Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 25 [ 606 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gewicht ruiters op wedstrijd

 
Profiel   

Het ging toch om de paarden ruggen?
Andere mensen hebben er obese en fatshaming bij gehaald.

En roken is ongezond en overgewicht ook.
Alleen van roken mag men wel wat zeggen (zou je niet eens stoppen, het is duur en ongezond) maar dat mag je nooit tegen iemand met overgewicht zeggen terwijl je je daar net zoveel zorgen over kan maken. Maar goed, dat heeft niks met de paarden te maken (wel met fatshamen waar het zijdelings ook over gaat)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 18:00 



 
Profiel   

Cer schreef
Het ging toch om de paarden ruggen?
Andere mensen hebben er obese en fatshaming bij gehaald.

En roken is ongezond en overgewicht ook.
Alleen van roken mag men wel wat zeggen (zou je niet eens stoppen, het is duur en ongezond) maar dat mag je nooit tegen iemand met overgewicht zeggen terwijl je je daar net zoveel zorgen over kan maken. Maar goed, dat heeft niks met de paarden te maken (wel met fatshamen waar het zijdelings ook over gaat)


Dat komt dat de ene het dierenwelzijn noemt. Terwijl de ander het fatshamen noemt. En de grens is ook wel flinterdun. wanneer je iets zegt van een "te" zware ruiter. Kan het al heel snel richting fatshamen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 18:14 



 
Profiel   

Nou het zal wel aan mij liggen dan.. ik vind dat het niet altijd (alleen) gaat om gewicht. Omdat gewicht niet volledig alles zegt, sommige mannen zijn misschien net iets te zwaar.
Maar ik vind flink overgewicht/obese altijd een no go. Ook al val je met één of andere berekening misschien nog binnen een bepaald kader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 20:14 



 
Profiel   

Ik vind dus wel dat je als ruiter moet werken aan eigen lijf en fitheid, naast het paard. Zeker niet alleen maar rijden en dat genoeg vinden voor eigen lijf. Paard heeft er ook profijt van als je naast het rijden nog aan jezelf werkt. En dat gaat niet alleen om gewicht, maar speelt zeker ook wel mee in de fitheid. Het is een sport maar niet alleen het paard hoort de atleet te zijn. Dus rechtrichten, gymnastiseren, conditie net zoals het paard.

ook om beperkingen en ja, dat is moeilijk. Ik train elke dag naast het paard, juist omdat ik beperkingen heb en paard daar niet de dupe van mag zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 20:44 



 
Profiel   

Hoe zie jij die fitheid dan juist, MyWishMax?
Ik bvb ben slank (47 kg) en heb wel genoeg conditie opgebouwd oa. met stalwerk om zonder problemen een 20 kg wandeltocht te doen bvb. Maar ik doe geen buikspieroefeningen of andere sporten meer naast stalwerk en rijden (4-6x per week)
Ik vind niet dat ik me daarvoor schuldig hoef te voelen naar mijn paard toe maar begrijp uit je bericht dat jij dat anders ziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 20:56 



 
Profiel   

Ik zeg nergens dat iemand zich schuldig moet voelen, alleen dat ik idd vind dat je ook aan jezelf moet werken en niet alleen van het paard moet verlangen dat zij recht en soepel zijn. Jij zal niks aan conditie hoeven doen of kracht, maar soepel en rechtrichten van jezelf dan wel weer. Mensen zijn ook scheef en vaak ook nog strak in bepaalde delen van het lijf.

Het hoeft echt geen uur per dag trainen te zijn, maar aandacht geven aan eigen soepelheid, balans en recht /gelijk zijn vind ik wel belangrijk. Omdat je daarmee paard ook helpt doordat eigen houding en zit beter wordt. Dus dat zijn ook nog specifieke oefeningen. Ik doe ook geen andere sport, maar wel oefeningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 21:58 



 
Profiel   

Ik vind niet dat je dat aan iemand kan opleggen. Zeker niet van iemand die recreatief rijdt.
Wij trainen lekker door maar voor oefeningen voor mezelf geen tijd en helemaal geen problemen daarmee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 22:55 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Ik weet niet over welke tussentijd en welke aannames je het hebt :? ik volg het allemaal niet zo nauw eerlijk gezegd. Je hebt in ieder geval paar dagen geleden in dit topic lengte en gewicht geplaatst die BMI rond 27,5-28 betekenen, daar haal ik vandaan dat je overgewicht hebt. En obv dezelfde gegevens weet ik ook dat je absoluut gezien niet te zwaar voor je paard bent :o daar ging het mij ook helemaal niet om. Maar je paar laatste posts geven heel duidelijk de indruk dat overgewicht van de ruiter per definitie slecht is, want elke ruiter moet ten alle tijden fit en slank zijn. En men moet opmerkingen tav hun lichaam en gewicht maar kunnen slikken zodra er sprake is van paardrijden, ook omwille van paardenwelzijn. Maar tegelijkertijd voel je je enorm aangevallen (wat ik snap) dat je gewicht erbij betrokken wordt omdat je ondanks je overgewicht toch helemaal niet te zwaar voor je paard bent. Welke van die twee is het dan, maakt overgewicht wel uit of niet? Zou je het fijn vinden als men zich met jouw overgewicht op wedstrijd ging bemoeien onder het mom van paardenwelzijn en "ruiters moeten fit zijn" terwijl je hartstikke goed weet dat je qua gewicht prima op je paard past en hij met alle liefde en plezier voor je werkt?


BMI boven 30 is per definitie ongezond voor mensen, dat wel, maar is het per definitie ongezond voor het paard? Als het absolute gewicht niet heel hoog is? Een dame van 1.58 lang en 75 kilo heeft ook al obesitas/ BMI hoger dan 30, is ze dan schadelijk voor alle paardenruggen puur doordat ze ongezond is voor zichzelf? Is gezond zijn een voorwaarde om op een paard te mogen zitten en zo ja, waarom eigenlijk? Roken is net zo ongezond ы als obesitas en toch gaat er niemand in verzet als er rokers gaan paardrijden...


Ligt wel iets genuanceerder.

Ik heb altijd intensief gesport en daarbij gefocust op krachttraining. Ik heb dus veel spierweefsel en als ik 68 kg weeg, zie ik er superslank uit, heb ik een vetpercentage rond de 20% maar ben nog altijd 1.60. Op papier heb ik dan overgewicht, maar doe je een lichaamsanalyse dan heb ik 30kg aan spierweefsel. Spieren nemen niet mega veel ruimte in, maar wegen wel veel meer dan vet.

Maar de BMI analyse gaat uit van vet, niet van spieren.
Met een volledige lichaamsanalyse zou ik minus vet rond de 48 kg uitkomen, maar als je dat als streefgewicht pakt ga ik spieren afbreken, en dat wil ik niet.

Toen ik mezelf niet fit genoeg vond, had ik vet op mijn buik en bovenbenen, en dat zat me wel degelijk behoorlijk in de weg, waardoor mijn balans veel minder was.

Je zit dus én met een redelijk gespierd lijf, en het feit dat ik gewoon niet lang ben, waardoor BMI simpelweg geen realistische meting is. BMI gaat zo emorm afwijken op het moment dat je veel sport, dat je aan de hand daarvan niet kunt bepalen nog of er sprake is van overgewicht. Er is dus helemaal geen tegenstelling tussen ruiterfitheid belangrijk vinden en mijn situatie, maar ik vind het ergerlijk dat die wel tussen de regels door te lezen lijkt.

