Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoogtes starten springen

 
Profiel   

Hoi hoi,

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste springwedstrijd gereden met mijn e-pony. Nu zijn de klassen van B, L ect veranderd naar de hoogte. Ik dacht dus dat ik dan 90cm zou moeten doen. Aangezien dat voorheen de hoogte van een B parcours voor e pony was. Alleen was dit parcours op tijd. Normaal is dit toch op rijstijl?

Ik snap dus niet helemaal hoe het nu zit en vroeg mij af of er iemand hier is die dat weet. De 80 cm voor e pony’s was namelijk wel op stijl. Maar de 80 voor d pony’s ook.

Bij sommige spring wedstrijden staat er bij 90 cm wel op rijstijl maar bij andere dus niet. Snap dan dus ook niet helemaal hoe het zit met winstpunten als je altijd in de klasse met rijstijl zou moeten starten maar het dus verschillende hoogtes zijn…

Ik hoor het in iedergeval graag als iemand weet hoe dit zit :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 20:29 



 
Profiel   

Ik zou op de site van de KNHS kijken of even bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 00:30 



 
Profiel   

Dit is afgelopen voorjaar allemaal veranderd; ze zijn toen van de oude B-L-M etc naar de hoogte-klassen gegaan. Je kunt nu met een E pony instromen in alle hoogtes van 30 cm t/m 90 cm (de oude B dus). T/m 70 cm moet het verplicht op stijl gereden worden om winstpunten te kunnen krijgen, vanaf 80 cm mag het ook op tijd zijn (al dan niet met barrage, of bijv 2 fasen). Het mag ook op stijl uitgeschreven worden voor klassen vanaf 80 cm en hoger, maar dat is dus niet meer verplicht.

Overigens is het wel zo dat de oude B hoogten, dus 80D en 90E op de kampioenschappen wel verplicht op stijl moeten worden verreden. Het is eigenlijk ook wel een beetje een loophole; ABC ponies moeten verplicht op stijl instromen, paarden moeten verplicht op stijl instromen, maar D en E ponies kunnen dat overslaan en direct op tijd starten in de 80 en 90 cm. Eerlijk gezegd denk ik dat ze dat komend voorjaar bij de nieuwe reglementswijzigingen gaan terugdraaien.

Ik hoop dat het duidelijk is zo, en zo niet dan zou ik je aanraden om het disciplinereglement springen eens te lezen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 09:33 



 
Profiel   

In aanvulling op bovenstaand bericht: ze gaan dit inderdaad per april 2023 weer veranderen; dan wordt het AB t/m 60 op stijl, C t/m 70 op stijl, DE t/m 80 op stijl. Dus eigenlijk terug naar de oude B altijd op stijl.

https://www.knhs.nl/nieuws/2022/verslag-springforum-7-november-2022/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen