Loting HBO oneerlijk!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:03

Hallo,
Ik moet dit even kwijt hoor, want ik vind het nog steeds niet eerlijk.
Als het goed is heb ik binnenkort mijn Gymnasium-diploma, niet met allemaal 8en maar ik ben al blij als ik het haal, en daarna wil ik HBO Fysiotherapie gaan doen waar dus een loting voor is. Die loting gaat op basis van je cijfergemiddelde. Maar als je dus een vwo-diploma hebt heb je dus evenveel kans als dat je een havo-diploma hebt.
Dat is toch niet eerlijk? Stel nou dat ik de Havo gedaan zou hebben dan zou ik misschien wel allemaal achten gehad hebben en zou ik zonder meer ingeloot zijn, maar als ik nu 6 jaar gymnasium afsluit met een 6,5 gemiddeld heb ik dan geen enkel streepje voor bij de loting?
Dit is toch niet helemaal goed geregeld dan of wel?

sallie
Berichten: 582
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: alkmaar

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:57

ik snap wat je bedoelt, ik vind dat je helmaal gelijk hebt! Ikga zelf gelukkig een studie zonder loting doen. Heb je al eens contact met ze opgenomen, watn, en dit is niet banketstaaf bedoeld voor de havoérs onder ons, met het gymnasium weet e toch wat meer dan iemand van de HAVO :S.
Sterkte en laat het weten alks je ingeloot bent ..
gr chantal

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:59

ja dit is inderdaad heel erg krom! Maar als je het tegen ze zegt kan het zijn dat er enigzins rekening mee word gehouden!

Maar ja dit is de oneerlijkheid van het loten!

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:03

Lijkt mss stom, maar snap het van de ene kant ook weer wel. Is een HBO studie, dus ook/vooral voor havo. Wat als vwo-ers voorrang krijgen, zitten de havoers met 'hun' studie die al vol is.

dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:22

haike schreef:
Lijkt mss stom, maar snap het van de ene kant ook weer wel. Is een HBO studie, dus ook/vooral voor havo. Wat als vwo-ers voorrang krijgen, zitten de havoers met 'hun' studie die al vol is.


hier ben ik het helemaal mee-eens. De mensen die zo'n opleiding gaan doen waar je mee moet worden ingeloot vind ik dat iedereen even veel kans moet krijgen of het nou HAVO of VWO.
Op de school gaan ze er vanuit dat mensen van de HAVO daar komen.

sjaslique

Berichten: 2094
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:38

Nou, kijk ik heb zelf de HAVO gedaan en ik weet niet of ik hiermee als DOM becijferd wordt maar ik ben het afgelopen jaar toevallig wel ingeloot voor deze opleiding en dat terwijl ik niet erg hoog in de lotingsklasse zat. Ik zit nu in me eerste jaar van me opleiding en het gaat me prima af zelfs met HAVO!
Ow ja, en je kan ook wat meer betalen en gewoon naar de privé school gaan zonder loting!

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 15:12

Ik zeg niet dat mensen die Havo hebben gedaan dommer zijn dan mensen die Vwo hebben gedaan, maar als je Vwo hebt gedaan heb je naar mijn mening toch meer/andere kennis dan als je Havo hebt gedaan, alleen al omdat het een jaar meer is en ja het is gewoon op veel gebieden anders.
Ik wil gewoon heel graag deze opleiding doen, vandaar mijn frustratie Knipoog

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:46

Ik kan het me wel voorstellen hoor. Havoers zijn zeker niet dommer. Maar het niveau van de VWO examens ligt gewoon hoger. Dit betekend dat de cijfers die je op dit examen haalt, meer "waard" zijn in een loting van een HBO studie dan die van de havo examens.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:03

je kunt ook naar mijn school gaan, daar is geen loting Tong uitsteken.

Kimmm

Berichten: 1739
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Tiel

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:36

Sannuh schreef:
Hallo,
Ik moet dit even kwijt hoor, want ik vind het nog steeds niet eerlijk.
Als het goed is heb ik binnenkort mijn Gymnasium-diploma, niet met allemaal 8en maar ik ben al blij als ik het haal, en daarna wil ik HBO Fysiotherapie gaan doen waar dus een loting voor is. Die loting gaat op basis van je cijfergemiddelde. Maar als je dus een vwo-diploma hebt heb je dus evenveel kans als dat je een havo-diploma hebt.
Dat is toch niet eerlijk? Stel nou dat ik de Havo gedaan zou hebben dan zou ik misschien wel allemaal achten gehad hebben en zou ik zonder meer ingeloot zijn, maar als ik nu 6 jaar gymnasium afsluit met een 6,5 gemiddeld heb ik dan geen enkel streepje voor bij de loting?
Dit is toch niet helemaal goed geregeld dan of wel?


ben ik wel beetje mee eens! ik wil ook fysio gaan doen, liefst in Utrecht (als ik wordt aangenomen), jij? ik doe de HAVO en vind het eigenlijk ook niet helemaal eerlijk. maar er zijn jaarlijks ontzettend veel VWO-mensen en daardoor hebben mensen zoals ik 'minder' kans. het is wel bekend dat VWO-mensen eerder aangenomen worden dan HAVO-mensen, omdat die meer kans van slagen hebben. de scholen willen natuurlijk wel dat er zoveel mogelijk mensen slagen na 4 jaar! ik ben het daarom ook eens met haike!

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:09

maar als je al weet dat je fysio gaat doen waarom ag ej dan naar het vwo? ik ga als ik me havo heb toch ook geen mbo doen??
ik vind het banketstaaf voor je, maar ik ben het verder eens met dienetje

Kimmm

Berichten: 1739
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Tiel

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:46

lizjuhh schreef:
maar als je al weet dat je fysio gaat doen waarom ag ej dan naar het vwo? ik ga als ik me havo heb toch ook geen mbo doen??
ik vind het banketstaaf voor je, maar ik ben het verder eens met dienetje


inderdaad, maar daar zal je vast wel goede redenen bij hebben! jij kunt met VWO een HBO-opleiding volgen, die eigenlijk bedoelt zijn voor mensen die de HAVO-diploma gehaalt hebben. die mensen kunnen alleen maar naar HBO (okee, ook MBO) en jullie (mensen met VWO-diploma) kunnen universitaire opleidingen volgen, wat voor mensen met HAVO-diploma niet mogelijk is.

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 10:13

lizjuhh schreef:
maar als je al weet dat je fysio gaat doen waarom ag ej dan naar het vwo? ik ga als ik me havo heb toch ook geen mbo doen??
ik vind het banketstaaf voor je, maar ik ben het verder eens met dienetje


Omdat ik pas sinds dit jaar weet dat ik Fysiotherapie wil doen. En als ik VWO aankan waarom zou ik dan lager gaan doen?
Ik snap jullie punt ook wel, dat jullie het niet eerlijk vinden dat er VWO-mensen jullie plekken op het HBO innemen, maar je kunt VWO-ers toch niet verplichten om een universitaire opleiding te gaan doen. Fysiotherapie bestaat toevallig alleen als een HBO-opleiding...als er een universitaire opleiding van was zou ik die wel gaan doen.

Kimmm

Berichten: 1739
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Tiel

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:49

Sannuh schreef:
lizjuhh schreef:
maar als je al weet dat je fysio gaat doen waarom ag ej dan naar het vwo? ik ga als ik me havo heb toch ook geen mbo doen??
ik vind het banketstaaf voor je, maar ik ben het verder eens met dienetje


Omdat ik pas sinds dit jaar weet dat ik Fysiotherapie wil doen. En als ik VWO aankan waarom zou ik dan lager gaan doen?
Ik snap jullie punt ook wel, dat jullie het niet eerlijk vinden dat er VWO-mensen jullie plekken op het HBO innemen, maar je kunt VWO-ers toch niet verplichten om een universitaire opleiding te gaan doen. Fysiotherapie bestaat toevallig alleen als een HBO-opleiding...als er een universitaire opleiding van was zou ik die wel gaan doen.


ik snap je ook wel, je kan het inderdaad niet verplichten, maar denk dat als je een opleiding op HBO-niveau gaat doen wat (eigenlijk) voor de mensen is met een HAVO-diploma, dan denk ik dat jij je moet aanpassen, sorry, klinkt misschien niet eerlijk en niet leuk Bloos maar het wordt op deze manier wel eerlijk voor de mensen met HAVO-diploma.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:25

Sannuh schreef:
Fysiotherapie bestaat toevallig alleen als een HBO-opleiding...als er een universitaire opleiding van was zou ik die wel gaan doen.


Er bestaat wel een opleiding fysiotherapie wetenschap dat is universitair

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re: Loting HBO oneerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:21

ik ben er indd blij mee dat het gelijk teld.. wil ook fysio doen met me havo Knipoog