Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 17 van de 25 [ 606 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gewicht ruiters op wedstrijd

 
Profiel   

Nikass schreef
Mars schreef
Maar even he… als jij van jezelf weet dat je 20kg overgewicht hebt en je gaat daarmee op je paard zitten. Los of hij jou in verhouding wel of niet kán dragen. Je weet dan dat je hem ook met 20kg extra belast, elke keer dat je erop gaat zitten. Dat is toch geen prettige gedachte? Ik kon het niet aan mezelf verkopen in de tijd dat ik flink overgewicht had.
Probeer eens 20kg zand op te tillen en weer neer te zetten, je bent blij dat je het kwijt bent.


Dat bedoel ik nou met gezond verstand ;)


Even heel simpel gezegd: de 20% verhouding uit het Britse "onderzoek" wat zou kunnen als acceptabele verhouding van ruiter/paard betekent dat een ruiter van 180 kilo op een paard van 900 kilo dus oke is.
Bedenk daarbij de uitleg van Prompter over de constructie van het paard, waarbij je als ruiter toch echt zit op het "doorhangende" deel van het paardenlichaam. Is 180 kilo dan verantwoord bij een paard dat ook nog de 900 kilo van zijn eigen lichaam moet dragen?
Is 12,5% wat nog altijd 112 kilo is, verstandig op een paard dat fysiek al moeite heeft met dressuurmatig werk?
Ik zeg gewoon "gezond verstand" en geen percentages.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 18:50 



 
Profiel   

En ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik het oke vind dat in maneges en op wedstrijd daar goed naar gekeken wordt Het zijn namelijk de enige plekken waar dat kan.
Op het moment dat een paard in particulier eigendom is, kan dat niet. Dan is - het uitsluiten van - wedstrijden nog de enige mogelijkheid om mensen hiervan bewust te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 18:54 



 
Profiel   

112 kg op een paard lijkt mij eig ook te veel, al lijkt het een prima percentage.
Ikzelf heb voor mij toch altijd de symbolische grens van max 100 kg voor eender welk paard in mijn hoofd maar kan me voorstellen dat erg zware mensen dat met alle liefde oprekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:32 



 
Profiel   

Babootje schreef
En ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik het oke vind dat in maneges en op wedstrijd daar goed naar gekeken wordt Het zijn namelijk de enige plekken waar dat kan.
Op het moment dat een paard in particulier eigendom is, kan dat niet. Dan is - het uitsluiten van - wedstrijden nog de enige mogelijkheid om mensen hiervan bewust te maken.


Ik ken geen cijfers, maar in mijn omgeving rijdt mss 20 a 25% van mijn paardenkennissen wedstrijden. Dus de overige 75 a 80% bereik je hier al niet mee.

Plus, ik denk zeker niet dat dat de enige manier is. Zoals ik eerder opperde (maar waar niemand op reageerde :') ), een bewustwordingscampagne zou ik een beter middel vinden. Adverteer op fb, ruiterfora en mss kun je ruiterwinkels ook op 1 of andere manier er in betrekken. Iedere paarden eigenaar komt in ruiterwinkels. Ik denk dat er een hoop onwetendheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:44 



 
Profiel   

Bewustwordingscampagne lijkt mij vrij nutteloos eig… ik rij ook vrolijk met 140 km/u voorbij al die borden met snelheidscampagnes :') De flitspalen doen mij echter wel vertragen :')

Iemand die te zwaar is (en dan bedoel ik 20%+) weet dat in de overgrote meerderheid van de gevallen ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 19:53 



 
Profiel   

Ik niet, rijd altijd netjes 100 overdag. N=2 in dit geval. 50% is dus bewuster gaan rijden, dankzij de campagnes. Vind ik best een goed resultaat.

