Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 25 [ 606 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gewicht ruiters op wedstrijd

 
Profiel   

Dat wel idd :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 00:38 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Wel maar de helft daarvan als hij met zijn achterbenen op de grond blijft staan he :D


Heb ook nooit een hengst gezien die vol op de rug van een merrie klimt. Op de achterkant ja, waarbij de hengst vooral zichzelf draagt. Dat is toch iets anders. De vergelijking gaat aan alle kanten scheef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 07:39 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Eens met Nikass.

2x per week een te dik persoon op je rug vind ik heel wat. Zeker omdat spieren 24-48 uur hersteltijd nodig hebben.

En overigens ben ik er niet van overtuigd dat die twee recreatieve ritten per week dan effectief minder belastend zijn want wedstrijdpaarden hebben doorgaans wel een betere bespiering en ruggebruik.

Daarnaast is slecht gewoon slecht…het is toch compleet onnodig om telkens maar iets te zoeken wat je denkt dat nóg slechter is om het goed te praten wat je doet?
Ik ransel mijn paar 2x per week af maar die wedstrijdruiter doet het 4x per week en die zure merrie geeft hem elke week ook een paar stampen die nog harder zijn dus het is ok? Nope }:0


Mee eens.

En daarbij, dat dekken is helemaal een bizarre vergelijking. Ze klimmen er al anders op, staan gedeeltelijk nog op de grond en er kan alsnog veel schade ontstaan :+ we willen ook niet voor niets dat paarden niet telkens gedekt worden door elkaar.
Als je iets goed gaat praten omdat er altijd iets slechter kan kunnen we wel stoppen met paarden welzijn verbeteren, want dat kan nog veel slechter als dat het is...

Ik heb ook wel een probleem dat je een paard als fitnessapparaat gebruikt om af te vallen. Dat vind ik gewoon egoïstisch als je te zwaar bent voor het paard. Sowieso zouden ruiters veel meer aandacht moeten besteden aan eigen fitheid, lenigheid en rechtrichten. Naast het paard, niet alleen maar met rijden. En idd aan passende zadels, ik zie ook regelmatig mensen met of een te klein zadel voor zichzelf of te lang voor het paard. Dan kan je er misschien in passen als je afgevallen bent, maar zorg daar dan eerst voor voordat je innhet zadel gaat zitten en daardoor een verkeerde belasting op de rug geeft. Maar als je van een paard verlangt dat die zijn of haar lichaam correct gebruikt moet je dat ook van jezelf verwachten. Dat heeft niet alleen met gewicht te maken, maar dat is wel een extra factor erbij. Ik train meerdere dagen per week om te zorgen dat mijn paard geen last heeft van mijn beperkingen en daardoor niet correct belast wordt.

Dat er toevallig geen blijvende schade is of opgemerkt wordt(want daar zit ook een verschil in) praat het niet goed. Er zijn meer dingen die we niet oké vinden die niet perse blijvende schade achter laten of geen zichtbare.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 08:29 



 
Profiel   

Babootje schreef
Poekkie schreef
Wel maar de helft daarvan als hij met zijn achterbenen op de grond blijft staan he :D


Heb ook nooit een hengst gezien die vol op de rug van een merrie klimt. Op de achterkant ja, waarbij de hengst vooral zichzelf draagt. Dat is toch iets anders. De vergelijking gaat aan alle kanten scheef.


Uiteraard was mijn berichtje puur sarcastisch, dat een dekking en een zware ruiter niet te vergelijken zijn is vrij triviaal :)

Dat van die kleine zadels denk ik dat velen oprecht niet weten. Heb nu al 2x meegemaakt dat er een zwaar iemand hier op een paard stapte waarbij het zadel te klein is (of persoon te zwaar was voor het paard zelf laat ik in het midden - de zadels waren ook geen 17” maar zal op de grens hebben gezeten) ==> doordat ze tegen de lepel geperst werden stuiterden ze minder? Beiden zeiden in elk geval nog nooit zo’n goed zittend zadel te hebben gehad. Voor het paard een slecht idee natuurlijk. Het waren eenmalige ritjes (wandeling en proefrijden) dus geen idee of ze dat ook zouden vinden als ze daar langer in zouden blijven rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 09:23 



 
Profiel   

Wanneer je de paardensport serieus neemt, het je leven beheerst, ben ik dan zo naïef te denken dat je dan fit en slank bent? Ongeacht type paard, lengte/gewicht verhouding en geslacht?

Je wilt toch alleen maar het allerbeste voor je paard en jezelf? Het zou geeneens een punt van discussie moeten zijn.

Recreatie ruiter hier, mijn huidige (te hoge gewicht) doorgegeven aan de manege en mij er terdege bewust van dat ik een geschikt paard toegewezen krijgt. Vond ik het rot om te zeggen dat ik met mijn 1,68m nu 83 kilo weeg? Reken maar van yes, en of dat motiveert om er mee aan de slag te gaan *\o/* Want het paard dat ik rijd heeft er geen boodschap aan dat ik vast zit in een burn out.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:02 



 
Profiel   

Loretta schreef
Avalanche schreef
En als jij dat als fat shaming voelt, rot voor je. Maar duidelijk niet mijn bedoeling, dus ik lig er geen minuut wakker om. En volgens mij begrijp je het allemaal prima, maar wíl je het niet begrijpen, om wat voor reden ook.


Dan moet ik je teleurstellen. Ben al een aantal jaren op een heel mooi gezond gewicht.
Maar in de tijd dat ik nog wel te dik was reed ik gewoon recreatief 2 keer in de week. En daar schaam ik mij nu achteraf totaal niet voor. Want wat is nou die 2 keer per week. Net zo belastend als mijn 5 keer per week nu ik een gezond gewicht heb.


Dit denk jij serieus?
Kijk, ik weet niet hoe jij rijdt natuurlijk, maar iemand die een beetje kan rijden (iets meer dan het gehobbel en getrek dat je meestal om je heen ziet), die belast een gezond paard niet op een negatieve manier door hem vijf keer per week te rijden.
Een serieuze training die rekening houdt met wat een paard aan kan is prima voor een gezond paard van volwassen leeftijd.

Twee keer per week met zwaar overgewicht recreatief "rijden" (tussen aanhalingstekens, want van serieuze training kan geen sprake meer zijn), is hoe dan ook een negatieve belasting voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:20 



 
Profiel   

Tessarex87 schreef
Wanneer je de paardensport serieus neemt, het je leven beheerst, ben ik dan zo naïef te denken dat je dan fit en slank bent? Ongeacht type paard, lengte/gewicht verhouding en geslacht?

Je wilt toch alleen maar het allerbeste voor je paard en jezelf? Het zou geeneens een punt van discussie moeten zijn.

Recreatie ruiter hier, mijn huidige (te hoge gewicht) doorgegeven aan de manege en mij er terdege bewust van dat ik een geschikt paard toegewezen krijgt. Vond ik het rot om te zeggen dat ik met mijn 1,68m nu 83 kilo weeg? Reken maar van yes, en of dat motiveert om er mee aan de slag te gaan *\o/* Want het paard dat ik rijd heeft er geen boodschap aan dat ik vast zit in een burn out.

Precies dit idd :j

Het heeft niets te maken met body shaming, wél alles met je paard en je sport serieus nemen. Ik wil een blij paard, een recht paard, een paard met een goed passend zadel en een paard dat gewoon lol heeft in het werk, en het leuk vindt om te werken en te rijden :j

En daarbij stel ik hoge eisen aan mezelf en ga er dus gewoon niet op zitten als ik niet denk dat ik goed kan zijn voor dat paard. Ik zorg dat ik fit en soepel genoeg ben om te rijden en te werken met mijn paard, en dit paard is mijn lieveling. Echt...... haha ik ben er zo dol op <3 maar ik denk dus ook dat als je echt eerlijk wilt zijn naar je paard, en het samen leuk wilt hebben, in welk kader ook, dat je voor jezelf de lat ook hoog moet leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 20:58 



