Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

welke hulpteugels op manege's?

 
Profiel   

Ik vraag me af welke hulpteugels op manege's gebruikt worden en wat jullie mening als instructeur daarover is.Ik ben zelf instructeur op een manege.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 15:36 



 
Profiel   

Eigenlijk vind ik enkel een martingaal een hulpteugel die oké is. Heel misschien een gogue, als een paard zijn rug teveel weg drukt, maar liever niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 15:39 



 
Profiel   

Op de stal waar ik rij hebben de paarden die 'sterker of vlugger' zijn een Thiedemann om. Ik ben er geen fan van dus ik heb hem vaak los of op het minst strakke ringetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 15:52 



 
Profiel   

Earth schreef
Eigenlijk vind ik enkel een martingaal een hulpteugel die oké is. Heel misschien een gogue, als een paard zijn rug teveel weg drukt, maar liever niet.

Vind je een martingaal ok ja? Ik zie hem heel vaak te kort staan waardoor de paarden heel veel druk op de lagen krijgen zelfs bij normaal teugelgebruik.

Om op de OP te antwoorden: ik vind het lastig. Ik vind hulpteugels ok voor mensen die er handig in zijn maar vind het naar het paard niet eerlijk het hoofd naar beneden te werken als het dier voor de rest niet netjes gereden wordt. En over het algemeen vind ik manegeruiters niet uitblinken :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:01 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Earth schreef
Eigenlijk vind ik enkel een martingaal een hulpteugel die oké is. Heel misschien een gogue, als een paard zijn rug teveel weg drukt, maar liever niet.

Vind je een martingaal ok ja? Ik zie hem heel vaak te kort staan waardoor de paarden heel veel druk op de lagen krijgen zelfs bij normaal teugelgebruik.

Om op de OP te antwoorden: ik vind het lastig. Ik vind hulpteugels ok voor mensen die er handig in zijn maar vind het naar het paard niet eerlijk het hoofd naar beneden te werken als het dier voor de rest niet netjes gereden wordt. En over het algemeen vind ik manegeruiters niet uitblinken :=


Dat ligt er dus maar net aan hoe, als hij enkel inwerkt wanneer het paard het hoofd omhoog gooit is het prima. Maar als hij idd direct te kort zit dan is het niet ideaal nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:05 



 
Profiel   

Lastig. Ik ben ook van mening dat er het liefst niet (of zo min mogelijk) gebruik gemaakt moet worden van een hulpteugel, of dat nu om een manege of ander doeleinde gaat.


Laatst bijgewerkt door Floret op 27-01-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:09 



 
Profiel   

Ik heb op geen enkele manege waar ik les- of pensionklant was hulpteugels gezien, maar ik kom er inmiddels al een hele tijd niet meer dus de huidige stand van zaken ken ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:10 



 
Profiel   

Op de manege waar ik vroeger reed, werd hooguit bij een heel enkel paard een martingaal gebruikt. Verder niets. En dat was dan vooral omdat ze als giraffe de baan doorgingen, niet omdat ze "sterk" waren. Echt sterke paarden waren er ook niet. Als een paard zonder hulpteugel te sterk is voor de gemiddelde manegeruiter, hoort die daar imo gewoon niet thuis.

Ook op andere maneges waar ik ben geweest heb ik hooguit een enkele martingaal gezien eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:55 



 
Profiel   

Ik zie dat ze op mijn oude manege bijna alle paarden met martingaal hebben lopen, sommige met gogue en een enkeling met elastiek. Maar zoals ik het kan zien wel netjes qua gebruik en lengte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:58 



 
Profiel   

Vroeger hadden de vlugge paarden hier ook hulpteugels. Punt voor mij zou zijn dat er niets over word verteld, sterker nog ik had hulp van andere lesgenootjes nodig om het ding om te krijgen. Toen ik wist wat het deed heb ik ding niet eens omgedaan en ervan afgehaald tijdens mijn lessen Kwam verder geen commentaar op.
Vooral met beginners(Wat ik doen dus was) die niet weten wat het doet, dus 90% van de mangeklanten, gewoon niet omdoen. hulpteugels zijn nergens voor nodig en ik zal iedereen adviseren dingen anders op te lossen dat extra touwen, teugels eraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:07 



 
Profiel   

Er is een manege in Achterveld die vaak een elastiek gebruikte voor de ponies. Is nu 10 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, dus geen idee hoe het nu is. Maar ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:09 



 
Profiel   

Ik zie een martingaal echt niet zo helpen tegen het giraffe zijn.
Bij slecht rijden trekken ze de teugel compleet in een V en lopen nog als een giraffe met alleen dan ook nog een pijnlijke mond erbij.

Waar ik vroeger begonnen ben was er 1 pony met een hulpteugel, naam ben ik kwijt, die maak je boven aan het kopstuk vast, zodat ze niet ineens naar beneden kunnen snoeken en zo het ruitertje er vooraf af trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:10 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik zie een martingaal echt niet zo helpen tegen het giraffe zijn.
Bij slecht rijden trekken ze de teugel compleet in een V en lopen nog als een giraffe met alleen dan ook nog een pijnlijke mond erbij.

Waar ik vroeger begonnen ben was er 1 pony met een hulpteugel, naam ben ik kwijt, die maak je boven aan het kopstuk vast, zodat ze niet ineens naar beneden kunnen snoeken en zo het ruitertje er vooraf af trekken.

Dit is dus idd mijn probleem met de martingaal. Ik kan het echt geen vriendelijke hulpteugel vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:14 



 
Profiel   

Nja het voorkomt wel dat een minder handige ruiter helemaal de controle kwijtraakt wanneer een paard er vandoor peert, dus voor dat vind ik m wel fijn. Ik vind het eigenlijk een van de vriendelijkste hulpteugels, mits dus goed gebruikt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:24 



 
Profiel   

kamille schreef
Ik vraag me af welke hulpteugels op manege's gebruikt worden en wat jullie mening als instructeur daarover is.Ik ben zelf instructeur op een manege.


Nog nooit gezien tijdens de lessen vroeger. In het tijdperk waarin ik rijles had leerden we paardrijden, in balans zitten, zonder toeters en bellen, met een trens en een plat veelzijdigheidszadel waarmee we ook het bos ingingen. Een gedegen basis, en trekken werd niet getolereerd.
Als hulpteugels nodig zijn om een paard in bedwang te moeten houden tijdens de lessen dan past die ruiter niet op het paard, of is nog niet toe aan het niveau van het paard. Een gevoelig paard met een tikje nerveuze ruiter die het dier nog niet kent kan al een wisselwerking geven. Privéles kan dan soms wonderen doen.
Niet aan beginnen is mijn mening; zorg dat paard en ruiter bij elkaar passen, of gaan leren bij elkaar te passen wat niveau betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:28 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
kamille schreef
Ik vraag me af welke hulpteugels op manege's gebruikt worden en wat jullie mening als instructeur daarover is.Ik ben zelf instructeur op een manege.


Nog nooit gezien tijdens de lessen vroeger. In het tijdperk waarin ik rijles had leerden we paardrijden, in balans zitten, zonder toeters en bellen, met een trens en een plat veelzijdigheidszadel waarmee we ook het bos ingingen. Een gedegen basis, en trekken werd niet getolereerd.
Als hulpteugels nodig zijn om een paard in bedwang te moeten houden tijdens de lessen dan past die ruiter niet op het paard, of is nog niet toe aan het niveau van het paard. Een gevoelig paard met een tikje nerveuze ruiter die het dier nog niet kent kan al een wisselwerking geven. Privéles kan dan soms wonderen doen.
Niet aan beginnen is mijn mening; zorg dat paard en ruiter bij elkaar passen, of gaan leren bij elkaar te passen wat niveau betreft.