Maar goed, iets serieuzer, hoeveel te dikke ruiters zien we nou werkelijk op wedstrijd? Ik zie ze vrijwel niet (ik rijd geen wedstrijden, maar ben wel lid vd rijvereniging en moet dus af en toe wel eens helpen). Heb er 2 gezien op de 3 wedstrijden waar ik bij geschreven heb in het afgelopen jaar. En hoe de verhouding van het gewicht vd ruiter tov het paard was, durf ik niets over te zeggen. Ook op de pensionstal waar m'n paard eerst stond, was maar 1 persoon echt te dik en die reed gelukkig bijna nooit (paard was ook veel te dik trouwens). Op pensionstal 2 was niemand echt te zwaar.

Ik denk dat het voor de betreffende paarden echt een groot probleem is, maar dat het maar gaat om een relatief klein aantal personen. Een weegmoment op wedstrijd zeggen veel mensen niet te willen, dus hoe moet je het dan wel oplossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 21:08 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Maar werkt jouw 7-jarige mee dan? Wat als die 7-jarige zelf de houding zoekt die jou het minst uit balans brengt?

De reden dat je je dreumes als 'dood gewicht' ervaart is omdat dat kind meewerkt en ontspant. Maar echt dood gewicht van 14 kg is bijna niet te tillen.


Als hij tegenwerkt dan is dat niet fijn maar dat is een ander soort belasting. Ook al 'ie meewerkt is het nog steeds 10 kilo meer dan de dreumes. Of dat nou dood/niet meewerkend gewicht is of niet, het drukt op je gewrichten. Overigens is een te zware ruiter natuurlijk ook geen 'dood' gewicht hè, dat werd hier gezegd maar dat valt wel mee. Het zadel is wel dood gewicht maar dat tel je toch ook niet dubbel? Gewicht is gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 21:15 



 
Profiel   

Babootje schreef
Even heel simpel gezegd: de 20% verhouding uit het Britse "onderzoek" wat zou kunnen als acceptabele verhouding van ruiter/paard betekent dat een ruiter van 180 kilo op een paard van 900 kilo dus oke is.
Bedenk daarbij de uitleg van Prompter over de constructie van het paard, waarbij je als ruiter toch echt zit op het "doorhangende" deel van het paardenlichaam. Is 180 kilo dan verantwoord bij een paard dat ook nog de 900 kilo van zijn eigen lichaam moet dragen?
Is 12,5% wat nog altijd 112 kilo is, verstandig op een paard dat fysiek al moeite heeft met dressuurmatig werk?
Ik zeg gewoon "gezond verstand" en geen percentages.


Had deze overigens over het hoofd gezien, maar dit komt wel wat persoonlijk over, zeg..
Dit zijn nogal wat steken onder water, naar iemand die heel open en eerlijk was over haar situatie met haar paarden en graag een discussie wil voeren.
Jammer, je had het ook algemeen kunnen houden. Een slimme bokker die ik hier helaas niet meer zie, had een mooi onderschrift, die ik er toch nog even in wil gooien;

Citaat
Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:53 



 
Profiel   

lies schreef
Ik niet, rijd altijd netjes 100 overdag. N=2 in dit geval. 50% is dus bewuster gaan rijden, dankzij de campagnes. Vind ik best een goed resultaat.

Maar goed, iets serieuzer, hoeveel te dikke ruiters zien we nou werkelijk op wedstrijd? Ik zie ze vrijwel niet (ik rijd geen wedstrijden, maar ben wel lid vd rijvereniging en moet dus af en toe wel eens helpen). Heb er 2 gezien op de 3 wedstrijden waar ik bij geschreven heb in het afgelopen jaar. En hoe de verhouding van het gewicht vd ruiter tov het paard was, durf ik niets over te zeggen. Ook op de pensionstal waar m'n paard eerst stond, was maar 1 persoon echt te dik en die reed gelukkig bijna nooit (paard was ook veel te dik trouwens). Op pensionstal 2 was niemand echt te zwaar.

Ik denk dat het voor de betreffende paarden echt een groot probleem is, maar dat het maar gaat om een relatief klein aantal personen. Een weegmoment op wedstrijd zeggen veel mensen niet te willen, dus hoe moet je het dan wel oplossen?


