een manege), wat je je eventuele kinderen kan bieden, enzovoorts. Ik ben 36 en ik merk tussen mij en mijn leeftijdsgenoten enorm verschil in leefstijl en keuzemogelijkheden afhankelijk van de opleiding- en baankeuzes die we gemaakt hebben toen we 16-22 waren.

Wat spreekt je aan in paardenfotografie? Is het het digitale aspect? Het creatieve? Het buitenzijn op opdrachten? Het werken met dieren? Ik zou zo gaan nadenken en dan zoeken naar wat je óók leuk zou vinden, maar waar de maatschappij ook echt behoefte aan heeft. Foto's maken kan dan altijd nog, inderdaad.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Paardenfotograaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:50

Ik zou adviseren om het breed te pakken. Dus de studie multimedia design, iets in die richting (als je dit ook interessant vind). Mbo. Of als je hbo gaat doen een algemene studie wat je heel erg leuk vind en dan een minor fotografie. En vanuit daar kan je specificeren in paardenfotografie. Maar fotografie moet je echt tussenkomen dus daarom zou mijn advies zijn om hem breder te pakken en te kijken waar je interesses liggen (bijv media, design, communicatie).

Liselot

Berichten: 32193
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:57

Ik ben fotograaf en verdien met parttime werken (geen loondienst ernaast) echt een goeie boterham hoor. Dus het kan echt wel, ook wel als paardenfotograaf. Die ken ik ook en zij hebben echt geen mazzel gehad.
Het punt is alleen dat je niet alleen goed moet kunnen fotograferen, maar ook goed moet kunnen ondernemen en daar gaat het bij veel fotografen mis.
Een opleiding heb je als fotograaf in principe niet nodig, ik ben héél anders opgeleid en nu toch volledig werkend als fotograaf. Dus misschien een idee om een opleiding te kiezen met baanzekerheid en daarnaast jezelf te ontwikkelen als fotograaf. Je kunt er altijd nog je hoofdberoep van maken, al duurt dat bij de meesten wel even. (voor de goede orde, ik ben sinds 2010 bezig en nu sinds 3 jaar in hoofdberoep, daarvoor altijd in bijberoep gedaan)

Wat heb je al aan ervaring in de fotografie? Je kunt heel goed mentoring en trajecten volgen bij fotografen die je aanspreken, in de paardenwereld kan je denken aan Emma Emerelle, Rianne Marije of Bellavie.
Ik geef zelf ook veel mentoring en coaching. Alleen niet specifiek in de paardenfotografie, maar mocht je meer info willen mag je altijd een berichtje sturen