van Theoretisch naar Havo.. goed idee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

van Theoretisch naar Havo.. goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:25

ik zit nu in het examen jaar van het vmbo-theoretisch, maar ik weet echt niet wat ik wil worden of doen, maar als ik moet kiezen zou ik de economische kant opgaan.. maar is doorleren naar de havo ook een idee? en daarna een Hbo opleiding doen? of valt dat tegen voor een vmbo'er

Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Re: van Theoretisch naar Havo.. goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:27

Zit in dezelfde situatie als jou
*volgt dit topic

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re: van Theoretisch naar Havo.. goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:30

Hoi hoi!!, ik doe zelf nu vwo, maar ik kon ook havo kiezen. mij werd verteld dat als je eerst havo doet en dan na het examen nog eens vwo gaat doen, dat dat niet vreselijjk moeilijk is , om dat het vwo maar iets moeilijker is, en met de havo opleiding, heb je alles iets minder uitgebreid gehad, en dus ken je overal de basis al van. Ik denk dat dit ook zo is van overgang van vmbo naar havo

suc6, en je moet je beslissing niet van dit forum af laten hangen

xx
sanne

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:30

Wat ik heb gezien toen ik in 4 havo zat dat de meeste vmbo'ers er veel moeite mee hadden...laten we zeggen, 80% heeft t niet gehaald (nu zijn wij ook een school met hele slechte begeleiding en die gasten hadden een instelling van 0,0 )
Ik denk dat het ook ligt aan de cijfers die je nu haalt..zijn t ruime voldoendes en geen magere zesjes? en je instelling telt natuurlijk mee! je moet je er echt 100% voor geven (dat moet iedereen in 4havo, tis een zwaar jaar..)
Dus, als je er echt de motivatie voor hebt en je nu geen moeite heb met het vmbo zal t best wel lukken succes met je keuze!

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: van Theoretisch naar Havo.. goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:35

Sanneh14 schreef:

suc6, en je moet je beslissing niet van dit forum af laten hangen

xx
sanne


nee, zeker niet! ik moet altijd nog zelf beslissen!!

SpikkelFire schreef:
Dus, als je er echt de motivatie voor hebt en je nu geen moeite heb met het vmbo zal t best wel lukken succes met je keuze!

ik heb geen moeite met het Vmbo en sta gemiddeld een 7.4 maar wiskunde sta ik een 5.5 dus ik weet niet of ik dat wel ga redden op de havo, als ik het al kies...

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:38

Ik zou dan voor het profiel cultuur en maatschappij kiezen. Hier zit alleen wiskunde A1 is dus het makkelijkste en dat sluit je af in de 4e en dat is niet echt moeilijk

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:16

ALTIJD DOEN!!! Als je door kunt gaan naar de havo moet je dit altijd proberen! Mocht het niet lukken kun je zo bij een MBO binnenstromen. Ik heb het helaas toen niet gedaan, daar heb ik wel spijt van gehad! Zit inmiddels wel op het HBO, met natuurlijk veel meer ervaring, maar als je kunt leren en het ook zeker wilt --> doen!!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:43

Mijn pleegbroertje is na zijn examen vmbo-t doorgestroomd naar havo-4, en hij doet dit jaar eindexamen havo. Wel moest hij voor zijn vmbo slagen met alles minimaal een 7, en heeft hij in de zomervakantie extra wiskunde en Duits moeten doen. In 4 havo heeft hij het best heel zwaar gehad, maar nu gaat het super. De decaan was niet zo positief over de kans dat hij het zou redden, en ze hebben het bijna niet toegestaan, maar hij redt het toch maar eventjes Als je denkt dat je het aankan en je school wil je steunen zou ik er zeker voor gaan

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:52

Bij ons moet je overal een 6 vor staan om naar de havo te kunnen. Ik zou het zeker doen, aangezien er heel veel studies op zowel MBO- als HBO niveau zijn en je als HBO'er gewoon meer kans hebt op de arbeidsmarkt/beter verdient. Heb zelf geen ervaring met hoe moeilijk het is (doe zelf vwo), maar bij ons lukt het de meesten wel.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:04

Ik heb dit verleden jaar ook gedaan en ik raad het je niet aan!
Zeker niet een N profiel, dat is echt niet leuk meer
Ik wordt er helemaal gek van dat je ineens daar zoveel moet doen...ik ben ook totaal niet gemotiveert ofzo
Mocht je het wel doen, denk eerst heel goed na of je het aankan want het is echt zoo hard werken...
Niet leuk...