Ik heb welgeteld 1 keer iemand gezien op wedstrijd van wie ik dacht dat die echt beter niet had kunnen opstappen :o That's it. Het was trouwens een meetmoment in klasse B en betreffende dame reed mee op een fries waar ze paar hele lelijke tikken en schoppen aan moest verkopen om in draf te verruimen, echt geen leuk plaatje was dat. Hoop dat ze met hele lage punten naar huis is gegaan.


Maar verder heb ik afgelopen paar jaar allerlei wedstrijden gereden, springen, sgw, dressuur, ook veel oefenmomentjes, clinics enz, en nog nooit een deelnemer gezien die logischerwijs meer dan +/- 85-90 kilo kon wegen.

Op recreatiestallen daarentegen, oh boy :') ik vind het niet netjes om in detail zomaar op bokt te gooien, maar ook meer dan genoeg gevallen morbide obesitas gezien. Het frappante is dat hoe meer bitloos, ijzerloos, "sport is dierenmishandeling" sfeer op bepaalde stal hangt, hoe hoger het gemiddelde gewicht. Die mensen gaan iig niet op wedstrijd en die boeit het echt niet wat KNHS reglement wel en niet voorschrijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 23:23 



 
Profiel   

Fly-high, even mijn excuses voor mijn eerder aangebrande reactie. Ik denk dat die niet persoonlijk was, ik lees je andere berichten ook en ik heb niet het idee dat je de intentie hebt om mensen aan te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 23:31 



 
Profiel   

Je kan absoluut niet goed met het blote oog inschatten hoeveel iemand weegt. Je hoeft er echt niet dik uit te zien om te zwaar te zijn voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 23:51 



 
Profiel   

Schapenwol schreef
Je kan absoluut niet goed met het blote oog inschatten hoeveel iemand weegt. Je hoeft er echt niet dik uit te zien om te zwaar te zijn voor je paard.


En vice versa natuurlijk.

Op het oog ben ik ook lichter dan op de weegschaal. Terwijl mijn bijrijdster dit precies andersom heeft. Als je ons naast elkaar zet dan zou je nooit inschatten dat wij hetzelfde gewicht hebben.
Iemand van 1.90 met 10kg overgewicht, weegt zo 100 kg.
Iemand van 1.65 met 25 kg overgewicht weegt zo 90 kg.
Ik weet wel wie ik liever zie rijden.....

Gezond verstand in zo'n discussie vind ik deels stierenpoep, want dat is niet meetbaar. Dus als mensen er echt wat mee willen, is een percentage hangen aan het gewicht van het paard een duidelijkere uitgangspunt. Dat is meetbaar en daarmee niet gevoelig voor meningen.

Natuurlijk houdt je de factor, kort dik propje of lang eind qua ruiter, overgewicht en bouw van het paard enz. Maar als je met levende have te maken hebt, is niets zwart/wit. En al helemaal niet bij een gevoelig onderwerp als deze.

Als je in de historie van Bokt gaat zoeken, kom je veel 15-20% incl tuig tegen. Maar ook daar weer, zeeeeer afhankelijk van wie je het vraagt, welk paard je ziet enz enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 08:36 



 
Profiel   

lies schreef
Babootje schreef
Even heel simpel gezegd: de 20% verhouding uit het Britse "onderzoek" wat zou kunnen als acceptabele verhouding van ruiter/paard betekent dat een ruiter van 180 kilo op een paard van 900 kilo dus oke is.
Bedenk daarbij de uitleg van Prompter over de constructie van het paard, waarbij je als ruiter toch echt zit op het "doorhangende" deel van het paardenlichaam. Is 180 kilo dan verantwoord bij een paard dat ook nog de 900 kilo van zijn eigen lichaam moet dragen?
Is 12,5% wat nog altijd 112 kilo is, verstandig op een paard dat fysiek al moeite heeft met dressuurmatig werk?
Ik zeg gewoon "gezond verstand" en geen percentages.