Toevoeging: de allergische reactie komt ervan dat ik deze discussie tot in den treure heb gevoerd en ik echt altijd dezelfde argumenten ook krijg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 23:13 



 
Profiel   

Babootje schreef
Daphara schreef

Ik denk dat de vraag is… gaat het over BMI of gaat het over te zwaar voor het paard?

In dit soort topics wordt gaat het bijna altijd om ‘dikke’ mensen, BMI en wordt er afgegeven op hoe ongezond zij zijn.

Terwijl te zwaar voor het paard in veel gevallen niet mensen zijn met een BMI van 30+
Kijk maar eens in het “ben ik te zwaar voor mijn paard/pony” topic, geen obese ruiters daar, maar toch regelmatig te zware ruiters met een gezond BMI.

Hoewel ik het dan altijd weer opvallend vind dat een persoon met een laag BMI eerder te horen krijgt dat het past (ondanks 15+% gewicht op het paard) en een wat steviger persoon met op het oog een wat hoger BMI (b.v. 25-27) eerder te horen krijgt dat het niet past ondanks dat de verhouding soms onder de 15% is.
Het laat toch imo wel een vooroordeel zien.

Het zou imo fijn zijn als de focus in dit topics over ruitergewicht eens echt op gewichtsverhoudingen zou kunnen zijn en niet zoveel focus op vet, BMI en ‘dikke’ mensen.


Volgens mij is die focus er al wel; in ieder geval wordt daar goed over gesproken. Dan gaat het niet alleen om ben ik te zwaar, maar ook om ben ik te lang, pas ik in het zadel-vragen.
Desondanks denk ik wel dat je jezelf de vraag moet stellen of paardrijden wel de sport voor jou is als je 90+ weegt. Want het houdt wel een keer op. Een paard draagt niet alleen jou maar ook zichzelf aan gewicht, dus hoe groter/steviger het paard hoe zwaarder de ruiter kan zijn houdt ergens een keer op.

Daphara schreef
Waarom zou paardrijden niet de sport voor mij moeten zijn? Leg dat eens uit dan, want dit riekt voor mij weer naar vooroordelen.
Ik heb ook nooit ergens beweerd dat ik vind “hoe groter/steviger het paard hoe zwaarder de ruiter kan zijn” in tegendeel. Juist ik hamer altijd op passend tuig, ruiter die in het zadel moet passen en hoe lager de gewichtsverhoudingen hoe beter.
Dus leg mij maar uit waarom ik met mijn 90+ kilo niet op mijn paarden zou moeten willen stappen.


Omdat je niet in het zadel past? In het zadel passen betekent dat je niet op de lepel van het zadel zit als je in het zadel zit. Je moet een ruime handbreedte de ruimte hebben
Ik hoef dat jou verder niet uit te leggen. ik denkt dat het beter is dat je jezelf die vraag stelt.

Als jij vindt dat je het voor jezelf kan verantwoorden om met 90+ op je Shires te gaan zitten, moet je dat doen. Maar ik denk dat jij twijfelt en daarom zo geprikkeld reageert. En vervolgens wil dat ik jou dat uitleg terwijl je dat zelf eigenlijk ook best weet.

Jij hebt Shires en dat zijn per definitie geen gewichtsdragers. Ze zijn gebouwd om te trekken. Ze hebben ook een wat rechter achterbeen waardoor het moeilijker is om dat goed onder de massa te brengen om te dragen. Dat is al moeilijk voor ze zonder 90+ op hun rug.
Door hun flinke schouderpartij en billenpartij is het deel waar het zadel kan liggen niet lang. Belangrijk dus dat de ruiter in het zadel past. Past het zadel, dan past de ruiter van 90+ daar meestal niet in.
En dat is - om eerlijk te zijn - in jouw geval ook zo.
Dus waarom denk jij, vind jij dat jij dat het dan wel kan?
Ik vind b.t.w. dat je hartstikke leuke knappe paarden hebt.

---

Ik vind dat het niet kan. Dat is geen vooroordeel, maar gewoon eigen ervaring. Mijn grens ligt zelfs niet op 90+ maar 80+ vind ik in mijn geval al te zwaar, want ik ben maar 1.66. Ik ben dan ook gestopt met rijden toen ik een 80+ gewicht kreeg; daarna ben ik nog aangekomen (95 om precies te zijn). Ook door medicatie (prednisolon). Rond mijn 50e kreeg ik acuut spierreuma en dat is echt ontzettend pijnlijk. Kon niet meer uit bed komen. Dus aan de prednisolon. Eerder was ik al aangekomen door prednisolon voor poliepen waardoor ik steeds voorhoofdsholte ontstekingen had. Ik had geen reuk en smaak meer, doordat mijn reukorgaan geblokkeerd was. Een operatie en 4 x per jaar een stootkuur prednisolon is dan de behandeling, dus ik wist wel wat het middel zo ongeveer deed. ik zou een jaar aan de pred moeten. Kilo's vlogen eraan. In die periode ben ik rond 25 kilo aangekomen. En kreeg het er niet meer af. Prednisolon bouwde ik af, ik wilde voorkomen dat ik naar 100 kg ging. Maar door de pijn had ik dan ook niet echt veel beweging.
Zoekend naar alternatieven kwam ik op curcuma en dat heeft echt veel veranderd. De spierreuma verdween, ik kon weer bewegen. En ook voor de poliepen werkte het. Maar dan zijn die kilo's er nog zomaar niet af.
Inmiddels heb ik body-tec ontdekt waardoor ik v.w.b. de spieren beter in conditie kom en die vicieuze cirkel kan doorbreken. Ben inmiddels 7 kg kwijt en wil er nog 20 kwijt. 90 is echt zo'n grens gewicht. Eenmaal daar onder kom je niet zo snel aan en gaat het er makkelijker af tot je weer zo'n grens tegen komt.
Mijn doel is gewoon weer te kunnen rijden.


Wow, ik weet even niet goed hoe ik hier op moet reageren, wat een mening en vooroordelen lees ik hier en vraag me af of ik na een hele drukke dag, zo laat op de avond nog zin heb om hier serieus op in te gaan.

Edit, blijkbaar had ik meer zin dan gedacht, lang verhaal geworden, dus bokkers voel je vooral vrij om er langsheen te scrollen!

1. Wanneer heb jij mij zien rijden en waardoor denk jij te kunnen weten dat ik niet in mijn zadels pas? Jouw mening vind ik op zijn minst verwonderingswaardig, helemaal omdat jij het als feit presenteert.
Mijn zadels zijn aangemeten door één van de beste zadelmakers van NL (staat ze om bekend)die MSFC en SMS gecertificeerd is, ik laat haar om de 6-8 maanden komen om de zadels te controleren op ligging. Daarnaast zijn mijn beide zadels getest op de drukverdeling, iets wat ik sowieso na de aanschaf (en inrij-periode van een nieuw zadel) en daarna elke twee jaar laat doen.

Dat de lepel van een zadel 100% vrij moet liggen en er een “handbreedte ruimte” tussen moet zitten, is sowieso je reinste kolder, een riedeltje dat hier op bokt keer op keer herhaalt wordt. Mensen praten elkaar na, zonder te weten waar ze het over hebben. Je kunt je ook afvragen waarom zadels überhaupt een lepel hebben als daar niets tegenaan mag komen, als je in de “handbreedte” theorie gelooft.
Ik heb daar ook uitgebreid over gehad met de persoon die hier de zadeldrukmeting kwam doen, want na het keer op keer hier op bokt gelezen te hebben, denk je dat het klopt, terwijl ik een wetenschappelijk onderzoek had gelezen dat die theorie helemaal niet ondersteunde.

Waar het werkelijk om gaat is waar het zwaartepunt van de ruiter ligt in het zadel, dat moet in het midden van het zadel liggen, zodat de druk over het hele zadel verdeeld kan worden. Dat betekend niet dat het verkeerd is als er geen handbreedte tussen een bips en een lepel ligt, zolang daar geen piekbelasting ontstaat, omdat het zwaartepunt van de ruiter te ver naar achteren ligt. Hoe hoger de lepel en hoe meer er sprake is van een “gesloten zitting” hoe meer ruitergewicht mogelijk achterin gedragen kan worden, maar ook met een platte lepel kan het zwaartepunt van de ruiter te ver naar achteren liggen (bijvoorbeeld door een te klein zadel, te veel wrong, verkeerde zit of te korte beugels).

Er is een Brits wetenschappelijk onderzoek geweest die dit ondersteund. Zij hebben hetzelfde paard bij 3 verschillende (van hetzelfde niveau) ruiters getest om de invloed van percentage gewicht te meten op een paard. De drie ruiters hadden een bepaald gewichtspercentage, als ik het goed herinner was dat 10, 15 en 20%.
Afijn, zonder op het hele onderzoek in te gaan, was de middelzware ruiter (ik geloof die van 15% verhouding) ook de langste ruiter (het was een man). Bij die man hadden ze duidelijk een piekbelasting achter in het zadel, eigenlijk was het zadel te klein voor hem. De eigenaresse van het testpaard zat op hetzelfde gewicht (ook die 15%), maar was een stukje kleiner, dus in verhouding tot de man ook dikker met een hogere BMI. Bij haar hebben ze vervolgens ook een meting uitgevoerd en bij haar meting lag duidelijk het zwaartepunt in het midden en niet achterin het zadel, ondanks dat de lepel niet “vrij” was. Maar zij paste goed in dat zadel en werd niet in een houding gedrukt zoals bij die man.

Let op! Er zit hier wel een grote MAAR aan… want er is namelijk een groot verschil tussen lepel niet helemaal vrij en een bips/vet wat als het ware over de lepel heen “valt”. Dan kun je per definitie al stellen dat er een piekbelasting achterin het zadel ligt. Ook een te hoge lepel in combinatie met een flinke wrong kan zorgen dat de ruiter achter in het zadel gedrukt wordt, wat voor ongelijke drukverdeling kan zorgen.

Meten is weten en na het lezen van het Britse onderzoek wilde ik ook graag weten of mijn manier van rijden en hoe ik in mijn zadels zit, zorgde voor een piekbelasting. Daaruit bleek een hele mooie verdeling van de druk. Wel was bij mijn laatste meting, waarbij ook een meting voor het eerst is uitgevoerd bij mijn jonge merrie, in stap meer druk achterin het zadel dan in draf of galop, maar geen nadelige piekbelasting. Blijkbaar had ik juist in stap de neiging mijn gewicht naar achteren te brengen, vraag me niet waarom, maar het is wel iets waar ik nu extra op let en waar ik in de les aan werk met mijn instructeur. Grappig is dat ik het nu ook terug zie op de foto’s die vorig jaar enkele dagen voor de laatste meting zijn gemaakt. In draf was mijn drukverdeling beter vooral tijdens het doorzitten, juist daar had ik meer pieken achterin het zadel verwacht te zien ten opzichte van de stap. Met licht rijden zag je de normale lichte schommeling van druk die verwacht kon worden door het licht rijden, met de merrie wel 1 piek toen ze uit balans raakte (bijna struikelde), maar het gemiddelde was goed.
De galop meting bij mijn ruin was perfect, bij mijn merrie lag die wat naar voren, maar dat was verklaarbaar, doordat zij toen nog niet zo lang onder het zadel was, dus wat onstuimig in de galop en ik automatisch wat verlicht ging zitten. Bij mijn ruin had ik iets meer de neiging in draf (met licht rijden) om wat naar rechts te zitten en bij mijn merrie meer de neiging om naar links te zitten (ook in galop plaatste ik bij haar iets meer druk op links), beide punten waar ik aan werk o.a. in de les, maar ook vooral op buitenrit met veel lange stukken rechtdoor.

Ik vertrouw op de informatie van de meting, op mijn zadelpasser en mijn instructeur, dat naast mijn redelijk gezonde verstand. Ik vind het dus erg verwonderlijk dat jij denkt te kunnen bepalen dat mijn zadel te klein is voor mij en ben erg benieuwd waar je die helderziende blik vandaan hebt. Of beter nog, een wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat er altijd “een handbreedte” ruimte t.o.v. de lepel moet zijn, dan ga ik even op zoek naar dat Britse onderzoek over zwaartepunt in het zadel.

2. Dat Shires geen gewicht dragers zijn en gefokt zijn om te trekken is gewoon onzin en wordt wetenschappelijk niet ondersteund. Dan zou je hetzelfde moeten zeggen over een Fries, Haflinger en elke “koudbloed” die er bestaat.
Juist paarden die wat breder gebouwd zijn hebben minder moeite balans te houden met een ruiter op de rug, ook daarvan kan ik ergens een wetenschappelijk artikel opduiken, volgens mij was er aan het begin van dit topic daar ook al een link naar geplaatst.

Een Shire is een paard dat stevig, doch lenig gebouwd is. Als het ware een grotere versie van een Tinker, maar dan verhoudingsgewijs nog net wat hoger op de benen. Van tinkers wordt toch ook niet beweerd of verzonnen dat ze niet gebouwd zijn om gewicht van een ruiter te dragen.
Shires treden ook gemiddeld genomen echt niet moeilijker onder dan elk ander “niet specifiek dressuur gefokt” paardenras of type. Ze zijn sowieso een heel stuk leniger dan een gemiddelde Belg of Hollands trekpaard. Ik gebruik ook veel liever de benaming “koudbloed” dan “trekpaard”, omdat het ras niet te vergelijken is met veel trekpaard rassen en men bij het woord trekpaard een beeld heeft van een groot en stevig, kort en gedrongen paard, wat IMO niet van toepassing is op mijn ras.

Maar ook voor Shires geld, alles is afhankelijk van de training en manier van rijden. Mijn ruin is wat overbouwd, waardoor het voor hem wat lastiger is om onder te treden dan voor mijn merrie, die dat van nature al makkelijk doet. Maar hij loopt doorgaans mooi ontspannen over de rug en treed veel beter en makkelijker onder als ik hem rij dan als mijn 20-25 kg lichtere bijrijder hem rijdt.
Maar goed, verschil in bouw en hoe dat invloed heeft op hoe makkelijk een paard kan onder treden, zul je in elk ras ook onderling hebben.

Dat van de ruimte voor een zadel klopt, daarom is het ook belangrijk om een goede zadelpasser te hebben. Bij een Shire is het sowieso bijna onmogelijk om een (dressuur) zadel te ver naar voren te leggen vanwege de bespiering op de schouders. Ik zie trouwens meer kleine paarden met te grote/te lange zadels dan paarden van 1.80+ met een te groot/lang zadel.

3. Ik probeer nergens goed te praten dat te zware ruiters op paarden stappen, juist vanwege mijn gewicht en lengte is het iets waar ik heel alert op ben, vooral bij mezelf. Daarom doe ik er ook zoveel aan om gezond en fit te blijven, ondanks alle medische tegenslag en dat afvallen tegenwoordig tergerend langzaam en moeilijk gaat. Vroeger lette ik een maandje op wat ik at en dan was ik zo 5 kg kwijt. Nu loop ik langs de Jamin, adem ik even diep in en zit er weer 2 kg bij aan (voor mijn gevoel dan). Ik ben allergisch voor bijna alle schildklier medicatie en heb wat lichte hartproblematiek, waardoor ik van de natuurlijke schildkliermedicatie (die ik nu eindelijk krijg) op de juiste dosering continu hartkloppingen heb, dus ik zit standaard op een onderdosering. Daar doe ik niet zielig over, het is zoals het is en maatje 38/40 zal ik alleen weer gaan halen als ik mezelf compleet uithonger, want op normale calorie inname (voor mijn lengte, gewicht en activiteit) kom ik alleen maar aan. Nu kook ik zoveel mogelijk vers, eet ik maar de helft van de aanbevolen koolhydraten per dag en is suiker (anders dan wat fruit) helemaal uit mijn dieet geschrapt. Zo hou ik mij gewicht onder controle en ik ben over de laatste 14 maanden (met wat ups en downs) toch een aantal kilo’s afgevallen.

Je beseft ook wel dat jouw BMI met 1.66 m en 80+ kilo (waarop je besloot te stoppen met rijden) hoger is dan mijn BMI nu, zelfs als je mijn BMI niet berekend in de calculator voor lange mensen?

Maar los daarvan, je bent van harte welkom om eens langs te komen met weegschaal en zelf te meten of ik inclusief tuig met mijn gewicht ruim binnen alle marges val om op mijn paarden te stappen. Tenzij je 12,5% per definitie te veel vind voor elk paard.
Kun je gelijk van dichtbij je expertise er op loslaten of ik in mijn zadels pas en of ik überhaupt goed genoeg kan rijden of mijn paarden in de weg zit. ;)
Een aantal bokkers hebben ik en mijn paarden in irl al eens mogen ontmoeten, zo ook Bokker Avalange in dit topic, een jaar of 3 (?) geleden is ze op bezoek geweest.

Met Ava’s uitgesproken mening kan zij letterlijk (aan de hand van wat zij irl gezien heeft) je prima vertellen of ik te zwaar voor mijn paarden ben. Ava is voor mij soms ook nog een beetje een rij-instructeur op afstand, als ik ergens tegenaan loop kan ik van haar altijd fijn (doch steng :+ ) advies krijgen hoe het op te lossen. Ik heb nog eens een echte les van Ava tegoed, hoewel het nog niet gelukt is om dat gepland te krijgen, maar een buitenritje met Monster en Duke gaat er sowieso deze zomer komen, nu Monster onder het zadel is.

Hoe dan ook, ik reageer niet gepikeerd omdat ik “twijfels heb” over mijn gewicht “en dat zelf eigenlijk ook best weet” dat ik te zwaar ben voor mijn paarden, dat is jouw compleet verkeerde interpretatie, want ik weet dat het niet zo is.
Ik vroeg om uitleg omdat jij stelde dat ik met 90+ kilo niet op een paard zou moeten stappen ongeacht de verhouding in gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 00:13 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Je zit dus én met een redelijk gespierd lijf, en het feit dat ik gewoon niet lang ben, waardoor BMI simpelweg geen realistische meting is. BMI gaat zo emorm afwijken op het moment dat je veel sport, dat je aan de hand daarvan niet kunt bepalen nog of er sprake is van overgewicht. Er is dus helemaal geen tegenstelling tussen ruiterfitheid belangrijk vinden en mijn situatie, maar ik vind het ergerlijk dat die wel tussen de regels door te lezen lijkt.

Toevoeging: de allergische reactie komt ervan dat ik deze discussie tot in den treure heb gevoerd en ik echt altijd dezelfde argumenten ook krijg.


BMI bij kleinere lichaamslengte wijkt af juist de andere kant op, het geeft men meer ruimte. Bij grotere lichaamslengte geeft het weer te vroeg overgewicht aan. Mbt tot spieren is het wel waar, al moet je echt flink aanpoten om puur door spiermassa zo ver boven (op papier) gezond BMI uit te komen.

Maar ik laat het liggen want deze discussie was echt mijn bedoeling niet :o het laat vooral zien dat gewicht zoiets persoonlijks is dat het alleen maar kwaad zou kunnen als KNHS of vergelijkbare instantie zich ermee gaat bemoeien.


Daphara schreef
2. Dat Shires geen gewicht dragers zijn en gefokt zijn om te trekken is gewoon onzin en wordt wetenschappelijk niet ondersteund. Dan zou je hetzelfde moeten zeggen over een Fries, Haflinger en elke “koudbloed” die er bestaat.
Juist paarden die wat breder gebouwd zijn hebben minder moeite balans te houden met een ruiter op de rug, ook daarvan kan ik ergens een wetenschappelijk artikel opduiken, volgens mij was er aan het begin van dit topic daar ook al een link naar geplaatst.


Friezen zijn koetspaarden met over het algemeen problematische ruggen, en ja ze zijn echt geen gewichtsdragers. Haflingers zijn weer lastpaarden en die kunnen wel goed sjouwen :j alleen lijkt men soms te vergeten dat ze pony's blijven.

Ik ben oprecht benieuwd naar dat wetenschappelijk artikel :) mijn (anekdotische en n=1 uiteraard ;) ) ervaring is dat tinkers en vergelijkbare koudbloeden juist meer moeite hebben met mijn gewicht dan rijpaarden/warmbloeden van vergelijkbaar gezond gewicht. Het zou uiteraard aan mijn lengte kunnen liggen, maar nog steeds vind ik dat (ook kleine) warmbloeden er handiger mee omgaan dan koudbloeden. Bij een shire verwacht ik geen problemen weer, maar nog nooit op eentje kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:42 



 
Profiel   

Ten eerste: Ja ik heb een mening. Dat mag volgens mij ook best. Nee, ik heb geen vooroordelen.
Daarbij geef ik mijn eerlijke mening o.b.v. foto's die je zelf hebt geplaatst.

Daphara schreef
1. Wanneer heb jij mij zien rijden en waardoor denk jij te kunnen weten dat ik niet in mijn zadels pas? Jouw mening vind ik op zijn minst verwonderingswaardig, helemaal omdat jij het als feit presenteert.
Mijn zadels zijn aangemeten door één van de beste zadelmakers van NL (staat ze om bekend)die MSFC en SMS gecertificeerd is, ik laat haar om de 6-8 maanden komen om de zadels te controleren op ligging. Daarnaast zijn mijn beide zadels getest op de drukverdeling, iets wat ik sowieso na de aanschaf (en inrij-periode van een nieuw zadel) en daarna elke twee jaar laat doen.


