Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:42

Daphara schreef:
Ik vind de opmerking van de vriendin van Pillow dan ook niet grappig en behoorlijk onbeschoft.

Die vriendin die zegt iets over een hele grote maat broek (ik heb geen idee hoe groot dat is) en dat mensen met die maat niet op een paard moeten gaan zitten.. Is dat onbeschoft of gewoon waar?

Ze zegt niks over menners, lange lijners, mensen die alleen borstelen (zoals ik, dan heb ik ook een rijbroek aan, lekker stretsjch.. heeel onflatteus maar ik heb t paard er nog niet over horen zeuren :+ ) wandelen of andere dingen doen.

Het zal ook wel om te toon gaan, maar goed, wij waren er niet bij.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:45

Cer schreef:
Daphara schreef:
Ik vind de opmerking van de vriendin van Pillow dan ook niet grappig en behoorlijk onbeschoft.

Die vriendin die zegt iets over een hele grote maat broek (ik heb geen idee hoe groot dat is) en dat mensen met die maat niet op een paard moeten gaan zitten.. Is dat onbeschoft of gewoon waar?

Ze zegt niks over menners, lange lijners, mensen die alleen borstelen (zoals ik, dan heb ik ook een rijbroek aan, lekker stretsjch.. heeel onflatteus maar ik heb t paard er nog niet over horen zeuren :+ ) wandelen of andere dingen doen.

Het zal ook wel om te toon gaan, maar goed, wij waren er niet bij.

Ik zei ook niet dat het grappig was.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:50

Daphara schreef:
Hoe komt het dat er niet inhoudelijk ingegaan wordt op de twee video’s, maar dat we vooral verder gaan met wat imo fat shaming is? Wat is dan de essentie van de discussie, “Dikke mensen hebben niets te zoeken in de paardensport” of “Wat is het effect van een te zware ruiter op het paard en wanneer is een ruiter te zwaar voor een paard”?


Waarom mag er alleen gediscussieerd worden over wat jij post? Ben je gespreksleider of mod geworden of heb ik iets gemist?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:14

Mars schreef:
Daphara schreef:
Hoe komt het dat er niet inhoudelijk ingegaan wordt op de twee video’s, maar dat we vooral verder gaan met wat imo fat shaming is? Wat is dan de essentie van de discussie, “Dikke mensen hebben niets te zoeken in de paardensport” of “Wat is het effect van een te zware ruiter op het paard en wanneer is een ruiter te zwaar voor een paard”?


Waarom mag er alleen gediscussieerd worden over wat jij post? Ben je gespreksleider of mod geworden of heb ik iets gemist?


Waar zeg ik dat? Ik vraag me af welke richting we op willen met de discussie.

@ Cer, ik vind de “rijbroek in maat bungalowtent” opmerking niet kunnen. Dat is imo fatshaming.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:12

De zin “Als je deze maat hebt moet je toch helemaal niet op een paard gaan zitten". Is imo geen fatshaming maar gewoon rationeel nadenken. Vanaf een bepaalde broekmaat weeg je sowieso minimaal 100 kg of heb je zodanig veel overgewicht dat je tegen de beweging zit.

De stelling ‘dikke mensen mogen geen rijbroeken dragen’ wel.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:16

Dat laatste is idd waar ik een probleem mee heb en wat ik ook echt wel fat shaming vind.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:19

@Daphara: Eens.. maar, dát zei die vriendin niet, als ik de tekst goed lees :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:02

Correct, dat was Pillow zelf, maakt het imo nog steeds fatshaming.

Ik postte een paar jaar terug deze post:

Citaat:
Van de week was ik in een grote ruitersportzaak rijbroeken aan het passen in het kleedhokje, waarbij de medewerkster aan en af liep met verschillende rijbroeken en net toen ik het pashokje uit kwam hoorde ik twee meiden gniffelend kletsen over dat ze niet snapte dat er rijbroeken in maat 46 verkocht werden en dat “zij” (ik wist dat ze mij bedoelden) met die maat niet op een paard zou mogen klimmen. Het was net toen ik de kleedkamer uit liep om in de spiegel te kijken en de meiden hadden niet meteen door dat ik het gehoord had, maar ik heb ze even met opgetrokken wenkbrauwen aangestaard, totdat ze zich er wel bewust van waren en zich duidelijk ongemakkelijk voelde.
Ik zag dat de medewerker die mij hielp het ook gehoord had en die voelde zich duidelijk opgelaten. Ik heb de medewerker gezegd dat het mij niet uit maakt en “laat maar gaan”, want ik had de indruk dat zij de meiden wilde aanspreken.


Vandaar mijn reactie dat ik het onbeschoft vind. Als ik een post als die van Pillow lees, dat vraag ik me bijna af of zij die meiden in de ruitersportzaak waren.

Persoonlijk vind ik niet dat alles maar gezegd moet kunnen worden en dat het niet nodig is om plussize kleding of de mensen die het dragen belachelijk te maken. Een mening mag je hebben, maar dat kan ook op een nette manier gebracht worden.
Maar hey, als men hier vind dat opmerkingen als “in maat bungalowtent” gewoon moet kunnen in plaats van “plussize”, dan moeten mensen met een maatje meer het gewoon maar slikken.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:21

Dat is niet wat er staat :) Wie vind dat die opmerking dan “gewoon moet kunnen”?

Gniffelen om iemand is nooit oké.. (helaas gebeurt t wel)

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:26

Mijn man noemt mijn t-shirts ‘poppenkleding’ moet ik me nu geskinnyshamed voelen? Imo heb je met erg veel overgewicht niks op een paard te zoeken, of je je rijbroek nu ‘tent’ ‘plussize’ ‘XXXXL’ of anders noemt.. komt op hetzelfde neer.

Je hoeft niemand belachelijk te maken om zijn gewicht trouwens. Dat pesten etc is niet okee. Bij mij ontstaat pas een probleem op moment dat je op een levend wezen gaat zitten dat hier niks tegen kan doen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:59

Dephara ik vind dat je nu toch wel heel erg in de slachtofferrol gaat zitten. Komop het gaat niet allemaal over jou. Het gaat over de ruggen van die paarden waar mensen met nog meer gewicht dan dat van mij gewoon doodleuk op gaan zitten. En vervolgens er van alles bijhalen om het te rechtvaardigen. Soms moet de boodschap iets harder gebracht worden om tot mensen door te dringen. Zelfregulerende werking gaat voor de paardensport namelijk niet op. Dat zien we bij het staarten couperen bijvoorbeeld ook. Blijven ze gewoon doen. Als er geen regels tegen stands waren gekomen, hadden er nog steeds paarden 23/7 op een stand gestaan. En zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:12

Dat is nou juist het probleem, het gaat niet meer over de ruggen van paarden, maar over de enorme tenten die mensen met een maatje meer zouden dragen. En dat sommige mensen daardoor gekwetst raken, snap ik wel.
Net als sommige mensen wél gekwetst zouden zijn, als ze door een wildvreemde werden aangesproken op hun 'poppenkleding'.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:15

Ik voel me geen slachtoffer hoor, ik hoop alleen dat men zich bewust is hoe zoiets kan overkomen.

Ik noemde op bokt ooit eens (in algemene zin) een super slanke ruiter “een ruiter van maatje strijkplank” of iets in die trend, ik werd daar ook op aangesproken door iemand die dat absoluut vervelend vond overkomen. Ze had gewoon gelijk en dan pas ik mijn gedrag aan, want ja, men kan evengoed onzeker zijn over een (te) slank figuur en ik vind dat ik daar rekening mee moet houden.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:20

Daarom lijkt het me ook beter als het hier gewoon over de ruggen van paarden gaat en wie daarop gaat zitten.

Ik vond het eerder aangehaalde onderzoek over balans en verschillende ruiters op de rug van een paard heel interessant.
Vooral wat balans of gebrek daaraan doet voor wat het paard moet dragen en compenseren. Er loopt hier ook op bokt een topic: ben ik te groot voor mijn pony, en wat daar is besproken, en ook eerder in aparte topics, is dat je niet perse qua gewicht te zwaar kunt zijn, maar wel te lang, waardoor je niet in het zadel past dat op dat paard past, en op de lepel terecht komt.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:22

Prima maar je moet ook geen woorden verdraaien Daphara :)

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:31

Hoe er hier wordt gepraat over gewicht en er met termen als maat bungalowtent laat wel zien dat je zoiets als een eventueel maximum gewicht handhaven niet over kunt laten aan willekeurige vrijwilligers op een wedstrijd. Gelukkig dan ook maar dat daar vanuit de KNHS dan ook totaal geen aanwijzingen van zijn dat daar beleid op gemaakt gaat worden.

Wat wordt er op een respectloze manier over gesproken zeg.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:44

Cer schreef:
Prima maar je moet ook geen woorden verdraaien Daphara :)


Waar doe ik dat, want het is niet mijn intentie om woorden te verdraaien. Misschien heb ik iets verkeerd begrepen?
Laatst bijgewerkt door Daphara op 08-02-23 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:52

Avalanche schreef:
Daarom lijkt het me ook beter als het hier gewoon over de ruggen van paarden gaat en wie daarop gaat zitten.

Ik vond het eerder aangehaalde onderzoek over balans en verschillende ruiters op de rug van een paard heel interessant.
Vooral wat balans of gebrek daaraan doet voor wat het paard moet dragen en compenseren. Er loopt hier ook op bokt een topic: ben ik te groot voor mijn pony, en wat daar is besproken, en ook eerder in aparte topics, is dat je niet perse qua gewicht te zwaar kunt zijn, maar wel te lang, waardoor je niet in het zadel past dat op dat paard past, en op de lepel terecht komt.


Het filmpje over balans ging inderdaad niet specifiek over ruitergewicht, hoewel ze het wel ter sprake brengen in de Q&A na de presentatie van de onderzoeker. Maar wat wel interessant is, is hoe de biomechanica van een paard werkt, wat de invloed van een ruiter op de balans is en wat de invloed van de voorkeurskant van het paard weer is op de ruiter. Wat ik ook interessant vond, hoe belangrijk goed passend tuig is, een grotere factor en meet van invloed op een paard dan specifiek het gewicht van de ruiter.

De balans deskundige stelde zelfs dat je 4-6 keer per jaar je zadel moet laten nakijken. Ik dacht dat ik met om de 6-8 maanden al lekker bezig was, de zadelmaker is vorig jaar zelfs 4x langs geweest voor het zadel van mijn merrie (1x opvullen na inrijden en 3x om een groter kopijzer er in te plaatsen). Ik vond dat zelf wel wat te gortig worden, maar dat schijnt het niet te zijn als je het goed wil doen.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:01

Ik word idd coor gek verklaard met mijn 4 tot 6 keer per jaar zadelmaker := Soms hoeft er niks te gebeuren, vaak kan er toch wel wat. Spieren, maar helaas ook wat vet aan het begin van weideseizoen bijvoorbeeld, die daarna weer rustig afneemt. En die spieren blijven toch telkens beter worden, ze wordt rechter en wij zijn beide extreem gevoelig voor verandering van het zadel qua liggen.

Maar er zijn er maar weinig die dat doen, zelfs 2 keer per jaar is hier in omgeving al niet zo normaal.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:12

Ik laat dat idd zeer regelmatig doen. Paarden veranderen voortdurend van vorm, zomer, winter, weide, verandering van voer, en idd ook nog training.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:46

Dit Deense onderzoek die Mkango al eerder poste is daarom ook zo interessant.

https://www.mdpi.com/2076-2615/10/1/95

Men neemt 20 combinaties van 10-13% gewicht verhouding ruiter met paard. De ruiters kregen een gewichtsvest aan en gedurende de test werd het gewicht opgevoerd naar 15% toen naar 20% en uiteindelijk naar 25%

Geen van de paarden toonden tekenen van onregelmatigheid, pijn of ongemak, geen hogere hartslag, geen kortere beweging. Dit in tegenstelling tot het Britse onderzoek, waar testen met de heavy rider (17%) en very heavy rider (25%) op verschillende paarden moest worden afgebroken.

Mogelijk is dat het extra toegevoegde gewicht in het Deense onderzoek geen nadelig effect had op hoe de ruiters in hun zadel paste, immers werd hun achterwerk niet ineens groter of hun been ineens langer. Dat in tegenstelling tot het Britse onderzoek waar de paarden wel een passend zadel hadden, maar de grotere ruiters slecht in het zadel paste, doordat de ene echt te dik was voor het zadel en de andere te lang was voor dat zadel.

Ik weet dat ik als een kapotte grammofoonplaat klink, maar voor mij toont het wel aan hoe belangrijk de factor passend zadel voor paard en ruiter is. Dat die factor mogelijk belangrijker kan zijn dan het gewicht van een ruiter.
Deze Deense ruiters namen ook heel wat extra echt “dood” gewicht mee het paard op, waarom dan geen negatief effect zoals bij het Britse onderzoek?

Edit: Zou het een optie kunnen zijn om op wedstrijden de ligging van het zadel en hoe goed de ruiter in het zadel past te laten controleren?
Dan hoeft niemand op een weegschaal, maar heb je mogelijk een hele belangrijke factor te pakken. Immers zijn wedstrijden doorgaans ook niet de plaats waar je obese ruiters kunt vinden.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 08-02-23 23:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:51

Daphara jij wilt volgens mij heel graag dat gewicht geen factor is. En als het om een keer rijden gaat zal dat ook vast meevallen. Maar kijk eens over langere periode die zware belasting. Waarom zou je het je dier aan willen doen om dat extra vet mee te zeulen? Als het niet hoeft?

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:04

Ik heb foto's uit het Britse onderzoek gevonden, heavy & very heavy. Ik heb geen apparatuur nodig om te zeggen dat ik niet blij word van die plaatjes eerlijk gezegd :o

Afbeelding

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:06

Mars schreef:
Daphara jij wilt volgens mij heel graag dat gewicht geen factor is. En als het om een keer rijden gaat zal dat ook vast meevallen. Maar kijk eens over langere periode die zware belasting. Waarom zou je het je dier aan willen doen om dat extra vet mee te zeulen? Als het niet hoeft?


Het onderzoek dat Daphara aanhaalt, onderschrijft toch wat ze zegt?
Ze is niet aan het cherrypicken, lees de samenvatting van het onderzoek.

edit; die plaatjes die Flyhigh post zeggen mij dat het britse onderzoek nogal beperkt is. Zo kun je toch niet testen of het gewicht een factor is? :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:14

Mars schreef:
Daphara jij wilt volgens mij heel graag dat gewicht geen factor is. En als het om een keer rijden gaat zal dat ook vast meevallen. Maar kijk eens over langere periode die zware belasting. Waarom zou je het je dier aan willen doen om dat extra vet mee te zeulen? Als het niet hoeft?


Ik wil niet heel graag dat gewicht geen factor is, ik bespreek hier onderzoeksresultaten die aangeven wat het effect van het gewicht van de ruiter is.

Zelf ben ik altijd aanhanger van max. 15% als richtlijn,lees maar terug in het “ben ik te groot voor mijn paard/pony” topic. Dus nog altijd strenger dan de “20% regel”. Ik kende dit Deense onderzoek nog niet voordat Mkango het postte en vind het reuze interessant.

Maar om een wedervraag te stellen op jouw vraag…

Waarom zou je het een paard aandoen op een heel gespierd persoon er op te zetten? Die extra spieren is ook extra gewicht.
Waarom zou je het een paard aandoen om er een lang persoon op te zetten, die 20 cm meer (bij wijze van) is ook extra gewicht.
Waarom zou je überhaupt een persoon op een paard zetten, dat is ook extra gewicht.

Voor mij maakt het niet uit waar het gewicht vandaan komt, ik heb geen moeite met vollere mensen. Gewicht is gewicht, of dat nou een zwaarder zadel is, een wat vollere ruiter, een wat gespierdere ruiter of een langere ruiter. Het gaat me om wat een paard moet dragen en niet om hoe die ruiter er uit ziet.

Deze mensen hebben allemaal een BMI van 25

Afbeelding

Het maakt mij niet uit welk persoon opstapt, ik ben geïnteresseerd in feiten over welk invloed gewicht heeft op een paard en ik heb altijd heilig geloofd dat een heel groot deel afhangt van goed passend tuig.

Als vet bij de bovenstaande personen een meer negatieve invloed heeft op hoe goed een paard de ruiter kan dragen, dan ben ik razend benieuwd naar dat onderzoek en zeker bereid mijn mening bij te stellen.