Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

 
Profiel   

Een oefening die ik vroeger graag gedaan heb in de manegeles was eentje om te kijken of we onze figuren voldoende kenden. Iedereen reed achter elkaar en volgde de kopruiter, deze kreeg dan verschillende oefeningen en wanneer hij een fout maakte moest hij achteraan aansluiten en was er een nieuwe kopruiter. Diegene die lang aan kop bleven kregen dan uiteraard moeilijkere variaties op oefeningen waardoor ze ook in de fout gingen (lesgever werd toen ook strenger: volte 15meter=15meter en niet 10meter, dan ging je naar achter).
Dit is al een aantal jaren geleden maar toch denk ik nog met plezier terug aan deze oefening, ik herinner mij dat het toen een leuke les was waarbij veel gelachen werd maar we toch ook nieuwe dingen geleerd hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-14 21:40 



 
Profiel   

Picassox schreef
Wat ook erg grappig is: Annemaria Koekoek, dan doe je namelijk als instructrice ook nog mee in het spel. :))


Wel uitkijken dat het geen schop- en trekfeest wordt :-s

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-14 22:25 



 
Profiel   

Nalatje schreef
Een oefening die ik vroeger graag gedaan heb in de manegeles was eentje om te kijken of we onze figuren voldoende kenden. Iedereen reed achter elkaar en volgde de kopruiter, deze kreeg dan verschillende oefeningen en wanneer hij een fout maakte moest hij achteraan aansluiten en was er een nieuwe kopruiter. Diegene die lang aan kop bleven kregen dan uiteraard moeilijkere variaties op oefeningen waardoor ze ook in de fout gingen (lesgever werd toen ook strenger: volte 15meter=15meter en niet 10meter, dan ging je naar achter).
Dit is al een aantal jaren geleden maar toch denk ik nog met plezier terug aan deze oefening, ik herinner mij dat het toen een leuke les was waarbij veel gelachen werd maar we toch ook nieuwe dingen geleerd hebben.


Dat vind ik een goed idee, ga ik denk ik morgen in mijn eerste uur gelijk doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-14 23:20 



 
Profiel   

Ilja000 schreef
Picassox schreef
Wat ook erg grappig is: Annemaria Koekoek, dan doe je namelijk als instructrice ook nog mee in het spel. :))


Wel uitkijken dat het geen schop- en trekfeest wordt :-s


Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik stel wel regels en eisen van te voren. Daarnaast ben ik er zelf bij en houd het in de gaten. Ik doe zo'n spel meestal nadat ik de les bezig ben geweest met 'voorwaarts: been en hand ontspannen/openen/meegeven'.

Enigszins voorbereiding is wel gewenst dus. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-14 12:59 



 
Profiel   

Hoe gaat dat Annamaria Koekoek ook alweer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-14 18:20 



 
Profiel   

Picassox schreef
Ik herken dat wel een beetje Independece... Ik geef wekelijks privéles aan zo'n soort jongetje.

Het is vooral van belang: heel veel herhalen, iedere les weer ermee aan de slag. Het is ook vaak een kwestie van kilometers maken merk ik. Je kunt af en toe oefeneningen doen, maar probeer niet de hele les erop te focussen. Soms laat ik ze ook tikkertje doen, of slalommen, of figuren rijden in draf. Juist om die kilometers te maken en het even lekker 'zelf uit te zoeken'. Daarna kun je het weer oppakken door te zeggen: zit, staan, zit, staan; in een bepaald ritme. Soms kun je dit ook in de oefeningen doen, zodat hij wordt herinnerd aan het ritme. Je kunt hem ook een liedje laten zingen, of zeggen 'doe nog sneller staan-zitten!', of andere motiverende dingen. Tenminste, als ik het zo lees, zouden dit dingen zijn die ik afwisselend zou inzetten.


Maar ik zit in twijfel met dit jongetje. Zal ik hem gewoon in de les laten meedoen, of toch 1 op 1 les gaan geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-14 17:02 



 
Profiel   

Ik geef de jongen in kwestie 1 op 1 les. Daardoor kan ik hem meer uitdagen en motiveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-14 11:11 



 
Profiel   

*geeft dit topic een shopje omhoog*

Sinds een paar maand neem ik geregeld een lesje over op de manege waar ook onze dochter lest.

In 2009 mijn instructeursdiploma HI-II gehaald en jaarlijks bijscholingen gevolgd bij de KNHS, maar dat ging nooit over lessen van manege en kleine kinderen.

Ik vind het steeds leuker om deze kinderen het paardrijden bij te brengen, maar soms ook lastig om variatie te krijgen.

Hebben jullie leuke ideeën om de lessen toch met een kleine aanpassing heel aantrekkelijk te maken?

We hebben een max van 5 kinderen (leeftijd 6-16) in de les, op pony's van c tot e maat.
Niveau van beginner tot redelijk kunnen rijden.

Op pagina 1 zag ik al een hele leuke tip met de balken, kids zelf laten tellen, maar er zijn nog wel meer leuke ideeën, dus kom maar op :Y)

Alvast bedankt voor het meedenken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:32 



 
Profiel   

Mijn manegelessen waren altijd super saai, maar heb de beginselen van mijn moeder geleerd en dan deden we dit soort dingen:
Pionnetjes in de bak zetten, bijv in driehoek/vierkant/achter elkaar en daaromheen rijden.
"gymnastieken", bijv teugels los (vooral in stap) en dan armen uitstrekken naar de zijkant en dan heen en weer draaien, zonder beugels rijden.

Mijn zusje had een poos geleden ook een mooie: vragen of ze iets kunnen en ze dat zelf laten doen, als in: 'met hoeveel bogen kunnen jullie een slangenvolte rijden?'. Antwoord: 16. 'probeer maar'. Dit was een bak van 30 meter ipv 40, dus succes :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:30 



 
Profiel   

Hahaha, dat is ook een goeie, die ga ik wel onthouden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:53 



 
Profiel   

De kinderen (leeftijd 4 tot 10 jaar) die ik les heb mogen geven deden ook vaak oefeningen terwijl de pony stilstond: rondje om de wereld (van normaal op het zadel zitten met twee benen naar de zijkant, dan achterstevoren en weer twee benen aan de andere zijkant en tot slot weer 'normaal' zitten), de zon kietelen (staan in de beugels en zolang mogelijk proberen uit te rekken met de armen), tussen de oren kriebelen (ook een leuke balansoefening voor sommige kinderen), 'jeuk onder je voeten' (reiken naar je eigen voeten, zonder deze op te trekken), amazone-zit, hangen over het zadel (benen aan een kant en bovenlijf aan de andere kant, waarbij draven vaak lachsalvo's geeft - en de meesten dit niet volhouden), figuren tussen balkjes rijden, achter de bal of pylon langs rijden in de hoeken en dan van de ene kleur bal een links- of rechtsomkeert naar een totaal andere kleur bal rijden, achterover liggen met je hoofd op de kont van de pony (hangt wel per pony af of die dit accepteert), grote yoga-bal in de bak en dan de pony erop af proberen te sturen (en daarbij proberen of die de bal wil wegduwen met borst of benen), zonder zadel rijden (ik deed dan een dekje met een dekensingel op de pony, zodat ze nog een beetje grip hadden). Rijden met alleen een halster met touw (hierdoor is je zit en je aanwijzingen met beengebruik heel belangrijk: dus niet schoppen, maar licht de kuit aandrukken), aan de longe met handen in de zij laten stappen en draven of met de ogen dicht en dan laten voelen en opnoemen of het linker achterbeen of het rechterachterbeen naar voren gezet wordt (of één van de voorbenen), en nog heel veel meer.
Je kunt bij de oudere kinderen proberen om met een ei op een lepel een rondje te laten stappen, daarna een rondje draven en daarna een rondje galopperen. Zo leren ze sturen met één hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:14 



 
Profiel   

Ik zou zelf altijd zo veel mogelijk oefeningen proberen te doen die bijvoorbeeld bijdragen aan een betere balans (dus een keer sta-sta-zit ipv sta-zit-sta-zit etc.).....balkjes draven, verlichte zit goed aanleren, sprongetje langs de kant zetten en zonder handen laten springen etc.

oefeningen als hoeveel slangenvolte bogen kun je maximaal rijden zou ik zelf altijd een beetje mee uit kijken....dat wordt al gauw een trekwedstrijd pony zo kort mogelijk de bocht omtrekken. In mijn ogen niet perse een diervriendelijke oefening. Dus zoiets kan wel, maar dan zou ik wel echt uit proberen te leggen dat het wel "nette" bochten moeten zijn, waarbij de pony dus niet half omgetrokken de bocht omvalt (is ook niet echt bevorderlijk voor de voorbenen meestal).

Verder vind ik de oefeningen van Shenavallie ook heel goed. Veel oefeningen waarbij kinderen "eigen" en "vertrouwd" worden met bewegen op je pony, balans houden, vertrouwen creëren door wat gekke dingen te doen.

Ook hierbij altijd oog proberen te houden voor dierenwelzijn en dus ook aan de kinderen dat uit proberen te leggen.
(natuurlijk kan er altijd een keer iemand tegen de beweging inzitten of een keer in het zadel terugvallen, dat kan iedereen overkomen en is in mijn ogen ook geen ramp, maar de intentie moet in mijn ogen wel zijn, dat kinderen leren waarom je iets wel of niet doet op je pony, en dat de pony geen automaat is, maar een dier met gevoel.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:43 



 
Profiel   

@Sky_As dat is vanzelfsprekend een voorwaarde erbij, netjes de bocht om, ging ervanuit dat dat hier wel een niet-uitgesproken regel kon zijn :)

Ik bedenk me nu ook nog, gewoon simpelweg aan de kinderen vragen wat ze willen oefenen, of een keuze tussen 2 dingen. Dat geeft vaak ook nog extra motivatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 15:26 



 
Profiel   

Ik schop dit topic even omhoog.

Wie heeft er leuke ideeën voor een les in sinterklaasthema?
Kinderen zijn tussen de 7 en 13 jaar. Het moet eigenlijk geschikt zijn voor beginners en iets gevorderde ruiters.
Ik wil sowieso een schoorsteen knutselen zodat de kinderen daar cadeautjes in kunnen doen, maar veel verder dan dat kom ik niet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-23 17:44 



 
Profiel   

Ik kom dit topic toevallig tegen en ik zie wel eens van die kerstboom figuren van balken voorbij komen, maar een mijter zou ook kunnen. Een soort driehoek met een kruis erin. Kun je vast verschillende lijnen over rijden. En als de paarden een beetje braaf zijn kun je van een bezemsteel of stok een staf knutselen die ze dan van de ene pion naar de andere moeten brengen te paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-23 17:50 



 
Profiel   

Independence schreef
Ik schop dit topic even omhoog.

Wie heeft er leuke ideeën voor een les in sinterklaasthema?
Kinderen zijn tussen de 7 en 13 jaar. Het moet eigenlijk geschikt zijn voor beginners en iets gevorderde ruiters.
Ik wil sowieso een schoorsteen knutselen zodat de kinderen daar cadeautjes in kunnen doen, maar veel verder dan dat kom ik niet :')

Wij hebben nog wel eens een spelletje gespeeld dat je vanaf het paard een borstel uit een Zak moest halen en dan weer naar de "start" toe, zoiets kan je doen maar dan kleine cadeautjes grabbelen? Moet je wel zorgen dat de paarden de Zak niet eng vinden want dat was een dingetje bij ons :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-23 17:52 



 
Profiel   

Ik geef dit topic weer even een schopje! Ik ben zelf nu bezig met de instructeurscursus en loop uiteraard ook stage. Ik heb al heel wat leuke ideeën uit dit topic gehaald en opgeschreven voor mijn lesjes, bedankt hiervoor!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-24 13:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen