Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:22

Daphara schreef:
Correct, dat was Pillow zelf, maakt het imo nog steeds fatshaming.

Ik postte een paar jaar terug deze post:

Citaat:
Van de week was ik in een grote ruitersportzaak rijbroeken aan het passen in het kleedhokje, waarbij de medewerkster aan en af liep met verschillende rijbroeken en net toen ik het pashokje uit kwam hoorde ik twee meiden gniffelend kletsen over dat ze niet snapte dat er rijbroeken in maat 46 verkocht werden en dat “zij” (ik wist dat ze mij bedoelden) met die maat niet op een paard zou mogen klimmen. Het was net toen ik de kleedkamer uit liep om in de spiegel te kijken en de meiden hadden niet meteen door dat ik het gehoord had, maar ik heb ze even met opgetrokken wenkbrauwen aangestaard, totdat ze zich er wel bewust van waren en zich duidelijk ongemakkelijk voelde.
Ik zag dat de medewerker die mij hielp het ook gehoord had en die voelde zich duidelijk opgelaten. Ik heb de medewerker gezegd dat het mij niet uit maakt en “laat maar gaan”, want ik had de indruk dat zij de meiden wilde aanspreken.


Vandaar mijn reactie dat ik het onbeschoft vind. Als ik een post als die van Pillow lees, dat vraag ik me bijna af of zij die meiden in de ruitersportzaak waren.

Persoonlijk vind ik niet dat alles maar gezegd moet kunnen worden en dat het niet nodig is om plussize kleding of de mensen die het dragen belachelijk te maken. Een mening mag je hebben, maar dat kan ook op een nette manier gebracht worden.
Maar hey, als men hier vind dat opmerkingen als “in maat bungalowtent” gewoon moet kunnen in plaats van “plussize”, dan moeten mensen met een maatje meer het gewoon maar slikken.

Tjonge jonge wat wordt hier alles uit zijn verband gerukt. Wat correct, zei Pillow zelf? En dan wordt er een oude post bijgehaald en gesuggereerd dat mijn vriendin en ik die meiden waren. Hoe haal je dit soort onzin in je hoofd. Maat bungalowtent en een kont als een koloniehuis zijn termen die hier gewoon in omloop zijn en waar om gelachen wordt. Je kunt tegenwoordig ook echt niks meer zeggen of er is wel iemand die er over valt of op zijn zieltje getrapt. In een ander topic noemt iemand iets ,typisch een actie voor een shet. Daar valt direct weer iemand over want je plaatst de shetten in een negatief hoekje en je doet aan stereotypering.
Wat is dit tegenwoordig dat alles wat je wilt zeggen of vertellen eerst 10 x gewogen moet worden of het wel kan. Iedereen wil hier nog heiliger zijn dan de paus. Oh oliebol nou beledig ik alle katholieken weer. Heiliger dan een Imam, Rabbi , dominee Boedha.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:26

Als je niet ziet hoe maatje bungalowtent beledigend is dan kun je inderdaad beter niets zeggen :j

Ik draag in ieder geval ook heel trots maatjes bungalowtent, gelukkig kan mijn paard geen kledinglabels lezen :=

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:27

Fly_high schreef:
Ik heb foto's uit het Britse onderzoek gevonden, heavy & very heavy. Ik heb geen apparatuur nodig om te zeggen dat ik niet blij word van die plaatjes eerlijk gezegd :o

[ Afbeelding ]


Nee ik ook niet.
Terwijl die man gewoon een BMI van 25% had.

Had je de webinar over dat onderzoek gekeken?

Ergens bij 36 minuten komt die plaatje (ik heb de precieze tijd wel onder de video link gezet)

Afbeelding

In het midden en rechts de heavy rider, links de eigenaar ofwel de “normal rider”. In de test met de heavy rider moest de test gestaakt worden vanwege onregelmatigheid en 8/24 pijn indicatoren.
De normal rider verschilde maar 1 kg met de heavy rider, zat dus ook op 17% gewicht ten opzichte van het paard, maar was een kop kleiner en had een veel hoger BMI.

De expert zegt hiervan: “the horse showed no signs of lameness or discomfort with his normal rider”
Ze legt daarna nog heel goed uit hoe het zit met zwaartepunt en het passen in het zadel, wat bij de eigenaar dus wel goed was.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:34

lies schreef:
Mars schreef:
Daphara jij wilt volgens mij heel graag dat gewicht geen factor is. En als het om een keer rijden gaat zal dat ook vast meevallen. Maar kijk eens over langere periode die zware belasting. Waarom zou je het je dier aan willen doen om dat extra vet mee te zeulen? Als het niet hoeft?


