Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:12

Beste juryleden op Bokt,

Sinds oktober 2012 heb ik dispensatie om met zweep en elastiek om mijn voet te rijden in alle klasses.
Afgelopen weekend was ik op wedstrijd.
Bij aanmelding per mail had ik aangegeven dispensatie te hebben. Ik heb dit vermeld op mijn inschrijfformulier, mijn begeleidende mail en nog een extra bevestiging gevraagd een week vóór de wedstrijd. Ook had ik een scan gemaakt van de pas en verzocht dit bij mijn coupons te voegen
Op de dag zelf heb ik bij betaling van het inschrijfgeld, nogmaals aangegeven dat ik dispensatie had, mijn pas laten zien en alles was volgens het secretariaat in orde. Ik mocht gewoon starten.
Toen ik de ring in kwam, heb ik aan de jury (die in een hokje boven de bak zat, maar het raam was open), dat ik met zweep mocht starten.
Jury knikte, ik mocht beginnen en tot aan de eerste keer middendraf liet ze me rijden, om mij daarna bij haar te roepen.
Waarom ik mijn zweep niet weggegooid had.
Dus ik heb nogmaals uitgelegd dat ik dispensatie had. Mijn humeur was tot een nulpunt gezakt en mijn concentratie zat ook op een dieptepunt.
Ik moest opnieuw starten en ondanks dat ik een zeer goede proef reed, plaatste deze jury mij onderaan.
Aan het eind, bij de prijsuitreiking, moest ik horen van het secretariaat, dat de betreffende Z-jury, nog nooit een dispensatie onder ogen had gekregen en ook bij god niet wist wat het inhield.
M.i. een zeer kwalijke zaak, daar ik echt niet de enige ben die een hulpmiddel mag gebruiken tijdens de proef en ik van mening ben dat een jurylid, zéker in de hogere klasses, op de hoogte moet zijn van regels en bijzonderheden.

Wat doen jullie in een situatie, waarbij iemand geoorloofd met zweep rijdt?
Deze kan je toch niet meer of minder punten geven dan een andere ruiter? Betreffende ruiter rijdt nl. niet voor de fun met een hulpmiddel, maar puur omdat rijden anders vrijwel onmogelijk is.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:16

Ik heb zelf een pas en zorg altijd dat ik ermee zwaai voor het hokje (komen ze meestal hokje wel uit) of evt voorlezer voor de proef laat zien. (Duidelijk).

Heb afgelopen week voor het eerst iemand in ring gehad die ook pas had was me niks van bekend en kwam ook voor de proef vader/voorlezer even laten zien.

Op de cursus heb ik idd niks gehoord over deze pas, omdat ik hem zelf heb weet ik hoe het werkt.

Qua beoordeling beoordeel je wat je ziet en als dat geoorloofd met zweep is krijg je net zo goed een 8 voor die middendraf als zonder zweep. Dat is immers het idee erachter :).

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:25

Ik vind dat het secretariaat de jury had moeten inlichten dat er een combinatie was met dispensatie. Een kopie van de pas eventueel achter het protocol nieten en dan is het helemaal duidelijk.

EllyC

Berichten: 8163
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:30

Tuurlijk moet een pas bekend zijn bij juryleden in elke klasse.
Dat een jury ze nog niet onder ogen heeft gehad, is niet zo vreemd want je komt ze niet zo heel vaak tegen.

Ik kan me goed voorstellen dat het super frustrerend is dat ondanks alle moeite die je genomen hebt, je dan toch nog uit het ritme van je proef gehaald wordt.
Waarom zou de jury jou dan onderaan geplaatst hebben? Dat kan ik niet helemaal volgen. Wat suggereer je nu precies met deze opmerking? Misschien waren die andere toch echt wel beter. Ik vind dit eigenlijk ook niet ter zake doende. (edit, zie dat je eerste proef 1 na laatste was en 2e proef nog 4e, bij dezelfde jury)

Bij binnenwedstrijden is het wat lastiger maar probeer je voor de proef aan te melden bij de jury en dan gelijk even melden dat je conform de pas met zweep en elastiek rijdt. Dit zou ook je voorlezer kunnen doen. Maar in principe zou dit niet nodig moeten zijn.

Debski

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: zoetermeer

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:20

Wij hebben het er wel over gehad tijdens de jurycursus volgens mij. Maar ik zit ook op het secretariaat en wij geven het altijd door aan de jury, schrijven het zelfs op de startlijst erbij voor de jury.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:03

Suzanne F. schreef:
Een kopie van de pas eventueel achter het protocol nieten en dan is het helemaal duidelijk.


Dit is wat de KNHS ook adviseerd naar de verenigingen toe.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:09

Ik suggereer daarmee niet direct iets, maar het viel mij vreselijk op dat combinaties die ik gezien had, lang niet zo'n goede proef neer hadden gezet.
Maar dit langszijde latend, zou het door de KNHS niet breder bekend gemaakt moeten worden?
Ik heb het idee dat dit vaker voorkomt als ik denk, maar dat de juryleden daarvan niet goed op de hoogte gesteld worden door de bond.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:09

Had je laatst niet al een soortgelijk topic?
Je komt de dispensatiepas inderdaad niet vaak tegen, maar dat is voor een jury geen excuus hem niet te kennen, er staat ook wel eens wat over in de P&S.
Pieteritus1 schreef:
Ik suggereer daarmee niet direct iets, maar het viel mij vreselijk op dat combinaties die ik gezien had, lang niet zo'n goede proef neer hadden gezet.

Dat is jouw mening, de jury zag het blijkbaar anders...

Fitzroy

Berichten: 25212
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:26

Ik vond het ook nogal een insinuatie eerlijk gezegd dat je lagere punten hebt gekregen dan waar je denkt recht op te hebben. Dan kun je misschien ook wel zeggen dat deze jury jou al eens eerder in de ring gehad heeft voor het Z toen je nog wel zonder zweep en elastiek kon rijden en toch ook punten kon rijden?

Ik ken de dispensatiepas wel, maar het is wel zo handig als ofwel de voorlezer of jijzelf hem nog een keer aan de jury laat zien voor hè starten. Het mooiste zou idd zijn als ze een kopie achter het protocol nieten.

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:54

Ik heb sinds kort ook een dispensatie en het lijkt er wel op dat e.e.a het laatste jaar "in opkomst" is, m.a.w: steeds meer mensen weten de weg te vinden naar een classificatiekeuring. Ik had er, voordat ik zelf op zoek ging naar de mogelijkheden, ook niet veel over gehoord, dus ik kan me wel voorstellen dat juryleden er misschien nog nooit mee te maken hebben gehad. Dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat wanneer je alles van tevoren goed regelt en aangeeft als ruiter, ook op de dag zelf, je ook wel mag verwachten van het wedstrijdsecretariaat dat ze je daarin ondersteunen. In ieder geval het duidelijk aangeven naar de jury. E op je pasje staat toch niks? Tenminste, ik heb een apart formulier met daarop de uitzonderingen, en die mail ik mee met mijn inschrijfformulier.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 20:49

PinkPie, dan heb je ws. nog een tijdelijke dispensatie? Ben je al gekeurd, want daarna krijg je een pas met daarop alle gegevens daarop. Zelfs je keurende artsen worden erop vermeld.

Karin, een dergelijk topic heb ik bij mijn weten (en na nazoeken op de site) niet geplaatst.
Is dat trouwens relevant?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:30

Whohoho, het was geen aanval hoor... Niet zo snel op je teentjes getrapt...
Dan was dat iemand anders, maar laatst was er ook al iemand met een dispensatiepas waarbij het bij de jury niet helemaal vlekkeloos ging.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:36

Zo'n lange tenen heb ik niet. Dit was de eerste keer dat ik met pas startte. Daarvoor met tijdelijke ontheffing.
Morgen volgende poging bij clinic en maandag op wedstrijd.

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:23

ehm, o ja, ik zie het nu ook, op de achterkant van de pas staat het vermeld idd. En het is definitieve dispensatie, ik heb een keuring gehad.

leonie87

Berichten: 4480
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:56

Er is hier onlangs een topic over geweest:
[JI] starten en dispensatiepas
Hier is zo een beetje alles wel besproken/bedacht. Het blijft lastig.

Het is wel besproken bij de jurycursus maar meer tussen neus en lippen door. Ik heb het nu enkele keren meegemaakt en het word niet altijd vermeld door de vereniging. Gelukkig kwam de lezer steeds de pas laten zien en kon ik er rekening mee houden. Maar het is wel een heel lastig dilemma...

Een mail sturen naar de knhs om het mee te laten nemen in de bijscholingen. Als die genoeg binnenkomen word het misschien opgepakt en krijgen ook de wat langer zittende juryleden het bestaan van deze pas mee

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:48

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:43

Ik heb dit weekend bij ons op concours 2 combinaties met een dispensatiepas.
Alle twee met een scan van de pas bij de opgave, ik heb ze dus ook keurig aan de protocol vast geniet.
Ook heb ik er bij beide op de startlijst voor de jury nog een verwijzing bij geschreven.

Kan niet mis gaan ! :D

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 08:58

-..
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:27

Nobel01 schreef:
Bayazo schreef:
Ik heb dit weekend bij ons op concours 2 combinaties met een dispensatiepas.
Alle twee met een scan van de pas bij de opgave, ik heb ze dus ook keurig aan de protocol vast geniet.
Ook heb ik er bij beide op de startlijst voor de jury nog een verwijzing bij geschreven.

Kan niet mis gaan ! :D



Ook hiermee gaat het nog wel eens fout.
Bijv. als ze de scan áchter het protecol nieten, en de schrijver ziet het over het hoofd,
de vereniging vergeet het te melden aan de jury, terwijl ik zelf heb gevraagd of de jury is ingelicht......


Daarom heb ik op de startlijst voor de jury ook nog eens vermeld : "Let op kopie dispensatiepas achter protocol geniet"
De meeste juryleden houden zelf de punten bij of willen aan de hand van de startlijst zien wie ze voor zich krijgen en of het het goede protocol is.
Dus dan zouden ze het moeten zien.
Ook is het uiteraard een van te voren aan de jury gemeld.
Ik snap ook niet dat die moeite niet even genomen word. De jury is meestal op tijd dan is er ruimte zat om het te melden.
Ooit zal het goed komen hoop ik !


Wij hadden gelukkig geen problemen. :-)

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:45

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Juryleden: dispensatiepas bij jullie bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:03

Duim voor je !

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:48

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:28

Gefeliciteerd met je WP !

Au3

Berichten: 584
Geregistreerd: 24-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:35

Eventjes niet als jurylid, maar als wedstrijdsecreteriaat !
Ik heb ook regelmatig een meisje met een dispensatiepas rijden op onze wedstrijden. Ik krijg idd ook altijd een mail met kopie van de pas met de vraag om hem aan het protocol te nieten. Vroeger met de coupons was dit makkelijk en deed je meteen, als ze al niet zelf gedaan had. De realiteit is dat de protocollen nu meestal pas daags voor wedstrijd worden geprint. De vereniging moet dit nu zelf doen en om zoveel mogelijk afmelders en dus onbruikbare protocollen te besparen, meestal op het laatste moment. Nu tijdens een indoor wedstrijd met relatief weinig starts (250) dan lukt het mij om dit te onthouden en doen. Echter ondanks haar reminder mail 1 week voor onze outdoorwedtrijd ( met meer dan 1000 starts) is mij dit compleet ontschoten ( tja ik ben ook maar een mens :o ). Ik heb me bij haar verontschuldigd en gevraagd of ze me in het vervolg daags voor de wedstrijd een reminder wilde sturen, want dan kan ik het per plekke afhandelen en haar gevraagd om voor de zekerheid altijd de pas mee te nemen naar de wedstrijdring. Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk je concentratie in de war gooit en als ruiter erg vervelend is. Het betreffende meisje reed inmiddels al M1 en is bij vele juryleden in de regio al bekend dmv haar dispensatiepas ( en dat is niet negatief behoeld, maar ze start echt heel regelmatig ;) ). Ook ik denk nog altijd na over een oplossing om mij eraan te laten denken dat ik die kopie moet toevoegen, zonder dat zij er exta om hoeft te vragen ( alleen is het soms in de drukte echt heel lastig), iemand tips hiervoor ? Mijn mailbox puilt voor zo'n wedstrijd echt wel uit :j

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:14

Je kan in de 3.5 bij haar inschrijving toch een mededeling plaatsen. Dan krijgt ze in het rooster zo`n blauw uitroeptekentje achter haar naam.
Als je dan de selectie markeert om te gaan printen zou dit nogmaals op moeten vallen en kan je daarna de dispensatie kopie toevoegen.

Ik zet daar bij de mededeling altijd iets van : Pas op kopie dispensatie niet vergeten !