Had deze overigens over het hoofd gezien, maar dit komt wel wat persoonlijk over, zeg..
Dit zijn nogal wat steken onder water, naar iemand die heel open en eerlijk was over haar situatie met haar paarden en graag een discussie wil voeren.
Jammer, je had het ook algemeen kunnen houden. Een slimme bokker die ik hier helaas niet meer zie, had een mooi onderschrift, die ik er toch nog even in wil gooien;

Citaat
Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Dit was mij ook opgevallen, terwijl er eerder over zelfreflectie gesproken werd. Is zelfreflectie dan een onderwerp wat alleen door anderen toegepast moet worden en niet door jezelf?
In deze gevoelige discussie vind ik het onredelijk om een bokker als voorbeeld te gebruiken, die openbaar en verhuld aan te blijven vallen. Misschien is wat zelfreflectie ook in deze discussie wel gepast? Waarom is het nodig weer over deze bokker en haar paard te beginnen als de discussie al een andere wending genomen had? Gelijk halen en gelijk hebben is niet het zelfde. Ik vind de betreffende bokker prachtig op haar paarden passen en ook op het oog niet te dik, te groot of te zwaar lijken. Gezond verstand zegt mij dat het past. Cijfers en gewichten zeggen mij veel minder dan het totale beeld dat ik zie. Mooie paarden, goed in de spieren, geen onder of overgewichten en lekker aan het werk.

Ik ben geïnteresseerd hoe nuttig een richtlijn zou kunnen zijn en hoe die er uit zou moeten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 11:21 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Fly-high, even mijn excuses voor mijn eerder aangebrande reactie. Ik denk dat die niet persoonlijk was, ik lees je andere berichten ook en ik heb niet het idee dat je de intentie hebt om mensen aan te vallen.


Geeft niet hoor. Ik kom hier echt niet om mensen aan te vallen nee ;) maar kan vaak wel (te) kort door de bocht communiceren en dat is niet altijd even handig. En gewicht is nou eenmaal een onderwerp dat enorm gevoelig ligt.


Schapenwol schreef
Je kan absoluut niet goed met het blote oog inschatten hoeveel iemand weegt. Je hoeft er echt niet dik uit te zien om te zwaar te zijn voor je paard.


Hier ben ik het er niet helemaal mee eens, ofwel, ligt eraan welke definitie van "te zwaar voor je paard" je hanteert. Het is wel degelijk te zien als iemand zwaarder dan 70-80 kilo is, op de reuzen onder ons na. En rond 100 kilo ziet al letterlijk iedereen er heel duidelijk te zwaar uit, die extreem zeldzame gevallen van 2,10 meter lange mannen buiten beschouwing gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 11:40 



 
Profiel   

Ik vind de percentages relatief. Dat werkt tot op een bepaalde hoogte. Bij 500 kg al niet meer, want 20% van 500 kg is 100 kg en iemand van 100 kg zet ik niet op een Arabiertje van 500 kg.
20% van de mijne is 140 kg, en met dat gewicht is er geen mens die nog gezond is.

Kan een paard dat percentage van zijn eigen gewicht dragen? Ik weet het niet. Niet ieder paard denk ik ook. Ik heb een voorkeur voor kastelen van warmbloeden, maar dan nog brengt een ruiter die niet meegaat het paard wel uit balans lijkt me.

Dus ik merk dat ik het eigenlijk nog wel met je eens ben ook :') maar nuance is een lastig ding op internet. Dank voor het aanvaarden van mijn excuus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 12:21 



 
Profiel   

Wijsneus_DP schreef
Dit was mij ook opgevallen, terwijl er eerder over zelfreflectie gesproken werd. Is zelfreflectie dan een onderwerp wat alleen door anderen toegepast moet worden en niet door jezelf?
In deze gevoelige discussie vind ik het onredelijk om een bokker als voorbeeld te gebruiken, die openbaar en verhuld aan te blijven vallen. Misschien is wat zelfreflectie ook in deze discussie wel gepast? Waarom is het nodig weer over deze bokker en haar paard te beginnen als de discussie al een andere wending genomen had? Gelijk halen en gelijk hebben is niet het zelfde. Ik vind de betreffende bokker prachtig op haar paarden passen en ook op het oog niet te dik, te groot of te zwaar lijken. Gezond verstand zegt mij dat het past. Cijfers en gewichten zeggen mij veel minder dan het totale beeld dat ik zie. Mooie paarden, goed in de spieren, geen onder of overgewichten en lekker aan het werk.