Het onderzoek dat Daphara aanhaalt, onderschrijft toch wat ze zegt?
Ze is niet aan het cherrypicken, lees de samenvatting van het onderzoek.

edit; die plaatjes die Flyhigh post zeggen mij dat het britse onderzoek nogal beperkt is. Zo kun je toch niet testen of het gewicht een factor is? :')


Daarom is het Deense onderzoek ook uitgevoerd en verwijzen ze veel naar het Britse onderzoek en de verschillen in hun resultaten.

Ik vind het super jammer dat ik geen beeldmateriaal kan vinden van het Deense onderzoek. Foto’s en video zegt zoveel meer dan alleen tekst. Veel mensen hebben ook geen zin om dergelijke lappen tekst te lezen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:37

Daphara schreef:
[


Daarom is het Deense onderzoek ook uitgevoerd en verwijzen ze veel naar het Britse onderzoek en de verschillen in hun resultaten.

Ik vind het super jammer dat ik geen beeldmateriaal kan vinden van het Deense onderzoek. Foto’s en video zegt zoveel meer dan alleen tekst. Veel mensen hebben ook geen zin om dergelijke lappen tekst te lezen.


Ik ook niet :D Maar de samenvatting zegt al heel veel.
Zou het idd ook wel willen zien, als er beeldmateriaal van is.

pillow
Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:53

Fly_high schreef:
Als je niet ziet hoe maatje bungalowtent beledigend is dan kun je inderdaad beter niets zeggen :j

Ik draag in ieder geval ook heel trots maatjes bungalowtent, gelukkig kan mijn paard geen kledinglabels lezen :=

Ik vertel iets en zeg het tegen niemand. Er zat ook niemand in die rijbroek maat 56. Er was ook niemand met die maat in de buurt. Wat is dit dat ik dat voorval niet mag vertellen. Het wordt hier compleet verdraaid. En als jij je dan beledigd voelt omdat ik grote broek een bungalowtent noem, is dat jou manko, doe er wat aan. Maar val mij er niet mee lastig.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 01:01

Lijkt er eerder op dat je zelf een teer zieltje hebt..
Het is ook totaal irrelevant voor de discussie, dat jij een broek voor een bungalow tent aanziet.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 01:10

pillow schreef:
Fly_high schreef:
Als je niet ziet hoe maatje bungalowtent beledigend is dan kun je inderdaad beter niets zeggen :j

Ik draag in ieder geval ook heel trots maatjes bungalowtent, gelukkig kan mijn paard geen kledinglabels lezen :=

Ik vertel iets en zeg het tegen niemand. Er zat ook niemand in die rijbroek maat 56. Er was ook niemand met die maat in de buurt. Wat is dit dat ik dat voorval niet mag vertellen. Het wordt hier compleet verdraaid. En als jij je dan beledigd voelt omdat ik grote broek een bungalowtent noem, is dat jou manko, doe er wat aan. Maar val mij er niet mee lastig.


Natuurlijk mag je dit verhaal vertellen, dat zegt Fly-high ook niet, maar een zekere nuance in de beschrijving was imo ook wel zo gepast geweest.
Toen ik het las, bracht het me meteen terug naar hoe ik me 2 jaar geleden voelde in dat kleedhokje, en even flitste het door mijn hoofd dat het mogelijk jullie zou kunnen zijn geweest, omdat de twee verhalen veel op elkaar lijken. Ik heb je er niet van beschuldigd, mijn rijbroeken zijn niet van dusdanig formaat dat ze als één of andere tent aangemerkt kunnen worden. Mocht het als een beschuldiging overkomen, daarvoor mijn excuses.

Ik vind dan weer dat er best gezegd mag worden dat dit soort benamingen en een dergelijke opmerking kwetsend kunnen zijn en imo weldegelijk een vorm van discriminatie (fatshamen, hoe je het maar wil noemen)

Mijn oma zei altijd: Je kunt helemaal gelijk hebben en toch fout zijn.

In de manier waarop je iets brengt mag je imo zeker rekening houden met je medemens. Sinds Black Lives Matter is er een veel grotere bewustwording van hoe wij tegen mensen aankijken die anders zijn dan wijzelf en dat iets misschien niet discriminerend bedoeld is, maar het door de ontvanger wel zo ervaren kan worden. Ik deed en doe dit soms ook nog, maar door er op gewezen te worden, kan ik bewuster hiermee om gaan.

Doe ermee wat je wilt, als jij vind dat je hierin niets aan hoeft te passen, dan is dat jouw keuze.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 01:14

lies schreef:
Daphara schreef:
Daarom is het Deense onderzoek ook uitgevoerd en verwijzen ze veel naar het Britse onderzoek en de verschillen in hun resultaten.

Ik vind het super jammer dat ik geen beeldmateriaal kan vinden van het Deense onderzoek. Foto’s en video zegt zoveel meer dan alleen tekst. Veel mensen hebben ook geen zin om dergelijke lappen tekst te lezen.


Ik ook niet :D Maar de samenvatting zegt al heel veel.
Zou het idd ook wel willen zien, als er beeldmateriaal van is.


Ik blijf wel even spitten, ik heb uiteindelijk het balans onderzoek (daar had ik via FB ruim een jaar terug life bijgezeten) en het Britse onderzoek ook terug gevonden. Misschien is er wel wat beschikbaar, maar moet even de juiste termen vinden waarop ik moet zoeken.

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:04

Mars schreef:
Daphara jij wilt volgens mij heel graag dat gewicht geen factor is. En als het om een keer rijden gaat zal dat ook vast meevallen. Maar kijk eens over langere periode die zware belasting. Waarom zou je het je dier aan willen doen om dat extra vet mee te zeulen? Als het niet hoeft?


Misschien klopt dat en wil Daphara inderdaad dat gewicht geen factor is. Terwijl anderen heel graag willen dat het wel een factor is. Met al die verschillende kleine onderzoekjes krijg je inderdaad totaal andere uitkomsten. Dan kiest iedereen gewoon het onderzoek die het beste in zijn of haar straatje past. Dat werkt 2 kanten op. Het laat maar zien dat het niet zo simpel is.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:29

Voor iets wat draagt is constructie vs gewicht toch altijd een factor?
Hoe groot die factor is, dat is de vraag..
En daarnaast.. wat wil je er zelf mee...

prompter

Berichten: 11091
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:33

En dat iets eenmalig geen ongemak veroorzaakt, zegt ook niet zo veel. Ik kan een uur best een zware rugzak dragen zonder dat ik bezwijk. Maar als ik die rugzak maandenlang een uur per dag moet dragen, dan kan er wel degelijk schade ontstaan. Fysieke belasting is iets dat je altijd over langere tijd moet bekijken.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:37

nou ja, er kan schade ontstaan, of je wordt sterker en dan kan je de rugzak steeds zwaarder maken.. (of je dan ook lichtvoetig en soepel blijft lopen is de vraag)

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:38

Til een pak melk op. Til er nog 1 op.
Ben je nu zwaarder belast als met 1 pak? Los van of je een bodybuilder bent of een oud vrouwtje of een gezonde volwassene. Meer gewicht mee zeulen=zwaarder belasten.

En er wordt hier vrolijk met onderzoeken gezwaaid maar dat zegt idd niks over de lange termijn effecten van die belasting. Zoals ik al aangaf, een bouwvakker heeft ook een ander lichaam als hij 60 is dan iemand die geen zwaar fysiek werk heeft gedaan op dezelfde leeftijd.

prompter

Berichten: 11091
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:40

Daarom moet je het ook over langere tijd bekijken :). Ik heb er eergisteren nog over gesproken met collega's uit het hele land, een onderzoek naar fysieke belasting bij mensen die in de afvalbranche werken. Best een lastig onderwerp, en dan hier ook nog bij een dier dat geen "au" kan zeggen.

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:44

Mars schreef:
Til een pak melk op. Til er nog 1 op.
Ben je nu zwaarder belast als met 1 pak? Los van of je een bodybuilder bent of een oud vrouwtje of een gezonde volwassene. Meer gewicht mee zeulen=zwaarder belasten.

En er wordt hier vrolijk met onderzoeken gezwaaid maar dat zegt idd niks over de lange termijn effecten van die belasting. Zoals ik al aangaf, een bouwvakker heeft ook een ander lichaam als hij 60 is dan iemand die geen zwaar fysiek werk heeft gedaan op dezelfde leeftijd.


Dat is dan ook precies de reden dat ik vroeger toen ik nog dik was slechts 2 keer per week reed. Is heel iets anders dan niet rijden.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:49

Ik reed helemaal niet.

Willens en wetens een dier met mijn overtollige massa opzadelen kreeg ik niet aan mezelf verkocht. Ook niet voor 1x per week en ook niet voor een stapritje. paard heeft nu eenmaal geen keuze in wat hij op zijn rug krijgt, die maken wij voor ze, elke keer dat we er op gaan zitten

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:58

@Mars ik ben benieuwd wat je mening is over lange ruiters? Dus mensen die geen overtollig gewicht hebben maar wel zwaar zijn?

Die zijn namelijk ook "onnodig belastend" ten opzichte van kleinere ruiters, wat is volgens jou de grens om te rijden?

En vind je sport ook onnodig belasten dat niet te verantwoorden is?

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:12

prompter schreef:
En dat iets eenmalig geen ongemak veroorzaakt, zegt ook niet zo veel. Ik kan een uur best een zware rugzak dragen zonder dat ik bezwijk. Maar als ik die rugzak maandenlang een uur per dag moet dragen, dan kan er wel degelijk schade ontstaan. Fysieke belasting is iets dat je altijd over langere tijd moet bekijken.


Alse je maandenlang slechts een uurtje per dag een zware rugtas moet dragen loop je er echt geen noemenswaardige schade van op hoor. Met huidige obesitas pandemie hebben we heel veel mensen met ingebouwde rugtassen om te onderzoeken om het maar zo te brengen, en nadelige gevolgen voor gewrichten en de rest van bewegingsapparaat worden over het algemeen pas waargenomen als men jarenlang 24/7 rond 20-30% (of meer uiteraard) aan extra gewicht loopt mee te sleuren.

Ik vind het overigens een beetje krom om zwaar fysiek werk te vergelijken met 5x per week uurtje zware ruiter, belasting bij wat arbotechnisch zwaar werk wordt geacht ligt een flink stuk hoger. Ff een voorbeeld, bij een AH magazijn krijg je ongeveer een half uurtje om 1,5 ton bierkratten te stapelen, je dienst is uur of 8, een bierkrat is 17-25% lichaamsgewicht van je doorsnee werknemer, reken het verder zelf uit. Uurtje rondlopen met 1 bierkrat op mijn rug noem ik dan vakantie :P

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:14

Dus als we de discussie over overgewicht gehad hebben dan gaan we de discussie krijgen dat lange mensen moeten stoppen met rijden.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:26

het ging toch altijd al om 'zwaar'..
Obese is er later pas bij gehaald..

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:30

Fly_high schreef:
@Mars ik ben benieuwd wat je mening is over lange ruiters? Dus mensen die geen overtollig gewicht hebben maar wel zwaar zijn?

Die zijn namelijk ook "onnodig belastend" ten opzichte van kleinere ruiters, wat is volgens jou de grens om te rijden?

En vind je sport ook onnodig belasten dat niet te verantwoorden is?


Te lang lijkt me hetzelfde bezwaar. Iemand die te lang is voor zijn paard kan vaak ook de benen niet kwijt, knie komt voor het zadel, benen te ver onder het paard uit etc.

Sport tja, het is belastend maar er zijn voorbeelden genoeg van mensen die op een vriendelijke manier ook heel ver komen.

Overigens schreef ik dat ik naar mezelf niet kon verantwoorden om op te stappen met 30kg overgewicht. Een ander kan dat misschien wel naar zichzelf, daar ga ik niet over. Maar de enige die niets te kiezen heeft in deze is het paard.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:38

Loretta schreef:
Mars schreef:
Til een pak melk op. Til er nog 1 op.
Ben je nu zwaarder belast als met 1 pak? Los van of je een bodybuilder bent of een oud vrouwtje of een gezonde volwassene. Meer gewicht mee zeulen=zwaarder belasten.

En er wordt hier vrolijk met onderzoeken gezwaaid maar dat zegt idd niks over de lange termijn effecten van die belasting. Zoals ik al aangaf, een bouwvakker heeft ook een ander lichaam als hij 60 is dan iemand die geen zwaar fysiek werk heeft gedaan op dezelfde leeftijd.


Dat is dan ook precies de reden dat ik vroeger toen ik nog dik was slechts 2 keer per week reed. Is heel iets anders dan niet rijden.


Over welk gewicht heb je het dan?


Als je weet dat je belasting dagelijks te zwaar zou zijn dan is die dat imo ook 2x per week. Ik blijf dit echt zo’n kulargument vinden dat ik voor mezelf nooit verantwoord zou krijgen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:50

prompter schreef:
En dat iets eenmalig geen ongemak veroorzaakt, zegt ook niet zo veel. Ik kan een uur best een zware rugzak dragen zonder dat ik bezwijk. Maar als ik die rugzak maandenlang een uur per dag moet dragen, dan kan er wel degelijk schade ontstaan. Fysieke belasting is iets dat je altijd over langere tijd moet bekijken.


Helemaal mee eens hoor en dat vinden de onderzoekers van de Deense studie ook, hoewel het onderzoek wel uitstrekte over 4 dagen en meerdere keren rijden en niet alleen 1 uurtje.

Zij geven duidelijk aan dat hun resultaat over korte termijn effect gaat en dat het niveau/intensiteit wat van een paard gevraagd werd laag was (zeg maar een half uur durende B proef)
Bovendien moesten alle ruiters tijdens de test doorzitten in draf om de mogelijke balans problemen bij de ruiter, zodat het additionele gewicht aan hun bovenlijf, niet van invloed zou zijn. Wel gaven de ruiters aan dat het 10 minuten achter elkaar draven erg veel was en ze dat thuis in hun training ook niet deden, zonder het af te wisselen met een rondje stap tussendoor.

Door de balans onderzoeken weten we dat paarden strategieën ontwikkelen om om te gaan met de rijstijl en asymmetry van hun (vaste) ruiter en zichzelf. Daar werd ook heel mooi uitgelegd hoe licht rijden altijd bij elke ruiter (ongeacht niveau en gewicht) voor asymmetrie zorgde. Daar werd gepleit voor meer rijden in verlichte zit in de draf en alleen door te zitten als men goed mee kan bewegen met de gang van het paard en hun lichaam boven het zwaartepunt kan houden.

Langer termijn onderzoek is zeker nodig!

Ik ga ook niet ineens vinden dat 25% nu ineens moet kunnen als het zadel goed past voor paard en ruiter, maar ik vind de resultaten van dit onderzoek wel verbazend en interessant.


Cer schreef:
nou ja, er kan schade ontstaan, of je wordt sterker en dan kan je de rugzak steeds zwaarder maken.. (of je dan ook lichtvoetig en soepel blijft lopen is de vraag)


Eens! Deze ruiters in het Deense onderzoek kregen niet de tijd geleidelijk te wennen aan 15-25% extra lichaamsgewicht, hun spieren hadden zich ook niet aan kunnen passen. Het onderzoek is niet bij kinderen met pony’s uitgevoerd omdat ze het niet verantwoord vonden om bij een kind zoveel extra gewicht aan hun bovenlijf te verbinden.

Mars schreef:
Til een pak melk op. Til er nog 1 op.
Ben je nu zwaarder belast als met 1 pak? Los van of je een bodybuilder bent of een oud vrouwtje of een gezonde volwassene. Meer gewicht mee zeulen=zwaarder belasten.

En er wordt hier vrolijk met onderzoeken gezwaaid maar dat zegt idd niks over de lange termijn effecten van die belasting. Zoals ik al aangaf, een bouwvakker heeft ook een ander lichaam als hij 60 is dan iemand die geen zwaar fysiek werk heeft gedaan op dezelfde leeftijd.


Maar “zwaai” dan zelf met onderzoek, we kunnen het toch alleen doen met het onderzoek dat gedaan is?
Ik lees hier NIEMAND die vind dat een paard maar gewoon te zware ruiters moet kunnen dragen.

Heel goed dat jij stopte met rijden toen jij jezelf te zwaar vond, echt complimenten.
Ik vind gewoon niet dat een x vet percentage bepaald of een ruiter nog moet kunnen rijden of niet. Als jij dat wel vind, dan mag dat toch, dat is het mooie van een discussie.

Ik wil in alle gevallen kijken naar de combinatie paard, zadel en ruiter. Waar het gewicht vandaan komt is voor mij minder relevant als het totaal plaatje en een richtlijn aan wat een paard verhoudingsgewijs (ook op langere termijn) kan dragen.

Uit geen enkel onderzoek dat ik heb gelezen dat vet een andere of meer negatieve invloed heeft op het paard dan als hetzelfde gewicht van spieren of lengte komt. Maar als dat ooit uit onderzoek komt, dan sta ik daar helemaal voor open.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:55

Daphara schreef:
Bovendien moesten alle ruiters tijdens de test doorzitten in draf om de mogelijke balans problemen bij de ruiter, zodat het additionele gewicht aan hun bovenlijf, niet van invloed zou zijn. .

zo, dat is nogal afhankelijk van de gang van het paard, denk ik...
Ik heb paarden gereden waar je met doorzitten je nieren uit je oren kon vissen.. :')
En paarden waar je zo 3 uur achter elkaar op je gemakje half slapend heerlijk op kunt zitten..