[jury] Wat doen jullie..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 21:45

en de pony is zeker wel scherp aan het been, ik krijg altijd complimentjes dat hij zo goed aan het been is. Ik kan hem met gewoon een kuitdruk van stap in galop laten aanspringen.
Ik wil ook niets oplossen met de jury, ik vraag alleen of zij (sterke) vooroordelen hebben.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:12

Whispertje schreef:
nee maar ik bedoel omdat het een fjord is, veel juryleden hebben volgens mij vooroordelen.


Over vooroordelen gesproken...

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:09

Ik vind persoonlijk dat mensen die met "andersoortige" paarden starten niet zo moeten zeuren. Je komt vast wel eens iemand tegen die niet van je paard is gecharmeerd, maar andersom kan ook. Bovendien kan je dan ook hebben als je met een bepaalde kleur kwpn-er de ring in komt, sommige mensen houden bijvoorbeeld niet van vossen of schimmels.

Ik ga er vanuit dat het grootste deel van de jury's zich wel over hun persoonlijke voorkeur heen kunnen zetten en iedere combinatie eerlijk beoordelen. Als je dan een keer een uitzondering op de bekende regel tegen komt heb je gewoon pech, volgende keer beter dan maar. Als je daar niet tegen kan, moet je gewoon niet met een "andersoortig" paard gaan starten.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:57

Amen

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:14

en jullie hebben helemaal gelijk.
als ik er niet tegen zou kunnen was ik al lang gestopt.
en ik rijd mn punten echt wel, kijk maar naar mijn onderschrift.
dan zullen jullie nu wel zeggen; wat zeur je dan? maar het is niet mijn bedoeling om te zeuren, ik zou alleen willen weten bijvoorbeeld waarom ze liever een dressuurtype zien?
En of ze ook echt vooroordelen hebben.
Jullie zeggen nu dat ik bevooroordeeld ben, maar dat is niet zo. want als je vooroordelen hebt oordeel je al van te voren (zoals het woord al zegt) en ik trek alleen conclusies.

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:16

waarop baseer je die conclusies dan?

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:46

op video-opnames van mijn proeven en het protocol van de jury

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:47

Heb je daar ook al eens een andere jury naar laten kijken? Of zet anders eens iets hier neer

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:48

ik kan hier geen video-opnames zetten, bestanden zijn veel te groot. Ik laat wel altijd mn protocollen zien aan mijn instructrice

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:52

Waar het me om gaat, is dat het nog wel eens heel verhelderend kan zijn om een objectief oordeel over zo'n video te krijgen. Heeft je instructrice die banden al eens naast de proef gelegd?

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:56

nee dat niet, dat is wel een goed idee.
zij jureert zelf ook dus kan ze dat dat goed zien.
Waarom ik dus ook weet dat SOMMIGE jury's bevooroordeeld zijn is omdat mijn instructrice vroeger M heeft gereden met een fjord, en zij zegt ook dat ze het ook heeft meegemaakt, en dat ze ook weet dat het nog steeds gebeurd.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:01

Whispertje schreef:
ik zou alleen willen weten bijvoorbeeld waarom ze liever een dressuurtype zien?


Dat is toch niet zo moeilijk?
Dressuur gaat het makkelijkst met een paard wat daar voor gefokt is en dus richting de ideale bouw van een dressuurpaard gaat.
Een Fjord, Tinker, IJslander etc is niet voor de dressuur gefokt en heeft er niet de meest ideale bouw en ook niet de meest ideale gangen voor. Het is dus logisch dat je het met een Fjord oid moeilijker hebt.
Dat heeft niets met persoonlijke voorkeur te maken.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:40

Als je KarinvM haar uitleg niet snapt dan zou ik je willen vragen of je al eens gevoetbald hebt met een basketbal? Snappie, het kan wel maar het veel slimmer om toch maar met een voetbal te spelen.

Het is misschien wat plastisch omschreven maar er worden ook nieuwe types paarden gefokt, ook van Haflingers en Fjorden. Niet bestemt voor het boerenwerk maar voor de sport. Die ontwikkeling is niet voor niks.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 17:50

daarom heb ik ook een nieuw type paard
Afbeelding

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:04

amondi schreef:
Het is misschien wat plastisch omschreven maar er worden ook nieuwe types paarden gefokt, ook van Haflingers en Fjorden. Niet bestemt voor het boerenwerk maar voor de sport. Die ontwikkeling is niet voor niks.


Ja, dat is waar, maar dan blijf je nog met een verschil in type zitten. De rijpaardfokkerij gaat ook steeds vooruit. Je blijft hoe dan ook in het nadeel.
Maar dat weet je van te voren als je gaat starten en ik vind dat je dat moet incalculeren. Als je er niet tegen kunt moet je niet aan dressuurwedstrijden mee gaan doen, hoe hard het misschien ook klinkt.

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:18

Ik zou wel kunnen opmerken dat ie nageeflijker mag.

Maar dat heeft niks met het "fjord-zijn" te maken.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 18:19

ik blijf zeker zowiezo in het nadeel, maar dat is ook weer de uitdaging!
Het is niet onmogelijk!

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 18:21

waarom moet hij nageeflijker? op die draf foto loopt hij netjes op de loodlijn. In de galop kan hij beter ja, maar het is iig geen sterrenkijken

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:00

Hij loopt op alletwee de foto's niet fijn nageeflijk en de loodlijn heeft daar niets mee te maken.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:08

KarinvdM schreef:
Maar dat weet je van te voren als je gaat starten en ik vind dat je dat moet incalculeren. Als je er niet tegen kunt moet je niet aan dressuurwedstrijden mee gaan doen, hoe hard het misschien ook klinkt.

Ik vind dat helemaal niet hard, ben het volledig met je eens. Het valt mij op dat sommige mensen die met een "apart" paard starten, lijken te verwachten dat ze extra positief beoordeeld worden omdat ze "lef" hebben om met zo'n paard te starten.

Vanaf de foto's gezien loopt die fjord inderdaad niet netjes nageeflijk, maar dat kunnen natuurlijk momentopnamen zijn. De meeste fjorden zijn er wel heel makkelijk in om gewoon hun hoofd te knikken, en hun hals te vergeten. Lijkt leuk, maar is natuurlijk niet wat er gevraagd wordt

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:25

Lielle schreef:
Hij loopt op alletwee de foto's niet fijn nageeflijk en de loodlijn heeft daar niets mee te maken.


Precies!

Waarom hij nageeflijker moet? Omdat je zo niet aan je winst komt of maar net. Jij wil toch hogere punten rijden? Nou zorg dan voor goed les en rijd je pony nageeflijker van achteren naar voren.

Dit heeft niks te maken met dat het een fjord is, daarom krijg je niet weinig punten, puur het rijtechnische.

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:29

en dat was wat ik bedoelde met die bedrieglijke Fjordenboog. Door de mooie rond lijn erin lijkt het nageeflijker dan de halslijn daadwerkelijk is.

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:39

ík wil hier niemand onterecht veroordelen, maar wat ik merk uit ervaringen zo in de rondte is dat er wel degelijk (onbewust of expres doet er niet toe) verschillen ontstaan in de puntverstrekking als de combinatie al net de ring in komt draven.

Mensen zijn gevoels dingen die erg makkelijk te beinvloeden zijn door de omgeving en door een 1e aanzicht, wat helaas dus geuit kan worden in een minder punten aantal dan verwacht werd door de ruiter/amazone. Dit door een andere kijk op het type paard en dus ook de bewegingen en alles wat daar mee samen hangt.

Daarin tegen vinden ruiters/amazones de punten vaak ook erg tegen vallen omdat zij ZELF vinden dat het zo goed ging en BETER dan de vorige keer. Maar de jury ziet alleen die 6 minuten in de ring en weet niet hoe het daar buiten gaat. eerlijk toegegeven komt dit bij mezelf ook nog af en toe voor, maar als ik dan bedenk wat ik hierboven zei veranderd die gedachte ook vaak weer naar een reele blik op de proef en kan ik me vaak wel in de punten vinden..

Wat betreft whisper in dit topic...die heb ik vaak genoeg zien lopen, met een juiste aanleuning, een kwestie van timing van de foto's..en ja het blijft een fjord die toch voor het oog een andere buiging laat zien dan een sport pony...

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:55

...en dat is gewoon zo. de pony is ook pas 4 jaar oud, dus ik kan niet verwachten dat hij helemaal gaat 'zitten'. Volgens mij word dat in de L1 ook niet van je verwacht (tenminste dat zou niet moeten).
hij kan ook gewoon niet met helemaal 'rond' want waar moet die hele hals dan naar toe? (zie onderlijn en de plaatsing van de hals, hij is te laag 'ingeplant'.)
En suzanne F: wie zegt dat ik niet of nauwelijks aan punten kom? En wie zegt dat ik per sé hogere punten wil (tuurlijk dat wil iedereen). check het onderschrift.
jullie moeten is weten hoe anders het is om op een fjord te rijden, hoe makkelijk het allemaal is met een dressuurpaard. Het is idd mijn eigen keuze om met hem tussen de knotjespony's te starten.
Ik weet nu dus ook uit de reacties van sommigen van jullie dat jullie idd bevooroordeeld zijn.
Willen jullie nu al in de L1 een Z-klaar paard zien? Of al helemaal opgericht? Dan zijn jullie vekeerd bezig.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:05

jullie moeten is weten hoe anders het is om op een fjord te rijden, hoe makkelijk het allemaal is met een dressuurpaard.

Was het karinM die gelijk krijgt? Jij hebt dus een vooroordeel en dat kan je niemand anders aanrekenen!