Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 33 van de 165 [ 4119 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 165  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wedstrijden kletstopic 2023

 
Profiel   

Nimber schreef
Nog even een edit; het uitbellen omdat er grof gereden wordt mag dus niet zomaar. Je moet er echt een rapportage voor op gaan maken. Omdat je dus ook een getuige moet opschrijven zou je in zo’n geval je ring dus stil moeten leggen voor de rapportage.Voordat de getuigen dus weg zijn.
Vandaar dus dat het echt wel heel heftig moet zijn voor je als jury gaat bellen. Daarom is het echt goed dat er nu toezichthouders zijn die mogen wel aanspreken zonder er direct een zaak van gemaakt hoeft te worden.


En dan vergeten we nog dat er bijna nooit een federatie vertegenwoordiger aanwezig is en je als jury al deze rollen moet nemen.

Ik heb ook nog nooit een proef beëindigd om wreedheid, maar ben weleens de proef stil gelegd, de ruiter net wat te hard aangesproken/gewaarschuwd op de manier van rijden.

Net hard genoeg dat omstanders ook konden horen dat ik het echt niet kon waarderen en dat de ruiter mooi voor l*l stond.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:43 



 
Profiel   

Duidelijke uitleg Kim, dank je wel.
Geeft maar weer aan dat ingrijpen soms makkelijker gezegd dan gedaan is (anders dan op de protocol en in de punten meenemen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:25 



 
Profiel   

Wat een duidelijke uitleg, dankjewel!

Dat verklaard inderdaad waarom deze combinatie niet uitgebelt is.
Om er een hele zaak van te maken gaat dan wel wat ver..

We hadden we een ringmeester/jurylid/toezichthouder maar die zei er ook niks van, dat had haar dan wel gesierd als ze dat wel gedaan had. Vooral toen ze nog een we proef in ging met een leeg paard had ze misschien subtiel kunnen aangeven, "weet je het zeker? Hij is wel echt moe he"
Bijvoorbeeld..

Nouja de persoon in kwestie had iedergeval een zwaar protocol, dus daar ben ik blij mee en het ia voor mij nu een stuk duidelijker waarom ze niet uigebelt is, dus dankjewel!

Laten we het dan nu vooral weer gezellig houden haha! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:49 



 
Profiel   

Een ringmeester hoeft geen toezichthouder te zijn hé? Een ringmeester kan wat zeggen, maar is een vrijwilliger vanuit de vereniging. Toezichthouder is echt in functie vanuit de knhs en mag dus ook ingrijpen. Dus dat zijn echr 2 losse functies. Alleen is het erg lastig om Toezichthouders te krijgen, moeten al juryleden zijn en dan een x aantal uur alleen losrijden controleren waar ze niet allemaal op zitten te wachten. Als er al jury's zijn die er tijd voor hebben en niet vol zitten met echt jureren. Bij ons heb je dus altijd al een aparte ringmeester en toezichthouder, omdat die functies niet samen kunnen. Ringmeester is te vaak weg bij losrijdbaan.

Wij hebben bijvoorbeeld bij wedstrijden altijd een ringmeester en die heeft wel eens wat gezegd van wreedheid bij een ruiter, maar kan er zelf niks mee. Bij kampioenschappen is het doorgegeven aan jurylid, maar die kon weinig doen omdat zij het zelf niet gezien hadden. Dat was bijna nog erger, iedereen had last van die combinatie tijdens het losrijden. Zo grof dat anderen ervan over de zeik raakten en er meerdere malen wat van gezegd werd. Maar in de proef was het niet zo wreed dus jury geen idee. Dat was nog voor de toezichthouders dus ook geen official bij losrijden.

Nu zou ik wel voorstander zijn van gewoon standaard neusriemen controleren bijvoorbeeld. Nu heb je een toezichthouder, maar alsnog wordt er hier in de buurt niet gecontroleerd. Op Nk wel, ook bitten controle, en dat vond ik wel echt een goede als je het hebt over welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:26 



 
Profiel   

Nadiine volgens mij is t nog gezellig hoor maar het is juist wel eens interessant om te weten waarom er niet iets mee gedaan word.
Als ruiter is het ook echt wel eens goed om t reglement eens door te nemen.

PSvanLot dat is inderdaad ook een goede.

Net voor Corona heb ik nog 2 weken in Florida gewerkt als groom. Daar is standaard voor aanvang van de proef, neusriem, bitten en zweep controle ongeacht welke klasse. En na de proef controle op bloed bij je spoor of bit.
Maar; daar betaal je zo 50 dollar of meer inschrijfgeld voor je proef vanwege alle officials die ermee bemoeid zijn. Momenteel hebben wij een Australische wedstrijdruiter op stal en daar gaat het ook zo maar zijn de wedstrijden ook haast niet te betalen.