Tja als je in LA La land woont is dat misschien de perfecte wereld, maar soms kun je het niet altijd passen krijgen en heb je ruiters bij een niet passend paard. En eerlijk, ik vond het altijd lachen als mijn favoriete pony er vandoor ging :P En bij ons werd er al redleijk gelet op wie er bij welke pony paste, maar dat kon nooit perfect. Plus je hebt ook ruiters met een chronisch gemis aan ruitergevoel, dus dan krijg je de combinatie nooit passend :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:32 



 
Profiel   

Earth schreef
Nja het voorkomt wel dat een minder handige ruiter helemaal de controle kwijtraakt wanneer een paard er vandoor peert, dus voor dat vind ik m wel fijn. Ik vind het eigenlijk een van de vriendelijkste hulpteugels, mits dus goed gebruikt :)

Maar moet je die minder handige ruiter wel op een paard zetten, waarvan je weet dat die er vandoor gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:33 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Earth schreef
Nja het voorkomt wel dat een minder handige ruiter helemaal de controle kwijtraakt wanneer een paard er vandoor peert, dus voor dat vind ik m wel fijn. Ik vind het eigenlijk een van de vriendelijkste hulpteugels, mits dus goed gebruikt :)

Maar moet je die minder handige ruiter wel op een paard zetten, waarvan je weet dat die er vandoor gaat?


Tja natuurlijk niet, maar als er eentje gaat, gaan er soms wel meerdere he.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:38 



 
Profiel   

Er vandoor gaan in een manege is echt geen ramp, en doen een paar rondjes, of soms maar 1 en dan is het wel weer klaar, zelfde voor buiten, ze blijven niet rennen (dat doen ze juist als je aan de teugels gaat hangen) Dan moet je gewoon leren de ruiters kalm te houden en instructie geven om zich vast te houden aan manen of zadel, zodat ze niet vallen Hard gaan is in de meeste omstandigheden opzichzelf niet gevaarlijk

Martingaal is als enige acceptabel, want die zorgt dat bij te hoge handen het bit evengoed op de normale plek inwerkt
Het doel is om de ruiter te leren rijden, dat gaat niet met hulpteugels
Verder horen ruiters tenminste 10 lessen aan de longe zonder teugels in handen te krijgen om een onafhankelijke zit te ontwikkelen zodat ze zich niet in evenwicht gaan houden of op gaan trekken bij het lichtrijden, aan de teugels

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:43 



 
Profiel   

Earth schreef
Tja als je in LA La land woont is dat misschien de perfecte wereld, maar soms kun je het niet altijd passen krijgen en heb je ruiters bij een niet passend paard. En eerlijk, ik vond het altijd lachen als mijn favoriete pony er vandoor ging :P En bij ons werd er al redleijk gelet op wie er bij welke pony paste, maar dat kon nooit perfect. Plus je hebt ook ruiters met een chronisch gemis aan ruitergevoel, dus dan krijg je de combinatie nooit passend :P


Leuk toch altijd weer dat geleuter over perfect... :roll: :=

En je zegt het zelf al; iemand die lacht als een ondeugende pony ervan door schiet is laconiek genoeg erop te blijven rijden, maar dat hoeft toch niets met hulpteugels te maken te hebben? Dat is simpelweg gebrek aan rijkunst en communicatie. ik reed vroeger ook op een pony waar niemand op wilde maar ik vond het een leuke pony.

Ruiters die geen 'ruiter'gevoel hebben zet je op een paard dat zich niet zal storen aan een minder ervaren ruiter.
Leer rijden, en als iemand het leuk vindt maar geen gevoel ervoor heeft dan hoeft het paard zich toch niet te laten 'aanpassen'. Het is idioot om een te pittig paard dan maar een hulpteugel om te doen omdat de ruiter er niks van bakt of met de armen zwabbert. Net als een erg goede ruiter een veel te flegmatiek paard saai en hard werken zal vinden. Is niet verkeerd, maar is niet leuk rijden. Een beetje goede manege zorgt inderdaad dat de combi een beetje bij elkaar past.

Gewoon geen hulpstukken. Net wat Lusitana schrijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 18:11 



 
Profiel   

Toen ik vroeger nog op een manege reed, kreeg je hooguit een martingaal als 'hulpmiddel', maar of dat echt wat toevoegde... Mijn voorkeur is gewoon helemaal geen hulpteugels en dat maneges geen handelspony's en -paarden aanschaffen, maar gewoon gezonde dieren zonder lichamelijk ongemak, waar echt les vanuit de basis op wordt gegeven en niet een uur lang klakkeloos achter elkaar hobbelen. Een gezond dier, goed les en je hoeft geen giraffe of wat ook te hebben. 'Drukke' paarden en pony's zullen een reden hebben dat ze zo druk zijn, daar moet de oorzaak van achterhaald worden (lichamelijk ongemak dier, slechte hulpen/houding ruiter of niet echt goede instructie, niet goed passend tuig, etc.) en geen symptoombestrijding met hulpteugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 18:18 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Er is een manege in Achterveld die vaak een elastiek gebruikte voor de ponies. Is nu 10 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, dus geen idee hoe het nu is. Maar ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden eigenlijk.


Dat klopt, daar liepen de kleine pony's allemaal met elastiek of stootteugel. Puur om het de kleine kindjes gemakkelijk te maken. De manege is ondertussen geen lid meer van de FNRS en volgens mij niet eens echt een manege meer maar dat weet ik niet zeker. Ik kom er alleen voor keuringen van het NSvT. Ik woon op loopafstand.

Ik heb daar ook een tijdje gereden maar omdat ik F12 reed mocht ik natuurlijk geen hulpteugels meer gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 18:20 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Er vandoor gaan in een manege is echt geen ramp, en doen een paar rondjes, of soms maar 1 en dan is het wel weer klaar, zelfde voor buiten, ze blijven niet rennen (dat doen ze juist als je aan de teugels gaat hangen) Dan moet je gewoon leren de ruiters kalm te houden en instructie geven om zich vast te houden aan manen of zadel, zodat ze niet vallen Hard gaan is in de meeste omstandigheden opzichzelf niet gevaarlijk

Meestal wel ja. Maar heb ook wel meegemaakt dat ze elkaar aansteken. Vooral als ze door de weersomstandigheden (sneeuw) buiten hun energie niet kwijt konden, wilden ze dat weleens in de les doen. De les werd dan gestaakt.
Ook meegemaakt dat ze op buitenrit er met z'n allen vandoor gingen en pas bij het hek (was een omheind natuurgebied) stopten. Daar deden ze nog geen 10 minuten over, terwijl dat normaal een uur rijden is :=
Maar goed, dat is gelukkig zeldzaam :)

In de 10 jaar dat ik daar reed, is er niemand echt gewond geraakt (ja, 1x op de poetsplaats), hooguit wat blauwe plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 19:14 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Toen ik vroeger nog op een manege reed, kreeg je hooguit een martingaal als 'hulpmiddel', maar of dat echt wat toevoegde... Mijn voorkeur is gewoon helemaal geen hulpteugels en dat maneges geen handelspony's en -paarden aanschaffen, maar gewoon gezonde dieren zonder lichamelijk ongemak, waar echt les vanuit de basis op wordt gegeven en niet een uur lang klakkeloos achter elkaar hobbelen. Een gezond dier, goed les en je hoeft geen giraffe of wat ook te hebben. 'Drukke' paarden en pony's zullen een reden hebben dat ze zo druk zijn, daar moet de oorzaak van achterhaald worden (lichamelijk ongemak dier, slechte hulpen/houding ruiter of niet echt goede instructie, niet goed passend tuig, etc.) en geen symptoombestrijding met hulpteugels.

De martingaal komt alleen in werking als de ruiter de handen te hoog houdt of het paard het hoofd hoog en zorgt dat het bit op de lagen in blijft werken ipv naar de kiezen te gaan Het is geen dwangmiddel en doet de meeste tijd gewoon niets dat is precies de bedoeling
En inderdaad is de basis gewoon goede geschikte paarden die niet overwerkt worden Als ze ook nog een paar uur per dag de wei in kunnen, kunnen ze daar ook overtollige energie kwijt, dan voorkom je al veel problemen
De ruiters moeten ook leren energie in goede banen te leiden als dat nodig is en dat is VOORWAARTS en niet door aan de teugels te gaan hangen al of niet met hulpteugels die een en ander nog veel krachtiger in laten werken, wat de natuurlijke reactie is
Je hebt meer aan goede instructie dan een in een krulletje gedwongen paard
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 21:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen