Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:55

Eens :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:00



Deze video heb ik het eerder over gehad. Het gaat voornamelijk over de Pilot Study die in GB is uitgevoerd en die de kick-off was voor redelijk wat vervolg studies.

Vanaf 30:00 minuten wordt het interessant en op 36:30 minuten is het voorbeeld wat ik noemde over ruiter positie in het zadel tussen test ruiter en eigenaar van het paard met hetzelfde gewicht, maar compleet andere resultaten.

Hier wordt ook veel gesproken over de invloed van balans van de ruiter en daar is ook goed onderzoek van, waarbij je het effect in een zadeldrukmeting mooi weergegeven kunt zien. Dat is ook de reden dat ik die meting zelf heb laten doen door een onafhankelijke partij. Ik moet even zoeken, maar zodra ik die heb, dan zal ik dat ook posten.

Wijsneus_DP
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-01-22
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:13

Daphara schreef:
Nog heel even terug komen op de persoonlijke discussie. Het moeilijk om niet uit emotie te reageren wanneer het gevoel er is dat je aangevallen wordt,, dat woorden bewust verdraait worden en belachelijk gemaakt worden. Dat is de reden dat ik tot vandaag even uit het topic gebleven ben wat betreft reageren, want ik werd er echt wat overstuur en misselijk van en daar is niemand mee geholpen.
De discussie zou imo niet over mij moeten gaan en zolang er emoties meespelen betrek je alles toch op jezelf.

Voor waar ik te ver ben gegaan in de wat emotionele reactie op waar Babootje mij als voorbeeld voor haar standpunt gebruikte, bij deze mijn excuses. Ik had beter niet kunnen reageren op wat voor mij voelde als een veel te persoonlijke “aanval”.

Zouden we het dan vanaf nu op de onderwerp van discussie kunnen houden in plaats van op mij als persoon en mijn paarden? Ik discussieer graag mee, vind het onderwerp van gewicht erg belangrijk en heb redelijk wat onderzoek en studies gelezen en bekeken.



Erg moedig en eerlijk van je!

Fijn dat je weer mee doet,ik ga de video vanavond bekijken.

Babootje

Berichten: 26250
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:34

Daphara schreef:
Nog heel even terug komen op de persoonlijke discussie. Het moeilijk om niet uit emotie te reageren wanneer het gevoel er is dat je aangevallen wordt,, dat woorden bewust verdraait worden en belachelijk gemaakt worden. Dat is de reden dat ik tot vandaag even uit het topic gebleven ben wat betreft reageren, want ik werd er echt wat overstuur en misselijk van en daar is niemand mee geholpen.
De discussie zou imo niet over mij moeten gaan en zolang er emoties meespelen betrek je alles toch op jezelf.

Voor waar ik te ver ben gegaan in de wat emotionele reactie op waar Babootje mij als voorbeeld voor haar standpunt gebruikte, bij deze mijn excuses. Ik had beter niet kunnen reageren op wat voor mij voelde als een veel te persoonlijke “aanval”.

Zouden we het dan vanaf nu op de onderwerp van discussie kunnen houden in plaats van op mij als persoon en mijn paarden? Ik discussieer graag mee, vind het onderwerp van gewicht erg belangrijk en heb redelijk wat onderzoek en studies gelezen en bekeken.


Hi Daphara, Fijn dat je reageert.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om jou persoonlijk aan te vallen op je gewicht.
En heb ik jouw paard (niet eens jou, want ik weet niet wat je weegt) als voorbeeld gebruikt om te laten zien wat er dan gebeurt met die 20% regel op een paard van 900 kilo. Dat is dan toevallig jouw paard omdat je vertelde wat ie weegt.
Wat mij betreft zand erover en we gaan door met de discussie.

Babootje

Berichten: 26250
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:48

Daphara schreef:
[ Video ]

Deze video heb ik het eerder over gehad. Het gaat voornamelijk over de Pilot Study die in GB is uitgevoerd en die de kick-off was voor redelijk wat vervolg studies.


