Op protocol 0 -2 en zonder commentaar: kan/mag dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hozie

Berichten: 396
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Op protocol 0 -2 en zonder commentaar: kan/mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 12:35

Hoi,

Even een vraagje. Ik had afgelopen weekend wedstrijd. Ik rijd Z1 dressuur. Het was een tweedaagse wedstrijd (4 proeven). Nu heb ik bij mijn proeven op zondag aardig wat foutjes/fouten gereden, dus terecht dat ik daar lage punten voor kreeg. Maar op 1 onderdeel kreeg ik 0 -2 punten. En er stond geen commentaar van de jury bij. Ik weet wat ik daar fout gedaan heb, nl. ik zat in draf in plaats van in galop (vandaar de 0: niet getoond, althans, niet in de juiste gang). De -2 zou ik gekregen hebben omdat ik een volte 8 meter niet gereden zou hebben. Dit begreep ik van de schrijfster die bij ons op stal staat, de jury was al weg ten tijde van de prijsuitreiking. Volgens mij had ik die volte 8 meter wel gereden en mijn voorlezer wist ook 100% zeker dat ik hem gereden heb. Ik heb mijn protocol ingescand en bijgevoegd (ik heb de persoonlijke gegevens weggehaald).

[img][IMG]http://i1292.photobucket.com/albums/b575/Floortjewalschots/Protocolproef25_zps542ddfd0.jpg[/img][/img]

Mijn vraag aan de juryleden hier is:
- kan/mag het om een 0 -2 te geven. Een nul is toch een nul, kun je dan nog minder punten rijden dan 0?
- is het niet raar dat er geen commentaar bij staat? Ik weet waar het voor was, maar commentaar erbij had ik wel fijn gevonden.
- is het niet raar dat de jury al weg was tijdens de prijsuitreiking?

Vooral die laatste twee punten irriteren me. De 0 snap ik nog wel, maar van de min 2 had ik toch graag (zeker) willen weten waarvoor die was. En dit soort dingen had ik ook graag aan de jury willen vragen, maar die was, zoals gezegd, er niet meer.

Of misschien zit de betreffende jury ook hier op bokt en weet hij dit nog en kan hij me meer duidelijkheid geven?

Kunnen de juryleden hier mij duidelijkheid over geven?

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Op protocol 0 -2 en zonder commentaar: kan/mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:37

Waar staat de -2 achter? Fout gereden in de proef? Ik kan je prot. niet zien.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:38

Ik meen dat een jurylid een half uur na de prijsuitreiking nog aanwezig moet zijn en dat als het cijfer een onvoldoende is, er ook commentaar bij moet staan.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:39

Ik vind altijd alles onder de 6 onderbouwen, en de meeste juryleden op bokt volgens mij hetzelfde..

Ben wel benieuwd of de 0-2 mag, dat durf ik niet te zeggen, maar vind ik wel gemeen.

Protocol doet het niet (niet zichtbaar)

Hozie

Berichten: 396
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 12:39

De min 2 stond achter de 0. Het was proef 25, onderdeel 19.

Kun je het protocol nu wel zien? Ik heb even de link aangepast. Hij zou nu moeten werken

Hozie

Berichten: 396
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 12:41

De prijsuitreiking vond pas plaats anderhalf uur na afloop. In verband met de overall-prijzen over het hele weekend vond op zondag de prijsuitreiking voor iedereen die die dag gereden had, plaats. Ik heb zelf wel pas aan het eind van de dag gereden, maar ik begrijp wel dat de jury niet nog anderhalf uur wilde wachten.

DeEenhoorn
Berichten: 2941
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:42

Ik zie je protocol :)
goed gereden, jammer. maar inderdaad. volgens mij moet er bij een onvoldoende wel een reactie staan.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:42

Hij is nu zichtbaar ja.

Je hebt ook nog een andere 3 niet onderbouwd.
En vind het raar dat er beneden bij aanleuning enz. niks staat.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:42

Ah oke, nee dat snap ik ook wel haha. Kun je niet aan zijn/haar gegevens komen?

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:42

Ja, nu wel. Het mag zeker. Je hebt dus toch een fout gemaakt op dat onderdeel, verkeerd figuur /verkeerde letter.. Vreemd, met een 0 en -2 is het wel erg streng..

Hozie

Berichten: 396
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 12:46

xMercury schreef:
Ah oke, nee dat snap ik ook wel haha. Kun je niet aan zijn/haar gegevens komen?


Heb ik nog niet geprobeerd, maar ik ging ervan uit dat die gegevens niet zomaar prijsgegeven mogen worden. Het zou mooi zijn als iedereen de privé telefoonnummers en e-mailadressen van jury's kan achterhalen, lijkt mij ;)

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:46

Commentaar moet je vooral geven bij een 4,5,6,7. Omdat dat zo'n beetje in het midden zit.
Als je punt hoger of lager uit valt hoef je daar in principe geen commentaar bij te zetten omdat het dan zo goed of slecht was dat de ruiter zelf ook nog wel snapt wat er aan de hand was.
Zo geeft de KNHS het op de jury opleidingen ook door.

Stel dat je de volte 8m niet gereden had, dan had de jury een signaal moeten geven, en je opieuw moeten laten rijden op dat onderdeel. Een 0 zou dan onterecht zijn.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:48

Zoals ik uit je verhaal haal, zat je in draf ipv in galop.
Dus 0 voor niet in juiste gang en als je de volte ook in draf zou hebben uitgevoerd (?) dan -2 voor niet getoond...
Maar dat kan ik dus niet helemaal uit je verhaal halen :o

Vaak is het juist zo dat bij de echte "fouten"je het wel weet, dus is commentaar overbodig...

Hozie

Berichten: 396
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 12:54

Ik zat inderdaad in draf in plaats van in galop. Voor de volte 8 meter rechts, sprong ik weer aan in galop, dus die volte heb ik in galop gereden. Aangezien A afwenden, L volte 8 meter rechts één onderdeel is, heb ik dan toch niet het hele onderdeel "niet getoond"?

Volgens de schrijfster die erbij zat, had de jury gezegd dat ik de volte 8 meter helemaal niet gereden had, maar ik weet zeker van wel en mijn voorlezer ook.

Maar nu weet ik in ieder geval dat 0 -2 wel mag/kan. Ik ga er ook niet over zeuren, hoor, had ik gewoon beter moeten rijden. ;) Ik vroeg het me gewoon af.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Op protocol 0 -2 en zonder commentaar: kan/mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:01

Zeker, het is ook fijn om commentaar te krijgen bij slecht en mindere punten leer je weer wat van.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:11

Tabaluga12 schreef:
Zeker, het is ook fijn om commentaar te krijgen bij slecht en mindere punten leer je weer wat van.

Nou? als jij verkeerd in galop aanspringt / je paard bokt of weet ik wat? moet de jury daar dan bij zetten: verkeerde galop? paard toont verzet?
Dat weet je toch zelf wel als je onder de 5 gepunt wordt?

@TS: nee, je hebt idd niet het gehele onderdeel niet getoond zoals je het nu uitlegt. Maar 1 vd 2 is niet getoond ( A afwenden in galop = 0), tussendoor ben je in galop aan gesprongen (wat niet gevraagd werd = dus storing / foutje -2) en deze jury heeft de jurering letterlijk opgepakt gezien de hoogte vd klasse dus = streng...
Ik ben zelf geen jury, zit nu dus in principe voor iemand (die ik niet ken :+ ) iets in te vullen :Y) . Maar door de ervaring heb ik het vermoeden dat het zoiets zal zijn, de jury's beredenering in dit geval ;)

En ja, ooit zit het mee, ooit zit het tegen; lang leve de jurysport :D

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Op protocol 0 -2 en zonder commentaar: kan/mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:12

Blijkbaar niet dat is met dit topic toch wel duidelijk!

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:21

Evelienepien schreef:
Nou? als jij verkeerd in galop aanspringt / je paard bokt of weet ik wat? moet de jury daar dan bij zetten: verkeerde galop? paard toont verzet?
Dat weet je toch zelf wel als je onder de 5 gepunt wordt?


Ja, een jury moet beoordelen wat die ziet en zeker lage punten moeten, vind ik, van commentaar voorzien zijn. Niet zomaar vanuit gaan dat een ruiter "het wel weet". Het komt vaak genoeg op bokt voorbij dat het gevoel van de ruiter niet overeenkomt met wat de jury punt, zowel in positieve als in negatieve zin.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:27

Gini schreef:
Evelienepien schreef:
Nou? als jij verkeerd in galop aanspringt / je paard bokt of weet ik wat? moet de jury daar dan bij zetten: verkeerde galop? paard toont verzet?
Dat weet je toch zelf wel als je onder de 5 gepunt wordt?


Ja, een jury moet beoordelen wat die ziet en zeker lage punten moeten, vind ik, van commentaar voorzien zijn. Niet zomaar vanuit gaan dat een ruiter "het wel weet". Het komt vaak genoeg op bokt voorbij dat het gevoel van de ruiter niet overeenkomt met wat de jury punt, zowel in positieve als in negatieve zin.


Ben het deels eens met wat je zegt :j
alleen als een ruiter niet eens voelt, dat zijn paard verkeerd aan galoppeert of bokt en daar dan verbaasd over is als er (afhankelijk vd klasse) een 2,3,4 voor wordt gegeven :?
Dan vraag ik me af waarom de ruiter dat dan niet weet :o?
De schrijfster kan in zo'n geval haar energie in die 6 min. en 30 onderdelen veel beter verdelen over de 5,6,7 wat er daar net aan mankeert zodat de ruiter daar iets mee kan :j

Hozie

Berichten: 396
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:34

Ik zal even voor extra duidelijk het hele verhaal uitleggen:

Ik reed de uitgestrekte galop, ze ging nogal hard en onstuimig. Toen sprong ze over naar de andere galop (vandaar de 3 voor dat onderdeel). Ik dus terugnemen in draf, maar dat duurde een tijdje omdat ze zo hard ging. Vervolgens komt het volgende onderdeel, bij A afwenden, waar ik dus nog steeds in draf zat, pas nadat ik bij A was afgewend ben ik weer aangesprongen in de juiste galop en verder gereden.

Wat ik aan deze beoordeling niet zo goed snapte is de 0 in combinatie met de -2. Daarom had ik er inderdaad graag commentaar bij willen hebben, of de jury hierover willen spreken. Ik vind het inderdaad een beetje kort door de bocht te zeggen dat "een ruiter wel weet wat hij/zij fout gedaan heeft" bij zo'n lage beoordeling. Ik weet inderdaad wel wat er fout ging, maar ik weet niet waarom de jury een 0 geeft en daarbovenop nog een -2. 0 lijkt me al genoeg afstraffing voor een niet getoond onderdeel (in draf ipv in galop).

Ik weet wel dat ik de volgende keer iemand laat filmen, hahaha :D Kan er in ieder geval geen twijfel over bestaan of ik iets wel of niet gereden heb (volte 8 meter). :D

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:39

Evelienepien schreef:
Ben het deels eens met wat je zegt :j
alleen als een ruiter niet eens voelt, dat zijn paard verkeerd aan galoppeert of bokt en daar dan verbaasd over is als er (afhankelijk vd klasse) een 2,3,4 voor wordt gegeven :?
Dan vraag ik me af waarom de ruiter dat dan niet weet :o?
De schrijfster kan in zo'n geval haar energie in die 6 min. en 30 onderdelen veel beter verdelen over de 5,6,7 wat er daar net aan mankeert zodat de ruiter daar iets mee kan :j


En ook dat ben ik deels met je eens. Als je in draf zit waar je moet galopperen dan weet je dat als ruiter ook wel. Maar zoals je ziet is er hier toch verwarring. Geldt de draf voor de volledige oefening en komt daar de 0 vandaan? En wat dan met die min 2? Enz. Dus een situatie die voor de jury misschien klaar als een klontje was en waarbij die dacht "de ruiter zal vast wel beseffen dat het mis is", is dat nu toch niet zo. Uiteraard weet TS wel dat dat onderdeel niet goed was, maar het exacte wat en waarom blijft nu toch onduidelijk. Daarom heb ik heb liever een jury die te veel opschrijft en daardoor misschien een paar keer open deuren intrapt, dan een jury die amper iets schrijft in de veronderstelling dat de ruiter het wel weet. ;)

Hozie

Berichten: 396
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:57

Gini schreef:
Evelienepien schreef:
Ben het deels eens met wat je zegt :j
alleen als een ruiter niet eens voelt, dat zijn paard verkeerd aan galoppeert of bokt en daar dan verbaasd over is als er (afhankelijk vd klasse) een 2,3,4 voor wordt gegeven :?
Dan vraag ik me af waarom de ruiter dat dan niet weet :o?
De schrijfster kan in zo'n geval haar energie in die 6 min. en 30 onderdelen veel beter verdelen over de 5,6,7 wat er daar net aan mankeert zodat de ruiter daar iets mee kan :j


En ook dat ben ik deels met je eens. Als je in draf zit waar je moet galopperen dan weet je dat als ruiter ook wel. Maar zoals je ziet is er hier toch verwarring. Geldt de draf voor de volledige oefening en komt daar de 0 vandaan? En wat dan met die min 2? Enz. Dus een situatie die voor de jury misschien klaar als een klontje was en waarbij die dacht "de ruiter zal vast wel beseffen dat het mis is", is dat nu toch niet zo. Uiteraard weet TS wel dat dat onderdeel niet goed was, maar het exacte wat en waarom blijft nu toch onduidelijk. Daarom heb ik heb liever een jury die te veel opschrijft en daardoor misschien een paar keer open deuren intrapt, dan een jury die amper iets schrijft in de veronderstelling dat de ruiter het wel weet. ;)


Eens :j

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Op protocol 0 -2 en zonder commentaar: kan/mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:36

Ik vind de 0 -2 eigenlijk ook wel erg raar? Je hebt toch niet het hele onderdeeld "niet getoond", zoals jij zegt heb je wel degelijk het onderdeel gereden (het afwenden en de volte), maar deels in de verkeerde gang.

Zelf ben ik geen jury, dus geen idee hoe het op de jury-cursus geleerd word, maar ik zou dan eerder denken aan een 1 of 2 of miss 3? Omdat je hem wel degelijk wel gereden hebt, hetzij wel met fouten. Jury kan toch het afwenden beoordelen plus de volte? Hetzij dat het deels in de verkeerde gang was.. Voor die verkeerde gang vind ik de -2 dus op de plaats. Snap dat je er even uitleg over had willen hebben, is gewoon leerzaam hoe een jury punt en hoe die bij bepaalde punten komt. Zelfde als dat je een 9 zou hebben en het ging gewoon echt perfect en je graag zou willen weten wat er toch niet goed was dat je geen 10 hebt gekregen toch? ;)

Maar goed, ik denk dat de jury dus de 0 heeft gegeven voor het afwenden + verkeerde gang en dan ook nog eens -2 geeft voor het niet tonen van de volte wat de schrijfster heeft gezegd. Alleen dan vraag ik me af, ben je dan echt zo beroerd afgewend? En dan nog, was een 1 eerder op de plaats geweest volgens mij omdat je in elk geval in dat geval wel een poging tot hebt gedaan. :+

Ben benieuwd wat de juryleden op bokt hiervan zeggen en hoe je inderdaad tot zo'n cijfer komt. Interessant.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Op protocol 0 -2 en zonder commentaar: kan/mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:00

Als eerste: een jury moet aanwezig blijven tot een half uur na de laatste start, en dan is de uitslag (bij hem/secretariaat)ook bekend, aangezien de jury die moet ondertekenen. Dat een organisatie de prijsuitreiking pas 1,5 uur na de laatste start doet, heeft daar niets mee te maken.

Dan de 0 -2. Als je een oefening niet getoond hebt, is een 0 terecht. Als de -2 gegeven wordt omdat je een volte niet gereden zou hebben, is dat ook terecht. Wat niet goed is, is dat er niets bij staat zodat je nu ook niet weet wat er precies bedoeld wordt. Zo hoort het in ieder geval niet.
Dat het voor jouw gevoel erg streng is, en je al hard genoeg gestraft bent door de 0, kan ik me voorstellen, maar deze jury heeft zich in principe keurig aan het reglement gehouden. Er wordt hierboven gezegd dat hij had moeten bellen, dat klopt, tenzij het bellen de voortgang van de proef ernstig verstoort. In dit geval heeft hij gezien dat de volte niet gereden is maar dat je daarna wel gewoon je proef goed verreden hebt. Dan zou je kunnen zeggen dat bellen de proef onnodig had verstoord.

Ik heb het hier nu niet over het wel of niet gereden hebben van de volte, dit is een aanname van jou via de schrijfster, maar het staat nergens. Filmen is altijd handig om de fouten te kunnen zien, maar je kunt er niets mee, er kan tegen de beoordeling van de proef geen protest gemaakt worden, dus de punten zouden gewoon blijven staan.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:16

Aangezien de jury in de veronderstelling is dat de volte niet gereden is,is de -2 terecht.
Als het verder gegaan is zoals jij zegt dan is de 0 te streng.
Dat wil namelijk zeggen dat er helemaal niets vd oefening is getoond,dus compleet onherkenbaar.
En dat is niet waar,je bent afgewend bij A,dus een 2 was ook terecht geweest.
Al naar gelang het gereden zijn,denk aan verzet,tegen de hand of compleet uit de bocht vliegend,kan het cijfer dan hoger of lager uitvallen.
Maar ik was er niet bij en kan er verder dus niet over oordelen.

Commentaar had hier wel op zijn plaats geweest,enkel het onderstrepen van 'galop' had ook afdoende geweest.
Bij hele grote fouten en daardoor lage pnt geef ik een kort en bondig commentaar.