 
Profiel   

Body shaming is wat dat betreft best een handig nieuw ding om mee te schermen…

Toen Adèle afgevallen was werd t ook onder bodyshaming geplaatst terwijl overgewicht simpelweg ook ongezond is maar dat mag je niet zeggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 21:43 



 
Profiel   

Nou precies, je maakt mij niet wijs dat je met een BMI van 30 nog gezond bent. Even nuchter blijven mete elkaar zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 21:54 



 
Profiel   

Cer schreef
Body shaming is wat dat betreft best een handig nieuw ding om mee te schermen…

Toen Adèle afgevallen was werd t ook onder bodyshaming geplaatst terwijl overgewicht simpelweg ook ongezond is maar dat mag je niet zeggen?


Want het boeide iedereen inderdaad zooo veel dat ze ongezond was :=

@Avalanche ik zal maar een botte hork zijn maar je hebt zelf toch ook best wat overgewicht waar je mee op je paard gaat (of in ieder geval ging) zitten? :? Stel je het daadwerkelijk op prijs als men zich ermee bemoeit onder het mom van paardenwelzijn, terwijl je eigenlijk helemaal niet te zwaar bent voor je paard?

Misschien bedoel je het anders :o maar ik vind het toch wel vreemd over dat je over ruiterfitheid lijkt te willen preken zonder zelf aan je eigen eisen te voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 01:57 



 
Profiel   

Als zij te dik is maar niet te zwaar voor haar paard EN in haar zadel past is er toch helemaal geen probleem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 03:57 



 
Profiel   

Wauw, Fly_high, ik wist niet dat ik jou persoonlijk verantwoording schuldig was :') Wil je ook specifieke details over hoe lang, hoe vaak en wat ik allemaal gedaan heb toen ik idd nog overgewicht had?
Interessante aanname dat ik erover praat zonder er zelf aan te voldoen, waar baseer je die exact op?

Wil je heel toevalling ook nog mijn eetdagboek, fitness schema van de afgelopen 2 jaar, stress- en hartslagmeter resultaten of denk je dat je zonder ook kunt slapen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 07:58 



 
Profiel   

Dat is een reactie op wat je zelf geschreven hebt. Dat je overgewicht hebt, maar wel op paard rijdt en dat dat past qus gewicht. Fly_high vraagt juist of jij het zou waarderen als men tegen jou begint over welzijn van jouw paard, terwijl je niet te zwaar voor het paard bent, maar wel overgewicht hebt. En je het daarnaast over fit en gezond hebt en hoge eisen voor jezelf, maar ook overgewicht hebt. Kan je het dan waarderen dat mensen daarover beginnen tegen jou over fit en gezond zijn en zelfs eventueel afvallen, zoals je eigenlijk wel schrijft hier dat men zou moeten doen.

Je vat het dus veel persoonlijker op dan het bedoeld is, denk ik. Er wordt niet gevraagd om wat je gedaan hebt of niet. Alleen of je het zelf zou kunnen waarderen als mensen erover beginnen tegen jou.

Edit, en juist dat je zo aangevallen reageert beantwoordt de vraag ook al. Dan snap je dus ook dat andere mensen zo reageren of kunnen reageren als ze aangesproken worden. Dat is het lastige. Overgewicht betekent niet meteen te zwaar voor paard, maar dat zijn wel mensen die eerder aangesproken zullen worden dan mensen doe geen overgewicht hebben, maar wel te zwaar voor dier zijn. Omdat die 1e 'duidelijker'? Is.
Fly_high zegt nergens dat je er niet op mag, of dat je alles moet uitleggen, maar het laat denk ik wel een moeilijk punt zien juist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:13 