Ik vind dit soort ontwikkelingen heel goed, laat ik daar duidelijk over zijn. Een zadel moet goed liggen en een zadeldrukmeting is daar een hulpmiddel bij.
Maarr - en daarom worden zadeldrukmetingen nog maar weinig uitgevoerd - Een zadeldrukmeting is een instrument dat naar mijn mening alleen behulpzaam is bij het uitproberen van het juiste/passende zadel voor je paard. In optima forma.
Als je paard groeit (in hoogte en bespiering) verandert er al zoveel dat je aan de meting niks meer hebt.
Evenzo - als je paard door een blessure of iets dergelijks - uit het werk is geweest kan het zadel weer heel anders liggen. Een zadeldrukmeting is m.i, een prima hulpmiddel maar zal heel vaak moeten worden herhaald om te kijken of je zadel nog goed genoeg past. En dat wordt meestal niet gedaan.
Wij hebben nu een heel goede onderlegger van traagschuim, eentje die je met inlages heel goed kunt afstellen, waardoor je veranderingen van je paard t.o.v. het zadel goed op kunt lossen. Bruggen en puntbelasting kun je daarmee voorkomen.
Persoonlijk vind ik een zadeldrukmeting erg overrated. Ik zie in mijn omgeving ook bijna niet meer dat het wordt gedaan.
Een zadeldrukmeting zegt iets over hoe het zadel ligt op het moment dat de meting plaats vindt, maar zegt ook weer niets over de belastbaarheid van het paard.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:26

En een zadelmeting zegt niet alles. Ik heb er dan juist weer geen goede ervaringen mee. Hoewrl dat ook met de zadelmaker te maken had, maar Drukmeting was helemaal goed, maar paard gaf toch echt aan dat het niet goed was. Daar werd aan voorbij gegaan, omdat de meting geen verhoogde of wisselende druk liet zien, maar wel verkeerde druk voor mijn paard.

Het kan een hulpmiddel zijn misschien, maar dus ook wel een oké geven als het paard geen oké geeft. Dan moet je wel ervaren genoeg zijn om je dat te realiseren en kom je op dit moment weer bij eigen inschatting. Dat zullen een x aantal mensen wel kunnen, maar ook een x aantal niet.

Babootje

Berichten: 26250
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:55

MyWishMax schreef:
En een zadelmeting zegt niet alles. Ik heb er dan juist weer geen goede ervaringen mee. Hoewrl dat ook met de zadelmaker te maken had, maar Drukmeting was helemaal goed, maar paard gaf toch echt aan dat het niet goed was. Daar werd aan voorbij gegaan, omdat de meting geen verhoogde of wisselende druk liet zien, maar wel verkeerde druk voor mijn paard.

Het kan een hulpmiddel zijn misschien, maar dus ook wel een oké geven als het paard geen oké geeft. Dan moet je wel ervaren genoeg zijn om je dat te realiseren en kom je op dit moment weer bij eigen inschatting. Dat zullen een x aantal mensen wel kunnen, maar ook een x aantal niet.


Precies wat ik bedoel MWM. Een zadel kan dus goed liggen (volgens een zadeldrukmeting) maar is geen sluitende indicatie voor de belastbaarheid van je paard. En dan is het aan de ruiter/eigenaar/zadelmaker om goed te interpreteren wat het paard aangeeft. En daarbij zet ik zadelmaker als laatste, want die is niet altijd objectief. Daar kan ik echt een boek over opslaan.

Babootje

Berichten: 26250
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:11

Met de ontwikkeling van zadelonderleggers, zeker van de de verstelbare soort, zie ik het nut niet zo in van een zadeldrukmeting. Omdat het zo'n momentopname is.

Wij hebben paarden van 3 jaar niet zadelmak tot 8 jaar en doorgereden en op ieder paard zou je dan een ander zadel moeten hebben. Mijn ervaring is dat een zadel met kussens van memory foam (en dat worden er steeds meer) echt veel oplossingen biedt als het gaat om zadelpasproblemen. De memory foam vult oneffenheden in de kussens op waardoor een zadel comfort geeft aan het paard. De onderlegger gebruiken we om het zadel af te stellen als het bv doordat een paard rust heeft gehad of het zadel om een andere reden niet helemaal past.
Onze merrie is heel sensibel op de rug en voelt elk bultje hobbeltje of leemte in een handmatig wol gevuld zadel ook al wordt dat nog zo goed gevuld. En reageert daar ook echt op.
Veel paarden zullen niet zo sensibel reageren, maar dat wil niet zeggen dat ze t niet voelen.
Dus een onderlegger met memory foam is dan al heel fijn. Fijne bijkomstigheid is dat een foam zadel veel minder onderhoud vergt.
Wij hebben trouwens deze onderlegger. Echt een aanrader.
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... t-pad.html

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:46

MyWishMax schreef:
En een zadelmeting zegt niet alles. Ik heb er dan juist weer geen goede ervaringen mee. Hoewrl dat ook met de zadelmaker te maken had, maar Drukmeting was helemaal goed, maar paard gaf toch echt aan dat het niet goed was. Daar werd aan voorbij gegaan, omdat de meting geen verhoogde of wisselende druk liet zien, maar wel verkeerde druk voor mijn paard.

