Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:03

Petunia27 schreef:
Stap is sowieso een lastige gang om aan te knutselen. Bij een arbeidsstap verwachten ze een actieve stap, die ontspannen is en waarbij je licht teugelcontact houdt. Je paard moet dus actief zijn, bij mij eigen beschouw ik als het gevoel hebben dat je ieder moment kan aandraven op een lichte hulp. Dus balans is daar ook een belangrijk stukje in.
Het verschil met middenstap is dat daarbij verlenging van het frame wordt verwacht, dus je paard wordt langer, maar maakt daarbij ook grotere passen.


Het gaat om een B proef. Daar is gewoon een stukje stap laten zien voldoende. Moet het niet moeilijker maken dan het is.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:22

Oké bedankt :)

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:43

Arbeidsstap is ook gewoon een normale stap. Wel actief natuurlijk. Heb je nog nooit gezien dat er ook gesproken wordt over arbeidsdraf en galop? Dat is gewoon de 'standaard' actieve gang, het basis tempo met activiteit. Van daaruit ga je verruimen naar midden en uitgestrekte gangen en verzamelen naar de verzamelde gangen. Arbeidstempo is dus uitgangspunt.

En idd, aan stap zeker niet gaan knutselen, risico dat de stap richting telgang gaat is dan ook groot. Maar voor een arbeidsstap hoef je ook niet te knutselen, gewoon normaal stappen en alleen opletten dat je actief genoeg blijft. Wat je in lessen doet is al gewoon een goede arbeidsstap waarschijnlijk ;) (even over les, want dan controleert er iemand of je niet stiekem te hard of sloom gaat)

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:54

MyWishMax schreef:
Heb je nog nooit gezien dat er ook gesproken wordt over arbeidsdraf en galop?



Jazeker wel hoor :j maar ik was gewoon even benieuwd naar de antwoorden hier aangezien er hier ook wat juryleden meelezen.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 15:00

Mijn ervaring in de B is dat als je paard gewoon blijft stappen (dus niet dribbelt, niet ineens stilvalt oid) en daarbij enigszins aan de hulpen blijft, je er altijd prima punten voor krijgt :) zitten en niets doen werkt het beste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:40

En met ritmisch en vloeiend bedoelen ze dat elke stap gelijk is en even lang duurt qua afstand en tijd, losgelaten in het lijf.

Nog even als aanvulling.

Maar in de b is dat uiteraard minder van belang dan in het z.

Niet te druk om maken dus voor nu idd.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:52

Inderdaad, gewoon stappen. Meer niet.
Stond er op het protocol iets bij de 6? Actiever ofzo?

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:10

Suzanne F. schreef:
Inderdaad, gewoon stappen. Meer niet.
Stond er op het protocol iets bij de 6? Actiever ofzo?


Verliest takt heb ik er 1 keer opgehad, verder geen commentaar bij gehad

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:16

Bij Verliest tact had het eigenlijk een 5 moeten zijn. Maar goed. Misschien dan toch goed op de zuiverheid blijven letten. Dat is erg moeilijk in de stap. Als paarden zich iets vasthouden in hun lichaam kan de tact al minder worden.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:25

Suzanne F. schreef:
Bij Verliest tact had het eigenlijk een 5 moeten zijn. Maar goed. Misschien dan toch goed op de zuiverheid blijven letten. Dat is erg moeilijk in de stap. Als paarden zich iets vasthouden in hun lichaam kan de tact al minder worden.


Super bedankt voor de adviezen :) we gaan zien wat ik volgende week er voor cijfer voor ga krijgen. Ik heb nu wel beter in mijn hoofd wat ik moet doen met deze oefening (of juist niet :') )

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:14

Mijn instructrice zegt altijd dat je moet stappen alsof je de trein wilt gaan halen (of zoals hier ook in het topic al gezegd wordt, elk moment kunt gaan aandraven als je dat wilt).

En niet de volgende trein of de trein die morgen komt ofzo :') Actieve voorwaartse stap.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:17

Daarbij moet alleen wel worden opgepast dat het paard niet de rug vasthoudt (wat met een beetje wedstrijdspanning nog sneller gebeurd) en dan lateraal wordt. Er wordt vaak teveel gedaan tijdens de stap en zoals anderen al zeiden, de stap gaat snel fout.
Paard moet zeker actief stappen, maar dat mag niet ten koste gaan van ontspanning in de rug en bovenlijn.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:17

Haha, dat hangt weer van paard af. :') als ik dat doe is het veel te gehaast. Wel stappen alsof je elk moment weg wil/kan draven, dus actief en aan de hulpen blijven en niet inpakken. Maar zeker niet alsof je de trein moet halen. Dat wisselt echt hoe paard van nature stapt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:25

Mijn paard stapt het liefste op z'n lalaladielalalaevenrondkijkenbloemetjepraatjemakenmetdeburenlalala manier dus enige activiteit is wel handig :')

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:26

Het moet eruit zien en voelen als een 'we zijn lekker aan het werk stap'. Niet slof slof en niet haast haast. Gewoon een attente, fijne stap.

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:50

Apple schreef:
Mijn instructrice zegt altijd dat je moet stappen alsof je de trein wilt gaan halen (of zoals hier ook in het topic al gezegd wordt, elk moment kunt gaan aandraven als je dat wilt).

En niet de volgende trein of de trein die morgen komt ofzo :') Actieve voorwaartse stap.


O dat vind ik best een gevaarlijke opmerking. Als ik denk aan de trein halen, dan moet ik mezelf haasten.

Ik vind dat er hier nogal moeilijk gedacht wordt. Je stapt in je training toch ook vaak genoeg? Meer dan dat is het voor de B niet.
Gewoon lekker een stukje stappen tussen twee letters.
Vooral niet teveel willen doen en zorgen dat je de oefening weer tijd bij de volgende bordjes.

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:56

Ik vind het ook lastig, mijn paard stapt het beste als ik lekker voorwaarts stap, dat de trein halen is hier ook wel van toepassing want ze is van zichzelf niet heel vlug. De overgang naar draf is ook veel mooier vanuit een actieve stap. Maar dan kan ik weinig verschil laten zien met de middenstap, dus neem ik haar voor de middenstap iets terug, maar dat terugnemen gaat dan wel weer ten koste van dat stukje stappen waarin ik haar terug neem
De merrie die ik een tijdje bij heb gereden zou ik dan weer zeker niet moeten stappen alsof ik de trein wil halen, dan gaat ze dribbelen

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:35

Maar je stap zou ook altijd actief moeten zijn. De middenstap bereik je door in die actieve stap het frame te verlengen door (flink wat) teugel te geven.

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:39

Apple schreef:
Mijn paard stapt het liefste op z'n lalaladielalalaevenrondkijkenbloemetjepraatjemakenmetdeburenlalala manier dus enige activiteit is wel handig :')

Is dat familie van de mijne zeker :')

Wij hebben vandaag weer heerlijk gelest, op mijn springzadel. Was even spannend of de bak niet te hard zou zijn maar gelukkig niet :) Ben wel echt gaar nu :O We zijn dan altijd flink aan het werk en icm maandelijks ongemak dus een onderrug die niet blij is maakt dat ik vanavond legitiem mag bankhangen :D

Mijn dressuurzadel is maandag trouwens met de zadelmaker mee naar huis gegaan. Hij kon het zo niet vinden en zou het zadel thuis verder uit elkaar halen om alles goed na te kunnen kijken. De boom lijkt heel te zijn maar toch komt ergens dat knak geluid vandaan. Als hij zelf niets kan vinden gaat hij overleggen met Passier. Het kan zijn dat het zadel dan dat naartoe gaat en ze hem dat gaan nakijken en evt de boom vervangen. Al met al zal het goedkoper zijn dan een ander zadel te moeten kopen dus ik wacht het maar af. Als het goed is heb ik hem voor volgende week vrijdag weer terug, voor e carnaval want dan ligt heel Duitsland op z'n gat :+

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:41

Als ik de trein ga halen, stapt die van mij wel zo enorm over maar moet ik oppassen dat t niet te gehaast gaat worden.

Ik ben weer lekker aan t opbouwen en meer proefgericht aan t sturen in opbouw tot de eerste keer starten over 2 weken.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:33

Ik doe stap altijd gewoon normaal. Altijd gewoon 7 ens voor. Middenstip verleng ik de hals altijd wat om te verruimen en ook altijd 7 ens voor.

Gaan er nog mensen dit weekend op pad? Ik ga voor het eerst l1 starten zaterdag verwacht er weinig van door de stelling en dat is natuurlijk wel heel belangrijk in de L nu. Dus we gaan voor een rondje sfeer proeven en voor het commentaar waar we aan kunnen werken denk ik dan maar :+
Hij liep wel fijn afgelopen twee dagen in de les en gister zelf helaas kan ik vandaag niet rijden door werk en afspraken hele dag want wilde eigenlijk nog eventjes rijden.

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:00

Spaansepony schreef:
Ik doe stap altijd gewoon normaal. Altijd gewoon 7 ens voor. Middenstip verleng ik de hals altijd wat om te verruimen en ook altijd 7 ens voor.

Gaan er nog mensen dit weekend op pad? Ik ga voor het eerst l1 starten zaterdag verwacht er weinig van door de stelling en dat is natuurlijk wel heel belangrijk in de L nu. Dus we gaan voor een rondje sfeer proeven en voor het commentaar waar we aan kunnen werken denk ik dan maar :+
Hij liep wel fijn afgelopen twee dagen in de les en gister zelf helaas kan ik vandaag niet rijden door werk en afspraken hele dag want wilde eigenlijk nog eventjes rijden.


Als ik de eerste keer in een nieuwe klasse start ga ik altijd idd rondje voor de ervaring, punten komen later wel :).

Ik ga zondag een onderlinge wedstrijd springen starten, al is het meer een oefenparcours want je hebt gelukkig gewoon hulp, rondje 60cm. Ik ben nu al zenuwachtig, ik hou het denk ik hierna maar weer bij de dressuur :+

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:18

Veel plezier en succes enzo Ollie en spaansepony!

Vooral meegelezen laatste dagen, ga proberen weer wat actiever te reageren ook.

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:23

Hier helemaal super trots op het baby paard, had haar vanmiddag voor de derde keer mee naar ander terrein. Dat vond ze eerst heel spannend, maar vanmiddag ging het zo goed dat ik ook gewoon technisch fijn kon rijden in plaats van alleen maar overleven. Misschien dat ik toch binnenkort wel eens voor de ervaring een B proefje start, gelijk l1 maakt het voor ons beiden ook wel een beetje extra spannend. Succes aan wie dit weekend moeten!

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:23

Nynkex01 schreef:
Hier helemaal super trots op het baby paard, had haar vanmiddag voor de derde keer mee naar ander terrein. Dat vond ze eerst heel spannend, maar vanmiddag ging het zo goed dat ik ook gewoon technisch fijn kon rijden in plaats van alleen maar overleven. Misschien dat ik toch binnenkort wel eens voor de ervaring een B proefje start, gelijk l1 maakt het voor ons beiden ook wel een beetje extra spannend. Succes aan wie dit weekend moeten!


Klinkt fijn en gewoon lekker een B proefje starten.

Hoop dat de rest beter gejureerd word dan bij ons gisteravond. Wat een sneue bedoeling was dat met deze jury (sorry als je meeleest :+ :+ ) -O-

Bb proeven waar iemand 140 punten reed.
M proeven die niet boven de 174 punten kwamen.
In de B proeven waar eigenlijk geen winst gereden was maar de organisatie gevraagd hadden of er niet een half puntje bij kon omdat ze anders 179,5 hadden. En daar ook in de B 162 punten gereden werden bij andere.
In de L proeven niemand winst en dat terwijl ik echt super Fijn gereden had en hoogste was 175,5 punten.
Ook het meisje die normaal hele hoge punten rijd kwam niet verder dan 173 punten.

Onze andere pony die dan een bb proef reed met andere ruiter had wel hele fijne punten maar wel hele verschillende punten in beide proeven. 181,5 en 191. Was overigens ook de meest normale proeven gejureerd. :+

We vergeten deze avond maar snel met ze alle :') iedereen durfde gelijk niet meer te rijden toen bij de eerste categorieën de punten bekend werden :')