[ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:31

Mijn hoofd is ook nooit stil, ik wist niet dat dat niet standaard is tot ik er op gewezen werd dat mensen in de regel een "stiller" hoofd hebben. Zowel positief als negatief, het gaat de hele dag door. Maximale punten dus. ;) Nu ben ik ook wel verdacht van ADD maar ik wil daar verder geen onderzoek op laten doen.
Hardop praten doe ik inderdaad ook wel, vaak heb ik het in eerste instantie niet eens door. :+

JeaDH

Berichten: 2174
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:02

kosseh schreef:
Zijn er wel mensen die dit niet doen?

Dit vroeg ik mij dus ook af, ik doe het non stop eigenlijk. Heel vaak bewust soms ook wat minder bewust..

Rox87
Berichten: 504
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:16

Ik praat bijna nooit tegen mezelf. Scoorde dus ook ‘zelden tot nooit’ en behoor bij een 5% die dat niet doet volgens de samenvatting va de enquête.

Jullie zeggen in je hoofd tegen jezelf ‘je moet nu gaan studeren’?
Ik weet dat ik zondag een deadline heb voor mijn studie en plan in hoeveel uur ik daarvoor nodig heb en wanneer in daar tijd voor vrijmaak. Ik zie dat niet als ‘praten tegen mezelf’ maar misschien schaar ik dan te weinig onder ‘praten tegen mezelf’…?

Uiteraard ‘denk’ ik wel. Volgens mij kan een mens niet ‘niet-denken’. Maar zie dat niet als tegen mezelf praten.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:21

Ik heb heel veel innerlijke spraak. Dat verbaast me niet, ik ben echt een denker. Maar het gebeurt ook wel eens dat ik per ongeluk hardop loop te denken. Bijvoorbeeld in de supermarkt, dan loop ik te mompelen _O-

Desireeeee
Berichten: 249
Geregistreerd: 31-10-21

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:05

Ik hoef de quiz niet eens te doen om te weten dat ik heel vaak tegen mezelf praat _O- Die mute knop kan ik ook wel gebruiken!

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:10

Heel erge beelddenker hier.
Ik praat dus niet zo veel met mezelf, maar denk des te meer. Vond het lastig dat ik dat in de enquête niet kwijt kon.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:15

Het is een heel intressant onderwerp. Een interne monoloog heb je nl in vele gradaties. Bv als je een appje van iemand leest horen mensen het opgelezen worden in eigen stem in hun hoofd. Anderen in de stem van de persoon die het schrijft en weer anderen horen niks.

Mijn man heeft bv geen enkele vorm van interne monoloog, kan dus ook niet in zichzelf praten of redeneren, maar kan daardoor wel heel snel denken en verbanden leggen. Je ziet het wat vaker bij mensen die vallen in begaafd tot hoogbegaafd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:28

Sizzle schreef:
Ik prutsmuts echt non-stop in mijn hoofd, dus echt de enquete voor mij _O-

Edit: die bokt sensuur weer :')


Ik sluit me hierbij aan inclusief boktcensuur :D

RanjaRietje

Berichten: 594
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:21

Soms tot vaak, eindelijk bijna altijd wel :')

Ingevuld dus *\o/*

Annetjuuh

Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 09:34

Ibbel schreef:
Innerlijke spraak? Externe spraak bedoel je _O- . Ik kan rustig hardop in mezelf pratend door de tuin lopen en tegen mezelf zeggen: goh, dat en dat bloeit alweer, of, damn, hier moet ik nodig wat onkruid weghalen.

Oh, en breek me de bek niet open (oh, nee, dat hoeft niet) als ik in de auto zit :+ :))


Daar ben je lang niet de enige in heb ik in mijn onderzoek gemerkt haha :D Soms wordt hardop praten tegen jezelf en in je hoofd tegen jezelf praten onder één term geschaard, namelijk self talk, oftewel zelfspraak. Het idee is dat jonge kinderen nog geen innerlijke sprak hebben en dus alles wat ze willen of voelen hardop zeggen. Langzamerhand verinnerlijkt die spraak tot een interne mono- of dialoog, maar sommige mensen blijven dus ook het externe aspect houden. Je ziet ook wel dat mensen die weinig innerlijke spraak hebben, hardop tegen zichzelf praten om toch aan zelfregulatie te kunnen doen. :)