Nederlands tekstverklaren....

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 14:23

Wie heeft er enig idee hoe je dat tekstverklaren goed onder de knie kunt krijgen? Bij mij gaat het altijd mis! Ik denk altijd dat het een betoog is als het een beschouwing is en andersom en zo nog wel meer dingen...
Meer mensen die daar last van hebben en iemand een goed idee hoe je dit nou kunt leren? *ja ik maak gruwelijk veel teksten maar het lijkt niet te helpen! Boos! Huilen

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:30

Ik heb er ok altijd vreselijk veel moeite mee. Maar mijn leraar zegt dus dat je de kernzinnen moet onderstrepen (1e, 2e of laatste zin van een alinea). En dat je meot kijken naar woorden die vaak herhaalt worden en verbindingswoorden (woorden als daarom, want en ook maar enz.) Dit helpt bij mij wel als ik het een en ander ga onderstrepen. En om te kijken of het een betoog of beschouwing is goed naar inleiding en slot kijken en bij een betoog gaat het om echt overtuigen en bij beschouwing om iets van verschillende kanten te belichten, dus komt de mening van de schrijver niet zo uitdrukkelijk naar voren als bij een betoog.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:13

Bedankt, ga ik proberen!
Nog meer mensen tips?

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:30

Ik zit daar ook tegen op terwijl ik wel goed ben in Nederlands.
Maarja.
Zoals die samenvatting doe ik vast ook helemaal verkeerd Scheve mond

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:17

Ja ik zie hier best wel tegenop. Moeten jullie daar eigenlijk iets voor leren? of kun je eigenlijk alleen maar examens oefenen?

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:49

iemand nog tips voor de samenvatting? Onze docent maakt er nl een sport van volgens mij om mensen zoveel mogelijk strafpunten te geven Boos!

rossi

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: landgraaf

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:13

tips voor samenvatting:
meestal krijg je zon vraag stelling zo van wat allemaal in je samenvatting moet staan
dan ga je de text lezen en elke keer als je iets tegen komt dat bij een van die standpunten hoort onderstreep je het
en dan hoef je alleen nog maar de belangrijke dingen van joun onderstreepte zinnen te halen en dan is je samenvatting af

hmm hoop dat k het een beetje goed heb uitgelegd :S en dat je het snapt ben namelijk niet zo goed in uitleggen
succes ermee!!

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:18

Tekstverklaren bestaat uit oefenen, oefenen, en oefenen. Ik geloofde het ook nooit, maar het werkt echt.

Mandyy

Berichten: 30512
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:21

tekstverklaren is lastig

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:40


Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:10

Ik heb van mijn leraar nog wat tips gekregen.
Verschil tussen een betoog en beschouwing:
Als de auteur oproep om iets te veranderen (bijv nieuwe wet invoeren of oude afschaffen) dan is het eigenlijk altijd een betoog, daarin probeert iemand je te overtuigen van zijn mening.
Een beschouwing laat de verschillende kanten van een kwestie zien. Dus voor en tegen
( bij een betoog kom je soms ook tegen tegen, maatr dat wordt dan weerlegt)

En voor je samenvatting
Vaak staan in de opdracht van die zinnetjes als dat je moet vertellen wat het gevolg van een eerder genoemd punt is. Als je dan in je samenvatting zet "het gevolg hiervan is dat..." schijn je vaak ook al een punt te kunnen krijgen. Dus dan heb je inhoudelijk nog niks, maar al wel een punt Knipoog

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:50

hahah nou manou ik hoop dat dat werkt! Ik ben dus niet de enige die hier tegenop zit... ben druk aan het oefenen maar echt goed gaat het nog niet (6jes)
op die site staan wel handige dingen ja, bedankt ippolata! vooral deze wil bij mij wel eens mis gaan:
- Je bent pas klaar als je het woord ‘Einde’ bent tegengekomen.
Knipoog

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:26

Pff, ik vind tekstverklaren juist ontzettend makkelijk, doordat je heel gericht moet lezen snap ik de tekst goed en komen de antwoorden vanzelf, alles staat in pirncipe in de tekst je moet het allen op de goede manier eruithalen!En Voor het samenvatten kun je de hoofdgedachte als inleiding gebruiken dan heb je een beter lopend verhaal!

Oscarlover

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Tiendeveen

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:58

De samenvating, zie ik eerlijk niet zo'n probleem in.
als je goed de opdracht leest kan er eigenlijk niks mis gaan, een beetje spelling.
Maar als je goed de opdracht leest, en alles erin zet wat erin moet komt het wel goed.

Even een vraagje, moet je op de tl ook een betoog kennen, en zal iemand me eraan kunnen herrineren wat dat ook al weer is????

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:35

of je een betoog moet kennen weet ik niet, maar een betoog is een tekst waarin de schrijver je duidelijk probeert (met argumenten) te overtuigen van zijn mening en tegenargumenten (als hij deze al noemt) ontkracht of afzwakt...

Oscarlover

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Tiendeveen

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:52

Okee Knipoog

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:36

mijn leraar heeft echt een HELE goede tip gegeven voor de samenvatting. bij mij gaat het samenvatten nu echt niet mis...
je krijgt dus die aanwijzigingen..ik neem ff als voorbeeld de aanwijzigingen van 2004:
uit je samenvatting moet duidelijk worden:
- welke omslag in het denken over privacy zich heeft voorgedaan na "11 september";
- welke kanttekeningen naar aanleiding van dit veranderde denken worden gemaakt;
- welke historische verklaring voor deze omslag te geven is;
- welke gevolgen de beperking van privacy kan hebben.

van deze aanwijzigingen maak je vragen, dus:
- welke omslag in het denken over privacy heeft zich voorgedaan na "11 september"?
- welke kanttekeningen worden er naar aanleiding van dit veranderde denken gemaakt?
- welke historische verklaring is er voor deze omslag te geven?
- welke gevolgen kunnen de beperking van privacy hebben?

nadat je de tekst al een keer hebt doorgelezen, ga je hem weer doorlezen en je geeft antwoorden op de vragen. de antwoorden staan precies in dezelfde volgorde in de tekst als de vragen.
als je de vragen beantwoord hebt, ga je beginnen met het schrijven van de samenvatting. en dan begin je gewoon met:
De omslag die zich heeft voorgedaan in het denken over privacy is...blablabla...

De kanttekeningen die er worden gemaakt naar aanleiding van dit veranderde denken zijn...blablabla...

enz enz.
dan nog op het aantal woorden letten en je spelling..dan kan het amper mis gaan.
ik vind dit echt een hele gemakkelijke en goede methode, want als je de vragen zo (goed) beantwoord dan moet een voldoende te halen zijn Knipoog

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:09

Ik zie niet in wat je verandert aan de opdrachten...? alleen een vraagteken erachter?

Ik heb geloof ik wel echt wat aan jullie tips gehad tot nu toe, het gaat steeds ietsje beter!

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:47

jaah gewoon vragen van maken, dan is het makkelijker om er op te antwoorden. en die vragen en die antwoorden is ook echt het enige wat je hoeft te verwerken in je samenvatting.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Nederlands tekstverklaren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:53

Ik had een samenvatting geoefent... had 9 van de 21 punten Nagelbijten / Gniffelen
toch totaal ongeveer een 5...
Misschien kan je het zo regelen met je Ne-leraar dat je een samenvatting van vorig jaar maakt, die bij hem inlevert en dan kijkt hij hem na en bespreekt hem met je?
Ik doe dat namelijk ook...