MER-Recht/ HBO-recht studenten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

MER-Recht/ HBO-recht studenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:02

Hoihoi,

Zelf doe ik de opleiding MER, aan de NHL te Leeuwarden. (Friesland) en dan de richting recht, ben nu 3e-jaars. Moet nog wel enkele 2e jaars vakken afronden

Ik vroeg me af of hier nog meer mer studenten zijn.

Groetjes Rixt (passival)

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:39

Yep ik ben 3e jaars HBO-Rechten in Den Bosch bijna klaar met mijn stage. Heb tot nu toe alles gehaald en ga straks een half jaar alle vakken afronden. Het 4e jaar zijn er geen vakken meer maar een Minor en dan afstuderen (beide een half jaar).

Bij ons zijn de eisen vrij strak bij jullie ook? Op de MER in den Bosch hoef je maar 40 studiepunten te halen aan het einde van de 1e!!

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:56

Ik heb besloten na mijn huidige opleiding (Commerciele economie 3e jaars) rechten te gaan studeren. Ik moet me nog wel een beetje gaan orienteren waar en hoe en wat, maar het lijkt me heel erg leuk en interessant. Wel op universitair niveau.

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:32

Ja ik ben nu ook bijna klaar met mn stage. Volgens mij hebben wij in het vierde jaar wel nog vakken. eerste half jaar van 4e jaar les en 2e helft afstuderen geloof ik maar ik weet niet echt hoe je bij ons moet afstuderen. Wij zijn de eerste lichting van deze richting binnen de MER.

HBO-rechten bestaat toch ook nog niet zo lang? Ga je hierna ook rechten aan de universiteit studeren? ik denk het wel. Ik geloof dat je dat dan in 2,5 jaar kunt afronden (met executoriale titel)
Dan kun je Nederlands recht doen toch???

weten jullie ook al een beetje wat je dan met de rechtenopleiding wilt gaan doen??

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:25

Hbo rechten bestaat nu 4 jaar. In juli van dit jaar studeren de eerste mensen af. Ik ben dus echt de 2e lichting en dat is soms best spannend. Heb op zich wel goede verwachtingen. Er zijn honderden mensen met MER of SJD en dat lijkt er een beetje op. Die hebben ook genoeg banen.

Ik wil hierna NL recht gaan doen. Dat kan ik in 1 of 1.5. jaar afronden (met mr. titel) voor civiel effect is het wel wat langer. Je moet dan wel in je Minor (1e helft van je laatste jaar) een premaster doen. Dat is een soort schakelmodule. Afhankelijk van de universiteit kan je dan na 0.5 jaar of zelfs meteen instomen in de master naar keuze (niet alles trouwens).

De route voor hbo-rechten is wat korter dan voor de mer. Maar ik kijk eerst wel eens hoe mijn premaster gaat verlopen.

Heb nu zelfs al een baan als juridisch medewerker! Dus denk dat het wel goed gaat komen.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:08

Ik ben 4ejaars MER en begin na de tentamens (over een week) met afstuderen. Tijdens mijn afstuderen ga ik vast strafrecht volgen aan de uni van Nijmegen en daarna ga ik nog in 2 jaar rechten erachter aan plakken (met civiel effect!!). Wij zijn de laatste stroming MER die dat kunnen in Nijmegen daarna wordt het helemaal opgeheven. Het zou in sept. 2006 al opgeheven worden, maar voor ons en onze school is een uitzondering gemaakt (wel op basis van voorwaarden). Dus ik heb mazzel. Anders kan je inderdaad nog als afgestudeerde MER-er in Groningen terecht voor 2,5 jaar (met civiel effect). De rest is zonder civiel effect (áls het al kan), alleen bij Maastricht is me het wel/niet civiel effect niet helemaal duidelijk, maar zij hebben wel een toelatingstoets!

De route voor hbo-rechten zal ook verlengd worden. Zeker in Nijmegen gaan ze alles omgooien.

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:07

hoezo zal de route verlengd worden? Ik dacht juist dat ze het zouden veranderen omdat je met HBO-rechten al veel leert waardoor je rechten aan de universiteit juist sneller kunt afronden?

@ Manzano, welke richting doe jij binnen de MER? wat moet je doen met afstuderen? soort van stagelopen?

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:54

Bij ons heb je geen echte richtingen, maar ga me vooral richten op de juridische vakken qua keuzevakken (is maar voor weinig studiepunten, dus stelt weinig voor). Voor afstuderen moet je een opdracht doen voor een bedrijf. Het is dus niet stage lopen in de zin van meewerken ofzo.
Voor de MER gaan ze veelal het rechten aan de uni afschaffen of het is zonder civiel effect en voor het HBO Recht moet je in de toekomst waarschijnlijk al specifieke vakken gaan volgen tijdens je HBO om toegelaten te worden op de uni. Daarnaast zal de 2 jaar (in groningen al 2,5 jaar) veelal wat langer worden omdat men het niveau van het HBO gewoon niet goed genoeg vind (orde van advocaten ligt nogal dwars). Het liefst zouden ze de doorstroom helemaal afschaffen....

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:43

Ze gaan voor hbo-rechten juist speciale trajecten aanbieden op verschillende universiteiten! Je kunt dan zeer snel doorstromen met civiel effect. Er is natuurlijk ook wel een behoorlijk verschilt tussen MER en HBO-rechten.

Op dit moment moet je een premaster doen tijdens het laatste jaar van het hbo (half jaar op de universiteit). Je kunt dan na het hbo in 1.5 of 2 jaar doorstromen.

Het afschaffen gaat om doorstromen met een P. Dat loopt heel vaak mis. En de orde ligt dwars omdat andere niet-juridische opleidingen ook van de master zouden kunnen profiteren. In theorie is het dan mogelijk om met een bachelor natuurkunde, een master rechten te halen. Dat willen ze voorkomen. Het onderzoek is afgerond en ligt op dit moment bij de ministeries. Die moeten het advies goedkeuren.

Het advies (met goedkeuring van de Orde en Raad vdR) civiel effect si mogelijk 1: wo bachelor en master 2: hbo bachelor en wo master je moet dan voor instroom in de master 90 ects op academisch niveau hebben gehaald. 30 punten haal je door de premaster. En de overige punten haal je met losse vakken of met je eindscriptie op het hbo. Let wel dit is alleen voor hbo-rechten. Voor andere opleidingen zoals MER en SJD zijn ze nog aan het kijken. Daarvoor is de route dus langer.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:46

Nou dat is dus een heel ander verhaal Flower. Ik weet niet niet waar je dat vandaan hebt, maar ik heb zeer intensief contact gehad op dit moment met de directie van mijn opleiding en die van de uni van Nijmegen........ Wat betreft de doorstroming na HBO recht wordt dus voor Nijmegen sowieso langer.
Het is sowieso niet mogelijk om het 2 jarig traject te doen vanuit natuurkunde ofzo. Dat is echt onzin!!!!! De orde van advocaten wil sowieso geen mensen die vanuit het HBO komen (tenzij ze gewoon 4 jaar rechten hebben gedaan!).

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:24

Nee ik bedoel niet dat traject. Maar het is mogelijk om met een wo bachelor iedere wo master te halen. Dat bedoel ik met het natuurkunde verhaal. In de wet is vastgelegd dat studenten zelf een master mogen kiezen (universitaire studente dan!)

En jij hebt het alleen over nijmegen. Mijn school heeft contacten met verschillende universiteiten in het Zuiden. Ze zijn nog in onderhandeling met nijmegen maar met tilburg en maastricht zijn er al doorstroomtrajecten met civiel effect. Die verschillen van 1, 1.5 en 2 jaar. Wel moet je bij alle scholen een minor/premaster doen tijdens je hbo. Op onze school kan je dus kiezen om tijdens je hbo al naar de universiteit te gaan in het laatste jaar.

De orde wacht de regels af maar staat positief tegenover hbo studenten die een master hebben en civiele effect (krijg je ook niet zomaar).

Je kunt de MER ook niet op alle punten vergelijken met HBO-rechten.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:25

Ik heb ook contact gehad met Nijmegen. En ze hebben voor de MER inderdaad een apart traject. Maar voor hbo-rechten is dat er nog niet. Daar komt nu ook een ander traject voor. Dat zal gedeeltelijk hetzelfde zijn als voor mer studenten.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:29

Weet ik, maar heb laatst een zeer lang gesprek gehad en dat ging met name over HBO recht (was de directeur van HBO recht).
Maastricht is momenteel 2 jaar en Tilburg is bij mij onbekend. Groningen is 2,5 jaar. Nijmegen 2 jaar. Utrecht is niet mogelijk. Amsterdam ook 2 jaar.
Punt is alleen dat de eisen strikter gaan worden voor alle hbo-ers die gaan doorstromen. Vanuit de orde van advocaten is zeer duidelijk aangegeven dat ze geen HBO-ers willen. Nu is dan wel ingestemd met de mogelijkheid van een schakeltraject, maar momenteel is er dan wel weer sprake van dat de eisen strenger zullen gaan worden. Dat is wellicht nog niet volgend jaar. In onderwijssystemen moet je dan denken aan termijnen van 2 a 3 jaar ofzo.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:30

flowerxxx schreef:
Ik heb ook contact gehad met Nijmegen. En ze hebben voor de MER inderdaad een apart traject. Maar voor hbo-rechten is dat er nog niet. Daar komt nu ook een ander traject voor. Dat zal gedeeltelijk hetzelfde zijn als voor mer studenten.

Dat is dus wederom niet waar. Per sept. 2006 is het traject voor MER studenten afgeschaft en worden voor datzelfde (!!) traject alleen HBO Recht studenten aangenomen.

Gelukkig val ik in een tussenregeling die tussen de HAN en de uni is gesteld en kan ik nog wel in sept. beginnen.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:41

Ow okey tegen mij hadden ze wel verteld dat het het 2 trajecten waren maar dat ze wel veel op elkaar leken. Misschien bedoelen ze dat jullie nog de laatste lichting waren en dat het daarna stopte. Ze gingen het MER traject trouwens wel iets aanpassen omdat het niet precies op HBO-Rechten aansluit. Volgens mij zijn de grote lijnen wel hetzelfde.

Wel raar trouwens dat je als MER student straks niet meer daar heen kunt. Dat is de bedoeling toch? Gelukkig dat jij nog net kunt beginnen.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:46

Tja ze hebben vrij plotseling besloten om het hele traject op te heffen. Ontzettend belachelijk vooral omdat mijn school (de HAN) een contract met ze heeft lopen waarin staat dat het dus wel kan! De uni had zelfs niet eens mijn school op de hoogte gesteld Die hebben het bij toeval moeten horen van een student. En vervolgens wilden ze niks afspreken voor een gesprek. Wat dat betreft was het echt slecht geregeld. Daarna heb ik nog 10x te horen gekregen dat het wel, toch niet, toch wel, toch niet etc kon voor mij. Nu heb ik het zwart op wit op papier dat het wel kan, maar wel met bepaalde aanvullende eisen.

Wat betreft hbo recht....dat bestaat nog niet zo lang. De eerste lichting studeert dit jaar af. In feite loopt er dus nog nergens een traject voor hborecht. Het traject in Nijmegen gaat dus in feite om van MER naar HBO-R.

Voor MER studenten is bijna nergens meer een mogelijkheid. In groningen wel, en in maastricht. In rotterdam kan het ook, maar dan zonder civiel effect.
Verder heeft de uni in Utrecht wel een mogelijkheid, maar dat is alleen voor studenten van hogeschool utrecht. Daar heb je als andere MER student dus niks aan.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:25

Ik vind dat ze in ieder geval voor de mensen die nu op de MER zitten het traject in stand moeten laten. Nieuwe studenten weten dan waar ze aan beginnen als ze voor MER kiezen. Maar mensen die de opleiding nu al doen hebben al die tijd de verwachting gehad dat rechten op de uni mogelijk was.

Ook slecht geregeld dat ze het via studenten moeten horen!

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Re: MER-Recht/ HBO-recht studenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:59

Ik doe ook MER op inholland in diemen.
Ik ben nu 2ejaars. Volgende week weer tentamens, had allang moeten beginnen met leren maar het komt er steeds niet van...

(En bokt helpt ook niet erg )

Ammy

Berichten: 287
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Stadskanaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:14

Ik ben inmiddels derde jaar MER student aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor mij bestaat ook de mogelijkheid om door te studeren aan de RUG. Ik denk ook dat ik dat ga doen.

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:18

Ja in groningen blijft die mogelijkheid dus wel bestaan. Tenminste voorzover ik weet wel. Bij ons op de opleiding wordt vaak gezegd dat de opleiding MER-recht ongeveer overeenkomt met de opleiding HBO-rechten.

Je kunt het niet helemaal vergelijken, maar het verschil is minimaal... toch? een verschil dat er is is misschien dat je op demer nog een economie-vak erbij hebt en op hbo-rechten een recht vak erbij.

@ manzano, wat je zegt over de orde is niet helemaal waar. Mijn ik heb hier in Friesland nog niks gehoord over dat ze hier geen HBO-ers willen. Als je advocaat wilt worden, heb je toch een universitaire diploma nodig, dan maakt het toch niet uit op wat voor manier je die haalt?

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:36

jawel, het probleem speelt trouwens landelijk en er loopt bij het ministerie ook een discussie over. Die loopt nog steeds (in combi met de orde). Ze willen mensen die via het HBO (ongeacht welke HBO opleiding) hun master halen uitsluiten voor het civiel effect (is in R'dam al zo bijvoorbeeld).

Wat houdt MER-recht in? Ik dacht dat het een afstudeerrichting was? Dus alleen in het laatste jaar meer rechten. Zo is het bij ons. Dus dan is het nog best een groot verschil. Wij krijgen bijv. geen strafrecht ofzo. Uiteindelijk zal het ook weinig uitmaken. Voor je toelating kijken ze daar niet naar. Dan heb je gewoon MER gedaan, punt. Verder maken ze geen onderscheidt.

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 15:40

Bij ons kun je na het 1e jaar kiezen voor mer-recht. Je hebt dus dan 3 jaar nog mer-recht opleiding. Welke vakken we nog allemaal krijgen weet ik niet maar tot nu toe bijan alleen mar rechtvakken. Volgens mij moet ik gaan, er is zo tentamen in dit lokaal (lekker on-topic)

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:42

Hmm apart!! Dan is er weinig MER meer aan.

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 18:21

hoe bedoel je? De opleiding is management economie en RECHT, je kunt dan kiezenvoor de richting management/economie of recht. Ik heb gekozen voor recht, volgens mij is het nogs teeds een mer-opleiding

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:33

Ik doe ook MER, ook aan de NHL maar dan de management variant!