Koudbloeden en de knhs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:15

Tja, knhs claimt diervriendelijkheid, maar als kleine, lichte volwassene mag je niet in een springrubriek starten die passend is bij de stokmaat van je rijdier, leeftijd ruiter is criterium.

Als er in de opleidingen geen variatie qua ras en bouw voorbijkomt, dan is het goed jureren van niet-kwpners op zijn minst lastig en daar zou de knhs zeker fors verandering in moeten brengen. Het ging immers om een correct gereden paard(achtige) en niet om of die imposant genoeg met de benen zwaait om naar de olympische spelen te kunnen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:19

Ik denk dat dat ze gewoon moeten kijken naar het niveau van paard en niet het ras. En daar op de eisen stellen voor de cursussen.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 13:20

tamary schreef:
Tja, knhs claimt diervriendelijkheid, maar als kleine, lichte volwassene mag je niet in een springrubriek starten die passend is bij de stokmaat van je rijdier, leeftijd ruiter is criterium.

Als er in de opleidingen geen variatie qua ras en bouw voorbijkomt, dan is het goed jureren van niet-kwpners op zijn minst lastig en daar zou de knhs zeker fors verandering in moeten brengen. Het ging immers om een correct gereden paard(achtige) en niet om of die imposant genoeg met de benen zwaait om naar de olympische spelen te kunnen.




En dat laatste wat je daar schrijft is dus precies wat ik bedoel en waarover ik het dialoog wil openen.

En dat is inmiddels gebeurd ook overigens :j

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:23

@ tamary, wat wil jij dan? Als volwassene tussen de kinderen rijden?

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:28

Dorine92 schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Wat voor “lesklanten” werden er vanuit de opleiding gevraagd? Moesten die misschien een bepaald niveau hebben zodat de instructeur-in-spe op dat niveau kan gaan lesgeven? Voldeden ze misschien daar niet aan?
Als het echt puur is vanwege het ras zou dat belachelijk zijn. Maar ik merk wel dat mensen het snel op het ras gooien. Hierboven zag ik ergens een reactie van iemand met een Fries die op het protocol -1 had staan met de opmerking “dit paard hoort niet in deze ring”. Wellicht/waarschijnlijk slaat dat helemaal niet op het Fries-zijn maar gewoon op dat het paard het gevraagde niveau helemaal niet toont en daarom niet in deze ring hoort maar twee klassen lager. Om maar eens een scenario te noemen.
Ook die van de fjord die van de jury nergens een onvoldoende kon en op 188 uitkwam... ja dan heb je dus niet voor achten gereden. Heeft niks met fjord-zijn te maken. Dat de jury erbij zegt dat ze fjorden niks vindt is niet zo professioneel natuurlijk maar je hebt heus niet voor achten gereden als de jury zegt dat ie nergens onvoldoendes kwijt kon.
Wb de wedstrijden vond ik mezelf altijd juist in het voordeel met koudbloeden omdat ze het blijkbaar extra knap vonden dus ik kreeg altijd vrij hoge punten. Verreweg de meeste mensen gooien gewoon lekker makkelijk hun gebrek aan rijkunst op de jury, en het ras, en de bodem, en het weer, en het bit, en het voer, en de hoefsmid, en het zadel.... hoor het zo vaak. Klagende mensen met een Fries of een tinker. Waarvan ik het rondje heb gezien en me nog verbaas dat de punten niet nóg lager waren. Maar ohoh de jury heeft een hekel aan Friezen en tinkers.
Hoop echt dat in het geval van deze orun ook blijkt dat er een misverstandje was. En zo niet moeten ze een pannenkoek ontslaan daar


Ik zit me al een poosje af te vragen waar die -1 op gebaseerd is. Welk artikel uit het discipline reglement dressuur is toegepast om deze -1 te geven. De opmerking ''paard hoort in niet in deze ring''
kan ik niks mee. Waarom hoort dit paard niet in de ring.... daar gaat het om.
Als dat duidelijk wordt dan weet je als ruiter waar je aan toe bent. En dan nog snap ik niks van die -1.

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:31

Mousmous schreef:
@ tamary, wat wil jij dan? Als volwassene tussen de kinderen rijden?


Nee, maar een 18+ pony klassen klinkt toch niet als een slecht idee. De onderlingen 18+ ponyspringwedstrijden zijn hier in de omgeving wel populair. :j

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:32

Tjsa, ik rij ook op een 'niet rijpaard' (dan wel geen koudbloed). En ik rij op wedstrijd vaak zat dikke punten, en 'luxe benenzwaaiende' kwpn'ers er uit. Dan heb ik gewoon een goede proef gereden. Soms rij ik ook een waardeloze proef, dan rij ik geen winst. Het concept is vrij simpel.

Er zal altijd een percentage mening zitten bij een jury, maar over het algemeen vind ik het jureren vrij eerlijk. Mensen moeten niet altijd de schuld bij de jury leggen als ze geen punten halen, of zakken voor een test oid.

Menig dressuurpaard loopt makkelijk met impuls en schwung door het lijf dan een koudbloed. Dat moet je er dan zelf inrijden, hoe moeilijk het ook is. Je kunt het een jury niet kwalijk nemen als zij een paard met meer losgelatenheid, impuls en schwung hogere punten geven dan iemand die dat niet voor elkaar heeft. Het ras doet er daarbij niet toe. Als een koudbloed goed losgelaten met impuls loopt, krijgt hij hogere punten dan een een dressuurpaard wat stijf is en sloft.

Ik wil niet mensen bewust tegen de schenen schoppen oid, maar de meeste koudbloeden sloffen meer dan dat ze lopen. Dat moet je als ruiter corrigeren. En als je dat niet kunt, is dat niet de schuld van de jury.

Dit is natuurlijk mijn mening, en er zullen vast uitzonderingen op zijn.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:38

@tamary, onderling zal dat zeker populair zijn. Officieel kan ik me niet echt voorstellen. Er is dacht ik al een bb-klasse die eenvoudiger is. Maar misschien een idee om bij de KNHS aan te dragen

Suzanne F.

Berichten: 49448
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:39

CharleyT schreef:
Dorine92 schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Wat voor “lesklanten” werden er vanuit de opleiding gevraagd? Moesten die misschien een bepaald niveau hebben zodat de instructeur-in-spe op dat niveau kan gaan lesgeven? Voldeden ze misschien daar niet aan?
Als het echt puur is vanwege het ras zou dat belachelijk zijn. Maar ik merk wel dat mensen het snel op het ras gooien. Hierboven zag ik ergens een reactie van iemand met een Fries die op het protocol -1 had staan met de opmerking “dit paard hoort niet in deze ring”. Wellicht/waarschijnlijk slaat dat helemaal niet op het Fries-zijn maar gewoon op dat het paard het gevraagde niveau helemaal niet toont en daarom niet in deze ring hoort maar twee klassen lager. Om maar eens een scenario te noemen.
Ook die van de fjord die van de jury nergens een onvoldoende kon en op 188 uitkwam... ja dan heb je dus niet voor achten gereden. Heeft niks met fjord-zijn te maken. Dat de jury erbij zegt dat ze fjorden niks vindt is niet zo professioneel natuurlijk maar je hebt heus niet voor achten gereden als de jury zegt dat ie nergens onvoldoendes kwijt kon.
Wb de wedstrijden vond ik mezelf altijd juist in het voordeel met koudbloeden omdat ze het blijkbaar extra knap vonden dus ik kreeg altijd vrij hoge punten. Verreweg de meeste mensen gooien gewoon lekker makkelijk hun gebrek aan rijkunst op de jury, en het ras, en de bodem, en het weer, en het bit, en het voer, en de hoefsmid, en het zadel.... hoor het zo vaak. Klagende mensen met een Fries of een tinker. Waarvan ik het rondje heb gezien en me nog verbaas dat de punten niet nóg lager waren. Maar ohoh de jury heeft een hekel aan Friezen en tinkers.
Hoop echt dat in het geval van deze orun ook blijkt dat er een misverstandje was. En zo niet moeten ze een pannenkoek ontslaan daar


Ik zit me al een poosje af te vragen waar die -1 op gebaseerd is. Welk artikel uit het discipline reglement dressuur is toegepast om deze -1 te geven. De opmerking ''paard hoort in niet in deze ring''
kan ik niks mee. Waarom hoort dit paard niet in de ring.... daar gaat het om.
Als dat duidelijk wordt dan weet je als ruiter waar je aan toe bent. En dan nog snap ik niks van die -1.


Die -1 kan je sowieso niet geven. Er is niks te vinden in de reglementen waar je -1 mee kan geven als neutrale aftrek. Raar verhaal hierboven.
En natuurlijk heb je het als kortpotige Fjord moeilijker in de dressuur dan een Totilas x Jazz. Maar daar kunnen we niks aan veranderen. Dan moet je stamboekrubrieken gaan rijden, geen KNHS wedstrijden.
Juryleden punten naar wat ze zien en niet naar voorkeur.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:41

Ik heb als schrijver in de praktijk al twee keer mee gemaakt dat het door uitspraken duidelijk was dat een koudbloed en een fries anders beoordeeld werden. Jurylid in kwestie was erg van de oude stempel.

En ja, ik ben erg allergisch voor mensen die hun (gebrek aan) punten wijten aan de jury.
Maar beweren dat elk jurylid objectief is en dit nooit gebeurd, is imo net zo hard je kop in het zand steken.

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:44

Brainless schreef:
Macs schreef:
Als je de Orun wilt doen met een koudbloed dan ga je gewoon naar Emiel Voest. Die man discrimineert tenminste niet.
Iedere ziel weet toch dat alle soorten mensen op een Fjord, IJslander of Tinker past. Als je daar niet op past (qua gewicht), pas je op geen enkel paard.
Het gaat om het wisselen van paarden onderling, maar het is niet zo dat diegene weken lang iedere dag op dat paard zit. Dus mochten de benen er iets onder uit komen is dat ook geen ramp voor een keer. Als ze maar netjes rijden. En voor uitzonderlijke mensen (2 meter lang bv) is vast wel iets te vinden. Het is niet zo dat heel die cursus dan vol zit met paardjes van 1.30.

Paard moet minimaal 1,60 zijn...


Dat is niet helemaal juist. Bij het instructeursexamen- Aspirant mag je met een D / E pony rijden. Voor het lesgeven maakt dat niks uit. Enkel bij het instructeursexamen- basis moet je paard minimaal 1.61 m of hoger zijn. Enkel mag je voortaan dit examen pas doen als je het aspirant examen hebt behaald met een 7 voor rijden en een 7 voor lesgeven.


Verder:

Zelf heb ik mijn aspirant examen behaald met mijn “barock- pinto” van 1.48 m. (dus half fries half kwpn maar te klein gebleven) en deze start ik ook dressuur tussen de paarden vanwege mijn leeftijd. Ik heb nog nooit een slecht woord gehoord of verkregen op mijn protocol, alleen maar lof. Tevens bij het examen geen problemen ondervonden, ondanks dat het een kleine bonte pony is. Ik start overigens alleen maar D- pony’s tussen de paarden en heb nooit problemen met jury’s of mederuiters, ook niet tijdens het examen. :)

Bij het lesgeven draait het erom hoe jij de ruiters begeleid. Voor het Aspirant examen maakt het niet uit welk niveau de ruiters in jouw les rijden, je maakt het jezelf enkel wel moeilijk als je voor een ruiter kiest die boven jouw eigen kunnen of niveau ligt. Je stelt een doel van te voren, je gaat in op dat doel en je evalueert naderhand. Het maakt geen bal uit of dat dan een tinker is, een kwpn’er of een shetlander. Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat iemand zakt op het ras paarden wat in de baan loopt, de eisen voor te slagen op het lesgeven zelf ligt gewoon redelijk hoog.

Op wedstrijd is het mijn inziens zo dat als jij je pony correct en vriendelijk rijdt, je je oefeningen netjes rijdt, je echt wel aan je punten komt. Misschien scoor je net wat minder voor bepaalde oefeningen dan een echte bewegingstopper, maar je wordt er niet op afgestraft. Het blijft natuurlijk altijd jurysport en het zal vast wel eens anders gebeuren, maar een groot deel hangt vaak ook af van je eigen mindset.

Ben benieuwd wat de KNHS erop heeft te zeggen.

Suzanne F.

Berichten: 49448
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:47

Inney schreef:
Ik heb als schrijver in de praktijk al twee keer mee gemaakt dat het door uitspraken duidelijk was dat een koudbloed en een fries anders beoordeeld werden. Jurylid in kwestie was erg van de oude stempel.

En ja, ik ben erg allergisch voor mensen die hun (gebrek aan) punten wijten aan de jury.
Maar beweren dat elk jurylid objectief is en dit nooit gebeurd, is imo net zo hard je kop in het zand steken.


Nee, maar dat is weer wat anders. Het is als jury ook echt moeilijk om koudbloeden te beoordelen. Het zijn heel vaak 5-en en 6-jes proeven. Lopen vaak heel gewoon, lengtebuiging is moeilijk. Zijn vaak wat moeilijker nageeflijk en los door het lijf te rijden en de midden en uitgestrekte gangen zijn vaak onvoldoende. Een 7-en kan je soms kwijt voor houding en zit en een netjes gereden figuur en dan houdt het wel een beetje op. Zeker als er verzameling, afdruk, schwung, souplesse en oprichting wordt gevraagd, dan gaat het al heel hard naar beneden. Ligt het dan aan de juryleden? Nee, ze voldoen gewoon niet aan het beeld wat de jury wil zien. Wil de jury dan geen koudbloed zien? Nee, dat maakt ze niet uit, als die koudbloed dan maar met oprichting, souplesse, schwung, lengtebuiging etc gereden wordt. En dat is helaas het hele probleem. Dat zie je heel weinig.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:50

IsabelleN schreef:
Er zijn koudbloeden die er niks van bakken in de ring, en er zijn koudbloeden die netjes meekomen. Net als warmbloeden. De nummers 1 tot en met 3 klagen zelden over de jury. De rest wel. :+
Helemaal met Dorine eens.

Mooie korte samenvatting en conclusie! Helemaal mee eens.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:52

DatBenIkNou schreef:
IsabelleN schreef:
Er zijn koudbloeden die er niks van bakken in de ring, en er zijn koudbloeden die netjes meekomen. Net als warmbloeden. De nummers 1 tot en met 3 klagen zelden over de jury. De rest wel. :+
Helemaal met Dorine eens.

Mooie korte samenvatting en conclusie! Helemaal mee eens.


Dan moet je er van maken : er zijn ruiters die er niks van bakken en er zijn ruiters die er wel wat van bakken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:53

Inney schreef:
Ik heb als schrijver in de praktijk al twee keer mee gemaakt dat het door uitspraken duidelijk was dat een koudbloed en een fries anders beoordeeld werden. Jurylid in kwestie was erg van de oude stempel.

En ja, ik ben erg allergisch voor mensen die hun (gebrek aan) punten wijten aan de jury.
Maar beweren dat elk jurylid objectief is en dit nooit gebeurd, is imo net zo hard je kop in het zand steken.


Precies DIT dus. Als ik mijn paard niet voor elkaar heb, heb ik mijn paard niet voor elkaar. Nou rijd ik klassiek, en heb ik in de 'moderne' dressuur niks te zoeken in de wedstrijdring, en ik snap dan ook als ik daar start, dat dat puur voor ervaring op ander terrein is. Helder. Heeft dan geen bal te maken met het feit dat ik met een haflinger binnen kom. Ik heb ook ooit met mijn western gereden paint horse mee gedaan aan een oefendressuur. Waarom? Ervaring op ander terrein. Dat ik commentaar kreeg over teugellengte/ contactteugel... Super logisch! Commentaar over draftempo? Logisch! Maar niemand zei "wat kom jij met die kleine bruine doen tussen onze 1,70m paarden?". Als ze dát hadden gezegd, was het natuurlijk niet zo prima ;)

Maar een jury is een mens, en niks menselijks is hem of haar logischerwijs vreemd, dus ook subjectiviteit niet. Objectiviteit heb je in de springsport: balk eraf? strafpunt. Tijdoverschrijding: strafpunt. Helder. Simpel. Objectief.


Suzanne F. schreef:
Nee, maar dat is weer wat anders. Het is als jury ook echt moeilijk om koudbloeden te beoordelen. Het zijn heel vaak 5-en en 6-jes proeven. Lopen vaak heel gewoon, lengtebuiging is moeilijk. Zijn vaak wat moeilijker nageeflijk en los door het lijf te rijden en de midden en uitgestrekte gangen zijn vaak onvoldoende. Een 7-en kan je soms kwijt voor houding en zit en een netjes gereden figuur en dan houdt het wel een beetje op. Zeker als er verzameling, afdruk, schwung, souplesse en oprichting wordt gevraagd, dan gaat het al heel hard naar beneden. Ligt het dan aan de juryleden? Nee, ze voldoen gewoon niet aan het beeld wat de jury wil zien. Wil de jury dan geen koudbloed zien? Nee, dat maakt ze niet uit, als die koudbloed dan maar met oprichting, souplesse, schwung, lengtebuiging etc gereden wordt. En dat is helaas het hele probleem. Dat zie je heel weinig.


Ligt vaak toch aan hoe je als ruiter rijdt... Ken echt genoeg héél keurig gereden koudbloeden en barokken... en minstens evenveel heel belabberd gereden warmbloeden. Ook warmbloeden kunnen duiken en stijf zijn. En ook koudbloeden kunnen met schwung en verzameling lopen. Ik zou knettergek worden van een heel groot paard onder m'n kont, maar vind correct (biomechanisch correct) rijden wel héél belangrijk en dus loopt mijn haf gewoon correct. Niet showy, maar wel degelijk met schwung, souplesse, buiging en relatieve oprichting.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10478
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:10

Skippy01 schreef:
Inney schreef:
Ik heb als schrijver in de praktijk al twee keer mee gemaakt dat het door uitspraken duidelijk was dat een koudbloed en een fries anders beoordeeld werden. Jurylid in kwestie was erg van de oude stempel.

En ja, ik ben erg allergisch voor mensen die hun (gebrek aan) punten wijten aan de jury.
Maar beweren dat elk jurylid objectief is en dit nooit gebeurd, is imo net zo hard je kop in het zand steken.


Precies DIT dus. Als ik mijn paard niet voor elkaar heb, heb ik mijn paard niet voor elkaar. Nou rijd ik klassiek, en heb ik in de 'moderne' dressuur niks te zoeken in de wedstrijdring, en ik snap dan ook als ik daar start, dat dat puur voor ervaring op ander terrein is. Helder. Heeft dan geen bal te maken met het feit dat ik met een haflinger binnen kom. Ik heb ook ooit met mijn western gereden paint horse mee gedaan aan een oefendressuur. Waarom? Ervaring op ander terrein. Dat ik commentaar kreeg over teugellengte/ contactteugel... Super logisch! Commentaar over draftempo? Logisch! Maar niemand zei "wat kom jij met die kleine bruine doen tussen onze 1,70m paarden?". Als ze dát hadden gezegd, was het natuurlijk niet zo prima ;)

Maar een jury is een mens, en niks menselijks is hem of haar logischerwijs vreemd, dus ook subjectiviteit niet. Objectiviteit heb je in de springsport: balk eraf? strafpunt. Tijdoverschrijding: strafpunt. Helder. Simpel. Objectief.


Suzanne F. schreef:
Nee, maar dat is weer wat anders. Het is als jury ook echt moeilijk om koudbloeden te beoordelen. Het zijn heel vaak 5-en en 6-jes proeven. Lopen vaak heel gewoon, lengtebuiging is moeilijk. Zijn vaak wat moeilijker nageeflijk en los door het lijf te rijden en de midden en uitgestrekte gangen zijn vaak onvoldoende. Een 7-en kan je soms kwijt voor houding en zit en een netjes gereden figuur en dan houdt het wel een beetje op. Zeker als er verzameling, afdruk, schwung, souplesse en oprichting wordt gevraagd, dan gaat het al heel hard naar beneden. Ligt het dan aan de juryleden? Nee, ze voldoen gewoon niet aan het beeld wat de jury wil zien. Wil de jury dan geen koudbloed zien? Nee, dat maakt ze niet uit, als die koudbloed dan maar met oprichting, souplesse, schwung, lengtebuiging etc gereden wordt. En dat is helaas het hele probleem. Dat zie je heel weinig.


Ligt vaak toch aan hoe je als ruiter rijdt... Ken echt genoeg héél keurig gereden koudbloeden en barokken... en minstens evenveel heel belabberd gereden warmbloeden. Ook warmbloeden kunnen duiken en stijf zijn. En ook koudbloeden kunnen met schwung en verzameling lopen. Ik zou knettergek worden van een heel groot paard onder m'n kont, maar vind correct (biomechanisch correct) rijden wel héél belangrijk en dus loopt mijn haf gewoon correct. Niet showy, maar wel degelijk met schwung, souplesse, buiging en relatieve oprichting.


Hier ben ik het wel mee eens ja. De proef is het kader waarnaar je het gereden geheel beoordeeld. Je hoeft geen mega beweger te hebben om leuk mee te kunnen rijden het is echter wel zo dat er losgelatenheid etc gevraagd wordt en dat niet ieder paard daar zn bouw voor mee heeft. Soms kom je dan gewoon niet verder dan 6,5 misschien een keer een 7.

Al vind ik persoonlijk ook de afwerking van de oefeningen heel belangrijk. Als er bij het verruimen enkel wat naar voren gereden wordt maar niet terug of als er eieren gereden worden in plaats van voltes moet je daar ook wat mee in je punten...

Zoolgangster

Berichten: 9728
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:24

Dorine92 schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Wat voor “lesklanten” werden er vanuit de opleiding gevraagd? Moesten die misschien een bepaald niveau hebben zodat de instructeur-in-spe op dat niveau kan gaan lesgeven? Voldeden ze misschien daar niet aan?
Als het echt puur is vanwege het ras zou dat belachelijk zijn. Maar ik merk wel dat mensen het snel op het ras gooien. Hierboven zag ik ergens een reactie van iemand met een Fries die op het protocol -1 had staan met de opmerking “dit paard hoort niet in deze ring”. Wellicht/waarschijnlijk slaat dat helemaal niet op het Fries-zijn maar gewoon op dat het paard het gevraagde niveau helemaal niet toont en daarom niet in deze ring hoort maar twee klassen lager. Om maar eens een scenario te noemen.
Ook die van de fjord die van de jury nergens een onvoldoende kon en op 188 uitkwam... ja dan heb je dus niet voor achten gereden. Heeft niks met fjord-zijn te maken. Dat de jury erbij zegt dat ze fjorden niks vindt is niet zo professioneel natuurlijk maar je hebt heus niet voor achten gereden als de jury zegt dat ie nergens onvoldoendes kwijt kon.
Wb de wedstrijden vond ik mezelf altijd juist in het voordeel met koudbloeden omdat ze het blijkbaar extra knap vonden dus ik kreeg altijd vrij hoge punten. Verreweg de meeste mensen gooien gewoon lekker makkelijk hun gebrek aan rijkunst op de jury, en het ras, en de bodem, en het weer, en het bit, en het voer, en de hoefsmid, en het zadel.... hoor het zo vaak. Klagende mensen met een Fries of een tinker. Waarvan ik het rondje heb gezien en me nog verbaas dat de punten niet nóg lager waren. Maar ohoh de jury heeft een hekel aan Friezen en tinkers.
Hoop echt dat in het geval van deze orun ook blijkt dat er een misverstandje was. En zo niet moeten ze een pannenkoek ontslaan daar


Iemand startte jaren terug, toen nog weinig mensen met een niet-Kwpn durfden te starten, (zelfs niet op een onderlinge wedstrijd) met een Fries. Commentaar jury: waarom start je volgende keer niet met een koe?
Nou, als dat niet staat voor een hekel hebben aan/totale minachting hebben voor afwijkend van kwpn, dan weet ik het ook niet.
Dat men nu 1:60 als minimum stokmaat heeft voor orun sluit heel toevallig alle haffen, fjorden, en ijsjes uit, en ook veel tinkers. En Friezen...

Overigens is mijn vriendin haar koudbloed (was geen slome) van de vereniging gestuurd omdat het "geen geheel met de rest" vormde.

Daar staat tegenover dat ik me wel iets erbij kan voorstellen wanneer het orun per se wil dat je op elkaars paard moet kunnen rijden, stel dat iemand die alleen zijn eigen slagschip van 1:75 gewend is, dan ineens op een fjord van 1:40 moet, dat is echt wel raar zitten. (heb het meegemaakt als "proefpersoon" voor kinderpony's, hoe dat voelt). :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:30

Zoolgangster schreef:
Daar staat tegenover dat ik me wel iets erbij kan voorstellen wanneer het orun per se wil dat je op elkaars paard moet kunnen rijden, stel dat iemand die alleen zijn eigen slagschip van 1:75 gewend is, dan ineens op een fjord van 1:40 moet, dat is echt wel raar zitten. (heb het meegemaakt als "proefpersoon" voor kinderpony's, hoe dat voelt). :')


En andersom dan? Als je altijd paardjes rijdt van 1,50? En dan ineens op 1,70m moet? Nét zo raar hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:32

En ik moet er niet aan denken dat ik in eens op een paard van 1.75 zou moeten zitten :')

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:32

Dat van die schoft hoogte is volgens mij altijd al zo geweest.
Voor de opleiding op het voormalig Deurne moest je ook een paard hebben. Kan mij herinneren dat er ooit eens iemand is geweest die met een arabier is toegelaten.

Ook bij Orun weet ik niet beter dat er altijd een schofthoogte eis is geweest.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:34

Cowgirl schreef:
Dat van die schoft hoogte is volgens mij altijd al zo geweest.
Voor de opleiding op het voormalig Deurne moest je ook een paard hebben. Kan mij herinneren dat er ooit eens iemand is geweest die met een arabier is toegelaten.

Ook bij Orun weet ik niet beter dat er altijd een schofthoogte eis is geweest.


Was Jolanda Adelaar niet de eerste die toch met kleiner mocht komen?
"Jolanda volgde samen met Guus de 2 jarige Masterclass Paardensport van NHB Deurne Helicon, een opleiding voor ruiters die minimaal uitkomen op nationaal niveau." Van haar eigen website geplukt stukje. Guus haalt de 1,60 die ze daar lange tijd als eis hadden ook niet...

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:41

Maar even terug naar de oorspronkelijke kwestie, ik heb 2 vragen: 1- had deze cursist deze 2 tinkers zelf uitgekozen om voor te rijden en 2 - hadden andere cursisten deze combinaties ook in de baan. En als het antwoord op vraag 2 'ja' is, zijn die dan ook gezakt?

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 14:48

Pipodipo schreef:
Maar even terug naar de oorspronkelijke kwestie, ik heb 2 vragen: 1- had deze cursist deze 2 tinkers zelf uitgekozen om voor te rijden en 2 - hadden andere cursisten deze combinaties ook in de baan. En als het antwoord op vraag 2 'ja' is, zijn die dan ook gezakt?




Ja/nee (ze had een kennis van mij gevraagd en ze zat in hoge nood dus die is rond gaan vragen en kwam bij mij uit. Ik ken de cursist in kwestie dus ook geheel niet)
en nee

rien10
Berichten: 14802
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:50

Skippy01 schreef:
Zoolgangster schreef:
Daar staat tegenover dat ik me wel iets erbij kan voorstellen wanneer het orun per se wil dat je op elkaars paard moet kunnen rijden, stel dat iemand die alleen zijn eigen slagschip van 1:75 gewend is, dan ineens op een fjord van 1:40 moet, dat is echt wel raar zitten. (heb het meegemaakt als "proefpersoon" voor kinderpony's, hoe dat voelt). :')


En andersom dan? Als je altijd paardjes rijdt van 1,50? En dan ineens op 1,70m moet? Nét zo raar hoor...


Als je examen doet voor instructeur/trice, dan moet je echt wel op een 1.50M dier en een 1.75M dier kunnen rijden. Het wordt je vak he? Je moet wel wat kunnen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:51

rien10 schreef:
Als je examen doet voor instructeur/trice, dan moet je echt wel op een 1.50M dier en een 1.75M dier kunnen rijden. Het wordt je vak he? Je moet wel wat kunnen.


Maar dat geldt dan 2 kanten op toch? De ruiter die normaal 1,75m rijdt, moet op 1,50m óók wel een rondje kunnen sturen, en andersom...