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:19

Ik ben vorig jaar geslaagd voor VMBO-t.
Omdat ik absoluut niet wist wat ik wou worden en omdat je meer kanten uit kan na de HAVO, ben ik doorgestroomd naar 4 HAVO.
Mijn leraren hebben mij gewaarschuwd dat de HAVO wel een heel verschil is met het VMBO. Maar ze zeiden dat ik het wel aan zou kunnen.
En tot nu toe gaat het prima! Ik haal zelfs hogere cijfers dan op het VMBO!
Dus ik kan het zeker aanraden. Als je verder wilt in de economie kun je denk ik het beste een C&M profiel kiezen. (Doe ik ook)
En dat is nou niet een van de moeilijkste profielen.

Wat je ook kan doen is eerst naar het MBO en daarna naar het HBO. Maar volgens mij duurt dat langer dan 2 jaartjes HAVO..

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Re: van Theoretisch naar Havo.. goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:52

Ligt eraan wat jou cijfers zijn. Maar anders altijd doen, je wordt er nooit slechter van.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:47

ik heb afgelopen zomer examen gedaan op de mavo en zit nu op de havo... ik ben nooit een ster geweest in engels nu nog niet maar verder valt het me heel erg mee.. het verschil valt best mee (vind ik)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:15

Proberen kan altijd als je gemotiveerd bent

Als je al weet wat voor opleiding je zou willen doen, kun je ook kiezen om eerst de MBO-variant te doen en vervolgens de HBO-variant. Dan zul je het op het HBO wat gemakkelijker hebben.

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re: van Theoretisch naar Havo.. goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:00

je kan na het VMBO naar een ROC om 4/5 Havo in 1 jaar te doen.
is goed te doen als je gemotiveerd bent!

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:21

Gewoon doen! proberen kan altijd, je hebt niks te verliezen.

sabien

Berichten: 957
Geregistreerd: 27-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:26

DOEN!! Het is zonde als je die kans laat lopen. Ik heb het zelf ook gedaan, en was ook erg aan het twijfelen maar ben super blij dat ikhet toch gedaan heb. Ik vond het ook niet echt veel moeilijker hoor! En had voor sommige vakken zelfs hogere cijfers.

Marrke

Berichten: 3679
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:25

marleendv_88 schreef:
Zeker niet een N profiel, dat is echt niet leuk meer


Het is maar net waar je goed in bent Misschien is voor andere een N profiel makelijker dan een ander profiel omdat zij juis niet goed zijn in talen etc.

Als ik jou was zou ik (als je het volgens je decaan en leraren aan kunt en je er de goed motivatie voor hebt) het zeker gaan proberen! Je hebt er later altijd profijt van!

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:27

Ik doe nu ook havo na theoretisch te hebben gedaan.
En ik vind het niet moeilijker eigenlijk!
Haal betere cijfers zelfs...

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:52

Gewoon doen als je het kan
Ik zou dan wel gewoon havo doen op dezelfde school en niet naar een ROC om het in 2 jaar te doen, want dan zal je het wel zwaar krijgen denk ik.
Ik doe nu 5 havo en ga ook doorstromen naar vwo

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:04

Valt wel mee hoor:)
Ik doe volwassenenhavo en het is goed bij te benen hoor.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:50

Ik zou niet zomaar zegen DOEN. Kijk eerst eens wat realistisch is!!

Niet iedereen kan een overstap aan. Ik zou het alleen doen als:

*je op het vmbo alles goed aankunt
*hoge cijfers haalt (dus gemiddeld een 7.5 en voor alle vakken voldoende staat)
*je precies weet wat de eisen zijn om naar de havo te mogen
*je op het vmbo makkelijk leert en niet heel hard hoeft te werken om dingen te leren.

Mensen met alleen maar 6 jes of enkele onvoldoendes hebben weinig te zoeken om de havo. Dus wees eerlijk en vraag advies aan de decaan en je ouders. Kijk ook naar je eigen studeergedrag en resultaten. Met alleen maar motivatie kom je er niet. Je moet ook gewoon slim zijn en makkelijk kunnen leren.

Daarbij moet je vaak aan strengen eisen voldoen. Volgens mij wiskunde in je pakket (verplicht op de havo) en een extra taal. En daarnaast nog een bepaald gemiddelde.

Ik wilde zelf na de mavo ook naar de havo. Het volwassen onderwijs was totaal niets. Ik ben daar gelukkig niet begonnen. Een vriendin heeft dat wel gedaan en is na een half jaar gestopt. Met 16 tussen de volwassen mensen zitten en super zelfstandig werken(alles zelf regelen, alleen uitleg als je vragen hebt) is niet leuk hoor.

Ben mbo gaan doen en dat sluit veel beter aan op het hbo. Van alle mbo leerlingen heeft iedereen het 2e jaar gehaald. Van de havo leerlingen maar de helft (ik ben nu 3e jaars op het HBO)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:21

Een klasgenootje van mij (ik zit in 5VWO), komt vanaf het VMBO. Het is dus wel te doen.

Het is wel moeilijker, maar Havo is nu eenmaal moeilijker dan VMBO.