Je hebt een link onderaan je pagina naar jouw Instragram. Met name op Insta zie ik foto's en filmpjes waarbij ik van mening dat je nogal krap in het zadel zit. Jij hebt een andere mening op basis van de werkelijke situatie.
Jij baseert je dan op wat de zadelmaker en je instructie ervan vinden. Dat is natuurlijk goed om te doen als je zelf met vragen zit. Maar het is ook goed om in je achterhoofd te houden dat die mensen ook allemaal aan je verdienen. En mogelijk niet altijd even eerlijk zullen zijn, want dan zijn ze een klant kwijt.
Dus is het altijd goed, om je eigen gezonde verstand te gebruiken.

Daphara schreef
Dat de lepel van een zadel 100% vrij moet liggen en er een “handbreedte ruimte” tussen moet zitten, is sowieso je reinste kolder, een riedeltje dat hier op bokt keer op keer herhaalt wordt. Mensen praten elkaar na, zonder te weten waar ze het over hebben. Je kunt je ook afvragen waarom zadels überhaupt een lepel hebben als daar niets tegenaan mag komen, als je in de “handbreedte” theorie gelooft.


Er is nog een verschil tussen of er iets tegenaan mag komen dan er op zitten, omdat er voor je billen geen ruimte in het zadel is. Maar ik ben sowieso van mening dat er in zadel enige ruimte moet overblijven om mee te kunnen zijn in de beweging met je paard. Een niet onafhankelijke zit en een gedwongen, opgesloten zijn beide slecht voor de paardenrug, want daarmee beperk je het paard in zijn beweging. Hoe zwaarder je bent hoe groter die invloed is.

Daphara schreef
Ik heb daar ook uitgebreid over gehad met de persoon die hier de zadeldrukmeting kwam doen, want na het keer op keer hier op bokt gelezen te hebben, denk je dat het klopt, terwijl ik een wetenschappelijk onderzoek had gelezen dat die theorie helemaal niet ondersteunde.


Nou kom maar op met je wetenschappelijk onderzoek dan. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik weet dat er verschillende onderzoeken zijn geweest, maar die zijn geen van alle wetenschappelijk. Wetenschappelijk onderzoek doen naar ruiters en paarden is uitermate moeilijk omdat je nooit echt goede vergelijkbare situaties kunt scheppen tussen de groep die je onderzoekt en de controlegroep.

Als je "op de lepel zit" dan zorgt dat voor piekbelasting. Dat is een logica waarvoor je niet MSFC/SMS gecertificeerd hoeft te zijn.
Ik ken genoeg zadelmakers met dezelfde certificering die zichzelf de beste zadelmaker vinden, maar die er ook een potje van maken. Ken er zelfs een (door heel Nederland bekend) die in zijn algemene voorwaarden beweert geen passend zadel te hoeven leveren. Mijn ervaring is veel zadelmakers (en niet de minste van Nederland) MSFC/SMS gecertificeerd erop uit zijn om jou het duurste zadel te verkopen of het zadel waar ze het meeste aan verdienen. Of het nu past of niet.

Daphara schreef
Waar het werkelijk om gaat is waar het zwaartepunt van de ruiter ligt in het zadel, dat moet in het midden van het zadel liggen, zodat de druk over het hele zadel verdeeld kan worden. Dat betekend niet dat het verkeerd is als er geen handbreedte tussen een bips en een lepel ligt, zolang daar geen piekbelasting ontstaat, omdat het zwaartepunt van de ruiter te ver naar achteren ligt. Hoe hoger de lepel en hoe meer er sprake is van een “gesloten zitting” hoe meer ruitergewicht mogelijk achterin gedragen kan worden, maar ook met een platte lepel kan het zwaartepunt van de ruiter te ver naar achteren liggen (bijvoorbeeld door een te klein zadel, te veel wrong, verkeerde zit of te korte beugels).


Zeker niet met je eens. Zie boven.

Daphara schreef
Meten is weten en na het lezen van het Britse onderzoek wilde ik ook graag weten of mijn manier van rijden en hoe ik in mijn zadels zit, zorgde voor een piekbelasting. Daaruit bleek een hele mooie verdeling van de druk. Wel was bij mijn laatste meting, waarbij ook een meting voor het eerst is uitgevoerd bij mijn jonge merrie, in stap meer druk achterin het zadel dan in draf of galop, maar geen nadelige piekbelasting. Blijkbaar had ik juist in stap de neiging mijn gewicht naar achteren te brengen, vraag me niet waarom, maar het is wel iets waar ik nu extra op let en waar ik in de les aan werk met mijn instructeur.


In een zadel dat goed past moet je je gewicht wat naar achteren kunnen brengen, zonder dat dat piekbelasting geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:46 



 
Profiel   

Daphara schreef
Ik vertrouw op de informatie van de meting, op mijn zadelpasser en mijn instructeur, dat naast mijn redelijk gezonde verstand. Ik vind het dus erg verwonderlijk dat jij denkt te kunnen bepalen dat mijn zadel te klein is voor mij en ben erg benieuwd waar je die helderziende blik vandaan hebt. Of beter nog, een wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat er altijd “een handbreedte” ruimte t.o.v. de lepel moet zijn, dan ga ik even op zoek naar dat Britse onderzoek over zwaartepunt in het zadel.

2. Dat Shires geen gewicht dragers zijn en gefokt zijn om te trekken is gewoon onzin en wordt wetenschappelijk niet ondersteund. Dan zou je hetzelfde moeten zeggen over een Fries, Haflinger en elke “koudbloed” die er bestaat.


Je ziet inderdaad dat wat zwaardere ruiters vaak kiezen voor Shires, Friezen, Tinkers en juist dat zijn geen gewichtsdragers. Ze hebben door hun bouw alleen al moeite om correct tot dragen te komen. Friezen hebben vaak al een nadelige rug en de opgedrukte halsaanzet, waardoor het moeilijk is ze over de rug te rijden.
Shires en Tinkers hebben het probleem van flinke schouders, waar het dressuurzadel achter moet liggen, een gewelfde rug flinke billen, waardoor het zadel erg weinig ruimte heeft om te passen. Daar ligt nu ook het hele probleem voor zo'n paard als rijpaard in. Een klein stukje waar het zadel kan liggen. Een in verhouding hogere belasting op een klein stukje door de ruiter en een grotere kans dat het zadel toch in de lendenen drukt doordat een te grote of zware ruiter niet goed in het zadel past.

Daphara schreef
Juist paarden die wat breder gebouwd zijn hebben minder moeite balans te houden met een ruiter op de rug, ook daarvan kan ik ergens een wetenschappelijk artikel opduiken, volgens mij was er aan het begin van dit topic daar ook al een link naar geplaatst.


Dat zou ik niet durven beweren.

Daphara schreef
Je beseft ook wel dat jouw BMI met 1.66 m en 80+ kilo (waarop je besloot te stoppen met rijden) hoger is dan mijn BMI nu, zelfs als je mijn BMI niet berekend in de calculator voor lange mensen?

Geen idee of jou BMI hoger is dan die van mij want ik ken jouw lengte en gewicht niet :+
Je BMI zegt alleen maar hoe gezond je gewicht is voor jezelf; niet of je te zwaar bent voor je paard. Je vertelde dat je 90+ weegt en ik heb foto's en filmpjes gezien op je Insta. Dat is alles dat ik weet.

Daphara schreef
Maar los daarvan, je bent van harte welkom om eens langs te komen met weegschaal en zelf te meten of ik inclusief tuig met mijn gewicht ruim binnen alle marges val om op mijn paarden te stappen. Tenzij je 12,5% per definitie te veel vind voor elk paard.
Kun je gelijk van dichtbij je expertise er op loslaten of ik in mijn zadels pas en of ik überhaupt goed genoeg kan rijden of mijn paarden in de weg zit. ;)

Een aantal bokkers hebben ik en mijn paarden in irl al eens mogen ontmoeten, zo ook Bokker Avalange in dit topic, een jaar of 3 (?) geleden is ze op bezoek geweest.


Ik probeer naar jou respectvol te redeneren, maar jij reageert wat denigrerend. Dat vind ik jammer.
Je slaat om je heen met BMI en percentages, terwijl ik probeer uit te leggen dat dat nu juist niet het probleem is. Het zijn al die andere factoren die zijn genoemd en mijn ervaring daarmee die mijn mening vormen.

Avalance en ik kennen elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:31 



 
Profiel   

Selectief quoten is echt een kunst! Mijn complimenten met hoeveel je weg hebt kunnen laten.

Kom nou eens zelf met waar je die regel van een “handbreedte ruimte” vandaan hebt, anders dan na-apen van wat anderen zeggen op bokt.

De druk meting is bij mij door een onafhankelijk gespecialiseerd persoon gedaan, dus niet door mijn zadelmaker. Volgens mij was dat wel duidelijk toen ik het had over “daarnaast” een meeting na de inrij periode van een nieuw zadel, maar zo niet, dan bij deze.
De informatie komt dus niet in positieve zin omdat de persoon aan mij wil verdienen, want die persoon verdient even veel met een negatieve uitslag.

Ik moet ook echt lachen, ook hier in het topic wordt gevonden dat instructeurs wat van een te zware ruiter moeten zeggen, ben ik het ook helemaal mee eens. Op het moment dat ik dan zeg dat ik vertrouw op de resultaten van de meting, mijn zadelmaker en mijn instructeur, dan wordt er meteen gehad dat die drie mensen aan mij verdienen en daarom niet eerlijk zullen zijn. Had je dat ook gevonden als zij alle drie hadden gesteld dat ik niet op mijn paard/zadel pas of te zwaar ben, of mag ik wel op negatief advies vertrouwen?

En nee, de uitnodiging om langs te komen is niet denegrerend bedoeld, ik was serieus. Je zou de eerste Bokker niet zijn, nou ja, wel de eerste Bokker die misschien een weegschaal meeneemt.

Wat denegrerend is, is als jij stelt dat ik “best zelf wel weet dat je te zwaar bent” omdat om uitleg vroeg. En jij jouw niet deskundige MENING als feiten neerzet. Je zegt nergens daar dat jij denkt/vermoed dat ik niet in mijn zadel pas, jij stelt alles als feit en daar reageer ik op.

Meningen mag je best hebben en uiten, maar dan moet je ze niet als feiten gaan brengen.

Wat leuk trouwens dat je bent gaan kijken op mijn insta, heb ik er weer wat views bij. Volgens mij is het minstens 2 jaar geleden dat ik daar een echt rij-filmpje op heb gezet, maar goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 13:52 



 
Profiel   

Sorry Daphara. We laten het hier maar bij. Jij interpreteert mijn woorden gewoon niet goed en dan kan ik nog 100 x iets uitleggen maar dan heeft dat weinig zin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:36 



 
Profiel   

Ik ken jullie idd allebei.

Maar jullie zouden dit gesprek live moeten hebben, want ik zie hier wat misverstanden ontstaan en dat komt omdat jullie elkaar niet kennen, daar ben ik van overtuigd.

Even mijn input hier.
Friezen zijn geen gewichtsdragers. Zelfs bij het moderne, meer sportgefokte type zien we nog altijd dat ze eigenlijk steeds van het achterbeen af willen, gaan stuwen ipv dragen, en de rug wegdrukken, en dan had die ouderwetse Fries vaak al een slechte rug.

Haflingers zijn wél gewichtdragers, maar bij die paarden zitten we idd met het probleem van de korte rug, al zijn ze wel echt als rijpaard (een Haflinger is geen pony) gefokt. Ze kunnen echt vrij zware lasten dragen zonder problemen.

Dan naar de Tinkers want ook genoemd. Die hebben idd vaak flinke schouder en bilpartij, maar korte ruggen. Wel leuk als rijpaard maar idd niet voor grote mensen, want die passen niet in het zadel. Maar persoonlijk vind ik Tinkers ondergewaardeerd als rijpaarden, ze kunnen echt heel leuk lopen vaak, ze hebben een mooie lange hals (iets wat bij de trekpaarden vaak ontbreekt) wat langere benen, en komen er leuk mee weg.
Het is geen atleet, maar wel een prima rijpaard. Maar een Tinker is een koudbloed, maar moest wel veelzijdig zijn, net als de Haflinger en dat is hij ook.

Dan Shires. En in dit geval is het denk ik goed om je (de je in het algemeen) te realiseren dat we het over paarden van 900 kg, zo niet zwaarder hebben. Zelfs al is het geen gewichtsdrager, kun je daar nog met 90 kg op gaan zitten. Shires vind ik wat vergelijkbaar met Tinkers en minder met de rassen die echt gefokt zijn voor boerderijwerk, zoals de Clydesdale, het Belgische of Nederlandse Trekpaard. Daar zit je idd met heel veel schouder en bil en weinig rug, en een paard wat je niet aan het galopperen krijgt want draven doen ze veel beter en bijna al het werk wordt gedaan in stap.

De Shire is wel degelijk meer een rijpaard, en ik ken Daphara haar ruin. Die kan ook een 20" zadel met gemak nog kwijt. 't Is dat de dekjes niet langer zijn, maar het past hem prima. Kijk je naar het type zadel, dan kom je op die paarden met een Engels zadel (Fairfax, Kent & Masters) nog het beste weg, want in tegenstelling tot de eerdergenoemde rassen heb je te maken met een flinke schoft, maar achter die schouder is genoeg ruimte en dat maakt dat je kiest voor een warmbloed type zadel, maar dan een paar maten groter. Zo breed als een Clydesdale zijn ze niet, en een extra wide gaat niet goed liggen, want dan kom je echt in de knoop met die schoft.

Nu ben ik at the end of the day geen zadelfitter en heb ik me uit noodzaak er wat in verdiept, maar ik heb Daphara aangeraden daar toch eens een begin van een opleiding in te doen. Die kan daar helemaal induiken en weet dan echt álles van zadels, singels, wat ze met elkaar doen.

Laatste punt is dat er de laatste 10 jaar zadels heel populair zijn geworden met enorme blocks op het zweetblad, zwaartepunt achterin geplaatst en daar zie ik wel een heel groot probleem. Want een zadel wat je achterin plaatst, maakt dat de druk ook achterin het zadel het grootst is.
Custom zou ik om die reden iedereen afraden, die blocks zijn zo groot dat je je benen niet meer kwijt kunt en tegen je lepel aan geplakt zit zo ongeveer.

Nu weet ik óók van jullie allebei dat jullie daar helemaal niet van houden en voor zadels hebben gekozen die wel heel verschillend zijn maar beide het ruitergewicht netjes in het centrum van het zadel plaatsen. En dan is het idd de vraag of de ruiter in het zadel past, het bekken kan kantelen, voorover en achterover, het zadel je bekken niet naar voren kantelt (wat gebeurt wanneer de twist te breed is en de lepel te hoog) en je bovenbenen gewoon ongehinderd kunnen afhangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:55 



 
Profiel   

Ik ken beide niet, dus over mensen persoonlijk wil ik geen uitspraak doen. Maar als je obese bent, dan zijn dingen als "je benen ongehinderd kunnen afhangen" gewoon niet mogelijk.
Een overgang naar de galop in verlichte zit maken? Zie ik iemand met obese ook niet zo snel doen.
En eerlijk gezegd begrijp ik gewoon niet waarom je persé zou moeten paardrijden als je nauwelijks een fatsoenlijke wandeling kan maken.
(Als ik met mijn collega naar de externe vergaderruimte moest lopen -zo'n tien minuten- dan kon ze nauwelijks een gesprek voeren zo ontzettend buiten adem was ze).
Paardrijden is toch veel meer dan gewicht dragen!?

Dus ja, ben het met Avalanche eens dat je eerst je lijf meer in balans moet hebben (wat je daar ook voor doet)
Maar niet eens dat als een shire 90 kilo kan dragen, het ok is dat een obese iemand daar op gaat zitten. Tenzij je in nood van a naar b moet en geen ander vervoer hebt, maar niet voor de lol en om te "sporten"
Als je 90 kilo weegt en in balans bent (dan heb je het meestal over lange mannen) dan vind ik het een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:18 



 
Profiel   

Daarom heb ik het ook over ruiterfitheid. Spieren wegen meer dan vet en een sporter heeft controle over de spieren, dus kan idd een overgang naar galop in verlichte zit maken, want de balans is prima.

Ik heb nooit gezegd dat mensen die obese zijn op een paard moeten gaan zitten he, maar als iemand van 95 kg die intensief sport, waarbij ademhaling en controle over de spieren dik in orde zijn op een paard gaat zitten die dat kan hebben heb ik daar geen enkel probleem mee.

Overigens, Nikass, mijn eerdere comment is in response to het comment dat sommige paarden geen gewichtsdragers zijn en andere wel. In die context moet je het ook lezen. Anders lijkt het idd alsof er nu wordt gezegd dat paardrijden alleen om gewicht dragen gaat, en dat is niet het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:24 



 
Profiel   

Fly_high schreef
*knip*

Ik vind gewoon dat men heel snel over paardenwelzijn begint zodra iemand met overgewicht (te hoog BMI) gaat paardrijden. En dan wordt het al gauw oneerlijk tegenover het paard bevonden, en geen reclame, en je hebt toch geen balans en noem maar op. Terwijl ik denk dat achter zulke uitspraken zich vooral veel afgunst schuilt en wij (als paardenmensen in het algemeen) paardenwelzijn dan gebruiken puur omdat het een handige stok is om mee te slaan :o

Ik ben juist lang en slank (en door mijn lengte wel belachelijk zwaar tov het plaatje) en het valt me altijd op hoe lelijk mensen kunnen doen tegen even zware meiden die wel overgewicht hebben. Terwijl ik meestal lekker free pass krijg. En dat doet me heel erg twijfelen of het in gewicht discussies nou echt om paardenwelzijn gaat :')



*knip*

De laatste posts geven heel duidelijk de indruk dat overgewicht van de ruiter per definitie slecht is, want elke ruiter moet ten alle tijden fit en slank zijn. En men moet opmerkingen tav hun lichaam en gewicht maar kunnen slikken zodra er sprake is van paardrijden, ook omwille van paardenwelzijn. Maar tegelijkertijd voel je je enorm aangevallen (wat ik snap) dat je gewicht erbij betrokken wordt omdat je ondanks je overgewicht toch helemaal niet te zwaar voor je paard bent. Welke van die twee is het dan, maakt overgewicht wel uit of niet? Zou je het fijn vinden als men zich met jouw overgewicht op wedstrijd ging bemoeien onder het mom van paardenwelzijn en "ruiters moeten fit zijn" terwijl je hartstikke goed weet dat je qua gewicht prima op je paard past en hij met alle liefde en plezier voor je werkt?


BMI boven 30 is per definitie ongezond voor mensen, dat wel, maar is het per definitie ongezond voor het paard? Als het absolute gewicht niet heel hoog is? Een dame van 1.58 lang en 75 kilo heeft ook al obesitas/ BMI hoger dan 30, is ze dan schadelijk voor alle paardenruggen puur doordat ze ongezond is voor zichzelf? Is gezond zijn een voorwaarde om op een paard te mogen zitten en zo ja, waarom eigenlijk? Roken is net zo ongezond ы als obesitas en toch gaat er niemand in verzet als er rokers gaan paardrijden...


Even wat persoonlijke discussie er uit geknipt, maar ik denk wel dat je hier een punt hebt. Toen ik nog “gewoon” standaard 72-74 kg woog en dus in maat 38 paste, kreeg ik links en rechts paardjes aangeboden om te rijden. Ik zeg paardjes, omdat ik mezelf met mijn 183 al heel snel te groot en zwaar vond voor de wat kleinere paarden en pony’s.
Maar nooit een negatief iets gehoord of dat ik te zwaar of groot zou zijn. Zelfs tot ruim in de 80 kilo kreeg ik (verhoudingsgewijs) te kleine paarden aangeboden om te rijden. Als ik dan af sloeg vanwege mijn gewicht, dan werd ik gek aangekeken, want op mijn lengte toont 80-85 kilo ook niet als overgewicht.

Maar nu ik wel zichtbaar wat overgewicht heb, krijg ik al commentaar als ik in een ruitersportzaak een rijbroek wil passen. Niemand heeft daar gezien waar ik op rij en of dat past of niet.
Onder het mom van “paardenwelzijn” moet alles maar gezegd kunnen worden en wat vollere mensen moeten dat maar kunnen slikken.

Hoeveel mensen met Obesitas rijden er nou werkelijk? Ik denk zelf namelijk dat het gros van de te zware ruiters voor hun paard/pony niet te vinden is in de obesitas groep, maar in de groep die gewoon simpelweg slank genoeg oogt, maar verhoudingsgewijs toch te zwaar is. Zij worden zelden of nooit aangesproken dat ze mogelijk te zwaar zouden kunnen zijn.

Ik denk dat de groep mensen met een maatje meer (dus geen obesitas) zich veel bewuster zijn van hun gewicht ten opzichte van het gewicht van hun paard. Ik ben er bijvoorbeeld al jaren heel bewust mee bezig en heb het er ook regelmatig over met anderen die ik ken binnen de paardensport.

Een deel die in “de risico zone” zit zal daaraan willen werken, een deel niet. Dat zal niet anders zijn bij mensen zonder overgewicht, die wel te zwaar zijn voor het paard waar ze op rijden, maar dan moeten ze wel daarop gewezen worden.
Het blijft makkelijker om iets van een voller persoon te vinden en te zeggen, dan van een slank persoon die te zwaar is.

Ik zie de laatste jaren ontzettend veel positieve ontwikkeling met betrekking tot paardenwelzijn als het gaat om hoe paarden gehouden worden, anatomisch tuig wat beter vormt naar het paard.
Ik zag ook een negatieve ontwikkeling in zadels, meer en meer wrong, hoge lepels, gedwongen zit. Gelukkig lijkt nu de kentering te komen en wordt men zich bewust van hoe een gedwongen zit negatief invloed kan hebben op de drukverdeling, je houding en je zit en zie je steeds meer merken weer komen met zadels met een open zit.

Dus ja, ik ben voor duidelijke richtlijnen met betrekking tot acceptabele gewichtsverhoudingen t.o.v. het paard. Ik ben het er ook mee eens dat hoe groter een paard, hoe lager die percentages zullen moeten zijn. Als er een duidelijke richtlijn is, zijn lange discussies over dikkere ruiters niet meer nodig en kan er echt op paardenwelzijn gefocust worden met betrekking tot de gewichtsverhoudingen.

Als men binnen de richtlijnen valt kan er meer focus komen op passende zadels voor ruiter en paard, hoe de ligging van het zadel en de zit van de ruiter invloed heeft op de drukverdeling enz. Daar is imo ook nog genoeg winst te behalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:28 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Daarom heb ik het ook over ruiterfitheid. Spieren wegen meer dan vet en een sporter heeft controle over de spieren, dus kan idd een overgang naar galop in verlichte zit maken, want de balans is prima.

Ik heb nooit gezegd dat mensen die obese zijn op een paard moeten gaan zitten he, maar als iemand van 95 kg die intensief sport, waarbij ademhaling en controle over de spieren dik in orde zijn op een paard gaat zitten die dat kan hebben heb ik daar geen enkel probleem mee.

Overigens, Nikass, mijn eerdere comment is in response to het comment dat sommige paarden geen gewichtsdragers zijn en andere wel. In die context moet je het ook lezen. Anders lijkt het idd alsof er nu wordt gezegd dat paardrijden alleen om gewicht dragen gaat, en dat is niet het geval.


Ja dat snap ik en ik vond je uitleg een prettige bijdrage. In mijn bericht heb ik misschien ook iets teveel en niet helemaal juist aangegeven of mijn mening met die van jou overeen kwam. Dat doet er eigenlijk niet persé toe :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:38 



 
Profiel   

Dank voor je toelichting :D geschreven tekst is ook zo lastig in die dingen soms. Je kunt elkaar totaal verkeerd begrijpen terwijl je het gewoon eens bent :) erg blij met je post.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:40 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Dan Shires. En in dit geval is het denk ik goed om je (de je in het algemeen) te realiseren dat we het over paarden van 900 kg, zo niet zwaarder hebben. Zelfs al is het geen gewichtsdrager, kun je daar nog met 90 kg op gaan zitten.


Waarom denk je dat (even uit interesse)? Het zijn 900 kg zware paarden met maar 4 benen (en bijbehorende spieren, pezen, kapsels, ligamenten etc, die niet anders zijn dan bij een 'normaal' paard). De belasting van het eigen gewicht van het paard is dus al fors. Tel daarbij op dat door hun bouw het echt goed dragen van de ruiter al lastig is, ook als die niet heel zwaar weegt. Waarom denk jij dan dat 90+ voor zo'n paard dan kan?


Laatst bijgewerkt door Babootje op 05-02-23 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:41 



 
Profiel   

Omdat die paarden door hun bouw relatief makkelijk tot dragen komen. Wel minder dan een warmbloed en door het eigen gewicht ben ik voorzichtig met een percentage. Maar het zijn wel rij typisch gebouwde paarden. Op een Clydesdale om maar iets te noemen, zou ik het niet durven.

Maar nogmaals, ik denk dat jullie het echt op veel meer punten eens zijn dan je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:44 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Omdat die paarden door hun bouw relatief makkelijk tot dragen komen. Wel minder dan een warmbloed en door het eigen gewicht ben ik voorzichtig met een percentage. Maar het zijn wel rij typisch gebouwde paarden. Op een Clydesdale om maar iets te noemen, zou ik het niet durven.

Maar nogmaals, ik denk dat jullie het echt op veel meer punten eens zijn dan je denkt.


Bij de mogelijkheid om tot dragen te komen is buiging in het achterbeen echt nodig. Maar dat hebben ze niet.
Ze zijn misschien korter gebouwd, maar hebben het moeilijker om tot dragen te komen.
Het zijn paarden die gebouwd zijn om te trekken met een stuwend achterbeen ipv een dragend (om te verzamelen).
Bovendien begreep ik van Daphara dat haar paard ook overbouwd is. Dat zal nog extra moeilijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:49 



 
Profiel   

Oh Ava, lief dat je nog reageert. Wij kunnen op bokt altijd goed met elkaar in discussie zijn en dat kan lekker fel af en toe zijn, maar we staan altijd open voor elkaars mening en praten dat (desnoods buiten bokt) altijd door. Juist onze discussies, meestal over passend tuig, hebben ervoor gezorgd dat ik zo in de materie van zadels, drukverdeling, singels en dergelijke ben gedoken. Super leerzaam altijd, dat is imo het leuke aan discussiëren, dat je van elkaar kunt leren en geprikkeld wordt om de materie in te duiken.

Ik vind discussie over ruitergewicht ook niet slecht, ik ben juist voor, ik vind het wel vaak jammer dat er in dit soort discussies de focus ligt op de te dikke ruiter en niet op verhoudingen. Maar als er over gewichtsverhoudingen gepraat wordt, dan komt er bewustwording, hopelijk ook bij slankere ruiters met een te hoog verhoudingspercentage. Dus ik ben voor dit soort topics.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:52 



 
Profiel   

Interessante discussie, vooral vanwege mijn eigen eeuwige strijd met de kilo's..
Ik ben een grensgeval, zit rond de 80 kilo op een Irish Draught van 1.58/1.59. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of zij een makkelijk dragend paard is, of juist niet. Wat ik wel weet is dat ik nu niet zwaarder moet worden. Maar goed, om het nog verder op mezelf te betrekken (en dat hoeft niet eens, want momenteel rijd ik geen wedstrijden), maar op een weegschaal gaan staan voor 1 of andere official zou mij een stap te ver gaan. Dat durf ik gewoon niet..

Is het niet beter als de KNHS een bewustwordingscampagne zou starten, niet alleen qua ruitergewicht in relatie tot het paard, maar over paardenwelzijn in het algemeen? Ik denk dat (te) veel mensen dingen voor zichzelf goedpraten, dat heb ik met gewicht wel gedaan in het verleden, maar ook met bijvoorbeeld toch net iets te lang doorrijden met een zadel waarvan je eigenlijk wel weet dat het niet helemaal lekker past :o

En dan heb je ook nog heel veel mensen die echt geen idee hebben. Nog iets verder op de walk of shame, ik heb een paar weken met een veel te korte singel gereden, omdat ik over was gegaan naar een dressuurzadel dat ik nog nooit had gehad (met lange singelstoten dus). Ik wist niet dat die een minimale hoogte moest hebben en de zadelmaker die me het ding leende bij het paszadel blijkbaar ook niet. En als ik bijvoorbeeld recensie foto's bekijk van singels op een site als Agradi, dan schrik ik wel van de hoeveelheid mensen die dus kennelijk ook niet weten hoe hoog zo'n singel moet.

Lang verhaal kort; er is echt heel veel te winnen op paardenwelzijn, maar ik denk dat dat beter gaat met een vriendelijke benadering, met bewustwording creëren, dan met een keiharde grens stellen en mensen daarop uitsluiten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 25 [ 606 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen