Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 86 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

KNHS vernieuwt instructeurs opleiding!

 
Profiel   

rink schreef
aspirant is een prima begin diploma. maar diepgang over meer rijtechnische aspecten komt echt pas in de basissport opleiding aanbod. je leert in de aspirant de basis van het lesgeven op een veilige verantwoorde manier mee te geven. wil je meer inhoud en diepte over rijtechnische aspecten richting de L2 zul je door moeten stromen naar basissport.


Thanks voor de uitleg, verklaart het een en ander :)!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-18 14:23 



 
Profiel   

rink schreef
aspirant is een prima begin diploma. maar diepgang over meer rijtechnische aspecten komt echt pas in de basissport opleiding aanbod. je leert in de aspirant de basis van het lesgeven op een veilige verantwoorde manier mee te geven. wil je meer inhoud en diepte over rijtechnische aspecten richting de L2 zul je door moeten stromen naar basissport.


Wat ik hier wel heel gek aan vind is dat om gehandicaptensport te kunnen volgen eerst de basissport voltooid moet zijn, waar die eerst direct na de aspirant kon. Is toch gek dat je voor deze groep op een hoger niveau moet rijden? En denk ook nog veel moeilijker om instructeurs te vinden, want dat gaat helemaal om maar een paar uurtjes en verdient vaak ook nog minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-18 14:37 



 
Profiel   

Is er iemand die weet hoeveel bijeenkomst dagen er zijn voor de aspirant instructrice opleiding? Bij de basis sport staat het erbij maar voor de aspirant zie ik het zo snel niet staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 16:18 



 
Profiel   

Ik ben nu bezig met de aspirant instructeurs opleiding, dit is 20 cursusavonden, maar weet niet of dit altijd zo is

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 08:34 



 
Profiel   

Mayra_M schreef
Ik ben nu bezig met de aspirant instructeurs opleiding, dit is 20 cursusavonden, maar weet niet of dit altijd zo is


Dankjewel ben van plan om volgend jaar te beginnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 14:41 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik ook! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 20:47 



 
Profiel   

Ik ga volgende week de directe examens doen voor aspirant instructeur. Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen wat de belangrijkste kernpunten zijn? Heb alles op de formulieren goed doorgenomen en opzich moet dat best gaan lukken. Is het echt heel basic als echt netjes een paard op kunnen zadelen met een handbreedte achter de elleboog bijvoorbeeld en een bit wat past dat het niet 3cm uitsteekt bijvoorbeeld. Mijn vraag is dus, moet ik echt even een weekje in m'n studieboeken kruipen of is het met basiskennis ook goed te voltooien? Het rijden maak ik me niet druk over. Het lesgeven doe ik al even en daar zijn ruiters toch wel enthousiast over. En doe dan omgang en gezondheid van een paard. Moet je alle beengebreken kennen en dan bijvoorbeeld dat een paard met lage verzenden eerder een blessure krijgt aan pezen etc etc..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-18 16:36 



 
Profiel   

even de knuppel in het hoenderhok, waarom kan de opleiding alleen met rijden van een paard?
Ik rijd niet meer maar heb wel z2 gereden .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-18 16:43 



 
Profiel   

suikermeisje schreef
Ik ga volgende week de directe examens doen voor aspirant instructeur. Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen wat de belangrijkste kernpunten zijn? Heb alles op de formulieren goed doorgenomen en opzich moet dat best gaan lukken. Is het echt heel basic als echt netjes een paard op kunnen zadelen met een handbreedte achter de elleboog bijvoorbeeld en een bit wat past dat het niet 3cm uitsteekt bijvoorbeeld. Mijn vraag is dus, moet ik echt even een weekje in m'n studieboeken kruipen of is het met basiskennis ook goed te voltooien? Het rijden maak ik me niet druk over. Het lesgeven doe ik al even en daar zijn ruiters toch wel enthousiast over. En doe dan omgang en gezondheid van een paard. Moet je alle beengebreken kennen en dan bijvoorbeeld dat een paard met lage verzenden eerder een blessure krijgt aan pezen etc etc..

Verwacht dat je zakt als een baksteen.
Eisen op papier en eisen die de examinators hadden verschilden nogal in het verleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-18 17:25 



 
Profiel   

suikermeisje schreef
Ik ga volgende week de directe examens doen voor aspirant instructeur. Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen wat de belangrijkste kernpunten zijn? Heb alles op de formulieren goed doorgenomen en opzich moet dat best gaan lukken. Is het echt heel basic als echt netjes een paard op kunnen zadelen met een handbreedte achter de elleboog bijvoorbeeld en een bit wat past dat het niet 3cm uitsteekt bijvoorbeeld. Mijn vraag is dus, moet ik echt even een weekje in m'n studieboeken kruipen of is het met basiskennis ook goed te voltooien? Het rijden maak ik me niet druk over. Het lesgeven doe ik al even en daar zijn ruiters toch wel enthousiast over. En doe dan omgang en gezondheid van een paard. Moet je alle beengebreken kennen en dan bijvoorbeeld dat een paard met lage verzenden eerder een blessure krijgt aan pezen etc etc..


Pin me er niet op vast, maar afgelopen winter ben ik toevallig (ivm weersomstandigheden) bij een examen geweest.
Ik weet niet alles meer, maar zal hier neerzetten wat ik nog weet.

Bij dat examen moesten ze een een paard van voor tot achter kunnen benoemen, van schedel, nek (atlas + draaier) tot aan de lendenen en de staart.
Dus exterieurmatig / bot voor bot kunnen noemen en ook weten hoeveel het er zijn.
Daarnaast hebben ze het gehad over beengebreken en beenstanden. En kunnen vertellen wat hier eventuele gevolgen/nadelen/voordelen van kunnen zijn.

Harnachement/opzadelen zat niet in dit stukje, maar dat kan ook al eerder aan bod zijn gekomen (dit was namelijk het laatste onderdeel van het examen die dag)

Zelf heb ik wedstrijdsport dressuur niveau 4 gedaan afgelopen jaar. Dat was een stuk uitgebreider.

Meer vragen staat vrij in pb!

Heel veel succes alvast!


Laatst bijgewerkt door _Charlot op 17-07-18 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-18 17:41 



 
Profiel   

suikermeisje schreef
Ik ga volgende week de directe examens doen voor aspirant instructeur. Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen wat de belangrijkste kernpunten zijn? Heb alles op de formulieren goed doorgenomen en opzich moet dat best gaan lukken. Is het echt heel basic als echt netjes een paard op kunnen zadelen met een handbreedte achter de elleboog bijvoorbeeld en een bit wat past dat het niet 3cm uitsteekt bijvoorbeeld. Mijn vraag is dus, moet ik echt even een weekje in m'n studieboeken kruipen of is het met basiskennis ook goed te voltooien? Het rijden maak ik me niet druk over. Het lesgeven doe ik al even en daar zijn ruiters toch wel enthousiast over. En doe dan omgang en gezondheid van een paard. Moet je alle beengebreken kennen en dan bijvoorbeeld dat een paard met lage verzenden eerder een blessure krijgt aan pezen etc etc..


Het examen gaat over de module omgang, verzorging en praktische paardenkennis. Beengebreken, beenstanden, aftekeningen, anatomie, harnachement etc etc. Ik heb hem enkele weken terug gedaan, viel mij erg mee. Het verschilt ook een beetje wat ze vragen, ik heb echt niet anatomie van voor naar achter op hoeven noemen.
Als je vragen hebt over het examen of over het boekje dan mag je altijd een berichtje sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-18 17:43 



 
Profiel   

Mijn zus heeft de oude orun gedaan. Dus die map ben ik aan het leren en neem ik van voor tot achter door. Ik ben docent biologie dus merk al veel voordeel bij het benoemen van de wervels bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-18 06:57 



 
Profiel   

Hoe is het gegaan suikermeisje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-18 19:56 



 
Profiel   

Leonie_M schreef
Hoe is het gegaan suikermeisje?


Ik kreeg mail, ze hadden te weinig deelnemers. Dus mezelf laten overzetten naar 16 augustus. Toch ook wel fijn qua voorbereiding. Toen alles geregeld en omgezet, werd ik gebeld. Of ik toch morgen de 25e kon want er waren wat mensen bijgekomen. Gezien de warmte leek het me beter het uit te stellen en nu ook heel blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-18 19:59 



 
Profiel   

Succes de 16de. Ik twijfel heel erg of ik nu al de directe examens ga doen of volgend jaar toch gewoon de cursus ga volgen. Geef jij al veel les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 08:34 



 
Profiel   

Leonie_M schreef
Succes de 16de. Ik twijfel heel erg of ik nu al de directe examens ga doen of volgend jaar toch gewoon de cursus ga volgen. Geef jij al veel les?


Sinds m'n 18e al paar uur in de week, afgelopen jaar gemiddeld 1-2 uur in de week en met periodes wat meer. Erg uiteenlopende soorten mensen ook. Wedstrijdruiters L maar ook recreatieruiters etc.. ik heb van mijn zus de theorie die je normaal op de cursus krijgt dus eigenlijk doe ik nu zelfstudie. Dat scheelt denk ik wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 09:35 



 
Profiel   

Ik ga 20 september de directe examens aspirant doen. Kan iemand mij vertellen wat me een beetje te wachten staat qua toets en theorie? rijden/lesgeven komt wel goed. Wat staat er bijvoorbeeld op het lesformulier die je 35 min van tevoren krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-18 15:00 



 
Profiel   

dushishoeve schreef
Ik ga 20 september de directe examens aspirant doen. Kan iemand mij vertellen wat me een beetje te wachten staat qua toets en theorie? rijden/lesgeven komt wel goed. Wat staat er bijvoorbeeld op het lesformulier die je 35 min van tevoren krijgt?


Ik kan je er meer over vertellen na 16 augustus :P. Voor die tijd ben ik nogsteeds afwachtend wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-18 16:17 



 
Profiel   

Vandaag aan de beurt geweest.
Begon met lesgeven. Geslaagd. Was best pittig en ik heb teveel de.opdracht aan willen houden in plaats van pro actief naar het paard te willen kijken. Daarnaast vond hij het woord schakelen onzin en dat gebruikte ik.

Toen omgang en verzorging. Ook geslaagd.
Bitten benoemen, beenbeschermers, hoofdstellen (Neusriemen en de druk daarvan. Lage geen, combi matig en Mexicaans meest).
Alle beengebreken, beenstanden benoemd en klein stukje van de botten maar hij geloofde het toen wel met mij. Moest het paard meenemen en weer vastknopen. Paard moet de binnenbocht omdat het dan niet met z'n voorbenen op jou voet kan komen. Mijn redenatie van andersom begreep hij ook wel omdat ik het paard niet zo kort wil draaien en dat doe je automatisch als het paard de binnenbocht neemt.
Moest het zadel opleggen en zeggen of die goed lag of niet en of een ruiter hiermee mocht rijden van mij.
Ook benoemen waarom de lendenen belangrijk zijn voor een paard (verbinding voor en achterhand).
Lange spieren zorgen voor meer lenigheid. Het is dus niet alleen leerwerk, maar ook echt wel inzicht.
Hoef moest ik optillen, alle onderdelen van ijzers benoemen en van de onderkant van de hoef.

Laatste was het eigen rijden. Ook voor geslaagd. Springen helaas geen 7, dressuur hoger dan 7..
We moesten hierbij gewoon rijden zoals we thuis met training doen. Achteraf reflecteren erop, noemen wat er beter kan, waarom doen we het zo, wat kan er aan mezelf beter qua houding. Springen vond hij dat ik teveel onbelans had, kwam voornamelijk door het zadel dus was wel zonde. En paard springt flinke wappers over de oxers dus viel toen even niet mee.

6 september theorie. Hopelijk hebben mensen nog iets aan mijn ervaring hier en als er vragen zijn, voel je vrij om een pb te sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 20:26 



 
Profiel   

Gefeliciteerd suikermeisje. Wat was je opdracht tijdens het lesgeven?

En hoe hoog moest je springen. Ik ben absoluut geen springruiter en mijn paard ook niet :o

Moest je je eigen combinatie meenemem? En mocht er publiek meekijken tijdens de examens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 20:38 



 
Profiel   

Het is een parcourtje van 8 sprongen (6 hindernissen) van max 60cm. Kruisje met drafbalk, stijltje, lijntje met twee kruisjes op 5 galopsprongen (waar je ook 6 op moet kunnen rijden) en lijntje met kruisje met drafbalk naar een oxertje op 3 galopsprongen.
Publiek mag mee. En met directe examen moet je een eigen combinatie meenemen. Tijdens de opleiding kun je manegepaard huren.
Ik heb hem in Ermelo gereden en dan is het een vrij simpel parcour vanwege de ruimte. In een 20x40 kan het vrij krap worden van het ene lijntje naar de andere.

Gefeliciteerd Suikermeisje! Theorie zal ook wel goed komen :-)


Laatst bijgewerkt door __denise op 16-08-18 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 21:11 



 
Profiel   

Goed bezig geweest. Knap!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 21:13 



 
Profiel   

Leonie_M schreef
Gefeliciteerd suikermeisje. Wat was je opdracht tijdens het lesgeven?

En hoe hoog moest je springen. Ik ben absoluut geen springruiter en mijn paard ook niet :o

Moest je je eigen combinatie meenemem? En mocht er publiek meekijken tijdens de examens?


Ja er keken vrij veel mensen mee. Vooral bij het eigen rijden.
Het springen waren 8 hindernissen waarvan 1 oxer. 60cm stond het, maar een kruis van 60cm rijdt niet fijn. Liever gewoon een normaal BB parcours. En dan een lijntje op 5 en op 6 galopsprongen kunnen rijden. Stond nog een lijntje, drafbalk, kruis, 5 galopsprongen en dan oxer, daarna erg krappe bocht naar volgende lijntje wat hierboven staat. Dat is lastig als je paard zo'n Wapper maakt op de oxer... Het is met een paard zonder aanleg voor springen best moeilijk. Ander meisje was daardoor oa gezakt met het lesgeven, weet niet of ze eigen rijden heeft gehaald. Zou dan op zoek naar een paard die fatsoenlijk kan springen van iemand en daar dan even intensief mee oefenen. Ik was ook heel blij dat ik mijn 4 jarige mee had die een net B parcours springt en niet m'n andere. Die loopt top dressuur maar springen echt bagger. Je moet zelf behoorlijk niveau hebben wil je een 7 of hoger halen bij eigen rijden.

Ik had eigen ruiter mee inderdaad. Maar zij rijdt een fries dus niet ideaal voor het springen maar als je er zelf maar goed mee om gaat dan komt het wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 21:15 



 
Profiel   

Moet je ook nog op paarden van andere cursisten rijden suikermeisje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 21:51 



 
Profiel   

Nee. Was wel leuk geweest, was benieuwd wat een ander op mijn jonkie zou doen }:0
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 16:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 86 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen