Eerste Bixie ervaring van een gevoelig/onzeker ruitertje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:18

VWestra schreef:
Waar ik benieuwd naar ben, waarom is plaatsing überhaupt relevant?

Als je een doel stelt waarop je zelf of je dochter invloed heeft(juiste kant pony begeleiden) dan kun je doelen behalen waar je invloed op hebt en ben je niet afhankelijk van de jury.


Plaatsing is niet relevant voor mij althans niet, maar benoemen dat een kind laatste is geworden is naar mijn idee ook niet relevant en werkt pedagogisch gezien ook zeker niet motiverend of stimulerend.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110920
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:19

Sandrohit schreef:
Denk dat niet 1 woord wat ik benoem juist is 'onze of haar'.

Kruip eens uit de slachtofferrol. Dat is helemaal niet nodig! :)

Ibbel

Berichten: 49273
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:20

Sandrohit schreef:
Een gevoelig en onzeker kind dat is waar het hier over gaat!
Een kind met een achtergrond!


Je kunt niet verwachten dat anderen kunnen ruiken dat jouw kind een achtergrond heeft.
En al zouden ze het kunnen ruiken, ze kunnen er geen rekening mee houden, want dat is niet eerlijk binnen een sport.

Je had zelf kennelijk andere verwachtingen van wat Bixie inhoudt. Als je een keer met een ander kind een hele dag had meegekeken en meegeluisterd, had je misschien geconcludeerd dat het nog te vroeg voor je eigen kind was.

Dit is nu allemaal 'water under the bridge' dus je zult het toch zelf positief moeten gaan ombuigen. Of niet, dan stopt je kind met paardrijden omdat ze denkt dat ze het nooit zal leren. Is dat een wereldschokkend drama? Niet als je dat er zelf niet van maakt.

Sandrohit schreef:
Plaatsing is niet relevant voor mij althans niet, maar benoemen dat een kind laatste is geworden is naar mijn idee ook niet relevant en werkt pedagogisch gezien ook zeker niet motiverend of stimulerend.


Het is een wedstrijd. Dan eindigt er iemand laatste. Dat is de definitie van wedstrijd...

Maar ik heb het gevoel dat je zelf ook niet erg goed tegen verliezen kunt, want alles wat hier gezegd wordt klopt niet volgens jou ;)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 21-10-19 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:20

Prrrr schreef:
Sandrohit schreef:
Jammer dat jullie niet (willen) zien wat dit met een gevoelig/onzeker meisje doet maar denk dat alleen ouders dit begrijpen die in een vergelijkbare situatie zitten.


Daar vergis je je in. Ik heb bij veel ponywedstrijden gevrijwilligerd en heb daar van alles voorbij zien komen, vandaar dat ik ook twee keer heb nagedacht of ik dit nou zo moest opschrijven. Jouw kind is niet het enige onzekere meisje dat op wedstrijden meedoet - niet voor niets werd op 'mijn' manege heel lang helemaal niets uitgereikt bij de F-proeven. Of ja, allemaal hetzelfde blauwe lintje.

Jij en je dochter zouden er allebei bij gebaat zijn om het niet als wedstrijd te zien. Dat zijn de bixies ook helemaal niet: het is de gelegenheid om eens aan een nieuw setje ogen te laten zien hoe het gaat, en je paard leuk op te tutten. De bixies moeten jullie allebei niet willen zien als wedstrijd waar het om de medailles gaat. Daar zijn ze namelijk niet voor bedoeld. Dat gaat je dochter heel veel verder helpen in haar onzekerheid.

Zij heeft het namelijk hartstikke goed gedaan. Niet alleen omdat jij als moeder altijd wel trots op haar bent, maar ook omdat ze twee keer een proef netjes heeft uitgereden met een brave pony. En als ze in mijn ring had gereden, had ze dat van mij ook nog wel extra gehoord.


Waar zeg ik dat ze het niet goed gedaan heeft?
Ben juist hartstikke trots op haar maar er zijn kinderen die bevestiging van buitenaf nodig hebben en daar is zij er 1 van.

troi
Berichten: 17042
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:21

Lastig hoor!

Op zich waren de tips dus eigenlijk heel goed en passend? Maar gaat het er puur om dat ze lager geplaatst werd dan jullie beiden verwachten? Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen maar wellicht kan je met haar dit bespreken. Op je eerste wedstrijd binnen de baan blijven en netjes rondsturen is een grotere prijs voor jezelf dan een officieel lintje toch? Waarom is het alleen leuk en goed als ze wint/ een van de besten is?

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:22

[quote="troi"]Lastig hoor!

Op zich waren de tips dus eigenlijk heel goed en passend? Maar gaat het er puur om dat ze lager geplaatst werd dan jullie beiden verwachten? Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen maar wellicht kan je met haar dit bespreken. Op je eerste wedstrijd binnen de baan blijven en netjes rondsturen is een grotere prijs voor jezelf dan een officieel lintje toch? Waarom is het alleen leuk en goed als ze wint/ een van de besten is?[/quoH

Het heeft niets met winnen te maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:23

Sandrohit schreef:
Waar zeg ik dat ze het niet goed gedaan heeft?
Ben juist hartstikke trots op haar maar er zijn kinderen die bevestiging van buitenaf nodig hebben en daar is zij er 1 van.


Maar het is niet de taak van de jury om kinderen bevestiging te geven. De jury beoordeeld wat 'ie ziet op basis van de criteria die voor een proef gesteld zijn. Niet meer niet minder. Opvoeden en bevestigen moet mamma toch echt zelf doen. De jury is geen schouderklopjes-machine. Het is bixie, dus juryleden zullen alles zo positief en opbouwend mogelijk brengen, maar het is wel een wedstrijd. En in een wedstrijd doet de ene deelnemer het beter dan de andere.

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:24

Ik geef het op, er worden vooroordelen geplaatst die ik zelf niet benoemd heb en daarop wordt dan weer ingehaakt.

troi
Berichten: 17042
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:25

Sandrohit schreef:
troi schreef:
Lastig hoor!

Op zich waren de tips dus eigenlijk heel goed en passend? Maar gaat het er puur om dat ze lager geplaatst werd dan jullie beiden verwachten? Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen maar wellicht kan je met haar dit bespreken. Op je eerste wedstrijd binnen de baan blijven en netjes rondsturen is een grotere prijs voor jezelf dan een officieel lintje toch? Waarom is het alleen leuk en goed als ze wint/ een van de besten is?[/quoH

Het heeft niets met winnen te maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Niet bijten...

Ik probeer het alleen maar te begrijpen namelijk. Maar goed als je er zo emotioneel op reageert dan trek ik me terug.

Succes

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:27

Overigens vind ik de tip om het wedstrijdelement er zo veel mogelijk uit te halen wel een goede. Ik bedacht voor mij en mijn pony haalbare doelen. Ervaring opdoen (we waren beide onervaren), zorgen dat mijn pittige en dominante merrie beheerst door de bak ging en geen andere paarden probeerde te schoppen, eerst zonder uitgebeld te worden en later foutloos rond proberen te komen bij het springen (en ja ik ben weleens heel gek aangekeken toen ik helemaal trots op ons was na een parcours met 2 weigeringen :')). Ik denk dat dat meer zelfvertrouwen geeft dan afgaan op plaatsing. En het mooie is dat de wedstrijden met minder zelfopgelegde druk veel beter gaan.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 21-10-19 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30284
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:27

Sandrohit schreef:
Waar zeg ik dat ze het niet goed gedaan heeft?
Ben juist hartstikke trots op haar maar er zijn kinderen die bevestiging van buitenaf nodig hebben en daar is zij er 1 van.


En ik zeg nergens dat jij dat gezegd hebt. Je vat het wel zo op. Dat is denk ik ook het probleem.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:29

Ik heb geen kinderen, maar mijn pony heeft gisteren voor het eerst een bixie wedstrijd meegelopen met de dochter van een vriendin welke 8 jaar is en faalangst heeft. Zij is juist hierdoor een stukje zekerder geworden en ja op dat protocol stonden ook dingen die verbeterd zouden kunnen worden. Enige is dat daar de kindjes gewoon worden opgenoemd maar geen 1e, 2e of 3e.

Ik denk inderdaad dat het ook zo is zoals je het als ouders overbrengt. Jou kind merkt echt wel hoe jij je voelt. Prijs haar, wees trots dat ze daar gewoon gereden heeft! Als ik voor het eerst op wedstrijd ga dan ga ik ook voor de ervaring en niet voor de prijzen en dat hebben vroeger mijn ouders mij ook altijd duidelijk gemaakt dat je plezier moet hebben en niet of je 1e of 2e wordt.

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:31

Ik probeer het ook te snappen. Maar hoe had de jury dan wel de bevestiging kunnen geven waar je naar zoekt als het je niet om de plaatsing te doen was? Want uit je tekst haal ik toch dat de jury ook de nodige positieve punten heeft aangehaald en de verbeterpunten netjes benoemd heeft?

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:32

Dustinlover schreef:
Ik heb geen kinderen, maar mijn pony heeft gisteren voor het eerst een bixie wedstrijd meegelopen met de dochter van een vriendin welke 8 jaar is en faalangst heeft. Zij is juist hierdoor een stukje zekerder geworden en ja op dat protocol stonden ook dingen die verbeterd zouden kunnen worden. Enige is dat daar de kindjes gewoon worden opgenoemd maar geen 1e, 2e of 3e.

Ik denk inderdaad dat het ook zo is zoals je het als ouders overbrengt. Jou kind merkt echt wel hoe jij je voelt. Prijs haar, wees trots dat ze daar gewoon gereden heeft! Als ik voor het eerst op wedstrijd ga dan ga ik ook voor de ervaring en niet voor de prijzen en dat hebben vroeger mijn ouders mij ook altijd duidelijk gemaakt dat je plezier moet hebben en niet of je 1e of 2e wordt.



Je hebt helemaal gelijk het gaat er niet om of je 1e of 2e wordt.
Maar het benoemen dat ze laatste is geworden, daar moet het volgens mij ook niet om gaan!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Eerste Bixie ervaring van een gevoelig/onzeker ruitertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:33

Dus het gaat je om het feit dat benoemd is dat je dochter laatste is geworden?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:33

Ik vraag me vooral af; er zijn altijd verliezers. Hoe zie jij dat gaan in de auto bij de verliezers van volgende week of de meisjes die ver onder de jouwe geëindigd zijn in de 2 de proef? Het is niet gezegd dat jouw dametje het enige onzekere meisje is daar.

Er zijn altijd verliezers vanaf er een wedstrijd is, dus altijd doen alsof jij de enige bent die dat erg vindt, is wel wat misplaatst. Als het jouw dochter niet was, was er een ander kind teleurgesteld geweest. Dit is een goede leerschool (uiteraard moet het op kinderniveau niet te hard zijn) en als je denkt dat je kind niet klaar is om om te gaan met als laatste eindigen, is ze niet klaar voor een wedstrijd. Want het klinkt alsof ze wel voorzichtig zijn geweest met de commentaar als ik goed lees. Misschien is dat net het probleem: dat de klap achteraf dan des te groter was.

Daarbij siert het je echt niet hoe je hier reageert op mensen die proberen helpen. Ik denk dat je beter contact opneemt met de organisatoren als je het zo oneerlijk gejureerd vindt dan hier op bokt.

eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:36

Er is niets erger dan het verdriet van je kind en daar dan ook nog vervolgens niets aan kunnen doen. Been there, done that.
Toch kan ook ik me niet aan de indruk onttrekken, zo leest het iig, dat jij winnen of iig hoog eindigen ook heel belangrijk vindt, 'dan kan ze tenminste niet verliezen van kinderen die begeleid rijden' zijn jouw woorden, verliezen is dus erg, en dat voelt een kind, dat hoef je niet eens te vertellen. Als ouder heb je de taak je kind weerbaarder te maken. Voor jouw kind werkt het kennelijk dus niet om haar dan in een competatieve omgeving te plaatsen (tenminste je ziet het al competatief). Misschien heeft ze meer aan weerbaarheidstraining of is het gewoonweg nog te vroeg om in een dergelijke omgeving een 'wedstrijdje' te doen. Het commentaar van de jury's (beide) klinkt zoals je het omschrijft positief, en het feit dat ze dan als laatste geplaatst wordt door een van hen zou daar niet aan af mogen doen. Het feit dat ze als 3e in zo'n groot veld geplaatst wordt bij de tweede jury zou als een triomf beschouwd mogen worden. Super gedaan toch.
Daarnaast geef je aan dat je dochter groot is voor haar leeftijd en dan ook nog op een D-pony rijdt, tsja dat is dus een lagere schattigheidsfactor dan een ukkie van 4 op een harige shet. Dat zou niet zo mogen zijn maar zien we ook in andere takken van sport. Dat soort dingen zou ik van te voren uitleggen/overleggen met mijn dochter zodat het op het moment supreme geen dingetje wordt maar uitsluitend gaat over wat de jury te melden heeft, want dat was positief en opbouwend.

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:38

liekec schreef:
Dus het gaat je om het feit dat benoemd is dat je dochter laatste is geworden?


Voor mij niet, voor mijn kind heeft dit inderdaad een flinke impact en niet omdat ze als laatst is geëindigd maar omdat ze niet begrijpt dat kinderen die op een lager niveau liggen wel voor haar eindigen.
He is niet voor niets dat de KNHS adviseert geen klassement op te maken bij de Bixie, dit heeft een pedagogische reden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:44

Hier zo een onzeker groot meisje, dat is ook de reden dat ik graag paardrijd maar puur recreatief.En mij ook de vraag rijst waarom wil jeje kind aan zoiets blootstellen, Wil ze het zelf ook wel?

Zelf had ik een andere ervaring met mijn kind die verrassend kalm blijft en ook een keer onderling een bixi wilde ....Ze deed vreselijk haar best onze pony met western outfit en zij dus ook en echt ookal liep ik er naast het ging supergoed ik geloof dat ze 2e was, Tot er na de prijsuitreiking er een top kakdame even verhaal kwam halen dat van die boerse recreanten net als ons niet mee zouden mogen doen, en nog veel meer kwetsende relaas.....
Man dat heeft impact gehad op mijn kind....ze wilt nooit geen wedstrijd meer doen met de paarden omdat ze bang is dat er overal van die kwade dames lopen!
Afgelopen zaterdag had ze turn wedstrijd ze was 2e en wat zei ze gelukkig zijn er hier geen boze mensen, er zit 2 jaar tussen.Maar een voltige wedstrijd durft ze niet....straks is die vrouw er weer..
Dat is echt eeuwig zonde,maar wie weet tijd verzacht alle wonden!

De jury nam het destijds voor ons op, en de dame in kwestie is goed onderhanden genomen.....
Ook gaf de jury en de organisatie mijn dochter echt positieve after-care Het is voorgoed verbruid!
Niet iedereen is mentaal sterk genoeg voor een wedstrijd, wees daar als ouder ook allert op.
Ik zie het nog steeds als mijn fout , ik heb haar daar naar toegebracht.En ja ik weet het het is pech hebben dat die vrouw haar teleurstelling niet anders kon verwerken!

JoT

Berichten: 4016
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:48

Ik denk dat het heel simpel is. Je hebt wat uitgeprobeerd. Het is niet geworden wat je ervan verwacht had. En door... Ik vind het persoonlijk ook niet netjes dat ook de laatste plaats wordt genoemd bij een kinder-wedstrijd. Meld dat als verbeterpuntje aan de organisatie en neem eventueel de KNHS in de cc mee en laat het daar verder bij. Doe iets met je onvrede en sluit het af.

Laat je dochter lekker poetsen en tutten met die pony, beetje lol met je knol dingen doen, een lesje meepakken hier en daar. Misschien dat de club wel eens leuke dingen organiseert zoals verkleed rijden. Of misschien eens toewerken naar een buitenritje met mama ernaast. Lang leve de lol, voor kind en pony. Als die pony inderdaad zo'n braaf ding is, dan komt het vanzelf wel goed met dat zelfvertrouwen van je dochter.

Veel plezier! :)

SuperRocky
Berichten: 175
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:49

Beste Sandrohit, ik begrijp wat je zegt, omgaan met de teleurstelling en het verdriet van je kind is lastig. Mijn oudste (bijna 7) rijdt ook afentoe wedstrijdjes, geen Bixie, onze manege heeft een 'eigen' alternatief als instapniveau. De eerste paar keer was het ook elke keer drama, omdat ze geen prijs had 'hoe kan dat nou mama, ik heb toch mijn best gedaan?'. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik heb haar verteld dat het lastige van dressuur rijden is, dat het niet alleen uit maakt hoe goed je het zelf doet, maar ook hoe goed anderen het doen. En dat het allerbelangrijkste is dat ze lekker heeft gereden en plezier heeft gehad.

Persoonlijk vind ik dat dit ook waardevolle lessen voor het leven zijn; ze zal vast nog wel eens vaker dingen tegen komen die 'niet eerlijk' of moeilijk te begrijpen zijn, en daar moeten ze mee leren omgaan. Ik denk dat je het verdriet en de onmacht van je dochter te veel overneemt (en ik begrijp helemaal dat je dat doet hoor!), en daardoor onbedoeld haar verdriet versterkt. Ik denk dat je dochter er meer aan heeft, en meer van leert als je haar verdriet erkent (ja ik snap dat je verdrietig bent), en het daar dan bij probeert te laten. Hoe meer aandacht je er aan besteedt, hoe meer jou kind de wereld oneerlijk vindt, en hoe meer haar onzekerheid gevoed wordt.

En daarnaast: stap vooral niet over het feit heen dat ze in haar 2e proef gewoon een mooie prijs had! Zorg er voor dat die succes momenten juist gevierd worden, want nu focus je op het negatieve in plaats van het positieve. Ik weet dat het lastig is, maar ik denk dat het uiteindelijk wel hele waardevolle lessen voor je dochter zijn. Er zijn heel veel gevoelige kindjes (mijn dochters ook), en helaas gaat de wereld daar geen rekening mee houden. Het is juist zaak dat we deze onzekere kindjes leren om om te gaan met de maatschappij zoals die is, in plaats van ze te veel te behoeden, want dan kost het ze later (in puberleeftijd, of als jong volwassene) nog veel meer moeite om hier alsnog mee te leren omgaan. Heel veel succes in ieder geval!

Inge_Zorro

Berichten: 338
Geregistreerd: 10-08-11
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:51

Ik ben ook bixie jury en ga mee met wat hierboven is geschreven. Denk dat het grootste deel van je dochters verdriet voortkomt uit jou teleurstelling. En dat is jammer. Het is nou eenmaal een wedstrijd, en hoewel positiviteit bij Bixie vooraan staat (wat de jury imo goed gedaan heeft) horen daar ook winnaars bij én dus automatisch kindjes die niet gewonnen hebben, maar dat zijn dan nog geen verliezers!

Probeer dit als moeder wat meer los te laten, het gaat erom dat ze een leuke dag heeft met blije kindjes! En lol met haar leuke pony!

En nog even een stukje regelement, omdat ik echt vind dat jury en organisatie hun best gedaan hebben.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Inge_Zorro op 21-10-19 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:51

kwita schreef:
Hier zo een onzeker groot meisje, dat is ook de reden dat ik graag paardrijd maar puur recreatief.En mij ook de vraag rijst waarom wil jeje kind aan zoiets blootstellen, Wil ze het zelf ook wel?

Zelf had ik een andere ervaring met mijn kind die verrassend kalm blijft en ook een keer onderling een bixi wilde ....Ze deed vreselijk haar best onze pony met western outfit en zij dus ook en echt ookal liep ik er naast het ging supergoed ik geloof dat ze 2e was, Tot er na de prijsuitreiking er een top kakdame even verhaal kwam halen dat van die boerse recreanten net als ons niet mee zouden mogen doen, en nog veel meer kwetsende relaas.....
Man dat heeft impact gehad op mijn kind....ze wilt nooit geen wedstrijd meer doen met de paarden omdat ze bang is dat er overal van die kwade dames lopen!
Afgelopen zaterdag had ze turn wedstrijd ze was 2e en wat zei ze gelukkig zijn er hier geen boze mensen, er zit 2 jaar tussen.Maar een voltige wedstrijd durft ze niet....straks is die vrouw er weer...
Dat is echt eeuwig zonde,maar wie weet tijd verzacht alle wonden!

De jury nam het destijds voor ons op, en de dame in kwestie is goed onderhanden genomen.....
Ook gaf de jury en de organisatie mijn dochter echt positieve after-care Het is voorgoed verbruid!
Niet iedereen is mentaal sterk genoeg voor een wedstrijd, wees daar als ouder ook allert op.
Ik zie het nog steeds als mijn fout , ik heb haar daar naar toegebracht.En ja ik weet het het is pech hebben dat die vrouw haar teleurstelling niet anders kon verwerken!


Door mee te gaan in dingen die ze liever niet doet maar wel kan niet te laten doen help ik haar niet mee.
Kritiek is ook geen probleem maar haar laatste plek benoemen is wel heel confronterend.


https://psychogoed.nl/hoe-help-je-een-o ... -jaar-oud/

5. Pas op met kritiek, maar wees wel realistisch

Onzekere kinderen zijn erg gevoelig voor kritiek of correcties. Ze kunnen hier heel boos of verdrietig van worden. Houd hier rekening mee. Geef correcties of aanwijzingen op een rustige, niet-vijandige manier. Let op de woorden die je gebruikt. Geef nooit kritiek gericht op je kind zelf (“Jij bent altijd zo druk”), maar richt je op het gedrag van je kind en geef een suggestie ter verbetering (“Je reageert heel snel, probeer eerst na te denken”). Je hoeft bij onzekere kinderen ook niet alleen maar positief te zijn, dan ben je niet oprecht en realistisch en dat voelen kinderen aan. Wees dus wel eerlijk, maar let op de manier waarop je aanwijzingen geeft. Leg je aanwijzing uit op een rustige toon en vertel wat je kind anders kan doen. Je kind zal de situatie zo beter begrijpen en leert er meer van.
6. Stimuleren

Als je kind vanuit onzekerheid iets niet durft of niet wil doen, is het belangrijk om je kind te stimuleren het toch te doen. Door wel mee te gaan in de wens van je kind, zodat hij iets wat spannend of moeilijk is niet hoeft te doen, zal zijn onzekerheid alleen maar groeien. Je kind kan pas zelfvertrouwen opdoen, als het merkt dat iets wat van tevoren moeilijk leek toch lukt. Stimuleer je kind dus om spannende situaties wel te doen. Is dit te eng, en klapt je kind helemaal dicht of krijgt hij een woedeaanval? Doe het dan in kleine stapjes en bespreek van tevoren hoe je kind het kan aanpakken.

Ibbel

Berichten: 49273
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:56

Sandrohit schreef:
https://psychogoed.nl/hoe-help-je-een-o ... -jaar-oud/

5. Pas op met kritiek, maar wees wel realistisch

Onzekere kinderen zijn erg gevoelig voor kritiek of correcties. Ze kunnen hier heel boos of verdrietig van worden. Houd hier rekening mee. Geef correcties of aanwijzingen op een rustige, niet-vijandige manier. Let op de woorden die je gebruikt. Geef nooit kritiek gericht op je kind zelf (“Jij bent altijd zo druk”), maar richt je op het gedrag van je kind en geef een suggestie ter verbetering (“Je reageert heel snel, probeer eerst na te denken”). Je hoeft bij onzekere kinderen ook niet alleen maar positief te zijn, dan ben je niet oprecht en realistisch en dat voelen kinderen aan. Wees dus wel eerlijk, maar let op de manier waarop je aanwijzingen geeft. Leg je aanwijzing uit op een rustige toon en vertel wat je kind anders kan doen. Je kind zal de situatie zo beter begrijpen en leert er meer van.
6. Stimuleren

Als je kind vanuit onzekerheid iets niet durft of niet wil doen, is het belangrijk om je kind te stimuleren het toch te doen. Door wel mee te gaan in de wens van je kind, zodat hij iets wat spannend of moeilijk is niet hoeft te doen, zal zijn onzekerheid alleen maar groeien. Je kind kan pas zelfvertrouwen opdoen, als het merkt dat iets wat van tevoren moeilijk leek toch lukt. Stimuleer je kind dus om spannende situaties wel te doen. Is dit te eng, en klapt je kind helemaal dicht of krijgt hij een woedeaanval? Doe het dan in kleine stapjes en bespreek van tevoren hoe je kind het kan aanpakken.


Maar beste TS, de juryleden bij een Bixiewedstrijd zijn geen kinderpsychologen. Je kunt toch niet verwachten dat zij volgens jóuw regels jouw kind gaan benaderen?

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:57

"steekt hand op"

Ik heb een dochter met ernstig faalangst.
Zij loopt daarom al jaren bij een medisch psycholoog.

Wat wij als ouders hebben geleerd is juist dat je moet begrijpen dat de buitenwereld niet ziet en vaak dus ook geen rekening houdt met dat iemand faalangst heeft en, als zij het wel weten, hoe daar mee om te gaan.
Daarnaast is er geen 1 methode/aanpak die bij alle kinderen met faalangst werkt.

Citaat:
Haar gedachten is ook niet vreemd, ze moet dus eerst de puntjes op de i hebben voordat ze goed genoeg rijdt in de klasse AA, dat is wat de jury hiermee aangeeft.

Nee dat bedoelde de jury waarschijnlijk niet.. je had dat prima kunnen uitleggen aan haar ipv daarin mee te gaan.
De puntjes op de i zetten betekend nl niet dat je slecht rijdt, maar dat het al super goed gaat (cijfer 8) en dat er nog maar een paar kleine dingetjes zijn om alles perfect (een 10) uit te laten zien.
Dat is juist positief!

Je had ook kunnen zeggen: de eerste proef was echt even oefenen en was zeker spannend voor jou en je pony.
Maar wat heb je dat top gedaan en zie: je bent 3de geworden bij de 2de proef!

Juist om aan te geven dat het niet erg is dat je eerst ergens minder goed in bent en gelijk moet stoppen, maar dat zij kan zien dat als je iets vaker doet je er beter in wordt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 21-10-19 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt