Geef jij wel eens een 1?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:48

Ik kan in de B/L ook best wel eens 8en kwijt. Als iets voor dat niveau erg goed gedaan wordt, dan mag dat best eens een 8 of zelfs 9 worden :j Ik vind niet dat je daarbij al naar de laatste punten van het scala hoort te kijken, maar vooral moet beoordelen voor hoe het op dat niveau is :j En vaak ben je in de B/L gewoon blij als iemand eens iets ontzettend goed uitvoert en dan ben je blij dat je eens een 8 kwijt kan :j

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:49

Ik heb dit jaar een keer een 2 gekregen voor het niet aanspringen in galop + nog een -2 voor een extra volte om het nog een keer te proberen :+

Toch nog 195 dus tja communicatiefoutjes kunnen ontstaan :P op mijn coupon stond "niet getoond" ze had dus ook een 1 kunnen geven!

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:16

FrankavdT schreef:
Attitude schreef:
Ik heb het ook zo geleerd hoor. En ben nu 1,5 jaar jury, en heb zelf ook niets gepresteerd in de sport. Ik geef ook geen 8-en en 9-ens. Dus ben ik eigenlijk maar een domme sul die de examencommissie omgepraat heeft en zo mn jurybrevetje gehaald heeft 8)7


Mag ik vragen waarom jij geen 8en en 9ens geeft?
Wat is dan jouw "range" qua punten? Minimaal een 4, maximaal een 7?


Dat was sarcastisch bedoeld :)

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:19

ambre schreef:
Maar de punten worden gegeven mbt het scala.
En idd kijk je naar de 1ste 3 punten vh scala,maar een 10 is nu eenmaal het hoogst haalbare en niet het hoogst haalbare op dat niveau.
Dus ik ga niet uit wat het hoogst haalbare is op B/L niveau,ik neem de graad van africhting wel mee in mijn beoordeling.
Vandaar dat ik ook geen 1 zal geven voor het verkeerd aanspringen als het paard nageeflijk,ontspannen en op de juiste lijn blijft.



Het gevraagde scala in de B en L is geen verzameling, dus in dat opzicht zou er best een 10 behaald kunnen worden.
En neem nooit de leeftijd mee in de beoordeling @ ts.
Want dit kan net zo goed een ruiterfout zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:44

Hier ook regelmatig 8-en en zelfs 9-ens hoor. Zelfs in het Z nog weleens.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:52

Roodvos schreef:
Tjuppie schreef:
In de cursussen momenteel leert men dat niet in de goede galop aanspringen VOOR het volgende onderdeel (de volte dus) een 1 oplevert.

Nou, dit heb ik dus ook gemist. Ik ben kennelijk van dezelfde lichting als Fitzroy, ik had ook 2x 3 gegeven.
Of je in het voorkomende geval ook een 1 GAAT geven is weer een andere discussie. Ik vind dat voor de L1 nogal cru, maar goed.

Ik heb laatst wel een 1 in de Z1 gegeven. De amazone reed uit het hoofd en vergat het onderdeel halthouden-achterwaarts bij A. De rest was overigens zo goed dat ze nog met afstand 1e werd :D .


Waarom heb je niet gebeld bij het vergeten onderdeel, fout in proef,. Een vergeten onderdeel is compleet niet getoond dus 0.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 01:04

ambre schreef:
Ik geef ook zelden een 9 in de B/L.Je punt op basis vh scala en een 10 is absolute perfectie.
Dus om die perfectie te benaderen zou het paard super verzameld moeten zijn.
Dit is in de B/L nog niet aan de orde.
Een 8 kan wel en een 9 voor bv halsstrekken kan ook en geef ik ook.
Voor hogere cijfers zit je toch echt op een ander africhtingsniveau.

Lariekoek hoor, in de B/L kan ik heel soms ook een 10 kwijt voor perfect halthouden, halstrekken. Ook in die klasses gebruik ik 0-10.
Vind het apart dat je verzameling erbij haalt, want die wordt niet gevraagd in de B/L. Daarbij komt dat super verzameld alleen gaat over die onderdelen waar dat gevraagd wordt, dus beetje vreemd die gedachtengang van je.

Paddenpad
Berichten: 1405
Geregistreerd: 23-02-11

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:09

Kijk we moeten wel even concluderen dat we geen Anky's en Edwards zijn en bezig met amateursport.

Vaak krijg ik de indruk dat er toch wel een aantal jurycollega's met een donkere bril opzitten te jureren,dus inderdaad wat Djoke zegt foutkijkers.

Denk dat je niet met het plaatje Anky/Bonfire en Edward/Totilas voor ogen moet gaan zitten,ook al vind je iemand zijn proef niet winstwaardig rijden,kun je ze beter met 175pt naar huis sturen dan met 155,wil je de mensen gemotiveerd houden.

En aan het eind gaan zitten strepen en veranderen van 3 in 1pt zodat ze geen winst rijdt is helemaal note done!

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:19

Ik vind die twee enen wel heul streng, zou ik zelf nooit gegeven hebben. Het eerste onderdeel krijg je een 3 en het tweede onderdeel, afhankelijk van wat er wel goed ging (volte rond, aanleuning etc) zul je op een 4 of 5 uitkomen, hoger niet.

Niemand weet of die punten naderhand aangepast zijn, ik zit ook wel eens te jureren en geef een cijfer en terwijl ik het zeg (en de schrijfster) schrijft het op, gaat er alsnog iets grof fout. Dan laat ik het ook veranderen......misschien lijkt het dan ook of ik achteraf punten heb veranderd zodat starter niet op winst komt, maar dat is dus niet zo. Dat kun je hier dus ook niet stellen behalve als je dat direct weet van de jury of schrijver.


Overigens ben ik een jury die regelmatig 8en geeft en ook soms 9's en 10en. Ik kan die tienen wel op één hand tellen over de afgelopen 6 jaar maar toch....

Paddenpad
Berichten: 1405
Geregistreerd: 23-02-11

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:34

Wanneer je gaat zitten strepen,dan heb je als jury niet goed gekeken en halverwege het onderdeel al een punt aan schrijver doorgegeven en dat klopt dan ook weer niet.
Je geeft je punt aan het eind van een onderdeel door en niet halverwege al,of je moet een slaaperd van een schrijver hebben die bij het verkeerde onderdeel zat te schrijven,komt ook nogal eens voor.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:42

Maar wanneer geef je dan een 9 of een 10? mi is dat vaak toch alleen toebedeeld aan de paarden met de (veel)betere kwaliteiten....

Hier in de regio zie ik het niet vaak, zelf ook nog hoger uit gekomen als 8-en....

Ik kan het ook niet voorstellen dat men een 10 geeft, het kan nl altijd beter ;)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:52

Als een paard een oefening correct uitvoert is dat een tien waard ongeacht of er een "dressuurgefokt" paard voorbij komt of een Haflinger, lijkt mij.
Als je bij voorbaat al gaat kijken wat voor soort paard er in de ring is en daar je verwachtingen bij stelt, ben je niet aan het beoordelen van de proef (en dus wat de ruiter voor elkaar heeft gekregen tot dan toe met het paard), maar bevoordelen van mensen met de betere paarden....

Of zie ik dat verkeerd?

Als je in je regio paarden voorbij ziet komen die niet goed gereden zijn/worden, ligt dat aan de ruiter/trainer/opleiding, niet aan het paard.

Paddenpad
Berichten: 1405
Geregistreerd: 23-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:07

Een 10 geven is zeker moeilijk,heb het ook nog nooit gegeven of zelf ontvangen.

Een negen voor een mooie ruime gelijkmatige uitgestrekte draf,waarbij de ruiter mooi in balans blijft zitten en de hoofd/halshouding netjes rechtuit en stil en nageeflijk blijft ook bij het terugkomen.

Voor het achterwaarts waarbij het paard een vloeiende overgang maakt naar het halthouden en vierkant gaat staan,niet naar achter getrokken wordt door ruiter en mooi gelijkmatig diagonaal naar achterstapt zonder voor te duiken en daarna netjes een vloeiende overgang maakt naar voren en aan het been wegstapt/draaft.

Je kijkt dus ook gewoon naar het totaal plaatje en wat dat totaalplaatje technisch correct laat zien,niet alleen maar naar het gevraagde figuurtje wat gereden dient te worden.

Wat betreft de (veel)betere kwaliteitspaardjes,zie je toch vaak dat ze niet eens bij het binnenkomen recht over de A-C lijn kunnen komen en al vanachter in traversstand de bocht doorkomen en naast of slingerend over de lijn rijden met als gevolg scheef stilstaan bij het afgroeten en voortijdig weer wil gaan stappen.

Nou sorry dan hebben ze een 4 te pakken,terwijl een minder goed kwaliteit paard wat wel in balans loopt en rechtgericht is over de A-C lijn binnenkomt,vloeienden overgang maakt, keurig recht stilstaat met voorbeentjes naast elkaar ,netjes afgroet zonder te verstappen,dan al gauw een 8 heeft.

Elegant

Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Sassenheim

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:44

Ja. Als iets compleet mislukt of niet getoond wordt zijn er niet voor niet cijfers als 0 of 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:27

Lusitana schreef:
Als een paard een oefening correct uitvoert is dat een tien waard ongeacht of er een "dressuurgefokt" paard voorbij komt of een Haflinger, lijkt mij.
Als je bij voorbaat al gaat kijken wat voor soort paard er in de ring is en daar je verwachtingen bij stelt, ben je niet aan het beoordelen van de proef (en dus wat de ruiter voor elkaar heeft gekregen tot dan toe met het paard), maar bevoordelen van mensen met de betere paarden....

Of zie ik dat verkeerd?

Als je in je regio paarden voorbij ziet komen die niet goed gereden zijn/worden, ligt dat aan de ruiter/trainer/opleiding, niet aan het paard.


Dat is een hele andere discussie.. En volgens mij blijft dat ook eeuwig een discussie.. :+

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:32

Paddenpad, het kan heel goed dat je een cijfer al gegeven hebt en het toch later weer verandert. Als er nl. iets fout gaat na het onderdeel in de zgn grijze zone maar nog ver voor het volgende onderdeel begint, verreken ik dit toch in het laatste onderdeel en laat dan ook strepen.

Paddenpad
Berichten: 1405
Geregistreerd: 23-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:53

Fitzroy schreef:
Paddenpad, het kan heel goed dat je een cijfer al gegeven hebt en het toch later weer verandert. Als er nl. iets fout gaat na het onderdeel in de zgn grijze zone maar nog ver voor het volgende onderdeel begint, verreken ik dit toch in het laatste onderdeel en laat dan ook strepen.


Ik heb het zo niet meegekregen,op mijn cursus was het zo dat je de "grijze"zone meeneemt naar het volgende onderdeel omdat ze zich daarop voorbereiden.
Dan is het nog eens zo dat je wat er gebeurt in de "grijze"zone meekunt nemen in je punt(en) bij de onderstaande onderdelen bij 26 bijvoorbeeld en het er even achterschrijft .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:08

Paddenpad schreef:
Fitzroy schreef:
Paddenpad, het kan heel goed dat je een cijfer al gegeven hebt en het toch later weer verandert. Als er nl. iets fout gaat na het onderdeel in de zgn grijze zone maar nog ver voor het volgende onderdeel begint, verreken ik dit toch in het laatste onderdeel en laat dan ook strepen.


Ik heb het zo niet meegekregen,op mijn cursus was het zo dat je de "grijze"zone meeneemt naar het volgende onderdeel omdat ze zich daarop voorbereiden.
Dan is het nog eens zo dat je wat er gebeurt in de "grijze"zone meekunt nemen in je punt(en) bij de onderstaande onderdelen bij 26 bijvoorbeeld en het er even achterschrijft .


Bij ons is aangegeven dat je het meeneemt in het onderdeel waar het het dichtbij ligt.. Dus gebeurt er iets meteen na een onderdeel, neem je het nog mee in dat onderdeel.. Op zich doet het het er weinig toe waar je het in meeneemt, als je het maar toelicht :j

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:13

grijze zone word toch niet beoordeeld, hoe kan je hier dan een cijfer voor gaan geven/doorberekenen, juist op die stukjes zie je mensen hun paard nog even activeren of rechtzetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:41

Miepie77 schreef:
grijze zone word toch niet beoordeeld, hoe kan je hier dan een cijfer voor gaan geven/doorberekenen, juist op die stukjes zie je mensen hun paard nog even activeren of rechtzetten


Dus als een paard in draf valt na de volte (galop) en voordat ie in draf moet neem je dit niet mee? ;) Dat zou lekker zijn, kan iedereen tussen de onderdelen alles doen wat ie wil :+

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:48

Relaxed schreef:
Miepie77 schreef:
grijze zone word toch niet beoordeeld, hoe kan je hier dan een cijfer voor gaan geven/doorberekenen, juist op die stukjes zie je mensen hun paard nog even activeren of rechtzetten


Dus als een paard in draf valt na de volte (galop) en voordat ie in draf moet neem je dit niet mee? ;) Dat zou lekker zijn, kan iedereen tussen de onderdelen alles doen wat ie wil :+

ja op die manier snap ik je heel goed, maar als iemand zn paard even opschakelt bv word dat dan ook beoordeeld, ik doe dat zelf vaak juist op die stukjes omdat het niet bij het onderdeel hoort

Anoniem

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:49

Nee, maar de kunst is dan ook om dat zo onopvallend mogelijk te doen ;) Maar ik zie liever dat iemand in de grijze zone zijn paard eens goed wakker maakt, dan maar door te blijven duwen in de onderdelen :n

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:11

Het is een misvatting om te denken dat niet alles beoordeeld wordt in een proef. Ook de grijze zones moet je meenemen bij het onderdeel ervoor danwel erna, idd waar het het dichtstbij ligt. Als ik iemand in die zone even vakkundig zie tandenpoetsen neem ik het toch echt wel mee in de beoordeling.

Roodvos

Berichten: 6715
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:45

CharleyT schreef:
Roodvos schreef:
Ik heb laatst wel een 1 in de Z1 gegeven. De amazone reed uit het hoofd en vergat het onderdeel halthouden-achterwaarts bij A. De rest was overigens zo goed dat ze nog met afstand 1e werd :D .


Waarom heb je niet gebeld bij het vergeten onderdeel, fout in proef,. Een vergeten onderdeel is compleet niet getoond dus 0.


Bellen is alleen noodzakelijk als de voortgang van de proef verstoord wordt, dus bijv. rechterhand ipv linkerhand. Daar was hier geen sprake van. Ik heb een 1 gegeven omdat de amazone wel over de korte zijde bij A kwam, hetgeen ook gevraagd werd.

Anoniem

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:57

Idd, voor zoiets overslaan zou ik ook niet bellen :n Om dezelfde reden als Roodvos. Staat ook duidelijk zo in de reglementen.