Het kan een hulpmiddel zijn misschien, maar dus ook wel een oké geven als het paard geen oké geeft. Dan moet je wel ervaren genoeg zijn om je dat te realiseren en kom je op dit moment weer bij eigen inschatting. Dat zullen een x aantal mensen wel kunnen, maar ook een x aantal niet.


Het is imo altijd verstandig een zadeldrukmeting onafhankelijk te laten doen van je zadelpasser, mijn zadelmaker heeft dat ook aanbevolen. Een keer had zij een soort gel/vloeistof pad bij zich die druk punten weer gaf, maar de uitgebreide meting bij mij is ook niet door haar gedaan en zij verwijst iedereen (die een dergelijke meting wil) door naar een onafhankelijke partij naar eigen keuze.
Ze heeft me verteld wie zij goed vind en wie niet, maar zelf doet ze de zadeldrukmetingen niet.
De automatische metingen kunnen namelijk zo te beïnvloeden zijn, waardoor het commercieel belang kan meewegen als diegene die je zadel ook aanmeet/adviseert.

Dit artikel legt dat wel uit

https://www.zadelkompas.nl/amp/zadeldru ... n-is-weten

Dus mijn advies is ook, laat het altijd onafhankelijk doen en ga niet in zee met zadelpassers die met een druk op de knop het resultaat kunnen beïnvloeden.

Zo’n automatische meting is veel meer dan één vast gegeven, het geeft een heel dynamisch beeld van de combinatie ruiter en paard. Het is ook niet (goed) in een foto vast te leggen, alleen op film.
Ja, problemen met hoe een zadel op dat moment past kunnen er uit gehaald worden, maar je krijgt ook als ruiter (indien een zadel goed ligt op het paard) heel duidelijk te zien hoe jouw balans is in het zadel.

Ik vertelde toch dat ik bij het ene paard meer druk op rechts had en bij het andere meer op links, dat ligt weer aan de voorkeurskant van je paard. Ook in stap zat ik (met name bij mijn merrie) wat verder naar achteren in het zadel, dit had meerdere redenen, jong en nog niet zo lang echt aan het werk onder het zadel. Ze is zadelmak gemaakt en ingereden door bijrijders, ik heb met haar altijd vanaf de grond gewerkt en was bij elke rit erbij, maar nooit er op. Ik had voor mezelf een gewichtsgrens waar ik onder wilde zitten voordat ik haar zelf zou oppakken, dus ik had er maar 2x kort opgezeten voordat ik haar echt ging rijden, één keer om gewoon eens te voelen en één keer voor het aanmeten van haar 2e zadel.
De eerste echte keer dat ik haar kon oppakken onder het zadel, was vlak na de inrijperiode (met bijrijder) van dat nieuwe zadel, toen de zadelmaker de vulling nakeek en aanpaste waar nodig. Ik was mijn merrie en het zadel dus nog niet echt gewend, reed met mijn beugels een gaatje korter om makkelijk verlicht te kunnen gaan zitten en had zelf wat spanning in mijn lijf. Op mijn profiel staat nog wel een foto van februari 2022, de eerste keer echt samen rijden, na bijna 4 jaar was dat eindelijk een gigantische droom die uit kwam om op mijn eigen “veulen” te kunnen rijden.

Ik had na de zadelcontrole en het zelf gaan rijden van de merrie, dus maar enkele dagen voordat de meting gedaan werd.
De meting is dus niet specifiek gedaan om te controleren of mijn zadel wel goed op mijn paard zou passen, wat dat betreft vertrouw ik op mijn zadelmaker, maar ik wilde de meting, omdat ik wilde weten hoe ik op mijn zadel paste, of ik piekdruk veroorzaakte en ik wilde weten hoe mijn balans was.

Even een onwijs (vind ik dan) leerzaam filmpje over balans onder het zadel. Dit was dus de reden dat ik een zelfde meting wilde, ik wilde voornamelijk weten waar mijn verbeter punten lagen in het rijden en of/hoe mijn gewicht mogelijk invloed had op mijn zadel (piek belasting).
Mijn zadels zijn een kleine 2 weken voor die tijd nog helemaal nagekeken op ligging door mijn zadelmaker, dat wordt ook geadviseerd, anders geeft een slechte fit op het paard te veel ruis op de resultaten.



Bij 07:30 begint de expert te spreken en bij 17:40 zie je hoe een (goede) zadeldrukmeting er uit ziet.

Voor de rest zit er zoveel leerzame informatie over de biomechanica van het paard in deze webinar, echt de moeite waard.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:03

Laatst waren een vriendin en ik in een ruitersportzaak en struinen wat tussen de rijbroeken. Ons viel op dat er best veel broeken hingen in maat bungalowtent. Mijn vriendin houd er 1 omhoog en zegt luid en duidelijk " Als je deze maat hebt moet je toch helemaal niet op een paard gaan zitten". Zij heeft helemaal niks met paarden, maar ze heeft wel groot gelijk.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:10

Gevaarlijke opmerking........ hahahaha

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 01:54

Ik geef ze gelijk maar kan wel begrijpen dat erg zware/dikke mensen toch graag een rijbroek hebben voor grondwerk of mennen.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:31

Babootje, jij haalt 12,5% aan. Als ik dat even op mijzelf betrek: ik heb een warmbloedmerrie van 1.67, dus doe even een aanname dat ze 600 kg weegt. Daar 12,5% van is 75kg. Nu ben ik 1.80 en weeg 75 kg. Keurig BMI dus, maat 38. Als ik echter het tuig erbij optel, zou ik te zwaar zijn. En niet alleen ik, maar ook zo ongeveer de rest van paardrijdend Nederland met een lengte boven 1.70. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een goede discussie maar alleen gewicht meenemen is niet de oplossing. Wat dan wel de oplossing is, weet ik ook niet.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:35

pillow schreef:
Laatst waren een vriendin en ik in een ruitersportzaak en struinen wat tussen de rijbroeken. Ons viel op dat er best veel broeken hingen in maat bungalowtent. Mijn vriendin houd er 1 omhoog en zegt luid en duidelijk " Als je deze maat hebt moet je toch helemaal niet op een paard gaan zitten". Zij heeft helemaal niks met paarden, maar ze heeft wel groot gelijk.


Oh pas op, ik heb ooit een topic geopend omdat ik stomverbaasd was dat er rijbroeken verkocht worden in maat 54/56. Dat vind ik idd geen maat om mee op een paard te gaan zitten, geen enkel paard.
Maar t commentaar was dat rijbroeken klein vallen en je een rijbroek ook voor stalwerk kunt gebruiken. Tja…

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:21

Poekkie schreef:
Ik geef ze gelijk maar kan wel begrijpen dat erg zware/dikke mensen toch graag een rijbroek hebben voor grondwerk of mennen.


Ik ben zelf in het bezit van een bijzonder dikke kont. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je dan graag een broek wil die lekker zit en vooral je kont niet nog dikker laat lijken. De rijbroek valt dan bijna altijd af. Er zijn echt betere en charmantere opties.

Babootje

Berichten: 26250
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:11

Viennanova schreef:
Babootje, jij haalt 12,5% aan. Als ik dat even op mijzelf betrek: ik heb een warmbloedmerrie van 1.67, dus doe even een aanname dat ze 600 kg weegt. Daar 12,5% van is 75kg. Nu ben ik 1.80 en weeg 75 kg. Keurig BMI dus, maat 38. Als ik echter het tuig erbij optel, zou ik te zwaar zijn. En niet alleen ik, maar ook zo ongeveer de rest van paardrijdend Nederland met een lengte boven 1.70. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een goede discussie maar alleen gewicht meenemen is niet de oplossing. Wat dan wel de oplossing is, weet ik ook niet.


Ik haalde 12,5% aan omdat iemand anders dat aanhaalde. Ik ben juist niet van de percentages. Ik vind ze te generiek al zit er voor mij persoonlijk wel een grens aan met welk gewicht je nog paard zou willen rijden. Die lijstjes gaan alleen maar uit van de draagkracht en niet van de belastbaarheid. Een paard in de kracht van zijn leven, fit, goed bespierd en zonder overgewicht kun je zwaarder belasten dan een paard van 20 of een paard dat van zich zelf al te dik is, of een paard met een slechte conditie door bv luchtwegproblemen.
Dus je hebt gelijk dat de discussie veel meer is dan alleen gewicht.
Ik denk dat als je zelf onzeker bent over de belastbaarheid van je paard je het beste advies kan vragen aan je dierenarts. Die kan het paard keuren op eventuele gevoeligheden in de rug, hoe het o.a. gesteld is met pezen en op algemene conditie en fitheid van het dier.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:38

Poekkie schreef:
Ik geef ze gelijk maar kan wel begrijpen dat erg zware/dikke mensen toch graag een rijbroek hebben voor grondwerk of mennen.


Maar zouden die mensen niet begrijpen dat het veel beter voor de maatschappij is als ze zich er gewoon overheen zetten (en dus iets anders dragen) om op die manier te voorkomen dat andere mensen wel gaan rijden met die rijbroek?

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:44

Want het is uiteraard onmogelijk om te rijden in een niet-rijbroek? :P Ik snap je punt en ben het er ook mee eens dat mensen met maatje 54/56 niet meer op een paard horen, maar het is niet alsof gebrek aan passende rijkleding iemand daadwerkelijk tegenhoudt IMO

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:03

ElSea schreef:
Poekkie schreef:
Ik geef ze gelijk maar kan wel begrijpen dat erg zware/dikke mensen toch graag een rijbroek hebben voor grondwerk of mennen.


Maar zouden die mensen niet begrijpen dat het veel beter voor de maatschappij is als ze zich er gewoon overheen zetten (en dus iets anders dragen) om op die manier te voorkomen dat andere mensen wel gaan rijden met die rijbroek?


Goh ik vind dat wel vergaand.
Ik blijf voor een limiet opgelegd door de veearts of door de rijvereniging waar je voor je licentie en verzekering moet zijn.

Maar een verbod op kleding… nah dat vind ik maar gek. Als je 120 kg weegt maar een rijbroek aan wil omdat daar geen hooi en haar aan blijft plakken terwijl je stallen doet of met je pony wandelt/longeert dan moet dat gewoon kunnen. En wat de maatschappij dan mogelijks denkt zou me worst wezen.

(Afgezien van dat er dus mensen die die geen rijbroek aan willen ivm de pasvorm en accentueren van de contouren ken ik er wel enkele die wel graag een plus-size rijbroek dragen)

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:05

Poekkie schreef:
Ik geef ze gelijk maar kan wel begrijpen dat erg zware/dikke mensen toch graag een rijbroek hebben voor grondwerk of mennen.

Daar kun je wel beter wat anders bij aantrekken ipv zo'n strak zittende alles tonende rijbroek.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:06

Een verbod op kleding is IMO gewoon fat shaming. Dat gaat nergens over.

Daphara postte eerder een super interessant onderzoek, en die discussie lijkt me relevanter.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:51

Avalanche schreef:
Een verbod op kleding is IMO gewoon fat shaming. Dat gaat nergens over.

Daphara postte eerder een super interessant onderzoek, en die discussie lijkt me relevanter.

Ik zal iets gemist hebben. Wie heeft het over een verbod op kleding?

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:55

2 of 3 posts naar boven scrollen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:07

Avalanche schreef:
Een verbod op kleding is IMO gewoon fat shaming. Dat gaat nergens over.

Daphara postte eerder een super interessant onderzoek, en die discussie lijkt me relevanter.


Het verbaasd mij ook dat ik twee on topic video’s van onderzoeken post en het dan gaat over het verbieden van rijkleding voor plus-size mensen. In de wedstrijd mensport hebben de menners ook rijkleding aan, een rijbroek betekend niet dat die persoon op een paard gaat zitten.

Ik vind de opmerking van de vriendin van Pillow dan ook niet grappig en behoorlijk onbeschoft.

Hoe komt het dat er niet inhoudelijk ingegaan wordt op de twee video’s, maar dat we vooral verder gaan met wat imo fat shaming is? Wat is dan de essentie van de discussie, “Dikke mensen hebben niets te zoeken in de paardensport” of “Wat is het effect van een te zware ruiter op het paard en wanneer is een ruiter te zwaar voor een paard”?

Loretta
Berichten: 8742
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:38

Avalanche schreef:
Een verbod op kleding is IMO gewoon fat shaming. Dat gaat nergens over.

Daphara postte eerder een super interessant onderzoek, en die discussie lijkt me relevanter.


Het lijkt wel dat als het over dierenwelzijn gaat dat sommigen dan denken dat je dan volledig los kunt gaan. Ben blij dat ik afgevallen ben. Maar ik weet van het verleden heel goed hoe fatshamimg voelt. Het enige positieve wat ik ujt dit topic kan halen dat is dat ik des te gemotiveerder ben om kop gewicht te blijven.