 
Profiel   

Nee. Het is een aanname dat ik er in de tussentijd niets aan gedaan heb. Ik ben in anderhalf jaar tijd van maat 42 naar 38 gegaan. Ik ben nog niet waar ik wil zijn, maar ik zat op mijn zwaarste punt nog altijd 15 kg onder wat het paard kon hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:31 



 
Profiel   

Ava, je hebt gelijk, maar je mist het punt wat Fly_high eigenlijk probeert te maken, omdat je valt over haar laatste zin (wat ik begrijp). MyWhishMax legt het redelijk helder uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:45 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Cer schreef
Body shaming is wat dat betreft best een handig nieuw ding om mee te schermen…

Toen Adèle afgevallen was werd t ook onder bodyshaming geplaatst terwijl overgewicht simpelweg ook ongezond is maar dat mag je niet zeggen?


Want het boeide iedereen inderdaad zooo veel dat ze ongezond was := .

Geen idee wat dit ermee te maken heeft :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:54 



 
Profiel   

Daphara schreef
Ava, je hebt gelijk, maar je mist het punt wat Fly_high eigenlijk probeert te maken, omdat je valt over haar laatste zin (wat ik begrijp). MyWhishMax legt het redelijk helder uit.

Dat is idd waar ik over val. Ik hou er niet van beschuldigd te worden van hypocrisie.
Punt is ook dat ik eigenlijk alleen maar gezeten heb toen ik mezelf niet fit genoeg vond, en nu pas, nu ik op maat 38 zit en mijn conditie weer terug komt, en ik actief werk naast het paard om fit genoeg te zijn ben ik pas echt weer aan het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:57 



 
Profiel   

Ik denk dat de vraag is… gaat het over BMI of gaat het over te zwaar voor het paard?

In dit soort topics wordt gaat het bijna altijd om ‘dikke’ mensen, BMI en wordt er afgegeven op hoe ongezond zij zijn.

Terwijl te zwaar voor het paard in veel gevallen niet mensen zijn met een BMI van 30+
Kijk maar eens in het “ben ik te zwaar voor mijn paard/pony” topic, geen obese ruiters daar, maar toch regelmatig te zware ruiters met een gezond BMI.

***Hoewel ik het dan altijd weer opvallend vind dat een persoon met een laag BMI eerder te horen krijgt dat het past (ondanks 15+% gewicht op het paard) en een wat steviger persoon met, op het oog, een wat hoger BMI (b.v. 25-27) eerder te horen krijgt dat het niet past ondanks dat de verhouding soms onder de 15% is. Het laat toch imo wel een vooroordeel zien.***

Het zou imo fijn zijn als de focus in dit topics over ruitergewicht eens echt op gewichtsverhoudingen zou kunnen zijn en niet zoveel focus op vet, BMI en ‘dikke’ mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:28 



 
Profiel   

Daphara schreef
Ik denk dat de vraag is… gaat het over BMI of gaat het over te zwaar voor het paard?

In dit soort topics wordt gaat het bijna altijd om ‘dikke’ mensen, BMI en wordt er afgegeven op hoe ongezond zij zijn.

Terwijl te zwaar voor het paard in veel gevallen niet mensen zijn met een BMI van 30+
Kijk maar eens in het “ben ik te zwaar voor mijn paard/pony” topic, geen obese ruiters daar, maar toch regelmatig te zware ruiters met een gezond BMI.

Hoewel ik het dan altijd weer opvallend vind dat een persoon met een laag BMI eerder te horen krijgt dat het past (ondanks 15+% gewicht op het paard) en een wat steviger persoon met op het oog een wat hoger BMI (b.v. 25-27) eerder te horen krijgt dat het niet past ondanks dat de verhouding soms onder de 15% is.
Het laat toch imo wel een vooroordeel zien.

Het zou imo fijn zijn als de focus in dit topics over ruitergewicht eens echt op gewichtsverhoudingen zou kunnen zijn en niet zoveel focus op vet, BMI en ‘dikke’ mensen.


Volgens mij is die focus er al wel; in ieder geval wordt daar goed over gesproken. Dan gaat het niet alleen om ben ik te zwaar, maar ook om ben ik te lang, pas ik in het zadel-vragen.
Desondanks denk ik wel dat je jezelf de vraag moet stellen of paardrijden wel de sport voor jou is als je 90+ weegt. Want het houdt wel een keer op. Een paard draagt niet alleen jou maar ook zichzelf aan gewicht, dus hoe groter/steviger het paard hoe zwaarder de ruiter kan zijn houdt ergens een keer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:39 



 
Profiel   

Maar je kan obesitas hebben en niet te zwaar zijn voor jouw Shire. En je kan slank zijn en te zwaar zijn voor een A pony. Er worden hier wat dingen door elkaar gehaald. Te zwaar voor jouw paard of pony is gewoon te zwaar, klaar. Of je nou vet bent of slank of groot of klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:43 



 
Profiel   

Babootje schreef
Daphara schreef
Ik denk dat de vraag is… gaat het over BMI of gaat het over te zwaar voor het paard?

In dit soort topics wordt gaat het bijna altijd om ‘dikke’ mensen, BMI en wordt er afgegeven op hoe ongezond zij zijn.

Terwijl te zwaar voor het paard in veel gevallen niet mensen zijn met een BMI van 30+
Kijk maar eens in het “ben ik te zwaar voor mijn paard/pony” topic, geen obese ruiters daar, maar toch regelmatig te zware ruiters met een gezond BMI.

Hoewel ik het dan altijd weer opvallend vind dat een persoon met een laag BMI eerder te horen krijgt dat het past (ondanks 15+% gewicht op het paard) en een wat steviger persoon met op het oog een wat hoger BMI (b.v. 25-27) eerder te horen krijgt dat het niet past ondanks dat de verhouding soms onder de 15% is.
Het laat toch imo wel een vooroordeel zien.

Het zou imo fijn zijn als de focus in dit topics over ruitergewicht eens echt op gewichtsverhoudingen zou kunnen zijn en niet zoveel focus op vet, BMI en ‘dikke’ mensen.


Volgens mij is die focus er al wel; in ieder geval wordt daar goed over gesproken. Dan gaat het niet alleen om ben ik te zwaar, maar ook om ben ik te lang, pas ik in het zadel-vragen.
Desondanks denk ik wel dat je jezelf de vraag moet stellen of paardrijden wel de sport voor jou is als je 90+ weegt. Want het houdt wel een keer op. Een paard draagt niet alleen jou maar ook zichzelf aan gewicht, dus hoe groter/steviger het paard hoe zwaarder de ruiter kan zijn houdt ergens een keer op.


Waarom zou paardrijden niet de sport voor mij moeten zijn? Leg dat eens uit dan, want dit riekt voor mij weer naar vooroordelen.

Ik heb ook nooit ergens beweerd dat ik vind “hoe groter/steviger het paard hoe zwaarder de ruiter kan zijn” in tegendeel. Juist ik hamer altijd op passend tuig, ruiter die in het zadel moet passen en hoe lager de gewichtsverhoudingen hoe beter.

Dus leg mij maar uit waarom ik met mijn 90+ kilo niet op mijn paarden zou moeten willen stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:06 



 
Profiel   

Daphara schreef
Ik denk dat de vraag is… gaat het over BMI of gaat het over te zwaar voor het paard?

In dit soort topics wordt gaat het bijna altijd om ‘dikke’ mensen, BMI en wordt er afgegeven op hoe ongezond zij zijn.

Terwijl te zwaar voor het paard in veel gevallen niet mensen zijn met een BMI van 30+
Kijk maar eens in het “ben ik te zwaar voor mijn paard/pony” topic, geen obese ruiters daar, maar toch regelmatig te zware ruiters met een gezond BMI.


Daar kun je van meerdere kanten tegenaan kijken.
Ik weet gewoon dat toen ik overgewcit had het moeilijker was om goed met het paard mee te bewegen. Om die reden reed ik destijds ook minder intensief dan nu.

Er zijn heel veel factoren die een rol spelen. Het is veel meer dan alleen maar een getal op de weegschaal al speelt dat natuurlijk wel een rol. Maar zo simplistisch als het door velen wordt gesteld is het zo dat lange mensen heel erg op hun gewicht moeten letten terwijl kleine mensen met behoorlijk wat overgewicht makkelijk op elk paard kunnen stappen.

Maar als ik dan ook eens een keer met een lekkere simplistische stelling kom dan is de bokt server te klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:10 



 
Profiel   

Daphara schreef
Babootje schreef
Ik denk dat de vraag is… gaat het over BMI of gaat het over te zwaar voor het paard?

In dit soort topics wordt gaat het bijna altijd om ‘dikke’ mensen, BMI en wordt er afgegeven op hoe ongezond zij zijn.

Terwijl te zwaar voor het paard in veel gevallen niet mensen zijn met een BMI van 30+
Kijk maar eens in het “ben ik te zwaar voor mijn paard/pony” topic, geen obese ruiters daar, maar toch regelmatig te zware ruiters met een gezond BMI.

Hoewel ik het dan altijd weer opvallend vind dat een persoon met een laag BMI eerder te horen krijgt dat het past (ondanks 15+% gewicht op het paard) en een wat steviger persoon met op het oog een wat hoger BMI (b.v. 25-27) eerder te horen krijgt dat het niet past ondanks dat de verhouding soms onder de 15% is.
Het laat toch imo wel een vooroordeel zien.

Het zou imo fijn zijn als de focus in dit topics over ruitergewicht eens echt op gewichtsverhoudingen zou kunnen zijn en niet zoveel focus op vet, BMI en ‘dikke’ mensen.


Volgens mij is die focus er al wel; in ieder geval wordt daar goed over gesproken. Dan gaat het niet alleen om ben ik te zwaar, maar ook om ben ik te lang, pas ik in het zadel-vragen.
Desondanks denk ik wel dat je jezelf de vraag moet stellen of paardrijden wel de sport voor jou is als je 90+ weegt. Want het houdt wel een keer op. Een paard draagt niet alleen jou maar ook zichzelf aan gewicht, dus hoe groter/steviger het paard hoe zwaarder de ruiter kan zijn houdt ergens een keer op.


Daphara schreef
Waarom zou paardrijden niet de sport voor mij moeten zijn? Leg dat eens uit dan, want dit riekt voor mij weer naar vooroordelen.
Ik heb ook nooit ergens beweerd dat ik vind “hoe groter/steviger het paard hoe zwaarder de ruiter kan zijn” in tegendeel. Juist ik hamer altijd op passend tuig, ruiter die in het zadel moet passen en hoe lager de gewichtsverhoudingen hoe beter.
Dus leg mij maar uit waarom ik met mijn 90+ kilo niet op mijn paarden zou moeten willen stappen.


Omdat je niet in het zadel past? In het zadel passen betekent dat je niet op de lepel van het zadel zit als je in het zadel zit. Je moet een ruime handbreedte de ruimte hebben
Ik hoef dat jou verder niet uit te leggen. ik denkt dat het beter is dat je jezelf die vraag stelt.

Als jij vindt dat je het voor jezelf kan verantwoorden om met 90+ op je Shires te gaan zitten, moet je dat doen. Maar ik denk dat jij twijfelt en daarom zo geprikkeld reageert. En vervolgens wil dat ik jou dat uitleg terwijl je dat zelf eigenlijk ook best weet.

Jij hebt Shires en dat zijn per definitie geen gewichtsdragers. Ze zijn gebouwd om te trekken. Ze hebben ook een wat rechter achterbeen waardoor het moeilijker is om dat goed onder de massa te brengen om te dragen. Dat is al moeilijk voor ze zonder 90+ op hun rug.
Door hun flinke schouderpartij en billenpartij is het deel waar het zadel kan liggen niet lang. Belangrijk dus dat de ruiter in het zadel past. Past het zadel, dan past de ruiter van 90+ daar meestal niet in.
En dat is - om eerlijk te zijn - in jouw geval ook zo.
Dus waarom denk jij, vind jij dat jij dat het dan wel kan?
Ik vind b.t.w. dat je hartstikke leuke knappe paarden hebt.

---

Ik vind dat het niet kan. Dat is geen vooroordeel, maar gewoon eigen ervaring. Mijn grens ligt zelfs niet op 90+ maar 80+ vind ik in mijn geval al te zwaar, want ik ben maar 1.66. Ik ben dan ook gestopt met rijden toen ik een 80+ gewicht kreeg; daarna ben ik nog aangekomen (95 om precies te zijn). Ook door medicatie (prednisolon). Rond mijn 50e kreeg ik acuut spierreuma en dat is echt ontzettend pijnlijk. Kon niet meer uit bed komen. Dus aan de prednisolon. Eerder was ik al aangekomen door prednisolon voor poliepen waardoor ik steeds voorhoofdsholte ontstekingen had. Ik had geen reuk en smaak meer, doordat mijn reukorgaan geblokkeerd was. Een operatie en 4 x per jaar een stootkuur prednisolon is dan de behandeling, dus ik wist wel wat het middel zo ongeveer deed. ik zou een jaar aan de pred moeten. Kilo's vlogen eraan. In die periode ben ik rond 25 kilo aangekomen. En kreeg het er niet meer af. Prednisolon bouwde ik af, ik wilde voorkomen dat ik naar 100 kg ging. Maar door de pijn had ik dan ook niet echt veel beweging.
Zoekend naar alternatieven kwam ik op curcuma en dat heeft echt veel veranderd. De spierreuma verdween, ik kon weer bewegen. En ook voor de poliepen werkte het. Maar dan zijn die kilo's er nog zomaar niet af.
Inmiddels heb ik body-tec ontdekt waardoor ik v.w.b. de spieren beter in conditie kom en die vicieuze cirkel kan doorbreken. Ben inmiddels 7 kg kwijt en wil er nog 20 kwijt. 90 is echt zo'n grens gewicht. Eenmaal daar onder kom je niet zo snel aan en gaat het er makkelijker af tot je weer zo'n grens tegen komt.
Mijn doel is gewoon weer te kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 16:08 



 
Profiel   

Ik heb nergens gezien dat er wordt afgegeven op de gezondheid van te dikke mensen, in dit topic? Maar dat kan ik ook gemist hebben

Het ging vnl over gewicht en niet over “te dik”, wel over “te zwaar”.
En het is idd duidelijk dat je nog weinig mag zeggen over overgewicht.. wel over roken, drugs, drank etc maar niet over eten / bewegen .. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 17:57 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Dat is een reactie op wat je zelf geschreven hebt. Dat je overgewicht hebt, maar wel op paard rijdt en dat dat past qus gewicht. Fly_high vraagt juist of jij het zou waarderen als men tegen jou begint over welzijn van jouw paard, terwijl je niet te zwaar voor het paard bent, maar wel overgewicht hebt. En je het daarnaast over fit en gezond hebt en hoge eisen voor jezelf, maar ook overgewicht hebt. Kan je het dan waarderen dat mensen daarover beginnen tegen jou over fit en gezond zijn en zelfs eventueel afvallen, zoals je eigenlijk wel schrijft hier dat men zou moeten doen.

Je vat het dus veel persoonlijker op dan het bedoeld is, denk ik. Er wordt niet gevraagd om wat je gedaan hebt of niet. Alleen of je het zelf zou kunnen waarderen als mensen erover beginnen tegen jou.

Edit, en juist dat je zo aangevallen reageert beantwoordt de vraag ook al. Dan snap je dus ook dat andere mensen zo reageren of kunnen reageren als ze aangesproken worden. Dat is het lastige. Overgewicht betekent niet meteen te zwaar voor paard, maar dat zijn wel mensen die eerder aangesproken zullen worden dan mensen doe geen overgewicht hebben, maar wel te zwaar voor dier zijn. Omdat die 1e 'duidelijker'? Is.
Fly_high zegt nergens dat je er niet op mag, of dat je alles moet uitleggen, maar het laat denk ik wel een moeilijk punt zien juist.


Dat is precies waar ik op doelde inderdaad! :j ik wilde niemand onterecht voor dierenbeul uitmaken en lig er ook niet wakker van dat kleine vrouwen met iets hoger BMI blijven paardrijden.

Ik vind gewoon dat men heel snel over paardenwelzijn begint zodra iemand met overgewicht (te hoog BMI) gaat paardrijden. En dan wordt het al gauw oneerlijk tegenover het paard bevonden, en geen reclame, en je hebt toch geen balans en noem maar op. Terwijl ik denk dat achter zulke uitspraken zich vooral veel afgunst schuilt en wij (als paardenmensen in het algemeen) paardenwelzijn dan gebruiken puur omdat het een handige stok is om mee te slaan :o

Ik ben juist lang en slank (en door mijn lengte wel belachelijk zwaar tov het plaatje) en het valt me altijd op hoe lelijk mensen kunnen doen tegen even zware meiden die wel overgewicht hebben. Terwijl ik meestal lekker free pass krijg. En dat doet me heel erg twijfelen of het in gewicht discussies nou echt om paardenwelzijn gaat :')



Avalanche schreef
Nee. Het is een aanname dat ik er in de tussentijd niets aan gedaan heb. Ik ben in anderhalf jaar tijd van maat 42 naar 38 gegaan. Ik ben nog niet waar ik wil zijn, maar ik zat op mijn zwaarste punt nog altijd 15 kg onder wat het paard kon hebben.



Ik weet niet over welke tussentijd en welke aannames je het hebt :? ik volg het allemaal niet zo nauw eerlijk gezegd. Je hebt in ieder geval paar dagen geleden in dit topic lengte en gewicht geplaatst die BMI rond 27,5-28 betekenen, daar haal ik vandaan dat je overgewicht hebt. En obv dezelfde gegevens weet ik ook dat je absoluut gezien niet te zwaar voor je paard bent :o daar ging het mij ook helemaal niet om. Maar je paar laatste posts geven heel duidelijk de indruk dat overgewicht van de ruiter per definitie slecht is, want elke ruiter moet ten alle tijden fit en slank zijn. En men moet opmerkingen tav hun lichaam en gewicht maar kunnen slikken zodra er sprake is van paardrijden, ook omwille van paardenwelzijn. Maar tegelijkertijd voel je je enorm aangevallen (wat ik snap) dat je gewicht erbij betrokken wordt omdat je ondanks je overgewicht toch helemaal niet te zwaar voor je paard bent. Welke van die twee is het dan, maakt overgewicht wel uit of niet? Zou je het fijn vinden als men zich met jouw overgewicht op wedstrijd ging bemoeien onder het mom van paardenwelzijn en "ruiters moeten fit zijn" terwijl je hartstikke goed weet dat je qua gewicht prima op je paard past en hij met alle liefde en plezier voor je werkt?


BMI boven 30 is per definitie ongezond voor mensen, dat wel, maar is het per definitie ongezond voor het paard? Als het absolute gewicht niet heel hoog is? Een dame van 1.58 lang en 75 kilo heeft ook al obesitas/ BMI hoger dan 30, is ze dan schadelijk voor alle paardenruggen puur doordat ze ongezond is voor zichzelf? Is gezond zijn een voorwaarde om op een paard te mogen zitten en zo ja, waarom eigenlijk? Roken is net zo ongezond ы als obesitas en toch gaat er niemand in verzet als er rokers gaan paardrijden...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 18:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 25 [ 606 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen