Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:24

Word het paard dan ook gewogen en door een dierenarts bekenen of dat gezond gewicht is?

Want met alleen een ruiter wegen ben je er niet.

En dan hebben we bouw van het paard nog niet meegenomen.
Of het zadel past voor de ruiter.

Dus ik denk niet dat het er ooit van gaat komen.
Ruiters moeten zelf verstandiger worden.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:30

Goede zaak, zowel in springen als dressuur.
Jammer dat er meteen wordt geroepen dat er dan geen man meer kan rijden...

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Zijn dit dan allemaal geen mannen?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:35

Afgezien van het feit dat dit zeer onwaarschijnlijk is dat zoiets op de planning staat, kun je amper een goede regel maken. Vooral juist de zware rassen zijn vaak helemaal geen goede gewichtsdragers terwijl sommige ponies ongeveer alles lijken te kunnen hebben. Ik denk dat je er een beetje vanuit moet gaan dat als de ruiter het paard in de weg zit het uiteindelijk ook niet echt presteert.

Ik ben zelf niet zwaar, wel redelijk lang. Dat laatste is ook ontzettend lastig voor kleine paarden heb ik gemerkt, mijn huidige paard heeft lang nodig gehad voor de balans. Zelfs bij even aansingelen moest ze als jonkie echt opzij bijstappen door de verplaatsing van het evenwicht. Inmiddels is het goed.

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:39

Mars schreef:
Goede zaak, zowel in springen als dressuur.
Jammer dat er meteen wordt geroepen dat er dan geen man meer kan rijden...

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Zijn dit dan allemaal geen mannen?

Wanneer heb je ze op de weegschaal gehad

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:41

Ja precies. Hoe loopt het paard.
Ontspannen? Makkelijk hals strekken.
Achterhand er fijn bij. Dat zegt meer.
En bij de helft van de ruiters is dat niet oké. Ook bij slanke niet.
Ik denk dat jureren in zijn algemeen meer mag op de happy athlete.

Dan heb je de ruiters die duidelijk te zwaar zijn ook meteen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:48

robbie88 schreef:
Mars schreef:
Goede zaak, zowel in springen als dressuur.
Jammer dat er meteen wordt geroepen dat er dan geen man meer kan rijden...

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Zijn dit dan allemaal geen mannen?

Wanneer heb je ze op de weegschaal gehad


Dit is op internet gewoon te vinden

LaDonna75

Berichten: 2143
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:50

SumSum schreef:
Ik denk eerder dat ze dan gaan kijken hoe zwaar het paard is? Verplicht paarden wegen, net als pony's verplicht tot een bepaalde leeftijd gemeten moeten worden.

Dat ze dan bv 17,5 procent inclusief harnagement voor het ruitergewicht gaan hanteren.

90 kg is voor een paard van 450 kg al te veel..

Maar 450kg past bij een grote D/E-pony, niet bij een paard. Mijn D-pony is geschat met een meetlint 20kg.

Hoe dan ook, ik denk dat het om meer gaat dan gewicht alleen. Een ruiter die goed zit, goed meezit, zal zijn paard minder in de weg zitten dan een beginnend ruiter die nog moet leren rijden. Ik zie het voorlopig niet gebeuren dat er met een weegschaal op wedstrijden wordt rondgegaan.
Overigens weet ik dat een manege hier in de buurt per pony/paard een maximum ruitergewicht hebben bepaald en gepubliceerd en de ruiters ook daadwerkelijk wegen (wel discreet).

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:59

robbie88 schreef:
Mars schreef:
Goede zaak, zowel in springen als dressuur.
Jammer dat er meteen wordt geroepen dat er dan geen man meer kan rijden...

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Zijn dit dan allemaal geen mannen?

Wanneer heb je ze op de weegschaal gehad


Ik niet, de KNHS wel (de NL ruiters) aangezien deze ruiters verplicht zijn deel te nemen aan sportmedisch onderzoek. Dat zal voor andere landen niet anders zijn.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:19

Ik zou niet te snel roepen dat mannen van 1.90 die 90kg overgewicht hebben. Spier weegt namelijk veel meer dan vet. Die van mij is rond die aantallen en echt alles behalve te dik.

Ben hier inderdaad geen fan van want denk dat het belangrijker is dat de combinatie een goede match is dan of iemand 80 of 90 kilo weegt. Een paard mer overgewicht is dan wel zwaarder maar kan echt niet meer daardoor dragen als je de 20% regel er op af gooit.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:21

Ik vind het lastig soms. Want ik ken mensen die lang zijn, op de weegschaal te zwaar lijken, maar als je ze ziet, ze helemaal niet dik zijn. Maar wel wat grover qua bouw en botten zijn. Niet iedereen heeft een dunne tengere bouw.

En willen ze dat aan banden gaan leggen dmv een weegschaal op wedstrijden, dan moeten ze naast de ruiter ook de paarden wegen. En ook zeer zeker kijken naar het totaal plaatje.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:30

Het paard wegen is niet perse zinvol.
Een Welsh-cob zal zwaarder zijn dan een arabiertje maar de kans dat de welsh-cob meer last heeft van gewicht is groter.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:33

Maar gewicht is toch gewoon gewicht, ondanks de bouw. 110 kilo aan goed rijdende ruiter is nog steeds een veel grotere belasting dan 75 kilo goed rijdende ruiter.

Overigens ben ik het helemaal eens met wat Plop zegt: een te vet paard is wel zwaarder, maar kan daardoor echt niet evenveel dragen als een paard wat hetzelfde gewicht heeft door spieren.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:33

robbie88 schreef:
Mars schreef:
Goede zaak, zowel in springen als dressuur.
Jammer dat er meteen wordt geroepen dat er dan geen man meer kan rijden...

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Zijn dit dan allemaal geen mannen?

Wanneer heb je ze op de weegschaal gehad


Dat is bij het sportmedisch onderzoek gewoon verplicht en door knhs/fei ook gewoon in te zien.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:36

marley93 schreef:
Maar gewicht is toch gewoon gewicht, ondanks de bouw. 110 kilo aan goed rijdende ruiter is nog steeds een veel grotere belasting dan 75 kilo goed rijdende ruiter.

Overigens ben ik het helemaal eens met wat Plop zegt: een te vet paard is wel zwaarder, maar kan daardoor echt niet evenveel dragen als een paard wat hetzelfde gewicht heeft door spieren.

bij paarden gaat het om gezond gewicht.
snap eigenlijk niet dat dat elk topic aangehaald moet worden..... te logisch :O

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:38

Gewicht is gewoon gewicht, maar waar mijn man onze 9 jarige dochter nog zo op de nek zwiepert zou ik accuut mijn rug voelen. Die verschillen zul je bij paarden ook hebben. Het is geen exacte wetenschap.

Mijn vorige paard heb ik aan een redelijke zware man verkocht maar al bij het proefrijden zag ik dat haar dat echt absoluut niets deed. Dat paard staat daar helemaal prima.
Het paard dat ik ervoor had, van vergelijkbare stokmaat had duidelijk al moeite als mijn partner met amper 75 kilo er een keer op zat.
De ene was behoorlijk klassiek gefokt, de ander had meer barock en volbloed.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:51

SumSum schreef:
90 kg is voor een paard van 450 kg al te veel..


Paard van 450kg heet een pony, en daar moet je inderdaad absoluut niet op gaan zitten als je zo zwaar bent :j


Mars schreef:
Goede zaak, zowel in springen als dressuur.
Jammer dat er meteen wordt geroepen dat er dan geen man meer kan rijden...

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Zijn dit dan allemaal geen mannen?


Ik vind 85kg voor Dubbeldam, wat bij zijn lengte ietwat logischer klinkt. Zwaarste wedstrijdruiters die ik zo uit mijn hoofd weet zijn Ludo Philippaerts en Christian Ahlmann, beide volgens mij rond 88-90kg. Dat is ook een beetje de bovengrens wat je gewoon gezond weegt als je ver bovengemiddelde lengte hebt maar wel sportief bent :)

Ik schrik bij een aantal eventingruiters trouwens juist van hoe licht ze zijn ondanks hun lengte, Fox-Pitt is nog net geen 2m lang en weegt iets van 80kg :oo Of het heel gezond is voor die mensen om zo licht te blijven is een aparte vraag, 5* crossen rijden is sowieso niet bepaald gezond := maar dat bewijst in ieder geval heel mooi dat bij een discipline waar je baat hebt bij licht zijn (springen/eventing) men er zelf rekening mee houdt om te kunnen blijven presteren.

Daarom denk ik ook dat een weegschaal op je regio springwedstrijd ook niet zoveel voor paardenwelzijn doet, als je er bent en om je heen kijkt zie je niemand die enigszins aannemelijk meer dan 90kg kan wegen en daarmee te zwaar kan zijn voor een middenmaat warmbloed. Alle ruiters ver boven 100kg die ik ooit ben tegengekomen verschenen niet eens in de buurt van wedstrijden, laat staan springwedstrijden.


Plop1997 schreef:
Ik zou niet te snel roepen dat mannen van 1.90 die 90kg overgewicht hebben. Spier weegt namelijk veel meer dan vet. Die van mij is rond die aantallen en echt alles behalve te dik.


Heeft niets te maken met mannelijk zijn, BMI werkt gewoon niet zo goed als je extreem lang bent ;) Als je naar de ruiters van het lijstje hierboven kijkt zitten er ook paar tussen met BMI rond 24 zoals Houtzager, dus op papier richting overgewicht, terwijl ze hartstikke slank zijn.


c_alsemgeest schreef:
Dat is bij het sportmedisch onderzoek gewoon verplicht en door knhs/fei ook gewoon in te zien.


In sommige landen is sportmedisch onderzoek ook gewoon verplicht om regio wedstrijden te mogen rijden, ook een rondje BB zeg maar :j en als je veel te zwaar bent voor je lengte krijg je je stempeltje niet. Ik zou eerder dit acceptabel vinden (dus in medische setting met alle privacy regels die erbij horen) dan daadwerkelijk een weegschaal ergens tijdens elke wedstrijd neerzetten.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:56

Dan kunnen ze de reiningsport gelijk opdoeken. Ik kan zo, los voor de raap, een stuk of 10 topruiters opnoemen die de 100kg (ruim) overschrijden. En de gemiddelde reiningquarter weegt niet eens 500 kg.
En wat gaan ze dan doen bij de IJslanders? Daar zie ik ook soms mannen van 100+ op een IJsje van pakhembeet 350kg.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:59

sevke schreef:
Dan kunnen ze de reiningsport gelijk opdoeken. Ik kan zo, los voor de raap, een stuk of 10 topruiters opnoemen die de 100kg (ruim) overschrijden. En de gemiddelde reiningquarter weegt niet eens 500 kg.
En wat gaan ze dan doen bij de IJslanders? Daar zie ik ook soms mannen van 100+ op een IJsje van pakhembeet 350kg.

Dat zou dan misschien niet eens zo'n gek idee zijn :')

Nee flauw, maar met dergelijke gewicht combi's zeker met de kleinere paarden wordt de gewichtsnorm wel duidelijk overschreden.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:07

sevke schreef:
Dan kunnen ze de reiningsport gelijk opdoeken. Ik kan zo, los voor de raap, een stuk of 10 topruiters opnoemen die de 100kg (ruim) overschrijden. En de gemiddelde reiningquarter weegt niet eens 500 kg.
En wat gaan ze dan doen bij de IJslanders? Daar zie ik ook soms mannen van 100+ op een IJsje van pakhembeet 350kg.

Nou, als dat zo is dan is dat zo :)
Dat het gedaan wordt wil niet zeggen dat het oke is, denk ik...

(buiten dat ik het geen porum vind, van die propjes / lange slungels op die ponnies... maar goed, wat ik vind maakt niet uit in deze :+ )
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-02-23 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:10

Dan moeten ze er een paardenweegschaal naast zetten gok ik. T scheel nogal of je op een iel paard zit van 1,60 of een stevige van 1,75.

Albert Zoer zou volgens het internet 85 kilo wegen, nou dat geloof ik echt in geen 85 jaar :+

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:11

met een paardenweegschaal weeg je niet of een paard een gezond gewicht heeft (wat hierboven ook staat) en hoe sterk het is..

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:13

Ja dat zul je dan idd ook moeten beoordelen, dat is niet te doen op een gemiddelde wedstrijd.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:14

In de western vind ik die lange mannen oo kleine quarters ook niet okee. En dan moet je er nog +- 18kg zadel bij tellen. En die worden dan met 2 al zadelmak gemaakt en getraind.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:15

sevke schreef:
Dan kunnen ze de reiningsport gelijk opdoeken. Ik kan zo, los voor de raap, een stuk of 10 topruiters opnoemen die de 100kg (ruim) overschrijden. En de gemiddelde reiningquarter weegt niet eens 500 kg.
En wat gaan ze dan doen bij de IJslanders? Daar zie ik ook soms mannen van 100+ op een IJsje van pakhembeet 350kg.

Dat opdoeken van de reiningsport zou ik miet gek vinden. Ik vind het tenenkrommend en absoluut paardonvriendelijk.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:17

Maar zijn die paarden ook echt eerder geblesseerd?
Ik heb wat dat betreft geen verstand van de reining paarden.
Dus doordat gewicht?