Ik ben absoluut voor toezichthouders alleen is het geen functie voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:18 



 
Profiel   

Ik heb ook ooit een keer zoiets meegemaakt inderdaad. Die ruiter was al grof in de losrijbak waardoor iedereen al de handen vol had aan hun paard maar dat was meneer nog niet genoeg. Vervolgens ging hij naar buiten, achter de hal, en heeft dat dier daar ongenadig afgeslagen. Zo erg dat het grind tegen de hal spatte. Je kon gewoon letterlijk de zweepslagen horen. Alles en iedereen in de losrijbak was dan ook gelijk overstuur en meneer kwam daarna vrolijk weer naar binnen 8)7 Gelukkig hebben ze hem gelijk weggestuurd maar echt, dat vergeet ik nooit meer. Ik mag hopen dat die gast voor het leven geschorst is. Was in Uden bij Olympic

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 12:00 



 

Ik heb gisteren mijn paard ook een stevige tik verkocht in de 2e proef want ze schakelde mij gewoon mentaal uit. Ook na de proef wel even tegen haar gemopperd maar zeker niet fysiek geweest. Dat is ook gewoon nutteloos.

Maar goed er zit natuurlijk wel een verschil tussen een tik geven en afslaan. Al vind ik dat trekken ook steviger bestraft mag worden.

Weet iemand of er een plek is waar je wat achtergrond info over jurys kan vinden? Ik ben soms wel eens benieuwd hoe dat in elkaar steekt namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 12:57 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Ik heb gisteren mijn paard ook een stevige tik verkocht in de 2e proef want ze schakelde mij gewoon mentaal uit. Ook na de proef wel even tegen haar gemopperd maar zeker niet fysiek geweest. Dat is ook gewoon nutteloos.

Maar goed er zit natuurlijk wel een verschil tussen een tik geven en afslaan. Al vind ik dat trekken ook steviger bestraft mag worden.

Weet iemand of er een plek is waar je wat achtergrond info over jurys kan vinden? Ik ben soms wel eens benieuwd hoe dat in elkaar steekt namelijk.


Ligt er aan wat je over juryleden wilt weten denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 13:14 



 

Hun eigen achtergrond in de paarden wereld. Bijvoorbeeld wat ze zelf gereden hebben en in welke stroming ze zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 13:18 



 
Profiel   

Er zijn gewoon standaard regels wat een jurylid gereden moet hebben voordat deze een bepaalde klasse mag jureren, of iig mee mag doen aan de jurycursus. Dus wat ze minimaal gereden hebben, of ze hoger of vaker dat niveau gereden hebben is niet perse van belang voor het jureren, want ze krijgen er toch nog les in.
Het andere kan je alleen vinden als dat online te vinden is op de naam, dat is niet van belang voor het jureren en dus ook niet voor deelnemers := Ze volgen allemaal de jurycursus waar ze volgens knhs leren te jureren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 13:24 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Hun eigen achtergrond in de paarden wereld. Bijvoorbeeld wat ze zelf gereden hebben en in welke stroming ze zitten.


Dat kun je nergens terugvinden, zal ook met de privacywet te maken hebben. En wat bedoel je met welke stroming?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 13:28 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Hun eigen achtergrond in de paarden wereld. Bijvoorbeeld wat ze zelf gereden hebben en in welke stroming ze zitten.


Dat vind je op de KNHS site:
https://www.knhs.nl/officials/official- ... -dressuur/

En voor de afzonderlijke niveau's, bijvoorbeeld B/L
https://www.knhs.nl/officials/official- ... urylid-bl/
Wil je B t/m L2 jureren dan moet je minimaal M1 plus 1 WP hebben gereden.

Hoe hoger de rubriek waarin je jureert, hoe meer ook de ervaring mee gaat tellen. Als je bijvoorbeeld de Z rubriek wil jureren dan moet je minimaal ZZL zelf hebben gereden en nog een ruime ervaring t/m M als jurylid hebben.

Ik weet ook niet zo goed wat je precies bedoelt met "stroming", maar als KNHS jurylid wordt je opgeleid volgens het ORUN principe, de Duits klassieke manier van rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 13:46 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik geen verschil tussen jury's merk qua "stroming", tot nu toe elke wedstrijd bij andere jury gereden en ze keken er allemaal best vergelijkbaar naar :? Ik vind wel dat sommige jury's verbeterpunten 3echt veel beter/duidelijker verwoorden dan andere, maar dat is meer kwestie van schrijfvaardigheid.

En elke keer als ik het idee heb dat er (te) streng gejureerd werd is dat idee weg zodra ik de filmpjes terug zie := iets met verschil tussen gevoel en beeld ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 13:58 



 

Thanks voor de links! Dat zocht ik idd.

En qua stroming heb ik het inderdaad over bijvoorbeeld Duits klassiek ed. Al is dat eigenlijk ook nietszeggend want iedereen interpreteert weer anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 14:06 



 
Profiel   

Wij hebben vanochtend heerlijk gereden! Miley was tijdens het knotten geschrokken van een kip ( :+ ) en had daar veel spanning van. Deze spanning kon ik pas tijdens het losrijden wegkrijgen.

Toen was het tijd voor onze eerste proef. Was de eerste keer dat we deze proef reden, wat is zo'n 20x60 bak ineens groot. Thuis heb ik nog niet eens een 20x40 bak dus dat was wel even wennen. Gelukkig op onze eigen club wel een 20x60 bak voor het oefenen.

Eerste proef was daardoor het nog niet helemaal. Mocht allemaal wat netter en op sommige stukken juist weer wat stoerder. Na een stukje uitleg en instructie mochten we de proef nog eens rijden i.p.v de volgende proef.

Dat ging al een stuk beter! Zaten echt hele fijne stukken in. Eerste proef hadden we 197,5 en de tweede proef 214,5.

Was dus een hele mooie oefenrondje vandaag. Nu lekker doortrainen voor het echte debuut. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 14:08 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Net hard genoeg dat omstanders ook konden horen dat ik het echt niet kon waarderen en dat de ruiter mooi voor l*l stond.

Net zoals bij paarden komt bij mensen informatie een stuk minder goed aan zodra er stress bij komt kijken, iemand bewust ‘goed voor l*l zetten’ zal hoogstwaarschijnlijk dus een stuk minder bereiken dan een oprecht gesprek met iemand voeren.


Mijn wedstrijd was ook niet super vandaag, Eva liep met losrijden fijn (ook tussen de proeven) maar was in de ring beide proeven hele stukken onbereikbaar. Dan loopt ze wel en nog best aardig ook, maar komen mijn hulpen nauwelijks aan, waardoor ik ze dan te groot moet maken en het is niet hoe ik de proef door wil rijden.
Dat werd vervolgens gecompleteerd met een paar nare opmerkingen van de jury, die had blijkbaar geen idee wat er gebeurde en waarom, maar het zo te lezen wel nodig vond mij een rotgevoel te geven.
Ben geloof ik voorlopig wel even klaar met wedstrijden, kom daar voor de lol, minste wat je als jury kan doen is de feedback op constructieve wijze opschrijven.
(Punten waren niet super, maar ook niet dramatisch met beide proeven rond de 175 en ook gewoon 7ens voor oefeningen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 16:23 



 
Profiel   

Oei roulette das niet fijn zeg :( maargoed jij kent je paard natuurlijk en de situatie, het lijkt me zeker niet makkelijk als jury om het altijd goed in te schatten. Als je dan de discussie hier boven leest verwacht men weer net van een jury dat er opmerkingen gegeven worden op de rijstijl ook..

babootje, beetje late reactie, maar ik merk idd ook dat ik doordat ik minder fijn en lenig ben ik sneller val en zwaardere ongelukken heb.. daarom voor nu heel erg blij met lieve Hiro die geen pas verkeerd zet.

roosje wow wat een super (oefen)debuut zeg! Mooie punten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:04 



 
Profiel   

Ik ga ook aan op de opmerking van PSvanLot dat ze een ruiter eens goed voor l*l kan zetten door een nare opmerking net zo luid te maken zodat omstanders het ook horen.

Is dat dan hoe je als jurylid wil communiceren richting een ruiter of amazone? Dat lijkt me niet toch? Vind het nogal denigrerend richting een deelnemer om het op deze manier te benaderen.

Bij het mennen merk ik vooral dat er weinig commentaar op de protocollen staat. Dat vind ik wel een gemis. Heb vaak wel video's zodat ik het zelf terug kan kijken :)

Van gisteren heb ik ook video's, vinden er mensen het interessant om dat te zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:15 



 
Profiel   

Roulette_ schreef
PSvanLot schreef
Net hard genoeg dat omstanders ook konden horen dat ik het echt niet kon waarderen en dat de ruiter mooi voor l*l stond.

Net zoals bij paarden komt bij mensen informatie een stuk minder goed aan zodra er stress bij komt kijken, iemand bewust ‘goed voor l*l zetten’ zal hoogstwaarschijnlijk dus een stuk minder bereiken dan een oprecht gesprek met iemand voeren.


Mijn wedstrijd was ook niet super vandaag, Eva liep met losrijden fijn (ook tussen de proeven) maar was in de ring beide proeven hele stukken onbereikbaar. Dan loopt ze wel en nog best aardig ook, maar komen mijn hulpen nauwelijks aan, waardoor ik ze dan te groot moet maken en het is niet hoe ik de proef door wil rijden.
Dat werd vervolgens gecompleteerd met een paar nare opmerkingen van de jury, die had blijkbaar geen idee wat er gebeurde en waarom, maar het zo te lezen wel nodig vond mij een rotgevoel te geven.
Ben geloof ik voorlopig wel even klaar met wedstrijden, kom daar voor de lol, minste wat je als jury kan doen is de feedback op constructieve wijze opschrijven.
(Punten waren niet super, maar ook niet dramatisch met beide proeven rond de 175 en ook gewoon 7ens voor oefeningen.)


Nou meestal zijn de ruiters zich zeer goed bewust van wat ze aan het doen zijn.
Ik heb het denk ik wat slecht verwoord. Het is helemaal niet bewust voor l*l zetten, maar het mag zeker gehoord worden dat een jury ziet dat je extreem grof bent tegen je paard. Ik zou mezelf echt voor schut voelen staan als ik aangesproken wordt op mijn rijvaardigheid.
Zijn ook mensen die er niets mee doen...

Afgelopen weekend op de Brabantse Kampioenschappen zijn verschillende ruiters aangesproken tijdens het losrijden. Dit is/was voor omstanders ook goed hoorbaar. Ik vind dat je dan echt voor l*l staat.
Zeker wanneer de toezichthouder je er een paar minuten later opnieuw op aan moet spreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:01 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Ik ga ook aan op de opmerking van PSvanLot dat ze een ruiter eens goed voor l*l kan zetten door een nare opmerking net zo luid te maken zodat omstanders het ook horen.

Is dat dan hoe je als jurylid wil communiceren richting een ruiter of amazone? Dat lijkt me niet toch? Vind het nogal denigrerend richting een deelnemer om het op deze manier te benaderen.

Bij het mennen merk ik vooral dat er weinig commentaar op de protocollen staat. Dat vind ik wel een gemis. Heb vaak wel video's zodat ik het zelf terug kan kijken :)

Van gisteren heb ik ook video's, vinden er mensen het interessant om dat te zien?


Het aanspreken van een ruiter hoeft niet op een nare manier. Dat staat ook nergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:04 



 
Profiel   

Oke, je nuanceert in je andere bericht. Ben het met je eens dat een ruiter dan voor schut staat. Al ben ik het er niet mee eens dat dat een doel op zich is. En die indruk wekte je met je eerdere bericht wel bij mij.

Ruiters op een nare manier aanspreken vind ik inderdaad ook niet nodig.

Sommige ruiters hebben zoveel spanning dat ze anders gaan rijden. De een wordt voorzichtig en terug houdend en de ander wordt groffer en ongeduldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:16 



 
Profiel   

Het gaat zeker niet op een nare manier.

Op een andere manier gaan rijden van spanning kan, maar om dan zo grof te worden dat een jury twijfels om uit te sluiten en uit het hokje moet komen om te waarschuwen, dan moet je echt bij jezelf te raden gaan of je wel op wedstrijd moet gaan.
Want dan is het voor je paard natuurlijk echt geen leuke bezigheid en kom je zelf ook niet blij thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:26 



 
Profiel   

Kiwiaa schreef
Oei roulette das niet fijn zeg :( maargoed jij kent je paard natuurlijk en de situatie, het lijkt me zeker niet makkelijk als jury om het altijd goed in te schatten. Als je dan de discussie hier boven leest verwacht men weer net van een jury dat er opmerkingen gegeven worden op de rijstijl…


Van mij mag een jury zeker opmerkingen maken over rijstijl, het gaat mij om de manier waarop. In dit geval gingen de meeste opmerkingen trouwens niet eens over de te grote hulpen en de enige die er wel over ging was een onvriendelijke en niet-kloppende oorzaak/gevolg.
Jury’s mogen rustig vinden wat ze vinden, punten wat ze willen punten, geef vooral een 3 als het een 3 waard is, maar probeer in de geschreven feedback iemand op te bouwen ipv af te breken.

PSvanLot, dank voor de verdere toelichting. Ook hierbij denk ik dat de manier hoe het over wordt gebracht erg belangrijk is voor hoe goed het aan komt, dus fijn te lezen dat je daar wel degelijk mee bezig was, dat kwam in je eerste bericht nog niet zo over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:53 



 
Profiel   

Ik zal het zeker op een vriendelijke manier brengen en hopen dat de ruiter ermee vooruit kan.

Gelukkig komt het echt maar weinig voor en rijden de meeste mensen behoorlijk netjes rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:55 



 
Profiel   

Het lijkt mij als jury inderdaad ook frustrerend als mensen met geweld of heel grof hun paard rond sturen. Het liefst zie je natuurlijk een harmonieus beeld.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 19:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 33 van de 165 [ 4119 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 165  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen