Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 14:27

Hoi,

Naar aanleiding van een ander topic, toch ook mijn eigen topic aangemaakt. Ik volg momenteel de master Communicatie- en Informatiewetenschappen en hoop deze eind dit jaar af te ronden en dan toch echt klaar te zijn met studeren. Maar wat daarna? Ik heb dus oprecht geen idee wat ik na mijn studie wil doen.

Na de zomer hoef ik enkel nog mijn thesis te schrijven en wil me dan ook gaan oriënteren op mogelijke banen, maar hoe doe je dat? Mijn opleiding is ontzettend breed en mijn interesses liggen ook vrij ver uit elkaar. Ik weet slechts van een klein deel dat ik het écht niet leuk vind (voornamelijk marketingcommunicatie, met uitzondering van dit voor toerisme).

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Beroepen die passen bij mijn studie mogen altijd benoemd worden :)

Voor de beeldvorming: voor mijn master heb ik de bachelor Communicatiewetenschappen afgerond en daarvoor heb ik twee jaar HBO Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie gevolgd (niet afgerond, wel propedeuse behaald). Mijn richting is dus écht communicatie, maar ik heb daarnaast ook kennis over fotografie en basiskennis over vormgeving en video.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:53

Tja dat is natuurlijk heel persoonlijk. Wat vind je binnen jouw studie het leukste vak? Of het leukste om te doen? Dan kun je al specificeren welke hoek je het wil zoeken.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 15:58

Ik keek naar vacatures. En die waarbij mijn hart een sprongetje maakte, ging ik analyseren waarom dat zo was. Wat spreekt me aan in de jobinhoud? Wat voor soort bedrijf is het? Spelen er andere factoren mee (loon, reistijd, ...)? Als je dit een tijd doet, dan ga je wel bepaalde kenmerken steeds zien opduiken of weet je op zijn minst waar je belang aan hecht.

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 17:54

Earth schreef:
Tja dat is natuurlijk heel persoonlijk. Wat vind je binnen jouw studie het leukste vak? Of het leukste om te doen? Dan kun je al specificeren welke hoek je het wil zoeken.

Ik vind dat dus best lastig om te bepalen, aangezien ik een universitaire opleiding volg en dit dus vrij theoretisch is. Vakken van mijn huidige opleiding en bachelor die ik interessant vond zijn: corporate communicatie, online and social media strategies, interactive storytelling, social media risks & opportunities, Vlaams/Europees mediabeleid en programming. Daarnaast vond ik de meer praktische vakken leuk en houd ik van kwantitatief onderzoek (surveys/inhoudsanalyse etc.). Ik heb helaas geen stage kunnen lopen tijdens beide studies, dus heb verder niet veel praktijk ervaring naast mijn werk bij mijn ouders hun stichting.


Gini schreef:
Ik keek naar vacatures. En die waarbij mijn hart een sprongetje maakte, ging ik analyseren waarom dat zo was. Wat spreekt me aan in de jobinhoud? Wat voor soort bedrijf is het? Spelen er andere factoren mee (loon, reistijd, ...)? Als je dit een tijd doet, dan ga je wel bepaalde kenmerken steeds zien opduiken of weet je op zijn minst waar je belang aan hecht.

Bedankt voor de tips, ik ga dat zeker doen de komende tijd.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:09

Helemaal geen stage maakt het idd wel lastiger, ik zou dan vooral je eerste (paar) carriere jaar(/jaren) gebruiken om “stage” te lopen om te ontdekken wat je leuk vind. Misschien is dat je eerste baan, misschien moet je na een half jaar besluiten over te stappen. Ofwel; reageren op vacatures die je leuk lijken, starten met een open blik maar je wel erbij beseffen dat je (nog) geen idee hebt wat het werk inhoud en of dit bij je past, en dat het dus helemaal niet “slecht” is om na een tijdje te concluderen dat dat werk niet is wat je zoekt. Dat is juist ook waardevolle informatie om te weten. Marketing en communicatie kan in vrijwel ieder bedrijf, en ieder bedrijf heeft een eigen cultuur (dezelfde vacature bij een ander bedrijf kan al heel anders ingevuld worden).
En ook na het wisselen zul je merken dat de ervaring die je hebt opgedaan bij de “verkeerde keuze” toch weer van pas komt bij de nieuwe poging :)

Een andere optie is misschien om naast je thesis een stage/werkervaringsplaats te zoeken? Dan kun je alvast wat werkervaring toevoegen op je CV en kun je al een start maken met ontdekken wat voor soort werk je leuk zou vinden.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:15

Niet teveel blijven nadenken, maar gewoon solliciteren op vacatures die je aanspreken en dan lekker aan het werk. Je geeft zelf al aan dat je geen werkervaring hebt. Iets wat op papier heel leuk lijkt kan in de praktijk flink tegenvallen, en andersom. De enige manier om erachter te komen wat qua werk bij je past is door gewoon ergens te beginnen en dan in de praktijk te ondervinden wat wel en niet bij je past.

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 08:24

Bedankt allebei!

Ik heb overigens wel wat werkervaring. Ik heb tijdens mijn tussenjaar tussen bachelor en master een half jaar gewerkt bij een organisatie. Op zich was het werk waar ik op gesolliciteerd had leuk. Dit was voornamelijk LinkedIn posts ontwikkelen en interne communicatie uitingen voor andere bedrijven rond specifiek thema ontwerpen. Echter kreeg ik er veel andere klusjes bij die niet zo leuk waren (ik voelde me een beetje een koerier haha) en verwachten ze een bepaalde passie voor het thema die ik eigenlijk niet had. Daardoor ben ik er wel achter gekomen dat het bedrijf waar ik voor ga werken wel echt bij mij moet passen.

Ik werk daarnaast wel al 4 jaar bij een stichting waar ik ook deels de communicatie doe, maar ook andere taken (administratie o.a).

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:01

Een traineeship zou passend voor je kunnen zijn als je je nog niet direct wil vastleggen op één baan maar nog wilt ontdekken welk werk je het leukst vind.

Citaat:
Een traineeship is een gestructureerd programma dat recent afgestudeerden de mogelijkheid biedt om praktijkervaring op te doen binnen een bepaald vakgebied, bedrijf of overheidsinstelling. Het is vaak gericht op pas afgestudeerden en biedt een combinatie van training, mentorship en werkervaring.

In een traineeship krijg je de kans om verschillende aspecten van het vakgebied waarin je geïnteresseerd bent te verkennen, terwijl je tegelijkertijd relevante vaardigheden ontwikkelt en een professioneel netwerk opbouwt. Traineeships kunnen variëren in duur, maar duren vaak tussen de zes maanden en twee jaar, afhankelijk van het programma en de organisatie.

Veel traineeships bieden de mogelijkheid om te rouleren tussen verschillende afdelingen of projecten, zodat je een breder begrip krijgt van de organisatie en je eigen interesses en vaardigheden kunt ontdekken. Na afronding van een traineeship hebben trainees vaak de mogelijkheid om in vaste dienst te treden bij het bedrijf of worden ze geholpen bij het vinden van een passende baan elders.

s1993

Berichten: 2128
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:53

Vanillia schreef:
Niet teveel blijven nadenken, maar gewoon solliciteren op vacatures die je aanspreken en dan lekker aan het werk. Je geeft zelf al aan dat je geen werkervaring hebt. Iets wat op papier heel leuk lijkt kan in de praktijk flink tegenvallen, en andersom. De enige manier om erachter te komen wat qua werk bij je past is door gewoon ergens te beginnen en dan in de praktijk te ondervinden wat wel en niet bij je past.


Dit! Ik wist het ook niet zo goed toen ik was afgestudeerd (ook universitair). Ben gewoon vacatures gaan zoeken en als het me aansprak een sollicitatiebrief gestuurd. Ik ben zelf breed geïnteresseerd en ook breed opgeleid maar door aan het werk te gaan leerde ik ook beter wat wel en niet bij me past.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:22

ik heb dezelfde studie gevolgd en ik weet het nog steeds niet! :Y)
Nee zonder gein, wat hier al gezegd wordt is echt waar. Je hoeft het nog niet te weten, ga gewoon bij verschillende plekken solliciteren en kijk wat je aanspreekt.

Overigens kun je ook nog kijken of je naast je scriptie een deeltijd meewerkstage bij een bedrijf kunt doen.
Zelf heb ik expres een half jaar langer over de studie gedaan om zo eerst mijn vakken af te kunnen ronden en daarna een half jaar lang 3 dagen stage per week met mijn scriptie te kunnen combineren.
Dat was enorm leuk en leerzaam want ik miste ook de praktijkervaring.

Na de studie heb ik twee jaar in de marketingcommunicatie gewerkt, toen een IT & Business traineeship gedaan en inmiddels werk ik in een corporate communicatie functie. Dus ik heb ook van verschillende richtingen geproefd en dat is echt mega interessant :D .

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:29

begin gewoon ergens.
Ik heb ook een hele brede studie en ben begonnen waar ik dacht dat het " wel oke" zou zijn. Dat viel even vies tegen. heb er twee jaar gewerkt maar toch door gesolliciteerd.
Zo heb ik wat werkgevers gehad en veel verschillende dingen geleerd over wat ik leuk vind maar mijn cv toont ook aan dat ik veel ervaring heb. Uiteindelijk op mijn plek terecht gekomen maar ga ik hier altijd blijven dat denk ik niet.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:31

Kun je niet nu al eens een dagje meelopen bij een organisatie die je aanspreekt? Ik denk dat veel bedrijven daar wel voor open staan. Dat geeft misschien net iets meer beeld van wat een functie echt inhoudt, al zal de komende exacte invulling echt per bedrijf verschillen.

Enzo_Ollie

Berichten: 809
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:45

wss kom je daar pas achter als je ergens werkt :+
Ik heb hbo gedaan en scriptie bij een bedrijf geschreven, daarna daar blijven werken. toen bij een ander bedrijf gaan werken (gerelateerd aan mijn studie) en nu werk ik bij een bedrijf dat in een totaal andere branche zit en doe ik exact het tegenovergestelde van mijn studie (inkoop ipv verkoop) en werk ik in een branche waarvan ik over de opleiding zei dat doe ik niet want daar zit geen werk :+

dus wat ik eigenlijk probeer te zeggen en wat ander hier ook zeggen, solliciteer op dingen wat je leuk vind en je komt er vanzelf achter! overigens wel makkelijker gezegd dan gedaan hahaha :Y)

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 10:47

Bedankt voor alle reacties weer!

Josien_ schreef:
Overigens kun je ook nog kijken of je naast je scriptie een deeltijd meewerkstage bij een bedrijf kunt doen.
Zelf heb ik expres een half jaar langer over de studie gedaan om zo eerst mijn vakken af te kunnen ronden en daarna een half jaar lang 3 dagen stage per week met mijn scriptie te kunnen combineren.
Dat was enorm leuk en leerzaam want ik miste ook de praktijkervaring.


Ik doe inderdaad ook een half jaar langer over mijn studie, maar wil eigenlijk mijn werk naast de studie niet opzeggen dus vrees dat een deeltijd stage ernaast niet gaat lukken. Ik werk daar namelijk 2 dagen in de week.

Lijsken schreef:
Een traineeship zou passend voor je kunnen zijn als je je nog niet direct wil vastleggen op één baan maar nog wilt ontdekken welk werk je het leukst vind.


Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of ik traineeships kan vinden.

xSwanHeart schreef:
Kun je niet nu al eens een dagje meelopen bij een organisatie die je aanspreekt? Ik denk dat veel bedrijven daar wel voor open staan. Dat geeft misschien net iets meer beeld van wat een functie echt inhoudt, al zal de komende exacte invulling echt per bedrijf verschillen.


Dit is zeker een goede optie, ik ga me eens in bedrijven verdiepen!

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:57

Joy_Mennings schreef:
Bedankt allebei!

Ik heb overigens wel wat werkervaring. Ik heb tijdens mijn tussenjaar tussen bachelor en master een half jaar gewerkt bij een organisatie. Op zich was het werk waar ik op gesolliciteerd had leuk. Dit was voornamelijk LinkedIn posts ontwikkelen en interne communicatie uitingen voor andere bedrijven rond specifiek thema ontwerpen. Echter kreeg ik er veel andere klusjes bij die niet zo leuk waren (ik voelde me een beetje een koerier haha) en verwachten ze een bepaalde passie voor het thema die ik eigenlijk niet had. Daardoor ben ik er wel achter gekomen dat het bedrijf waar ik voor ga werken wel echt bij mij moet passen.

Ik werk daarnaast wel al 4 jaar bij een stichting waar ik ook deels de communicatie doe, maar ook andere taken (administratie o.a).

Precies, dat is dus al ervaring.
In feite is het simpel, zoals anderen ook al zeggen: koe bij de hoorns vatten en beginnen. Leren van je fouten en je goede dingen en voor je het weet staan ze opgesteld in rijen van drie :j

Ik zit weliswaar in een totaal ander vakgebied maar dat is op soortgelijke manier net zo veelzijdig als jouw vakgebied. Ik heb ook heel veel van die verschillende vlakken in handen gehad. Gevolg: name it, i've build it.
Ik werd enkele jaren geleden ergens eruit gereorganiseerd. Ik ben koud thuis en net koffie gezet; hangt er een detacheerder aan de lijn; deed een goed bod en binnen een uur na m'n ontslag was het eerste sollicitatiegesprek al vast gelegd en een maand later was ik er binnen.

Gaby
Berichten: 3404
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:03

Wat doe je eigenlijk bij interactive storytelling?

En mag ik weten wat je voor de stichting van je ouders doet? :)

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 11:17

Gaby schreef:
Wat doe je eigenlijk bij interactive storytelling?

En mag ik weten wat je voor de stichting van je ouders doet? :)


Bij interactive storytelling hebben we een Interactive Digital Narrative moeten ontwikkelen. Dit is een soort mix tussen een game en een verhaal. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar de IDN is hier te bekijken. Daarnaast hebben we natuurlijk ook veel geleerd over hoe interactieve elementen helpen een verhaal over te brengen en de mogelijke effecten daarvan.

Bij mijn ouders hun stichting doe ik best veel verschillende dingen. Naast administratiewerkzaamheden help ik mee beleid te herschrijven, maak ik nieuwsbrieven, schrijf ik vacatures en ontwikkel ik sociale media posts (al moet ik eerlijk zeggen dat hier op dit moment geen structuur achter zit omdat ik te druk ben met andere taken en ik dit er dus maar bij doe). Daarnaast doe ik af en toe wat projecten, zo heb ik een magazine vormgegeven, heb ik samen met anderen de website geüpdate en heb ik een IDN gemaakt (deze kan ik nog niet delen). Daarnaast maak ik foto's van projecten, maar dat valt niet onder mijn echte werkzaamheden maar onder vrijwilligerswerk.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:28

Bij ons op de universiteit boden ze gratis cursussen aan voor loopbaanbegeleiding aan het einde van je opleiding door speciale coaches. Ik heb daar heel veel aan gehad. Wat wil je, hoe schrijf je een CV en brief erbij etc. Hebben jullie niet zoiets?

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoe erachter komen wat je wil doen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:32

Ik wist het ook nooit wat ik na mijn master wilde doen. Destijds was het crisis en mocht je blij zijn dat er überhaupt ergens een plek was. Ik ben dus ook gewoon ergens begonnen en langzamerhand in de loop van de jaren steeds meer gewisseld naar wat ik leuk vind. Dus maak het ook niet te moeilijk, zeker niet in deze markt.