Ik ben geïnteresseerd hoe nuttig een richtlijn zou kunnen zijn en hoe die er uit zou moeten zien.


Het was zeker niet mijn bedoeling om steken onder water te geven maar gezien de reacties lijkt nu het kwartje wel te vallen, waar hij eerder niet viel.
Het voorbeeld is gegeven om te laten zien dat bij een groter en zwaarder paard de 20% regel niet meer kan opgaan (180 kilo op de rug is voor niet 1 paard gezond) Dat geeft al aan dat die hele regel niet voor ieder paard een goede regel is.
Ik heb dat in andere bewoordingen al vaker aangegeven maar dan komt dat blijkbaar niet aan, of wordt er overheen gelezen.

En als je er vanuit gaat dat een paard met 15-20% van zijn eigen lichaamsgewicht belast kan worden, zegt dat niets over de belastbaarheid. De belastbaarheid zegt iets over wat het paard aankan. Daarbij zijn aspecten als aanleg, leeftijd, fitheid (van het paard) , voeding, rust, stress, geschiedenis, gebeurtenissen en medische toestand belangrijke factoren die effect op de mate van belastbaarheid. En aangezien elk individueel paard verschillend is, kom je er niet met een generieke regel.

Wat ik me nog wel zou kunnen voorstellen is dat een halfjaarlijkse of jaarlijkse klinische keuring en een belastingsadvies van een veearts in het paspoort van het paard komt te staan. Net zoals je entingen. Als voorwaarde om wedstrijden te rijden. (Ik noem maar wat hoor).
Maar dan heb je alleen nog maar de doelgroep wedstrijdruiters.
(Ik vind er sowieso niets mis mee om regelmatig je paard preventief te laten checken door een veearts.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:02 



 
Profiel   

Ik vind het zo lastig altijd, zeker als je kijkt naar sommige prestaties in disciplines zoals springen en eventing. Je zou namelijk logischerwijs verwachten dat paarden die hun ruiter als vervelend zwaar ervaren het gewoon niet goed gaan doen toch? In dressuur kan men het nog proberen te verbloemen, je oefeningen rijden op een paard dat niet goed ondertreedt en met doorgezakte rug en vast in zijn hals ondanks de pijn iets probeert uit te vechten, die plaatjes kennen we allemaal. Maar een cross of een parcours valt niet te verbloemen lijkt me, het paard heeft die kracht wel of niet. En als elke sprong het paard (te) veel moeite kost, zou die nooit dezelfde (of betere) prestaties moeten kunnen leveren als paarden die niet overbelast worden.

En dan heb je toch van de verhalen - om maar een redelijk extreem voorbeeld te noemen - zoals kleine opdonder Charisma met nog geen 155cm stokmaat die met 82 kilo zware en 190cm lange Mark Todd op de rug 2x achter elkaar Olympisch goud wist te winnen. Om vervolgens tot zijn 30ste in goede gezondheid van pensioen te kunnen genieten ;)

Uiteraard is het een uitzondering op de regel en nee, je doorsnee dikke Karen van de lokale manege is zeker geen Mark Todd wat rijkunsten betreft := maar dergelijke verhalen doen me toch twijfelen of we ons soms niet teveel op "verstandige" percentages verkijken? Ik snap gewichtscontroles etc op een manege, waar je tig ruiters van heel wisselend niveau en vaak 0 balans op je paard moet durven te zetten en liever geen onnodige risico's neemt. Maar als het 1 specifieke wedstrijdcombinatie is die op papier wellicht niet klopt, of het nou een man van 2,10m is of een dame met maatje 3XL, maar in de praktijk wel lijkt te werken en aan het happy athlete plaatje voldoet, moeten we het per se willen verbieden omdat het in theorie onnodige risico's voor paardenwelzijn zou kunnen betekenen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:10 



 
Profiel   

Ik deel die vraag.
Ik heb ooit een leuk merrieveulen gefokt en haar op haar 4e in laten rijden door iemand die op papier te zwaar was, maar zo netjes reed en zo correct, dat het paard er alleen maar beter van werd. Hij reed 3x per week 20 minuten, dus veel was het ook niet. Maar ik ben me toen wel af gaan vragen hoe rigide we in die dingen moeten zijn.
Correct rijden doet veel ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:13 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wijsneus_DP schreef
Dit was mij ook opgevallen, terwijl er eerder over zelfreflectie gesproken werd. Is zelfreflectie dan een onderwerp wat alleen door anderen toegepast moet worden en niet door jezelf?
In deze gevoelige discussie vind ik het onredelijk om een bokker als voorbeeld te gebruiken, die openbaar en verhuld aan te blijven vallen. Misschien is wat zelfreflectie ook in deze discussie wel gepast? Waarom is het nodig weer over deze bokker en haar paard te beginnen als de discussie al een andere wending genomen had? Gelijk halen en gelijk hebben is niet het zelfde. Ik vind de betreffende bokker prachtig op haar paarden passen en ook op het oog niet te dik, te groot of te zwaar lijken. Gezond verstand zegt mij dat het past. Cijfers en gewichten zeggen mij veel minder dan het totale beeld dat ik zie. Mooie paarden, goed in de spieren, geen onder of overgewichten en lekker aan het werk.

Ik ben geïnteresseerd hoe nuttig een richtlijn zou kunnen zijn en hoe die er uit zou moeten zien.


Het was zeker niet mijn bedoeling om steken onder water te geven maar gezien de reacties lijkt nu het kwartje wel te vallen, waar hij eerder niet viel.


Bij wie valt het kwartje, bij jou?

Citaat
Het voorbeeld is gegeven om te laten zien dat bij een groter en zwaarder paard de 20% regel niet meer kan opgaan (180 kilo op de rug is voor niet 1 paard gezond) Dat geeft al aan dat die hele regel niet voor ieder paard een goede regel is.

Daarin zeg jij niets anders dan Dephara eerder al geschreven had. Bijna letterlijk zeggen jullie hetzelfde, zij heeft het over dat 160 kilo nooit gaat passen.

Citaat
Ik heb dat in andere bewoordingen al vaker aangegeven maar dan komt dat blijkbaar niet aan, of wordt er overheen gelezen.


Het lijkt er op dat beide kanten van de discussie niet goed lezen. De één leest met emotie en reageert daarop, jij lijkt over veel punten heen te lezen waar jullie het met elkaar eens zijn.

Citaat
En als je er vanuit gaat dat een paard met 15-20% van zijn eigen lichaamsgewicht belast kan worden, zegt dat niets over de belastbaarheid. De belastbaarheid zegt iets over wat het paard aankan. Daarbij zijn aspecten als aanleg, leeftijd, fitheid (van het paard) , voeding, rust, stress, geschiedenis, gebeurtenissen en medische toestand belangrijke factoren die effect op de mate van belastbaarheid.


Daarin zijn jullie het met elkaar eens.

Citaat
En aangezien elk individueel paard verschillend is, kom je er niet met een generieke regel.


Dit is een mening? Ik ben eens met MarliesV hierboven. Dat richtlijnen zeker nuttig kunnen zijn als beginsel en dan kijken naar de combinatie en factoren van paard, ruiter en zadel.

Citaat
Wat ik me nog wel zou kunnen voorstellen is dat een halfjaarlijkse of jaarlijkse klinische keuring en een belastingsadvies van een veearts in het paspoort van het paard komt te staan. Net zoals je entingen. Als voorwaarde om wedstrijden te rijden. (Ik noem maar wat hoor).
Maar dan heb je alleen nog maar de doelgroep wedstrijdruiters.
(Ik vind er sowieso niets mis mee om regelmatig je paard preventief te laten checken door een veearts.)


