[ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 11:42

xdniesje schreef:
Ibbel, ik heb nu al meermaals in dit topic gevraagd om niet de inhoud van de casussen te bespreken. Dit stond is ook gevraagd aan het einde van het onderzoek.

Verder waardeer ik natuurlijk jouw reactie en vind ik het leuk dat je jouw ervaring deelt!
En ja, we weten dat niet alles te vangen is met deze vragenlijst. Maar gelukkig doe ik ook geen onderzoek naar alle determinanten en is het dus ook totaal niet de strekking. Het gaat over een specifiek iets, wat je ook in de debriefing hebt kunnen lezen. Is het misschien fijn als ik deze nogmaals naar je toestuur? Dan zie je ook nogmaals de uitleg waarom het belangrijk is om niet de casussen te bespreken.

beetje gek dat je het dan deelt op bokt. Dit is een discussieforum en mensen zijn vrij om dan erover een discussie te voeren.

Dan moet je dat hier niet delen.

Ik ben ook afgehaakt. Ik vind de vragen veel te vaag en te suggestief omdat beperking een heel groot woord is.

BeFunny

Berichten: 10713
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:04

xdniesje schreef:
Ibbel, ik heb nu al meermaals in dit topic gevraagd om niet de inhoud van de casussen te bespreken. Dit stond is ook gevraagd aan het einde van het onderzoek.


Wat een vervelende reactie.
Je weet dat dit een discussie forum is?
En het is niet altijd zo dat als je iets vraagt dat dat ook gebeurd. Mensen hebben nou eenmaal hun eigen standpunten.

De meeste mensen haken af en lezen het einde van het onderzoek niet, de rest is niet terug te lezen. Als je bijv denkt "stond dit er echt" dus tja...

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:20

berthe schreef:
Lieser schreef:
Ik ben gestopt. De soort beperking heeft veel invloed op de manier waarop ik de vragen zou beantwoorden.


Ik ook. Dacht bij bijna elke vraag ‘dat hangt er van af’

Ik ben na een paar vragen ook afgehaakt om dezelfde reden.

Neon

Berichten: 4937
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:23

Ik heb m voor je ingevuld… de nuance mist echt in je vragenlijst. Er zijn zoveel factoren van belang of je iemand aan neemt of niet…
- werkplek zelf moet geschikt zijn en passen bij de kandidaat
- tussen beperking en beperking zitten zoveel nuances… en net zoveel verschillen met of iets wel of niet kan
Als ik budget heb voor een team van 3 FTE, heb ik 3 FTE nodig die het werk volledig kunnen uitvoeren, mocht ik een kandidaat krijgen die niet dat werk volledig kan uitvoeren, dan is hij niet geschikt voor die functie… want ik heb niets aan 2,5 FTE en het overbelasten van de 2 overige mensen die wel structureel 1 FTE vol maken… dat gaat bij ons ten kosten van veiligheid en kwaliteit




Om je een extra idee te geven van een situatie die zich buiten mijn eigen werkomgeving voordeed: iemand die ik ken werkt als operator aan een lopende band, ze staan met 3 personen aan die band, 1 is vrouw en zwanger, ze mag opeens niet meer zwaar tillen… begrijpelijk… maar ze staat wel ingepland op die plek… en dus mogen die andere 2 aan de band het oplossen… dat is dis geen houdbare situatie…
Laatst bijgewerkt door Neon op 13-04-24 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18934
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:24

Grappig onderzoek. De wijze waarop de vragen gesteld worden (en hoe de antwoorden worden getoond) is best intelligent en vraagt ook veel van de invuller. Maar de vragen zelf zijn te beknopt en te discutabel om goed te kunnen beantwoorden. Want idd, de aard van de beperking maakt heel veel uit.
Ik zou prima een leidinggevende in een rolstoel willen hebben, maar een leidinggevende met een IQ van nog geen 80 punten... dat wordt hem voor mij niet iig :D

Rox87
Berichten: 504
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:25

Hier ook afgehaakt om dezelfde reden. Jammer want ik help altijd graag mee aan dit soort onderzoeken (in de hoop dat ik over 2 jaar ook genoeg respondenten kan verzamelen voor mijn afstuderen :') )

Heel veel succes met je onderzoek!

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:41

Ik ben ook afgehaakt, ik kon er echt helemaal niets mee; ik heb de debriefing dus ook niet gezien.

Emj_23
Berichten: 1206
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:43

Hier ook afgehaakt, wellicht had je beperking moeten definiëren? Bij ons werken verschillende mensen met hele verschillende beperkingen, al dan niet merkbaar/zichtbaar. Of ik iemand zou aannemen ligt aan de invloed tussen de beperking en het kunnen uitvoeren van de rol.

Mama3
Berichten: 1812
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:48

Ik heb hem ingevuld en ben ervan uit gegaan dat de functie geschikt/passend is voor de medewerker die een beperking heeft.

Dan zijn de vragen prima te beantwoorden.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 13:08

Spenk schreef:
xdniesje schreef:
Ibbel, ik heb nu al meermaals in dit topic gevraagd om niet de inhoud van de casussen te bespreken. Dit stond is ook gevraagd aan het einde van het onderzoek.

Verder waardeer ik natuurlijk jouw reactie en vind ik het leuk dat je jouw ervaring deelt!
En ja, we weten dat niet alles te vangen is met deze vragenlijst. Maar gelukkig doe ik ook geen onderzoek naar alle determinanten en is het dus ook totaal niet de strekking. Het gaat over een specifiek iets, wat je ook in de debriefing hebt kunnen lezen. Is het misschien fijn als ik deze nogmaals naar je toestuur? Dan zie je ook nogmaals de uitleg waarom het belangrijk is om niet de casussen te bespreken.

beetje gek dat je het dan deelt op bokt. Dit is een discussieforum en mensen zijn vrij om dan erover een discussie te voeren.

Dan moet je dat hier niet delen.

Ik ben ook afgehaakt. Ik vind de vragen veel te vaag en te suggestief omdat beperking een heel groot woord is.


Het gaat alleen om de inhoud van de casussen. Verder mag (en hoop ik ook) dat je los gaat qua reactie. Want die reacties kan ik eventueel gebruiken voor de discussie sectie in mijn scriptie en is dus harstikke interessant.
Daarnaast mag de inhoud van de casussen per PB natuurlijk met mij of met andere gebruikers besproken worden die het al hebben ingevuld. Zo worden nieuwe deelnemers nog niet (onbewust) beïnvloed. Als laatste kan de volledige inhoud openbaar besproken worden als er genoeg resultaten zijn. Al met al lijkt me er dus nog genoeg mogelijkheden voor een leuke discussie!

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 13:23

Neon schreef:
Ik heb m voor je ingevuld… de nuance mist echt in je vragenlijst. Er zijn zoveel factoren van belang of je iemand aan neemt of niet…
- werkplek zelf moet geschikt zijn en passen bij de kandidaat
- tussen beperking en beperking zitten zoveel nuances… en net zoveel verschillen met of iets wel of niet kan
Als ik budget heb voor een team van 3 FTE, heb ik 3 FTE nodig die het werk volledig kunnen uitvoeren, mocht ik een kandidaat krijgen die niet dat werk volledig kan uitvoeren, dan is hij niet geschikt voor die functie… want ik heb niets aan 2,5 FTE en het overbelasten van de 2 overige mensen die wel structureel 1 FTE vol maken… dat gaat bij ons ten kosten van veiligheid en kwaliteit




Om je een extra idee te geven van een situatie die zich buiten mijn eigen werkomgeving voordeed: iemand die ik ken werkt als operator aan een lopende band, ze staan met 3 personen aan die band, 1 is vrouw en zwanger, ze mag opeens niet meer zwaar tillen… begrijpelijk… maar ze staat wel ingepland op die plek… en dus mogen die andere 2 aan de band het oplossen… dat is dis geen houdbare situatie…


Dat is inderdaad een onhoudbare situatie! Lijkt me absoluut niet prettig.

Er zijn veel opmerkingen over de vragenlijst.
Dit onderzoek is voor mijn bachelorthesis als psychologiestudent. De vragenlijsten zijn niet zelfgemaakt, maar overgenomen uit de literatuur. Voordat een vragenlijst valide en betrouwbaar is moet deze een flinke weg bewandeld hebben om te mogen gebruiken voor onderzoek. Een vragenlijst zelf ontwikkelen is niet passend voor een bachelorstudent en zodoende moet ik gebruik maken van bestaande vragenlijsten.

Neemt natuurlijk alle kritiek niet weg, die kritiekpunten zijn zelfs bruikbaar voor mijn scriptie.

Geloof me, ik heb ook heel veel kritiekpunten over de vragenlijst! Maar ik moet het met deze vragenlijst doen. Wie weet ga ik in de toekomst nog aan de slag met het onderzoeken van de inhoud van de vragenlijsten ;)

Dus ondanks de discutabele vraagstelling hoop ik genoeg respondenten te kunnen werven!

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:04

xdniesje schreef:
Er zijn veel opmerkingen over de vragenlijst.
Dit onderzoek is voor mijn bachelorthesis als psychologiestudent. De vragenlijsten zijn niet zelfgemaakt, maar overgenomen uit de literatuur. Voordat een vragenlijst valide en betrouwbaar is moet deze een flinke weg bewandeld hebben om te mogen gebruiken voor onderzoek. Een vragenlijst zelf ontwikkelen is niet passend voor een bachelorstudent en zodoende moet ik gebruik maken van bestaande vragenlijsten.

Neemt natuurlijk alle kritiek niet weg, die kritiekpunten zijn zelfs bruikbaar voor mijn scriptie.

Geloof me, ik heb ook heel veel kritiekpunten over de vragenlijst! Maar ik moet het met deze vragenlijst doen.


Dan leg je het helemaal buiten jezelf.

Ik doe dezelfde studie, en wat je zegt is ook wel erg kort door de bocht. Je hebt als bachelorstudent wel degelijk inbreng in de keuze van de vragenlijsten, en in de formulering van de instructies. Als je merkt (en dat komt in dit topic heel duidelijk naar voren!) dat je vragenlijst niet werkt, omdat de vragen niet begrepen worden (cognitieve validiteit), dan heb je eigenlijk maar 1 optie: zo snel mogelijk aan de bel trekken bij je docent/begeleider en samen afwegen wat nu verstandig is om te doen. Straks heb je misschien wel een bak met data; maar als de validiteit van je vragenlijsten echt onvoldoende is dan kun je daar voor je analyses verder niet zoveel mee.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:21

Ingevuld en als afgestudeerd Bedrijfskundige vind ik dit een heel belangrijk en interessant onderwerp. Ik heb ook vakken als Leiderschap en Verandermanagement gehad en heb veel lessen gehad met HRM studenten.
Maar ik ben het met anderen eens dat je het spectrum "beperking" veel te breed inzet. Alleen al een onderscheid in fysieke of geestelijke/mentale beperking was een enorme meerwaarde geweest. Ik verwacht niet dat je veel goede data uit deze vragenlijst zal halen als dat je hoopt of verwacht.

Een ander punt wat ik in mij opkwam, zou ik als recruiter het ethisch verantwoord vinden om een nieuwe medewerker te werven en aan te dragen voor een bedrijf waarvan ik weet dat er een bedrijfscultuur heerst waar een persoon met een beperking waarschijnlijk niet geaccepteerd en misschien zelfs buiten gesloten of gepest zal worden?
Dat geeft een ethisch dilemma waar je verder met de vragenlijst niet op in gaat en dat is mijn inziens een gemiste kans. Je had b.v. kunnen vragen hoe een recruiter hier mee om zou gaan.

Succes!

Cambionn

Berichten: 838
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:23

xdniesje schreef:
Er zijn veel opmerkingen over de vragenlijst.
Dit onderzoek is voor mijn bachelorthesis als psychologiestudent. De vragenlijsten zijn niet zelfgemaakt, maar overgenomen uit de literatuur. Voordat een vragenlijst valide en betrouwbaar is moet deze een flinke weg bewandeld hebben om te mogen gebruiken voor onderzoek. Een vragenlijst zelf ontwikkelen is niet passend voor een bachelorstudent en zodoende moet ik gebruik maken van bestaande vragenlijsten.
Huh, ik neem aan dat dit dan iets specifieks van je opleiding is? Want ik heb ook een Bachelor of Science, zei het in een heel ander veld. En wij hebben in jaar 1 al zelf onze vragen geschreven (die moeten voldoen aan en leiden tot). Sterker nog, een lijstje elders wegpakken waren wij juist niet mee weggekomen. Laat staan de reactie "maar het zijn niet mijn vragen" als het niet afdoende blijkt.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 16:28

Oh echt joh? Het wordt bij mijn studie echt verkocht alsof het heel gangbaar is? Wellicht alleen dan in de psychologie? Ik zal het eens vragen, ben nu wel nieuwsgierig!

@Mjelleke, terechte opmerking hoor! Uiteraard is mijn docent op de hoogte gesteld. Al bij de pre-test. Zij geeft aan dat we het bij de discussie moeten bespreken.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:02

DuoPenotti schreef:
Niet ingevuld.. gezien de eerdere reacties.

maar met beperking, zowel fysiek als leeftijd word je niet eens uitgenodigd is mijn ervaring maar vele met mij. Bedrijven klagen steen en been over geen personeel, maar zoals Ibbel het bekijkt lijkt voor vele toch te moeilijk.


Ik heb een fysieke beperking, maar ik heb er echt nog nooit belemmeringen door ervaren. Mijn papieren zijn meer dan in orde en daar gaat men voor.

Ik heb de enquête niet ingevuld. Ik vind dat de beperkingen teveel over één kam geschoren worden. Ik heb een lichamelijke beperking na een zwaar ongeluk, maar dat zit mijn denkvermogen niet in de weg en ik kan normaal functioneren, een mentale beperking is een heel ander verhaal. Beide zijn niet te vergelijken.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:07

Fijn voor je :j

En jou leeftijd?

Mijn papieren waren ook meer dan in orde. Ervaring ook.
Maar ik ben echt niet de enige met die ervaring.
Lees maar eens op diverse plekken op internet.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:09

Is de vraag die je wilt beantwoorden de titel van dit topic?
Of is de vraag die je wilt beantwoorden: hoe zorg je ervoor dat een bedrijf (ook) mensen met een beperking aanneemt/meer diversiteit in z'n personeel heeft/krijgt?

Want ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de titel van je topic de lading iig niet dekt.

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:13

DuoPenotti schreef:
Fijn voor je :j

En jou leeftijd?

Mijn papieren waren ook meer dan in orde. Ervaring ook.
Maar ik ben echt niet de enige met die ervaring.
Lees maar eens op diverse plekken op internet.

Heb jij enkel een fysieke beperking? Wat denkvermogen niet in de weg zit en waarmee je dus verder normaal functioneren kan fulltime?

Bedoel ik overigens niet vervelend. Maar ik zie in mijn omgeving dat mensen met een fysieke beperking met inderdaad diploma's gewoon aangenomen worden ook bij al ouder zijn.

Het wordt een heel ander verhaal wanneer mensen mentale beperkingen of NAH hebben zie ik in mijn omgeving in elk geval.

Petpa

Berichten: 1715
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:41

Tazzey schreef:
DuoPenotti schreef:
Niet ingevuld.. gezien de eerdere reacties.

maar met beperking, zowel fysiek als leeftijd word je niet eens uitgenodigd is mijn ervaring maar vele met mij. Bedrijven klagen steen en been over geen personeel, maar zoals Ibbel het bekijkt lijkt voor vele toch te moeilijk.


Ik heb een fysieke beperking, maar ik heb er echt nog nooit belemmeringen door ervaren. Mijn papieren zijn meer dan in orde en daar gaat men voor.

Ik heb de enquête niet ingevuld. Ik vind dat de beperkingen teveel over één kam geschoren worden. Ik heb een lichamelijke beperking na een zwaar ongeluk, maar dat zit mijn denkvermogen niet in de weg en ik kan normaal functioneren, een mentale beperking is een heel ander verhaal. Beide zijn niet te vergelijken.


Ik sluit mij voor 100% bij Tazzey aan!

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:46

Ik solliciteerde niet voor fulltime banen...

Fijn voor je pepta.


Niet iedereen heeft die mazzel. Helaas.

Natuurlijk heb ik ook bazen gehad die me wel aan hebben genomen. Maar was ik wel jonger.
Dat samen opgeteld maakt je echt geen geliefde kandidaat op de arbeidsmarkt.

Maar hopelijk gaan jullie dat nooit mee maken :)

En daar laat ik het verder bij.

Cambionn

Berichten: 838
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:48

Tazzey schreef:
DuoPenotti schreef:
Niet ingevuld.. gezien de eerdere reacties.

maar met beperking, zowel fysiek als leeftijd word je niet eens uitgenodigd is mijn ervaring maar vele met mij. Bedrijven klagen steen en been over geen personeel, maar zoals Ibbel het bekijkt lijkt voor vele toch te moeilijk.
Ik heb een fysieke beperking, maar ik heb er echt nog nooit belemmeringen door ervaren. Mijn papieren zijn meer dan in orde en daar gaat men voor.

Ik heb de enquête niet ingevuld. Ik vind dat de beperkingen teveel over één kam geschoren worden. Ik heb een lichamelijke beperking na een zwaar ongeluk, maar dat zit mijn denkvermogen niet in de weg en ik kan normaal functioneren, een mentale beperking is een heel ander verhaal. Beide zijn niet te vergelijken.

Spenk schreef:
DuoPenotti schreef:
Fijn voor je :j

En jou leeftijd?

Mijn papieren waren ook meer dan in orde. Ervaring ook.
Maar ik ben echt niet de enige met die ervaring.
Lees maar eens op diverse plekken op internet.
Heb jij enkel een fysieke beperking? Wat denkvermogen niet in de weg zit en waarmee je dus verder normaal functioneren kan fulltime?

Bedoel ik overigens niet vervelend. Maar ik zie in mijn omgeving dat mensen met een fysieke beperking met inderdaad diploma's gewoon aangenomen worden ook bij al ouder zijn.

Het wordt een heel ander verhaal wanneer mensen mentale beperkingen of NAH hebben zie ik in mijn omgeving in elk geval.

Ook dat verschilt heel erg. Ik ken er genoeg die door fysieke beperkingen niet kunnen werken, maar ook waar aanpassingen voor nodig zijn waarnaar ze dat wel prima kunnen. En niet elk bedrijf wil dat doen. Vinden ze toch vaak een risico, dan liever een "normaal" iemand just in case. Dus ja, ook die groep krijgt vaak genoeg niet de baan om hun beperking. Ook als ze een goed stel hersenen hebben.

En bedenk je wel dat je van fysieke klachten zo moe kan zijn dat het niet lukt, continue pijn kan hebben waardoor je niet kan focussen en werken, dat dit op onvoorspelbare momenten kan gebeuren, en zo nog wel veel meer dingen. Niet elke fysieke beperking is iets als ik zit in een rolstoel en als daar ruimte voor is kan ik gewoon alles van m'n bureaubaan.

En dan hebben we het nog niet eens over dat fysieke klachten ook mentaal kunnen doorslaan, en andersom kunnen mentale dingen ook fysiek gaan inwerken.

Daarbij verschillen mentale beperkingen ook heel erg. Ik heb autisme, ADHD, OCD, dyslexie en nog wel wat dat niet online hoeft. Maar ik heb er mee om kunnen leren gaan en heb geen aanpassingen of begeleiding nodig. Zelfs als het wel invloed heeft op mijn doen en laten, wordt dat vaak op het punt "persoonlijkheid" gegooit en als men het hoort is het "oh vandaar". Als ik lees "ik ben autist dus" denk ik vaak bij mezelf "waarom?". Niet omdat het voor hun niet zo kan zijn (en ik wil ook echt die personen hun ervaring/problemen niet ontkennen want ik weet dat het voor díé persoon dan vaak ook wel echt zo is), maar omdat niet autisme betekend niet altijd dat. Ik vind dat zo generaliserend, alsof het altíjd een big deal is die aanpassingen moet ofzo. En dat is niet zo, het versvhilt per persoon. Dus zelfs al zeg je het is mentale beperking X dan zegt dat nog niet of je iemand daarom moet afwijzen bij een solicitatie of niet. Het komt voor mij bij solicitatiegesprekken niet eens naar boven, pas als ik al aan het werk ben een keer in een terloops gesprek.

Maar er zijn genoeg mensen die minder "stempels" dan mij hebben maar waar bepaalde aanpassingen, begeleiding of zelfs gewoon wat extra rekening houden met wel nodig is. Gebeurd zelfs bij mensen met dezelfde diagnoses als mij. Puur omdat wat kan en wat niet enorm verschilt per persoon. Dus zeggen "mentale beperkingen is een ander verhaal" is net zo raar als zeggen dat je met fysieke beperkingen prima werk vind. Beide is zo enorm afhankelijk van de precieze casus!

En er zijn zelfs banen waar bepaalde "beperkingen" als goed gezien worden. In de ICT zijn autisten vaak gewild, die zijn vaak erg goed met de algoritmes en logica. Dan is je beperking opeens een pré.

Echt, zowel voor mentaal als fysiek zit er zo veel nuance afhankelijk van de beperken en hoe deze voor die persoon specifiek uit. Beide kun je niet generaliseren.

_Mar3
Berichten: 472
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:38

Eens met Cambionn. Ik ken mensen die mede dankzij hun autisme ontzettend goed zijn in hun baan. Terwijl ze in hun priveleven worstelen bepaalde symptomen van de 'stoornis'.

Het hangt zó af van om wat voor beperking het gaat bij wat voor functie.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:36

DuoPenotti schreef:
Fijn voor je :j

En jou leeftijd?

Mijn papieren waren ook meer dan in orde. Ervaring ook.
Maar ik ben echt niet de enige met die ervaring.
Lees maar eens op diverse plekken op internet.


We schelen niet bijster veel qua leeftijd.

Ik heb echt een heel flinke beperking in die zin dat ik voor het grootste deel thuis op bed lig te werken en alleen voor zittingen aanwezig ben op mijn werkplek. En het is zelfs zo erg dat ik vaak in de ochtend pas weet of ik kan komen. Door mijn klachten heb ik 24 uur per dag veel pijn en gebruik ik zware opiaten om dat wat onder controle te houden. Ik zal er nooit om zeuren en werk vanuit mijn bed keihard. Er zijn dagen dat het echt niet gaat en dan meld ik me af.
Ik heb momenteel twee functies waarbij ik bij geen van twee moeite heb gehad. Uiteraard hebben we erover gesproken en samen naar oplossingen gezocht en gevonden.
Zowel op zitting als aan de uni waar ik werk zijn er oplossingen voor mij gerealiseerd. Ik heb meerdere collega’s die ziek zijn. Ook zij hebben geen problemen ervaren. Overigens heb ik ook ADHD maar dat meld ik verder nooit, dat is zo goed zelf te controleren dat ik dat niet als excuus ga gebruiken.

Mijn diploma’s zijn op orde en mijn werkervaring en referenties waren goed dus was er geen enkel probleem.
Dat zal gerust per werkgebied en beperking verschillen maar je kunt niet zonder meer stellen dat een lichamelijke beperking direct ook een beperking op de arbeidsmarkt inhoudt.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:52

Ik stel dat niet zonder meer.
Ik gaf aan dat..


Maar er zo makkelijk aan voorbij gaan omdat het voor jou anders is komt ook niet respectvol over voor de vele mensen die er wel mee te maken hebben.

En fijn dat je papieren in orde zijn.
Die van mij ook.
Maar wel in beroepen waar je fysiek aanwezig moet zijn.

Dat is dus al een verschil waar je overheen dendert.


Er zijn niet voor niets regelingen voor het stimuleren om het aannemen mensen met arbeidsbeperking.
Als het allemaal met wat papieren en referenties wel zo makkelijk een baan te verkrijgen is is dat niet nodig.

Maar dit was voor mij hier de laatste post. Merk dat ik er pissig en verdrietig om word...