Is halfjaarlijks realistisch haalbaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:37 



 
Profiel   

@Wijsneus_DP, nou moet ik eerlijk zeggen dat ik het van jou ook wel niet fair vind om als enige reactie in dit topic een ander op de vingers te komen tikken en daar dan nog op door te blijven bomen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:40 



 
Profiel   

Poekkie schreef
@Wijsneus_DP, nou moet ik eerlijk zeggen dat ik het van jou ook wel niet fair vind om als enige reactie in dit topic een ander op de vingers te komen tikken en daar dan nog op door te blijven bomen :o


Dat kan zo overkomen en is niet de bedoeling. Ik heb eerder gereageerd dit topic. Thuis reageer ik regelmatig op het openstaande account van mijn partner, overdag
met werk/onderweg lees ik altijd op mijn eigen account.

De intentie was om duidelijk te maken dat de twee het vaker met elkaar eens zijn, maar daar overheen gelezen wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:50 



 
Profiel   

Ik vraag me ook altijd af hoe het zit met de IJslanders. Vroeger hoorde ik altijd een IJslander kan, in tegenstelling tot een ander pony van diezelfde maat, een ruiter van wel ruim 80 kilo makkelijk dragen. Nu zien ze er best als sterke beestjes uit, maar dat ziet een goed getrainde New Forest pony ook. Alleen is er geen haar op je hoofd die een ruiter van ruim 80 kilo op een D New forest pony zet neem ik aan. Is het nou gewoon omdat er vroeger op IJsland geen andere paarden waren en dat daarom volwassen kerels gewoon op die dieren reden, dat dat normaal gevonden wordt, of is er echt iets wat maakt dat die dieren meer kunnen dragen.
Zelfde geldt overigens voor Quaters, toch ook kleine paarden (eerder pony maat) waar regelmatig stevige kerels op zitten. Kan dit echt of is het voor bepaalde rassen meer geaccepteerd, zonder dat daar een fysieke aanleiding voor is?

En idd, zit en balans doen zoveel. Mijn instructrice is ca 10 kilo zwaarder als dat ik ben en langer. Heb nooit gezien dat als zij op mijn paard reed (zij heeft mijn paard een aantal keren meerdere maanden gereden omdat ik wat operaties heb gehad) dat mijn paard daar ook maar enige hinder van ondervond, ha ha zij liep bij haar netter als bij mij. Ook inderdaad lange eventers als Mark Todd en William Fox-Pitt, die lijken reuzen op die fragile volbloeds, maar gezien het gemak en de snelheid waarmee die paarden een zeer zware cross doorlopen, kunnen ze daar geen last van hebben. Wel allebei ruiters met een mega balans, die zitten hun dier nooit in de weg. Maar misschien zouden die paarden nog meer kunnen als een klein iel mannetje als Michael Jung, ook met een geweldige balans, zo'n dier zou rijden. In ieder geval doen die dieren het veel beter bij de langere en zwaardere Todd en Fox-Pitt als bij een lichtgewicht ruiter met veel minder gevoel en talent.

Wat wel vergelijkbaar is, is dat ik nogal eens geschommeld heb in gewicht en het mijn inziens absoluut een feit is dat als dezelfde ruiter (ik in dit geval) met dezelfde rijtechische skills en dezelfde zit, echt wel een paard een stuk makkelijk los en fijn krijgt wanneer je aan de onderkant van het schommelgewicht zit ten opzichte van wanneer je aan de bovenkant van het schommelgewicht zit. Maar goed, dan zit je sowieso een stuk lekkerder/fitter in je vel en dat vertaalt zich overal naar door denk ik maar, ook naar je paard en je rijden. Dus geldt volgens mij in alle gevallen, ongeacht wat het maximum gewicht dat een dier kan dragen, dat het altijd dat het altijd het fijnste is voor je paard als jij de fitst mogelijke versie van jezelf bent. (en ja ik heb mij echt in het verleden wel schuldig gemaakt aan met een vetrolletje teveel op een paard te stappen hoor, maar als ik eerlijk naar mezelf ben, merkte ik dat wel degelijk aan mijn rijden dus zal mijn paard dat ook gemerkt hebben). Niet omdat een dier het niet kan dragen of er schade aan ondervindt, maar wel om het je paard zo makkelijk mogelijk te maken te doen wat er van hem/haar gevraagd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:02 



 
Profiel   

oji schreef
Wat wel vergelijkbaar is, is dat ik nogal eens geschommeld heb in gewicht en het mijn inziens absoluut een feit is dat als dezelfde ruiter (ik in dit geval) met dezelfde rijtechische skills en dezelfde zit, echt wel een paard een stuk makkelijk los en fijn krijgt wanneer je aan de onderkant van het schommelgewicht zit ten opzichte van wanneer je aan de bovenkant van het schommelgewicht zit. Maar goed, dan zit je sowieso een stuk lekkerder/fitter in je vel en dat vertaalt zich overal naar door denk ik maar, ook naar je paard en je rijden. Dus geldt volgens mij in alle gevallen, ongeacht wat het maximum gewicht dat een dier kan dragen, dat het altijd dat het altijd het fijnste is voor je paard als jij de fitst mogelijke versie van jezelf bent. (en ja ik heb mij echt in het verleden wel schuldig gemaakt aan met een vetrolletje teveel op een paard te stappen hoor, maar als ik eerlijk naar mezelf ben, merkte ik dat wel degelijk aan mijn rijden dus zal mijn paard dat ook gemerkt hebben). Niet omdat een dier het niet kan dragen of er schade aan ondervindt, maar wel om het je paard zo makkelijk mogelijk te maken te doen wat er van hem/haar gevraagd wordt.


Helemaal mee eens, dat schreef ik idd ook al. Ook aan jezelf werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:06 



 
Profiel   

oji schreef
Ik vraag me ook altijd af hoe het zit met de IJslanders. Vroeger hoorde ik altijd een IJslander kan, in tegenstelling tot een ander pony van diezelfde maat, een ruiter van wel ruim 80 kilo makkelijk dragen. Nu zien ze er best als sterke beestjes uit, maar dat ziet een goed getrainde New Forest pony ook. Alleen is er geen haar op je hoofd die een ruiter van ruim 80 kilo op een D New forest pony zet neem ik aan. Is het nou gewoon omdat er vroeger op IJsland geen andere paarden waren en dat daarom volwassen kerels gewoon op die dieren reden, dat dat normaal gevonden wordt, of is er echt iets wat maakt dat die dieren meer kunnen dragen.
Zelfde geldt overigens voor Quaters, toch ook kleine paarden (eerder pony maat) waar regelmatig stevige kerels op zitten. Kan dit echt of is het voor bepaalde rassen meer geaccepteerd, zonder dat daar een fysieke aanleiding voor is?

Bovenstaande vraag zit ik ook mee. Ik ga weer voor een eigen paard kijken en ben gevallen voor de IJslanders. Momenteel werk ik nog aan mijn overgewicht en ga pas daadwerkelijk een paard kopen als ik mijn streefgewicht heb bereikt. Maar ook al zou ik rond de 70 kg uitkomen (bij een lengte van 1,69) wat in theorie zou kunnen voor een IJslander, voel ik me dan best nog wel te 'lomp' voor deze paardjes denk ik.

Verder helemaal eens met de rest van de post van oji. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:20 



 
Profiel   

Nog heel even terug komen op de persoonlijke discussie. Het moeilijk om niet uit emotie te reageren wanneer het gevoel er is dat je aangevallen wordt,, dat woorden bewust verdraait worden en belachelijk gemaakt worden. Dat is de reden dat ik tot vandaag even uit het topic gebleven ben wat betreft reageren, want ik werd er echt wat overstuur en misselijk van en daar is niemand mee geholpen.
De discussie zou imo niet over mij moeten gaan en zolang er emoties meespelen betrek je alles toch op jezelf.

Voor waar ik te ver ben gegaan in de wat emotionele reactie op waar Babootje mij als voorbeeld voor haar standpunt gebruikte, bij deze mijn excuses. Ik had beter niet kunnen reageren op wat voor mij voelde als een veel te persoonlijke “aanval”.

Zouden we het dan vanaf nu op de onderwerp van discussie kunnen houden in plaats van op mij als persoon en mijn paarden? Ik discussieer graag mee, vind het onderwerp van gewicht erg belangrijk en heb redelijk wat onderzoek en studies gelezen en bekeken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 17 van de 25 [ 606 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen